دوشنبه , ۵ آذر ۱۴۰۳
آخرین مقالات :
خانه » داستان انتخاب دهم » روایت متفاوت صادق محصولی از فتنه ۸۸ و انتخابات ریاست جمهوری یازدهم

روایت متفاوت صادق محصولی از فتنه ۸۸ و انتخابات ریاست جمهوری یازدهم

مهندس صادق محصولی در سال ۸۸ یکی از حساس‎ترین مسئولیت‎های آنروزها را بر عهده داشته است، او در آن ایام وزیر کشور و مسئول برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ بود. حضور در همین مسئولیت است که موجب می‎شود او روایتی ناب از فتنه ۸۸ را ارائه کند.

به گزارش رجانیوز، محصولی درگفتگوی تفصیلی که خبرگزاری تسنیم آنرا منتشر کرده است، به بیان ناگفته‎هایی از فتنه ۸۸ پرداخته و در دل آن به این نکته قابل تامل نیز پاسخ داده است که اگر بنا بر برخی ادعاها مناظره‎های تلویزیونی منشاء فتنه بوده است، چگونه اتهام زنی به او در این مناظره‎ها مسکوت باقی مانده است.

وزیر اسبق کشور در مورد سازوکار برگزاری انتخابات در جمهوری اسلامی ایران، گفت‌: در برگزاری انتخابات در جمهوری اسلامی ایران مطابق قانون، عمدتاً مردم کار اصلی را در برگزاری انتخابات به عهده دارند، به این صورت که ارگان‌های دولتی مثل وزارت کشور بیشتر کار پشتیبانی و تدارکات و برنامه‌ریزی را انجام می‌دهند، چرا که مجری اخذ رأی که همان شعب اخذ رأی هستند، از معتمدین محلی، مردم و یا معلمین آموزش و پرورش هستند که انتخابات را برگزار می‌کنند.

وی افزود: مخصوصاً در انتخابات ۸۸ که مورد اشاره شما بود، در هر شعبه حدود ۱۴ نفر حضور داشتند و از اینها فقط ۲ تا ۳ نفر به نهادهای حکومتی مثل وزارت کشور و شورای نگهبان مربوط می‌شوند و بقیه از مردم هستند، ضمن اینکه وقتی صندوق‌ها به شعب می‌روند همه حاضران در شعب جمع می‌شوند و همه می‌توانند صندوق را نگاه کنند و به خالی بودن یقین پیدا کنند و سپس صندوق را پلمپ می‌کنند.

محصولی خاطرنشان کرد: در سال ۸۸ از نماینده‌های نامزدها دعوت شده بود یک ساعت زودتر از برگزاری انتخابات در شعبه حاضر شوند و آنها نیز پلمپ کردن صندوق‌ها را مشاهده کنند. در انتخابات ۸۸ نامزدها هر کدام نماینده داشتند و یک ساعت قبل از شروع رأی‌گیری، ناظر به پلمپ صندوق‌های خالی بودند. در نهایت هم وقتی می‌خواهند صندوق‌ها را باز کنند و شمارش آراء صورت بگیرد، باز همه افراد از جمله نماینده نامزدها حضور دارند و صندوق‌ها باز می‌شود. تعداد تعرفه‌های اضافی هم شمارش و در برگه مربوطه امضا می‌شود.

وزیر کشور دولت نهم اظهار داشت: من در سال ۸۸ وسط رأی‌گیری به شعب و فرمانداری تهران سر می‌زدم، نماینده نامزدها از جمله نماینده آقای موسوی هم در شعب وهم در فرمانداری حضور داشتند، یعنی وقتی آراء از شعب جمع می‌شود و به فرمانداری‌ها هم می‌آید، نمایندگان در آن قسمتی که آراء تجمیع می‌شود نیز حضور داشتند. در واقع به این شکل پیش‌بینی شده و کاملاً شفاف است.

وی با بیان اینکه برای اولین بار نتایج آراء را شعبه به شعبه و صندوق به صندوق اعلام کردیم، تصریح کرد: در صورتی که قبلاً چنین کاری صورت نگرفته بود و بیشتر برای شفاف‌سازی و رفع شبهه این کار انجام شد، زیرا شبهه در اذهان ایجاد کرده بودند، وگرنه نیازی نبود و انتخابات‌هایی هم که در دولت آقای خاتمی و آقای هاشمی برگزار شده بود، چنین کاری صورت نگرفته بود، اما برای شفافیت بیشتر تصمیم گرفتیم این کار صورت بگیرد و حتی یک مورد هم کسی مدعی نشد که آرای اعلام شده با آن آرایی که در آن روز در برگزاری انتخابات به صندوق ریخته شد و مشاهده کردیم، مغایرت دارد.

رئیس اسبق شورای تأمین کشور در مورد پیش‌بینی‌های شورای تأمین از اهداف دشمن برای “کشته‌سازی” نیز، تاکید کرد: وقتی دشمن دنبال جنگ نرم است طراحی خود را به صورت پیچیده انجام می‌دهد. در جنگ سخت مانند جنگ تحمیلی که حقیر توفیق داشتم از اوایل تا آخر در خدمت جبهه باشم، این‌طور نبود که از درون خودمان مشکلی پیش بیاید و کسی از پشت تیر بزند، اما در جنگ نرم پیچیدگی‌ها بالاست و باید دشمن را تشخیص بدهید تا پیش‌بینی‌های لازم را داشته باشید. با توجه به گستردگی فتنه‌ای که در سال ۸۸ اتفاق افتاد تحلیل‌مان این بود که دشمن دنبال کشته‌سازی است  که نمونه آن کشتن ندا آقاسلطان بود.

وی در مورد رویکرد نیروی انتظامی و شورای تأمین برای برخورد با فتنه‌گران، اظهار داشت: بهترین کاری که ما می‌توانستیم انجام دهیم این بود که فضا را تا جایی که می‌توانیم از شدت فضای امنیتی کاهش دهیم تا مجالی برای شنیدن حرف‌های منطقی ما برای شفاف‌سازی انتخابات فراهم شود. دشمن می‌خواست چنین فضایی حاصل نشود و حتی به دنبال القای رویدادهای دروغین بود. یادتان می‌آید که می‌گفتند فلانی کشته شده، اما دیدید اصلاً کشته نشده بود.

