پنج شنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین مقالات :
خانه » حجه الاسلام روانبخش در گفتگو با رجانیوز: «حصر» مجازات حداقلی سران فتنه است/ در هر جای دنیا کودتا علیه یک نظام سیاسی شدیدترین مجازات ها را در پی دارد

حجه الاسلام روانبخش در گفتگو با رجانیوز: «حصر» مجازات حداقلی سران فتنه است/ در هر جای دنیا کودتا علیه یک نظام سیاسی شدیدترین مجازات ها را در پی دارد

حجه الاسلام قاسم روانبخش عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) درگفتگو با رجانیوز گفت: پیام گرامی داشت ۹ دی در واقع نشان‌دهنده آن است که مردم به طور جد پیگیر مطالباتشان از عوامل اصلی فتنه و کسانی که با نوشتن نامه سرگشاده جرقه فتنه را زدند هستند و باید این افراد درباره عملکردشان در فتنه به مردم جوابگو باشند.

به گزارش رجانیوز، عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) با بیان اینکه ۹دی جلوه‌ای از زمان‌شناسی و بصیرت مردم ایران در سال ۸۸ بود افزود: ماجرای فتنه سال ۸۸ محدود به ایام بعد از انتخابات نبود و شروع فتنه به سال‌ها قبل بر می گردد که نتیجه آن انشقاق، فتنه عمیق سال ۸۸ بود. ملت ایران درآن ایام با رصد اتفاقاتی که شکل گرفته بود و با توجه به شعارهایی که توسط ضدانقلاب و سران فتنه مطرح میشد به خوبی دریافتند که هدف اصلی دشمن از بین بردن شجره‌ی طیبه‌ی انقلاب انقلاب اسلامی ایران بوده است، حتی به قول یکی از همین فتنه گران تقلب یک بهانه بود، بر همین اساس انصافا با تمام وجود در صحنه حاضر شدند و حماسه ۹ دی را رقم زدند.
وی با بیان نقش خواص در ایام ۹ دی افزود: خواص در ایام فتنه سه دسته بودند، دسته‌ی اول آن دسته از روحانیون و نخبگانی بودند که متاسفانه جهت روشن کردن فتنه نقش آفرینی کردند و با فتنه‌گران همراه شدند، در میان این خواص از روسای جمهور سابق و نخست وزیر دوران دفاع مقدس بودند تا برخی از اعضای روحانیت.
دسته دوم برخی از خواص بودند که در ایام فتنه سکوت کردند و نسبت به هردو طرف ماجرا اظهار موضع نکردند و برداشت شان از باب کُنْ فِى الْفِتْنَهِ کَابْنِ اللَّبُونِ؛ لا ظَهْرٌ فَیُرْکَبَ، وَ لا ضَرْعٌ فَیُحْلَبَ که در ایام فتنه نه شیر بدهی و نه بار ببری بود، البته در آن شرایط مقام معظم رهبری دریکی از سخنرانی هاشان فرمودند: بعضی‌‌ها در فضای فتنه، این جمله‌‌ی «کن فی الفتنه کابن اللّبون لا ظهر فیرکب و لا ضرع فیحلب» را بد میفهمند و خیال میکنند معنایش این است که وقتی فتنه شد و اوضاع مشتبه شد، بکش کنار! اصلاً در این جمله این نیست که: «بکش کنار». این معنایش این است که به هیچ وجه فتنه‌‌گر نتواند از تو استفاده کند؛ از هیچ راه. «لا ظهر فیرکب و لا ضرع فیحلب»؛ نه بتواند سوار بشود، نه بتواند تو را بدوشد؛ مراقب باید بود… خب، این کنار کشیدن، خودش همان ضرعی است که یُحلب؛ همان ظهری است که یُرکب! گاهی سکوت کردن، کنار کشیدن، حرف نزدن، خودش کمک به فتنه است. در فتنه همه بایستی روشنگری کنند؛ همه بایستی بصیرت داشته باشند.
