یکشنبه , ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین مقالات :
خانه » فتنه88 » شرایط فتنه و آزمون سخت نخبگان

شرایط فتنه و آزمون سخت نخبگان

شرایط فتنه و آزمون سخت نخبگان
تاریخ علم به قواعد و سنن حاکم بر زندگانی انسانهای پیشین است که از مطالعه و بررسی حوادث و وقایع گذشته بدست می آید. [۲] چنین نگرشی به تاریخ تنها به مطالعه احوال گذشتان اکتفا نمی کند بلکه ضمن توجه به راز و رمز پیروزیها و اعتلای جوامع و انحطاط و سقوط آنها ، به عنوان چراغی روشنایی بخش راه آیندگان را هموار می سازد . این سخن در باره تحولات سیاسی صدر اسلام نیز صادق است به گونه ای که بهره گیری از تجربیات و عبرتهای پند آموز آن دوره می تواند بر سرنوشت امروز جامعه اسلامی مان تاثیر گذار باشد.

دوران امیرالمؤمنین علی ع یی از دورانهای مثال زدنی و عبرت آموز تاریخ سیاسی اسلام برای مواجه شدن جامعه اسلامی با فتنه های سنگین و شکننده است . [۳] از این منظر شباهتهایی را میان رفتار برخی خواص و نخبگان در دوران امیرالمؤمنین ع و دوران کنونی انقلاب اسلامی می توان یافت . اگر چه در سطح توده های مردم این مساله از تفاوت های بسیاری برخوردار است . مردم زمان امیرالمؤمنین ع تحت تاثیر جریانهای انحرافی و خواص واخورده ، از مسیر امام ع فاصله گرفتند تا آنجا که حضرت در نکوهش نافرمانی آنان فرمودند : ” دل من از دست شما پر خون و سینه ام از خشم شما مالامال است . کاسه های غم و اندوه را جرعه جرعه به من نوشانیدید و با نافرمانی و ذلت پذیری رای و تدبیر مرا تباه کردید ” . [۴] اما قاطبه ملت شریف ایران اسلامی امروز همچنان مستحکم ، وفادار به امام ره و شهدا باقی مانده و با تبعیت و جانفشانی در راه انقلاب و رهبری فرزانه آن ، مسیر پیشرفت و سرافرازی را با افتخار می پیمایند و این نکته ای است که مکرراً در فرمایشات امام راحل و رهبر معظم انقلاب به آن اشاره شده است . لکن واقعیت این است که خواص و نخبگان عصر ما همانند دوران امیرالمؤمنین ع در معرض آزمون سختی واقع شده اند . حضرت در روزهای نخست پذیرش حکومت به این مساله اشاره نموده و فرمودند :
‹‹ اَلا و اِنَ بَلیتَکُم قَد عادَت کَهیئتها یومَ بَعَث الله نَبیهُ وَالذی بَعَثَهُ بِالحَقَّ لَتبَلبَلُنَّ و لَتُغَربَلُنَّ غَربَلَهً و لتساطُنَّ سَوط القِدرِ ، حتّی یعوُدَ اسفلکم اَعلاکُم و اعلاکم اَسفَلکُم ›› . یعنی ؛ آگاه باشید تیره روزی ها و آزمایش ها همانند زمان بعثت پیامبر بار دیگر به شما روی آورد . سوگند به خدایی که پیامبر را به حق مبعوث کرد ، سخت آزمایش می شوید ، چون دانه ای که در غربال ریزند یا غذایی که در دیگ گذارند به هم خواهید ریخت و زیر و رو خواهید شد تا آن که پایین به بالا و بالا به پایین رود . [۵] دوره زمامداری امیرالمؤمنین علی ع که از اواسط دهه سوم به بعد از رحلت پیامبر ص آغاز گردید با فتنه های بسیار عمیق و آزمون های بسیار دشوار همراه بود . تفاوت عمده تحولات زمان پیامبر ص و امیرالمؤمنین ع این بود که در دوران رسول مکرم مرز میان اسلام و کفر مشخص بود و در اکثر جنگها در یک سو اسلام صریح و در سوی دیگر کفر صریح قرار داشت اما در زمان علی ع جنگهای رخ داده میان جناحهای داخلی اسلام بود و طرفهای مقابل حضرت نه تنها ظاهراً مسلمان بودند بلکه سابقه داران جهاد و مبارزه در راه اسلام و همچنین برخی صحابه و یاران پیامبر ص نیز در آ حضور داشتند . این مساله موجب شد که نه تنها مردم عادی در تشخیص جبهه حق از باطل دچار مشکل شوند بلکه حتی برخی از خواص نیز نتوانستند به عمق مسائل آگاه شوند و حق را از باطل تشخیص دهند و در نتیجه به اشتباه افتادند .
شاهد سخن واقعه ای در جنگ جمل است که یکی از یاران حضرت علی ع به ایشان مراجعه نموده و عرضه می دارد : ‹‹ من در امر حیرت آوری گرفتار آمدم . حیرتم از این است که می بینم شما با کسانی می جنگید که آنها هم از صحابه بزرگ پیامبر بوده اند و خود شما هم از نزدیکان رسول الله هستید . هر دو طرف منزلت رفیعی در حق و سابقه درخشانی از اسلام دارند . در این امر متحیرم که کدامیک از شما را به حق بدانم ؟ ››
حضرت ضمن اشاره به توصیه روش شناسانه مهمی فرمودند : ‹‹ انک لملبوس علیک ! ان الحق و الباطل لا یعرفان باقدار الرجال ، اعرف الحق تعرف اهله و اعرف الباطل تعرف اهله ›› یعنی ؛ شما روش خطایی برگزیده ای حق و باطل را از روی شخصیت افراد نمی توان سنجید . باید ابتدا حق حق را بشناسی و سپس از روی حق اهل آن را شناسایی کنی ›› .
حضرت با این سخن گرانقدر تاکید می فرمایند که حق را نباید با افراد و آدمها سنجید بلکه افراد را باید با حق مورد سنجش قرار داد . اگر ملاک تشخیص حق از باطل اشخاص و سابقه آنها باشد چه بسا مشکلات عدیده ای در مسیر تشخیص واقع شود .
به هر ترتیب علت اصلی این تردید ها در رفتار خواص و به تبع آن توده های مردم در عصر امیرالمؤمنین ع حاکم شدن وضعیت فتنه در جامعه بود . به این معنا که در جامعه آن زمان شرائطی پدیدار شده بود که در آن تشخیص حق از باطل یا درست از نادرست دشوار گشته بود . از این رو می توان گفت : وضعیت فتنه وضعیتی است که حق و باطل با یکدیگر آمیخته شده و حتی با شعارهای فریبنده به باطل ، لباس حق پوشانده می شود و پیشینه و سوابق افراد مدعی حق به گونه ای است که امر بر مردم و نخبگان مشتبه شده و آنها را در معرض آزمون سختی قرار می دهد .

یک نظر

  1. آخر کجای این آقایان نخبه بوده و هست شما یک تست هوش از کروبی و میر حسین بگیرید واقعا این ها نخبه اند؟
    تغار ی بشکند ماستی بریزد جهان گردد به کام پلنگ صورتی و…
    بنا بر شرایطی در یک موقعیت قرار گرفتند از این عقب ماندگان ذهنی در تاریخ زیاد بودن که ابوموسی اشعری یکی ازآنهاست
    اینها عروسک خیمه شب بازی اسرائیل امریکا هستند.آنها عروسک گردان اصلی این بی بصیرتانند
    خونی که در رگ ماست هدیه به رهبرماست
    ماذالفقار حیدریم فدائیان رهبریم