محصولی در مورد مدیریت وزارت کشور از لحاظ امنیتی، تصریح کرد: در مورد مدیریتی که وزارت کشور به لحاظ امنیتی داشت، می‌خواهم بگویم ما به نیروهای انتظامی گفتیم دشمن به دنبال این است که درگیری‌ها را تشدید کند و آنها باید مراقب باشند، لذا شاهد بودید که خیلی جاها نیروهای طرفدار نظام، بسیجی‌ها و حتی نیروهای انتظامی کتک می‌خوردند و آسیب می‌دیدند و بعضا شهید می‌دادند، اما سعی می‌کردند فضا را تندتر نکنند تا دشمن سوءاستفاده نکند.

رئیس وقت شورای تأمین کشور اظهار داشت: مباحث امنیتی در دو سطح دنبال می‌شد؛ یکی در شورای امنیت کشور که وزیر کشور رئیس آن است و یکی هم در شورای عالی امنیت که نمایندگان مقام معظم رهبری و فرماندهان بلندپایه نظامی و انتظامی حضور دارند. در هر دو سطح نظرات را به اتفاق اعضا تجزیه و تحلیل می‌کردیم، از جمله همین موضوع. بر این اساس، مسائل مختلف را با دیگر اعضا در جلسات شورای عالی امنیت به بحث می‌گذاشتیم و جمع‌بندی نهایی می‌شد، در نتیجه دستورالعمل‌های لازم به نیروهای عمل‌کننده صادر می‌شد.

محصولی در مورد عوامل داخلی و خارجی فتنه ۸۸، گفت: در این فتنه از عوامل جبهه منحله مشارکت گرفته تا سازمان مجاهدین حضور داشتند. بعضی از عوامل احزاب و جریان‌های دیگر حضور داشتند. عوامل خارجی که در سفارتخانه‌های خارجی کار می‌کردند، هم حضور فیزیکی و هم نرم‌افرازی داشتند، بنابراین کل کار توسط دشمن‌های خارجی طراحی شده بود و عوامل داخلی نسخه‌ای که در خارج طراحی شده بود را پیگیری کرده و پیاده می‌کردند.

وزیر اسبق کشور در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه شما تنها وزیر دولت نهم بودید که در مناظره‌های انتخاباتی به شما اتهام فساد مالی زدند، گفت: بنا بر این بود تا فضا را به سمتی ببرند که بگویند برگزارکنندگان انتخابات صلاحیت لازم را برای این کار ندارند و از این نوع اتهامات هم برای وزارت کشور و هم برای شورای نگهبان زده می‌شد، یعنی هر دو از این اتهامات نابجا مصون نبودند. در واقع به این صورت بود که به هر دوی اینها اتهامات نابجا زده می‌شد.

وی افزود: نکته جالب اینجاست که بعضی ادعا کردند به خاطر اتهاماتی که توسط رئیس‌جمهور منتخب در مناظرات به بعضی از آقایان و حتی فرندان این آقایان زده شد، این فتنه به وجود آمد، پس مقصر کسی است که این اتهامات را وارد کرد. خب! اگر این باشد که اینها نه به فرزند یک مسئول، بلکه به یک مسئولی اتهام وارد کردند که بنده باشم. این اتهام هم ناوارد و دروغ بود.

محصولی خاطرنشان کرد: این نکته‌ای که اشاره کردید اتفاقا می‌تواند بحث جالبی را در پی داشته باشد، البته در دو مناظره این اتفاق افتاد. در مناظره آقای موسوی به یک شکل و در مناظره آقای کروبی هم به شکلی دیگر مطرح شد که لیست بدهکاران معوقه بانکی را دولت به خاطر این منتشر نمی‌کند که اسم محصولی هست و وی ۴۰۰ میلیارد وام گرفته و پس نداده است.

وزیر اسبق کشور در مورد تفاوت برگزاری انتخابات در دولت نهم و دولت اصلاحات، گفت: من در انتخابات ۸۸ با انتخابات قبلش که توسط دولت اصلاحات انجام شده بود، مقایسه‌ای داشتم و از روی آمار اعلام کردم که تعداد چاپ تعرفه‌ها، تعداد صندوق‌های سیار و … چه تفاوت‌هایی در دو دولت داشت. دلیل مقایسه‌ای که داشتم این بود که فضا برای مردم روشن شود تا بدانند موضوع تقلب نیست. وقتی تخلف شده باید بگویند چند تا صندوق بازشماری شود، اما نماینده‌های آنها در حضور رهبر معظم انقلاب می‌گویند قبول داریم هیچ تقلبی نشده و فقط ما به قبل انتخابات اعتراض داریم.

رئیس وقت شورای تأمین کشور در مورد رسانه‌های حامی فتنه، اظهار داشت: بی‌بی‌سی یا خبرگزاری‌های دیگر که در فتنه خیلی فعال بودند با رسانه‌هایی که در دسترس‌شان بود و امکانات و ارتباط داشتند، طبیعتاً کار مشترک هم می‌کردند، حتی از بعضی از عواملی که بازداشت شدند، از عوامل دیپلمات‌های سفارت‌های غربی‌ بودند، چه رسد به اینکه کسی بخواهد در لباس روزنامه‌نگاری به فتنه کمک کند.