البته برخی از آن ها که فتنه فروکش کرد در واقع بعد از جریان ۹ دی اعلام موضع کردند و از فتنه تبری جستند و عده ای نیز همچنان سکوت پیشه کردند و با این که چند سال از این فتنه گذشته است هنوز اعلام موضعی نداشته‌اند.
گروه سوم خواصی بودند که در ایام فتنه به روشنگری پرداختند و فرصت و وقت خودشان را وقف بصیرت بخشی و آگاهی افکارعمومی کردند، شخصیت هایی همانند حضرت آیه الله نوری همدانی و علامه مصباح یزدی و برخی بزرگان دیگر که در این عرصه واقعا سنگ تمام گذاشتند.
روانبخش در ادامه با اشاره به گناه سران فتنه و مجازات آنها افزود: قاعدتا کسانی که رهبری فتنه که علیه نظام اسلامی را به عهده داشتند تحت عنوان کسانی که باغی برحکومت اسلامی هستند شناخته میشوند و فقها معتقدند این افراد بنا بر احکام اسلامی حکمشان اعدام است و قاعدتا سران فتنه باید اعدام میشدند ولی بنابر مصالحی که نظام اسلامی دید با توجه به اینکه این افراد حکمشان اعدام بود در حد پایین‌تری در حصر قرار گرفتند و این حصر رافتی از سوی نظام اسلامی محسوب میشود، ضمن اینکه غیر از مباحث فقهی نیز در هر جای دنیا کسی که اقدام به کودتا علیه یک نظام سیاسی کند، حکم وی بسیار سنگین و حتی اعدام است.
وی افزود: اما متاسفانه امروز عده‌ای از رافت نظام اسلامی سوء استفاده میکنند و از نظام اسلامی طلبکارند که چرا سران فتنه در حصر به سر میبرند!
حجه الاسلام روانبخش در ادامه گفت: فتنه ضربات سنگینی به حیثیت کشور وارد ساخت و متهم کردن سالم‌ترین نظام درجهان که منادی معنویت و اخلاق در جهان است به تقلب و دروغگویی و خیانت به رای مردم  و کشتن شهروندان و تجاوز جنسی موجب گشت تا وجهه نظام در سراسر دنیا با مخدوش شود و از سویی دیگر ضربات اقتصادی جبران ناپذیری به کشور وارد آمد.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در قضیه فتنه دشمنان امیدوار شدند که نظام از درون تضعیف شده و طولی نمیکشد که براندازی شود، بنابراین دشمنان خارجی نیز برفشارهای خود با عنوان تحریم افزودند و متاسفانه برخی از کسانی که در فتنه نقش داشتند و با قدرت گرفتن در دولت یازدهم صاحب رسانه های مختلف شده اند، امروز به جای آن که پاسخگوی ملت باشند، برعکس عمل میکنند.
حجه الاسلام روانبخش تصریح کرد: نمونه اخیر آن ماجرای تدفین شهدا در یزد است که اینها در برابر آن موضع میگیرند و تدفین شهدا را به دروغ خلاف قانون تلقی میکنند و حتی آن را نیز محکوم میکنند!
وی با بیان آنکه  ۹دی به واقع مظهر بصیرت و نشان دهنده ی عمق بینش سیاسی مردم و شناخت به موقع دشمن است، افزود: نکته قابل توجه آن است که دشمنی با انقلاب هنوز تمام نشده است و هر روز امکان دارد نقشه‌ها برای مقابله با انقلاب تغییر پیدا کند و هر روز باید با چشمان تیزبین مراقب فعالیت‌های دشمنان انقلاب باشیم و اگر ما بخوابیم یقین داشته باشیم که دشمن نخواهد خوابید. البته دشمن فقط دشمن آشکارا نیست و دشمنانی هستند که ظاهرشان موجه، اما در باطن همانند گرگ هستند. این نوع دشمنان را باید به خوبی شناخت، آنهایی که در داخل و با ظاهری عام پسند و با ظاهری متشرع هستند.
 منبع : رجانیوز