گروه سیاسی ـ این انتخاب در شرایطی بود که احمدینژاد در حکم مشایی القابی را به کار برده بود که به قول برخی شاید بتوان آنها را درباره امام زمان(عج) به کار برد.
به گزارش بولتن نیوز، تحلیلها درباره چرایی این احکام جدید البته فقط در حد حدس و گمان بود تا جایی که برخی گفتند وی با این انتخاب قصد دارد این چهره جنجالی را جهانی کند و با به کار بردن القابی مانند مدیر و مدبر که از شرایط کاندیدای ریاست جهوری است به فکر رئیس جمهور کردن وی است.
اما صحبتهای دیشب احمدینژاد آنقدر واضح بود که تا حد زیادی از اندیشههای پنهانی رئیس جمهوری پرده برداشت.
احمدینژاد در بخشی از سخنان خود گفت که «انتخابات باید آزاد باشد و هیچ کس نباید حتى در ذهنش این باشد که در انتخابات اثر بگذارد یا دخالت بیجا کند و ما هم در همین رابطه در خدمت ملت هستیم».
سوالی که در اینجا مطرح میشود این است که مگر تاکنون انتخابات در کشورمان آزاد نبوده است که وی خواسته یا ناخواسته چنین باوری را در میان مردم جا میاندازد؟ یا مگر خود احمدینژاد با انتخابات آزاد بر سر کار نیامد؟
رئیس قوه مجریه در قسمتی دیگر گفت که «به اعتقاد بنده ملت در انتخابات کار را یکسره مىکند؛ انرژى عظیمى در انتخابات آزاد مىشود. انتخابات هم صحنه بینالمللى را دگرگون مىکند و هم صحنه داخلى را. مردم باید با نشاط، رئیس جمهورى را با رأى بالا انتخاب کنند؛ چرا که این مسئله دنیا را دگرگون میکند«.
سوال دیگر این است که یکسره کردن کار چه معنایی دارد؟ آیا قرار است شخصی روی کار بیاید که راه و روش خود احمدینژاد را نیز دگرگون کند که این عقلا بعید است که وی بخواهد خودش را زیر سوال ببرد.
اما معنای دیگری که از این سخن میتوان فهمید این است که احمدینژاد قصدی در سر دارد که سخن برخی بزرگان مانند آیتالله مصباح مبنی بر سختتر بودن امتحان بعدی ملت را در ذهن تداعی میکند.
تحلیلی که در اینجا میتوان ارائه داد این است که پیشبینی برخی که معتقد بودند مشایی کاندیدای مورد حمایت رئیس قوه مجریه است درست بود و وی بیجهت درباره مشایی این توصیفات عجیب و غریب را به کار نمیبرد.
اما این هم قابل حدس است که اصلاحاتیها هم به این اهداف احمدینژاد دلخوش هستند؛ چرا که رئیس جمهور بدون هیچ هزینهای برای این جبهه، سهوا یا عمدا جایگاهی را نشانه گرفته است که هدف اصلی فتنهگران سال ۸۸ بود