آقای محصولی با توجه به اینکه در کارنامه خود تصدی وزارت کشور را در دوره‌ای بر عهده داشتید که جریان فتنه بحث تقلب در انتخابات را مطرح کرد، می‌خواهم سئوال اولم را در مورد ساختار انتخابات کشور بپرسم. برخی می‌گویند در آن دوره پاسخ‌های مستدلی که از سوی مسئولان متولی برگزاری انتخابات داده شد، توانست افکارعمومی را به خود جلب کند و در آرام کردن فضای کشور نقش داشته باشد، حتی آقای آخوندی نماینده ستاد آقای موسوی نیز در دیداری که نمایندگان کاندیداها با مقام معظم رهبری داشتند، می‌گوید در ساختار انتخابات کشور امکان تقلب وجود ندارد. ساختار برگزاری انتخابات به چه صورت است که حتی اگر مسئولان برگزاری انتخابات بخواهند تقلب کنند، این امکان وجود ندارد؟

محصولی: بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. به طور کلی در برگزاری انتخابات در جمهوری اسلامی ایران مطابق قانون، عمدتاً مردم کار اصلی را در برگزاری انتخابات به عهده دارند، به این صورت که ارگان‌های دولتی مثل وزارت کشور بیشتر کار پشتیبانی و تدارکات و برنامه‌ریزی را انجام می‌دهند، چرا که مجری اخذ رأی که همان شعب اخذ رأی هستند، از معتمدان محلی، مردم و یا معلمان آموزش و پرورش هستند که انتخابات را برگزار می‌کنند.

مخصوصاً در انتخابات سال ۸۸ که مورد اشاره شما بود، در هر شعبه حدود ۱۴ نفر حضور داشتند و از اینها فقط ۲ تا ۳ نفر به نهادهای حکومتی مثل وزارت کشور و شورای نگهبان مربوط می‌شوند و بقیه از مردم هستند، ضمن اینکه وقتی صندوق‌ها به شعب می‌روند همه حاضران در شعب جمع می‌شوند و همه می‌توانند صندوق را نگاه کنند و به خالی بودن یقین پیدا کنند و سپس صندوق را پلمپ می‌کنند.

در سال ۸۸ از نماینده‌های نامزدها دعوت شده بود یک ساعت زودتر از برگزاری انتخابات در شعبه حاضر شوند و آنها نیز پلمپ کردن صندوق‌ها را مشاهده کنند. در انتخابات سال ۸۸ نامزدها هر کدام نماینده داشتند و یک ساعت قبل از شروع رأی‌گیری، ناظر به پلمپ صندوق‌های خالی بودند.

در نهایت هم وقتی می‌خواهند صندوق‌ها را باز کنند و شمارش آراء صورت بگیرد، باز همه افراد از جمله نماینده نامزدها حضور دارند و صندوق‌ها باز می‌شود. تعداد تعرفه‌های اضافی هم شمارش و در برگه مربوطه امضا می‌شود. وقتی مجموعه آراء جمعی از آرای شعب است طبیعتاً شما با یک ماشین حساب می‌توانید مجموعه آراء را حساب کنید؛ در انتخابات سال ۸۸ همچنین جزئیات آرای شعب در دسترس همه مردم و نامزدها قرار گرفت.

پس ملاحظه می‌فرمایید که مکانیزم انتخابات خیلی روشن و مشخص است و طوری در قانون دیده شده و در اجرا هم بر مبنای قانون عمل می‌شود که مردم مشارکت اصلی را در برگزاری انتخابات دارند، ضمن اینکه در بالاتر از محدوده شعب اخذ رأی که فرمانداری‌هاست نیز ما پذیرای نمایندگان نامزدها هم بودیم.

من در سال ۸۸ وسط رأی‌گیری به شعب و فرمانداری تهران سر می‌زدم. نماینده نامزدها از جمله نماینده آقای موسوی هم در شعب و هم در فرمانداری حضور داشتند، یعنی وقتی آراء از شعب جمع می‌شود و به فرمانداری‌ها هم می‌آید، نمایندگان در آن قسمتی که آراء تجمیع می‌شود نیز حضور داشتند. در واقع به این شکل پیش‌بینی شده و کاملاً شفاف است.

برای اولین بار در سال ۸۸ نتیجه آرای شعبه به شعبه انعکاس پیدا کرد. وقتی آرای شعبه به شعبه انعکاس پیدا کرد که هر کدام از نامزدها چه مقدار رأی آورده، همه حاضران صندوق‌ها از جمله نمایندگان نامزدها تعداد آرای هر یک از نامزدها در آن صندوق را مشاهده کرده‌اند.

برای اولین بار بود؟

محصولی: برای اولین بار بود که نتایج آراء شعبه به شعبه و صندوق به صندوق اعلام شد، در صورتی که قبلاً چنین کاری صورت نگرفته بود و بیشتر برای شفاف‌سازی و رفع شبهه این کار انجام شد، زیرا شبهه در اذهان ایجاد کرده بودند، وگرنه نیازی نبود و انتخابات‌هایی هم که در دولت آقای خاتمی و آقای هاشمی برگزار شده بود، چنین کاری صورت نگرفته بود، اما برای شفافیت بیشتر تصمیم گرفتیم این کار صورت بگیرد و حتی یک مورد هم کسی مدعی نشد که آرای اعلام شده با آن آرایی که در آن روز در برگزاری انتخابات به صندوق ریخته شد و مشاهده کردیم، مغایرت دارد.

اگر یک مورد هم بود تا الان بارها گفته می‌شد که فلان صندوق تخلف صورت گرفت. بعد هم می‌توان آرای تک تک صندوق‌ها را جمع کنید. می‌توانید ببنید که اعداد حاصله با آراء اعلامی تطبیق دارد یا خیر.

در سال ۸۸ شما به عنوان رئیس شورای امنیت کشور، مسئول برقراری امنیت کشور نیز بودید. بحث‌هایی که در شورای امنیت برای چگونگی برقراری امنیت در کشور داشتید، حول چه محورهایی بود؟ چه دستورالعملی را برای نیروهای انتظامی در نظر گرفتید؟ در دوران اصلاحات در شهرهای سمیرم و ایذه بود که یک اعتراض مدنی از سوی مردم شکل گرفت، مدیریت شورای تأمین استان آن دوران و دولت‌مردان اصلاحات به گونه‌ای بود که بیش از ۱۰ نفر در آن شهرهای کوچک کشته شدند، در صورتی که در سال ۸۸ تعداد کشته‌ها در کل کشور به اندازه انگشتان دستان هم نشد. تفاوت مدیریت شورای امنیت در سال ۸۸ با دوره اصلاحات چه بود؟

محصولی: وقتی دشمن دنبال جنگ نرم است، طراحی خود را به صورت پیچیده انجام می‌دهد. در جنگ سخت مانند جنگ تحمیلی که حقیر توفیق داشتم از اوایل تا آخر در خدمت جبهه باشم، این‌طور نبود که از درون خودمان مشکلی پیش بیاید و کسی از پشت تیر بزند، اما در جنگ نرم پیچیدگی‌ها بالاست و باید دشمن را تشخیص بدهید تا پیش‌بینی‌های لازم را داشته باشید. با توجه به گستردگی فتنه‌ای که در سال ۸۸ اتفاق افتاد تحلیل‌مان این بود که دشمن دنبال کشته‌سازی است  که نمونه آن کشتن ندا آقاسلطان بود.

قبل از انتخابات این موضوع را متوجه شدید؟

محصولی: قبل از انتخابات به این نتیجه رسیده بودیم که می‌خواهد فتنه‌ای در کشور ایجاد شود، اما نمی‌دانستیم وسعت آن به این مقدار است. با توجه به اقداماتی همچون تشکیل کمیته صیانت از آراء کاملا مشهود بود که در حال طراحی فتنه هستند. وقتی انتخابات برگزار شد و مواضع عوض شد و اقداماتی همچون راهپیمایی‌های بدون مجوز شروع شد، آسان‌ترین کاری که دشمن می‌توانست در نظر بگیرد، می‌خواست کشته‌سازی کند تا فضا را ملتهب‌تر کند. در جریان فتنه گرد و غبار فضا را می‌گیرد و شناخت حق و باطل سخت می‌شود، بنابراین می‌بینید یک عده‌ای از مردم علیرغم اینکه نسبت به نظام مشکلی ندارند در تظاهرات شرکت می‌کنند، زیرا به آنها گفته می‌شود رأی شما را نادیده گرفتند.

بهترین کاری که ما می‌توانستیم انجام بدهیم این بود که فضا را تا جایی که می‌توانیم از شدت فضای امنیتی کاهش دهیم تا مجالی برای شنیدن حرف‌های منطقی ما برای شفاف‌سازی انتخابات فراهم شود. دشمن می‌خواست چنین فضایی حاصل نشود و حتی به دنبال القای رویدادهای دروغین بود. یادتان می‌آید که می‌گفتند فلانی کشته شده، اما دیدید اصلاً کشته نشده بود.

البته جایی هم که می‌توانستند از مردم می‌کشتند. نمونه بارز نیز کشته شدن خانم ندا آقاسطان بود و شما مشاهده کردید کسانی که در این قضیه متهم بودند فرار کردند و از وقتی که به انگلیس فرار کردند نتوانستیم به آنها دسترسی پیدا کنیم. مستندی هم از این قضایا در صدا و سیما پخش شد و کاملاً روشن و واضح بود که من نمی‌خواهم.

*** دستورالعمل وزیر کشور به نیروی انتظامی

در مورد مدیریتی که وزارت کشور به لحاظ امنیتی داشت، می‌خواهم بگویم ما به نیروهای انتظامی گفتیم دشمن به دنبال این است که درگیری‌ها را تشدید کند و آنها باید مراقب باشند، لذا شاهد بودید که خیلی جاها نیروهای طرفدار نظام، بسیجی‌ها و حتی نیروهای انتظامی کتک می‌خوردند و آسیب می‌دیدند و بعضا شهید می‌دادند، اما سعی می‌کردند فضا را تندتر نکنند تا دشمن سوءاستفاده نکند.

وقتی دیدیم دشمن دنبال این است که فضا را بیشتر امنیتی کند و به این سمت ببرد که آشوب در حد بالا صورت بگیرد، تمهیداتی شده بود که فضا را آرام کنیم، مخصوصاً این فضا با هدایت‌های مقام معظم رهبری فراهم شد تا بتوان مسائل را به صورت خیلی صریح و منطقی بیان کرد. همچنان که مقام معظم رهبری در خطبه‌های نمازجمعه آمدند و ابعاد این مسئله را تشریح کردند یا مسئولان دیگر از جمله حقیر در گفت‌وگوی ویژه خبری به کل شبهات انتخابات پاسخ مستدل دادم.

پیش‌بینی شما کشته‌سازی‌ توسط دشمن بود. این بحث در شورای امنیت مطرح شد؟

محصولی: مباحث امنیتی در دو سطح دنبال می‌شد؛ یکی در شورای امنیت کشور که وزیر کشور رئیس آن است و یکی هم در شورای عالی امنیت که نمایندگان مقام معظم رهبری و فرماندهان بلندپایه نظامی و انتظامی حضور دارند. در هر دو سطح نظرات را به اتفاق اعضا تجزیه و تحلیل می‌کردیم، از جمله همین موضوع. بر این اساس مسائل مختلف را با دیگر اعضا در جلسات شورای عالی امنیت به بحث می‌گذاشتیم و جمع‌بندی نهایی می‌شد، در نتیجه دستورالعمل‌های لازم به نیروهای عمل‌کننده صادر می‌شد.

در دولت‌ اصلاحات موارد خیلی کوچک امنیتی از جمله تقسیم استان‌ها و یک سری مباحث اجتماعی پیش می‌آمد. در حادثه‌ای کوچک به خاطر مدیریت نامناسب مسئولان، مردم آسیب می‌دیدند و مشکل ایجاد می‌شد، زیرا مدیریت نامناسب امنیتی و اجتماعی وجود داشت، اما خدا را شکر سال ۸۸ با وسعت عظیم توطئه که صرف داخل هم نبود بلکه تمام دنیای استکباری و صهیونیستی تمامی ترفندها را جمع کرده بودند که فتنه را به نتیجه برسانند با مدیریت امنیتی و انتظامی مناسب و حضور حماسی مردم توانستیم با حداقل آسیب موضوع را جمع کنیم.

در جلسات شورای عالی امنیت ملی مشخص بود که چه سازمان‌ها یا گروه‌هایی به دنبال کشته‌سازی هستند؟ یا تحرکات مشکوکی را مشاهده کرده بودید؟

محصولی: سازمان خاصی که به صورت صرفاً حزبی باشد، نبود. مجموعه عواملی بودند که دست به دست هم دادند که فتنه را انجام دهند. در این فتنه از عوامل جبهه منحله مشارکت گرفته تا سازمان مجاهدین حضور داشتند. بعضی از عوامل احزاب و جریان‌های دیگر حضور داشتند. عوامل خارجی که در سفارتخانه‌ها کار می‌کردند هم حضور فیزیکی و هم نرم‌افرازی داشتند، بنابراین کل کار توسط دشمن‌های خارجی طراحی شده بود و عوامل داخلی نسخه‌ای که در خارج طراحی شده بود را پیگیری کرده و پیاده می‌کردند.

چه تحرکاتی را مشاهده کردید که پیش‌بینی شما را برای هدف دشمن در زمینه کشته‌سازی‌ها تقویت کرد؟

محصولی: اینکه وقتی راهپیمایی و اعتراضی است، بعد ناگهان به مردم و حتی مراکز بسیج حمله کنند تحرکات و اهداف آنها را نشان می‌دهد. هیچ ضرورتی نداشت که اگر کسی اعتراضی دارد ولو اینکه مجوز هم نداشت، این کارها را انجام دهد.

برخلاف ادعای آنها این راهپیمایی‌ها خلاف قانون بود، برخلاف ادعای آنها که دائم می‌گفتند ما می‌خواهیم قانونی عمل کنیم و قبل از انتخابات شعار قانون و قانون‌گرایی می‌دادند و می‌گفتند عامل اصلی اینکه ما به صحنه آمده‌ایم این است که دولت فعلی قانون را پیاده نمی‌کند و ما می‌خواهیم به قانون عمل کنیم.

ولی متاسفانه بعد از انتخابات سال ۸۸ همین آقایان دائما اعمالی خلاف قانون مرتکب شدند. علیرغم اینکه خود راهپیمایی خلاف قانون بود، باز شاهد بودید که عده‌ای مسلح  به پایگاه‌های بسیج حمله می‌کنند؛ همه اینها نشان‌دهنده تشدید فضا از طرف دشمن و فتنه‌گرها بود.

اگر کسی منطق دارد باید مستدل حرفش را بیان کند و باید بتواند مردم را قانع کند. ما خودمان در انتخاباتی که برگزار کرده بودیم یقین داشتیم که تقلبی صورت نگرفته بود و کار مطابق قانون صورت گرفته بود و در فضای خیلی عادی و شفاف بهتر می‌توانستیم استدلال کرده و قانع کنیم، بعد هم خدا کمک کرد و فضا ایجاد شد و توانستیم مستدل به شبهات پاسخ دهیم، لذا بعضی از مردمی که فتنه‌گر نبودند و فقط تحت تاثیر دروغ های سران فتنه گر در فضای غبار آلود قرار گرفته بودند و در راهپیمایی‌های اولیه فتنه‌گران بودند، بعد از روشن شدن حقایق در راهپیمایی ۹ دی حاضر شدند و علیه سران فتنه شعار دادند.

به هر حال کاملاً روشن بود که دشمن نمی‌خواهد که فضا عادی و منطقی باشد، آنها برای ادعایشان منطق نداشتند و حتی یک مورد استدلال نیاوردند که چرا باید انتخابات تکرار یا ابطال شود.

اتهام به من در مناظره‌های انتخاباتی برای تشکیک در سلامت انتخابات بود

در مناظره‌های انتخاباتی سال ۸۸ فقط اسم شما از وزرای دولت آقای احمدی‌نژاد مطرح می‌شود، کسی که مسئولیت برگزاری انتخابات را بر عهده دارد از طرف بعضی از نامزدها اتهام فساد مالی به شما زده شد. وقتی چنین اتهامی در این مناظره‌ها به شما زدند چه برخورد و واکنشی داشتید؟ چرا فقط به وزیر کشور وقت در اوج مناظره‌ها اتهام زده می‌شود؟

محصولی: بنا بر این بود فضا را به سمتی ببرند که بگویند برگزار کنندگان انتخابات صلاحیت لازم را برای این کار ندارند و از این نوع اتهامات هم برای وزارت کشور و هم برای شورای نگهبان زده می‌شد، یعنی هر دو از این اتهامات نا بجا مصون نبودند. در واقع به این صورت بود که به هر دوی این‌ها اتهامات نابجا زده می‌شد.

این نکته‌ای که اشاره کردید اتفاقا می‌تواند بحث جالبی را در پی داشته باشد، البته در دو مناظره این اتفاق افتاد، در مناظره آقای موسوی به یک شکل و در مناظره آقای کروبی هم به شکلی دیگر مطرح شد که لیست بدهکاران معوقه بانکی را دولت به خاطر این منتشر نمی‌کند که اسم محصولی هست و وی ۴۰۰ میلیارد وام گرفته و پس نداده است.

در جوابش هم همانجا گفته شد که محصولی یک ریال در عمرش وام نگرفته، چه رسد به اینکه وامی معوقه شود، اصلاً اگر سراغ دارید که محصولی وامی گرفته و حتی پرداخت هم کرده باشد، بگویید. نامزد مدعی قول داد که سندشان را فردا در روزنامه خودشان بزنند. ولی هنوز بعد از پنج سال فردای آنروز نشده است.

آنها به دنبال فضاسازی‌های دیگری بودند، دنبال اتهام‌زنی به مجریان انتخابات بودند تا اینکه در بین مردم القای شبهه کنند، این اتهام را برای این زدند. واقعیت هم این بود که بارها هم عرض کرده‌ام، من در عمرم یک ریال هم وام نگرفته‌ام که معوقه شود یا به موقع پرداخت کنم، ازهیچ نوع وامی استفاده نکرده‌ام.

نکته جالب اینجاست که بعضی ادعا کردند به خاطر اتهاماتی که توسط رئیس جمهور منتخب در مناظرات به بعضی از آقایان و حتی فرندان این آقایان زده شد، این فتنه به وجود آمد، پس مقصر کسی است که این اتهامات را وارد کرد. خب! اگر این باشد که این‌ها نه به فرزند یک مسئول، بلکه به یک مسئولی اتهام وارد کردند که بنده باشم. این اتهام هم ناوارد و دروغ بود.

چطور است که اگر فرزند کسی مورد اتهام قرار گیرد، نامه‌ای بدون سلام منتشر می‌شود و می‌نویسد آتش‌فشان‌ها به غلیان می‌افتد و سد ها می‌شکافد ولی وقتی که به خادمی مثل بنده زده می‌شود که زمان جنگ در خدمت جنگ بودم و آن زمان هم بعنوان وزیر کشور در خدمت مردم بودم، این اتهامات روا می شود؟

در واقع آیا این بحث آقازاده‌ها اینجا مطرح نمی‌شود که اگر به یکی که آقازاده است اتهامی وارد شود، که تازه درست و غلطش هم بماند، موجب غلیان آتشفشان ها و شورش و فتنه می‌شود ولی در مورد زدن اتهام به بنده چون من آقازاده نبودم یک نفرهم پیدا نشود که بلند شود و دفاع کند و بگوید چرا به ایشان اتهام نابجا زدید؟

من تا به حال ندیدم یک نفر از مسئولین بگوید که چطور می‌خواهید جوابگوی این اتهام نابه‌جایی باشید که به محصولی وارد کردید! البته برای من مهم نیست، چون ما سرباز نظام هستیم و با این قبیل مطالب هیچگونه دلخوری نسبت به نظام پیدا نمی‌‌کنیم بلکه غرضم از بیان این موضوع این است که اگر بخواهید انصاف را رعایت کنید متوجه می‌شوید که درست نیست بعضی از ساده لوحان بگویند که وارد کردن اتهام به بعضی از آقازاده ها در مناظرات باعث فتنه شد.

خب! در مقابلش آنها نیز به یک مسئولی اتهام زدند که از مجلس رأی اعتماد گرفته و قانوناً وزیر شده و آن اتهامات هم دروغ بوده و تا به امروز معلوم شده که چنین چیزی صحت نداشت، بنابراین از اینجا می‌توان فهمید که منظور فتنه گران ایجاد فضای التهاب و دروغ و تهمت به مسئولین، جهت القای تقلب در انتخابات بوده که آن هم یک نمونه از عملیات روانی فتنه گران بود.

آقای محصولی وقتی ساعت ۱۱ شب آقای موسوی اعلام کرد که با اختلاف فاحش پیروز انتخابات است، شما به عنوان وزیر کشور وقت چه واکنشی داشتید؟

محصولی: تعجب کردیم، یعنی انتظار نداشتیم که آقای موسوی چنین کاری را انجام دهد، ما انتظار داشتیم که دنبال ایجاد فضایی در کشور باشند ولی انصافاً فکر نمی‌کردیم چنین کار غیر منطقی بکنند البته روز‌به‌روز که جلوتر رفت اقداماتشان انجام پروژه فتنه آنها را بیشتر نمایان می‌کرد. اعلام پیروزی آقای موسوی در ساعت ۱۱ شب، قبل از اینکه صندوق‌ها شروع به شمارش شود نشان از القای فضای مسموم داشت. حتی در برخی شعب مانند شمیرانات با راهنمایی مردم به داخل شعبه درب حوزه اخذ رأی را بسته بودیم و تا بعداز ساعت ۱۲ شب رأی‌گیری ادامه داشت.

وزارت کشور دنبال این بود که با آقای موسوی صحبت کند؟

محصولی: خیر! وزارت کشور چنین مسئولیتی نداشت که با نامزدها صحبت کند، زیرا وزارت کشور ناظر بر انتخابات نبود، مجری انتخابات بود، که البته همانطور که شرح داده شد، اصل مجری، مردم هستند و وزارت کشور از جهت تهیه تعرفه‌ها و تدارکات و اعلام نتایج آن چیزی که مردم جمع‌بندی خود را از شعب می‌دهند، این کار را می‌کند.

شورای نگهبان مسئولیت نظارت را داشت وپیگیری های مختلفی برای رفع ابهام انجام داد. از مجلس هم تعدادی از نمایندگان همانطور که شنیدید با آقایان موسوی و کروبی صحبت کرده و پیگیری کردند و حتی کمیته‌ای از طرف مجلس پیگیر این مسئله بود و صحبت کردند، خب! آقایان موسوی و کروبی زیر بار حرف حق نرفتند.

تسنیم:آقای محصولی قبلاً در مورد فعالیت‌های رسانه‌های بیگانه در ایام فتنه گفته بودید و به مواردی مانند اعزام خبرنگار برای آموزش به دوبی تا تحرریه بی‌بی‌سی در یکی از روزنامه‌های حامی فتنه، اشاره کردید. بسیاری از روزنامه‌های حامی فتنه نیز در آشوب‌های بعد از انتخابات سال ۸۸ نقش بسزایی داشتند. با توجه به اینکه در آن دوران فضای رسانه‌ها را رصد می‌کردید، پیشتبان مالی رسانه‌های فتنه چه کسانی بودند؟

محصولی: قبل از اینکه به این بپردازیم که حامی مالی این روزنامه‌ها چه کسانی هستند باید به این نکته اشاره کنیم که بالاخره الان یکی از ابزارهای اصلی دشمن برای تغییر نظر مردم به نفع خودشان و خلاف مصالح نظام، فضای رسانه‌ای و ایجاد فضایی متناسب خودشان بود، برای همین طبیعی است که نه در ایران بلکه در همه دنیا تلاش می‌کند رسانه‌های قوی و همراهی را راه‌اندازی کنند و از رسانه های موجود همراه هم پشتیبانی کنند و دشمن این موضوع را در کشور ما هم دنبال می کند.

خیلی ساده‌نگری است که بگوییم دشمن با اینکه این‌ها را می‌داند و همه جا این کارها را می‌کند و با اینکه بزرگترین رسانه‌های دنیا هم دست صهیونسیت‌هاست، در ایران این کار را نمی‌کند! چرا نه؟ قطع به یقین دشمن در تلاش خواهد بود که در ایران رسانه‌هایی را پشتیبانی کند، حتی آنهایی که چه بسا آغاز به کارشان با پشتیبانی دشمن نبوده ولی بعدها آنها را به شکلی تطمیع و استخدام می‌کنند و آنها را هم در جهت منافعش به کار می گیرند. علاوه بر این نیز یک سری رسانه‌ها را از همان ابتدا با نفوذی که در بعضی جاها می کنند توسط امکانات و حتی اموال داخلی راه‌اندازی می‌کنند.

خیلی از نشریه‌ها را اگر مشاهده می‌کردید کاملاً مشخص بود درآمد نشریه جوابگوی این هزینه‌ها نیست، این تامین مالی از کجا می‌آید؟ چه بسا الان هم هزینه‌های خیلی از نشریات آنقدر بالاست که درآمدهای آن ولو با آگهی‌ها جبران نمی‌شود. بالاخره اگر این را با این فرمایش حضرت امام (ره) تطبیق دهیم  – قریب به مضمون – که می‌فرمایند اگر در هر جا مطلبی منتشر شده و کلامی از ما گفته شد، که دشمن خوشحال شد باید بدانیم که آنجا عیبی در کار ما هست.

وقتی رسانه‌ها کارهایی می‌کنند و تیترهایی می‌زنند و مقالاتی می‌نویسند که آمریکا و اسرائیل و انگلیس خوشحال می‌شود، نمی توانید فرض نکنید که بعضی از این‌ها با حمایت بیگانه به وجود آمده‌اند یا بعدا با پشتیبانی آنها ادامه حیات داده‌اند. اگر کسی اعتقاد به امام (ره) داشته باشد حداقل باید این جمله او را ملاک قرار دهد.

خانم کلینتون مصاحبه‌هایی می‌کرد و حتی اخیراً هم مصاحبه‌ای کرد و گفت ما آن موقع اشتباه کردیم، باید قوی‌تر از این اعلام می‌کردیم که ما پشت فتنه هستیم؛ یعنی آن چیزی که بودیم را واضح نگفتیم یا وزارت خارجه انگلیس و آمریکا چقدر در زمان فتنه به دفاع از فتنه‌گران مصاحبه کردند. خب، این‌ها با این فرمایش امام (ره) نشان دهنده این است که خط اتصال مخصوصاً در رسانه چیزی بوده که نمی‌توان منکر آن شد.

گفته بودید که تحرریه بی‌بی‌سی در یکی از روزنامه‌های حامی فتنه فعال بود

محصولی: بی‌بی‌سی یا خبرگزاری‌های دیگر که در فتنه خیلی فعال بودند با رسانه‌هایی که در دسترس‌شان بود و امکانات و ارتباط داشتند، طبیعتاً کار مشترک هم می‌کردند، حتی از بعضی از عواملی که بازداشت شدند، از عوامل دیپلمات‌های سفارت‌های غربی‌ بودند، چه رسد به اینکه کسی بخواهد در لباس روزنامه‌نگاری به فتنه کمک کند.

از این موارد زیاد بود که عرض کردم؛ در دنیا غرب اصلی‌ترین اهداف خود را با ایجاد فضای رسانه‌ای در بین مردم آن کشور فراهم می‌کند، مثلاً می‌خواهند کسی رأی آورد یا نیارورد یا موضوعی اقتصادی را به نفع کشور خودشان رقم بزنند و تهدید و تطمیع‌ کنند. اخیراً هم مقام معظم رهبری هم به آن اشاره کرده‌اند. وقتی تهدیدها و تطمیع‌های صهیونیست‌ها، حتی برای سران آمریکا وجود دارد، چه رسد به اِشل‌های پایین‌تر که برای رسانه‌ها صورت می‌گیرد.

پس از اتفاقات سال ۸۸ که به گفته خودتان همه عوامل داخلی و خارجی برای مقابله و براندازی نظام جمهوری اسلامی بسیج شده بودند، روز عاشورا به عنوان نقطه عطفی در تاریخ فتنه قرار گرفت و وقایع روز عاشورا زمینه را برای حضور مردم در راهپیمایی ۹ دی به وجود آورد. پیام حضور مردم چه پیامی را برای مسئولین، خواص و مردم در آینده انقلاب اسلامی دارد؟

محصولی: در رابطه با موضوع ۹ دی و اینکه مردم چطور خودشان به صحنه آمدند باید عرض کنم که اصلاً هدف نظام و رأس آن مقام معظم رهبری این بود که خود مردم متوجه شوند که موضوع چیست، وقتی خودشان متوجه شوند که مدعیان تقلب دنبال روشن شدن حقیقت نیستند، بلکه دنبال به هم زدن اوضاع کشور و حتی براندازی هستند، مردم خودشان به صورت خودجوش با فتنه‌گران و دشمنان مقابله خواهند کرد.

من در این انتخابات ۸۸ با انتخابات قبلش که توسط دولت اصلاحات شده بود، مقایسه‌ای داشتم و از روی آمار اعلام کردم که تعداد چاپ تعرفه‌ها، تعداد صندوق‌های سیار و … چه تفاوت‌هایی در دو دولت داشت. دلیل مقایسه‌ای که داشتم این بود که فضا برای مردم روشن شود تا بدانند موضوع تقلب نیست. وقتی تقلب شده باید بگویند چند تا صندوق بازشماری شود ولی نماینده‌های آنها در حضور رهبر معظم انقلاب می‌گویند قبول داریم هیچ تقلبی نشده و فقط ما به قبل انتخابات اعتراض داریم.

سیاستی که نظام داشت، ایجاد فضای آرامش و توجیه مردم و شفاف‌سازی هر چه بیشتر و پاسخ به شبهات بود و خدا هم کمک کرد و مشکلات حل شد و فتنه خاموش شد. البته خداوند متعال وعده به یاری رساندن به مؤمنین داده که اگر مومنین درست کار کنند و توکل کنند، خداوند نیز مؤمنین را یاری می دهد و در سال ۸۸ نیز همین‌گونه شد و مردم متوجه شدند و حماسه بزرگ ۹ دی را خلق کردند.

اگر این قضایا را با صدر اسلام مقایسه‌ای کنیم، تشابهات خیلی زیادی می‌بینیم. اگر در زمان حضرت علی (ع) ویژگی‌های قاسطین، مارقین و ناکثین و اقدامات این‌ها  را بررسی کنیم، می‌بینیم که شباهت‌های خیلی جالبی در این‌ها و جریان فتنه ۸۸ وجود دارد. حضرت علی (ع) در رابطه با فتنه‌ها خطبه‌هایی خوانده‌اند که در نهج‌البلاغه قابل دسترسی است و می‌بینیم نکات خیلی آموزنده‌ای دارد.

خطبه‌ای به نام قاصعه در نهج‌البلاغه هست که حضرت علی (ع) با فتنه و آنهایی که تفاخر به آقا زادگی، نسب و … می‌کنند و مانند طلحه و زبیر می‌گویند چون ما زمان حضرت رسول (ص) جزو اصحاب و سران حاکمیت بودیم، پس الان هم حق ویژه داریم، مخالفت می‌کند و به خاطر اینکه به این ادعای آنها تن نداد، آنها جنگ جمل را به راه انداختند.

الان هم بعضی‌ها دائماً به سوابق اشخاص اشاره می‌کنند، در صورتی که بنا بر فرمایش حضرت امام (ره) باید وضع فعلی افراد را مشاهده کنیم. اگر کسی در گذشته مجاهدت کرده قطعا آن مجاهدت در پیشگاه الهی محفوظ بوده و مورد احترام مردم هم هست ولی به این معنی نیست که به خاطر آن رشادت‌ها و مجاهدت‌ها، بعدا اقدامات خلافی احیانا صورت ندهد و در صورت اعتراض به اقدامات خلاف وی، بگویند که چرا شما متعرض او می‌شوید او سابقه مجاهدت دارد! این‌ها نکات آموزنده‌ای است که می‌توان در فرصت مناسب با توجه به اسناد تاریخی از جمله تاریخ صدر اسلام به آن اشاره کرد و انطباق‌های خیلی خوبی را در رابطه با فتنه ۸۸ با فتنه‌های زمان حضرت علی (ع) ارایه داد.

۹ دی، درواقع نقطه عطفی در تاریخ اخیر ما بود، واقعیت این است که ۹ دی را نمی‌شود با یک جمله بیان کرد و تیتروار گذشت، می‌شود با عبارت‌هایی از جمله تجلی مجدد قیام حسینی عنوان کرد. چند روزی است که از راهپیمایی مردم در اربعین می‌گذرد، در واقع قدرت اصلی نظام در این اعتقادات عمیق مردم نهفته است، ۹ دی بروز واقعی اعتقادات شیعی مردم بود تا نشان دهد که جانمان را برای حمایت از نظامی می‌دهیم که به قول امام (ره) حفظ آن از اوجب واجبات است در ۹ دی مردم با حضور حماسی خود هم به مجاهدین دیروز و متکبرین امروز و هم به سران فتنه و عواملشان و هم به دشمنان بیگانه این پیام را دادند که اگر فتنه را ادامه دهید کاسه صبرمان لبریز شده و بجای برخورد نرم، برخوردی سخت با شما خواهیم داشت.

ما باید مردم خودمان را خوب بشناسیم و خدمت کردن به آنها را یک فرصت خوب بدانیم و مردم را ولی نعمت خود بدانیم. متأسفانه بعضی وقت‌ها برخورد مسئولین با مردم طوری می‌شود که انگار از مردم طلبکارند، در صورتی که این مردم هستند که شرایط و فضا را طوری ایجاد کردند که فرصت خدمت مسئولیت فراهم شود.

اگر از این فرصت درست استفاده شود و مردم احساس کنند که انتخابشان درست است و فضای کشور به فضای خدمت تبدیل شده است، مردم نیز طبیعتاً قدردان هستند؛ نمونه آن هم حضور حماسی آنها در مناسبت‌های مختلف مانند ۲۲ بهمن‌ها، ۹‌دی‌ها، انتخابات‌ها، جنگ تحمیلی و پشتیبانی مردم از جنگ است که نشان می‌دهد هسته قدرت اصلی این نظام حضور فراگیر مردمی است که تابع رهبرشان هستند و اعتقادات عمیق به باورهای دینی خود دارند و بر مبنای همان اعتقادات حاضر نیستند از ارزش‌ها و اصول خود کوتاه بیایند.

هر قدر مسئولین در عزل و نصب‌ها مردمی عمل کرده و در بین مردم باشند و مشکلات مردم را درک کنند و متناسب با امکانات وسیع کشور در جهت حل مشکلات مردم باشند، قطع به یقیق این پسندیده خواهد بود و مقابل این ناپسند؛ این از بعد اجتماعی است.

اما از بُعد سیاسی طبیعتاً آنهایی که به هر شکلی درک درستی از فتنه نداشته و هنوز هم ندارند، چه بسا الان هم خدای نکرده بخواهند از فتنه حمایت کنند، نباید در دولت حضور داشته باشند و در انتصابات باید دقت شود تا افرادی که در فتنه بودند و بعداً هم روشنگری و توبه نکرده و یا صریحاً فتنه را محکوم نکردند، بکار گرفته نشوند.

خیلی ممنونم از فرصتی که به ما دادید.

محصولی: خواهش می‌کنم. موفق باشید.