مجلس شوراى ملى باید انشاءاللّه درست بشود؛ نه مثل مجلسهاى این پنجاه و چند سال که به ملت هیچ ارتباط نداشت ، ملت هیچ اطلاع نداشت، وکلاى خودش را نمىشناخت؛ و اینهاو کیل یک نفر بودند و آن یا رئیس جمهور امریکا، و یا سلطان وقت، و یا سلطان وقت به تَبَع سفارتخانهها ـ چنانچه شاهِ سابق گفت این معنا را که لیست را از سفارتخانهها مىآوردند و ما وکیل تعیین مىکردیم همان طورى که آنها مىخواستند! ـ انشاءاللّه دیگر آن مسائل نیست در کار. انشاءاللّه آن مسائل دیگر عود نمىکند….
نگذارید اشخاصى در مجلس مؤسسان وارد بشود که خیر امت را نمىخواهد بلکه خیر اشخاصى را مىخواهد که ظالم هستند؛ نگذارید در مجلس شورا اشخاصى بروند که آنها با قدرتهاى بزرگ پیوستگى دارند. باید ملت با اختیار خود و اراده خود و با امتیاز خود و انتخاب خود، اشخاص صالح را، اشخاص متقى را، اشخاصى را که براى ایران کار مىخواهند بکنند، به نفع ایران کار مىکنند ـ آنها را باید تعیین بکند تا این سه تا مرحله تمام بشود.
۱۶/۱/۵۸
وکلایى که مىخواهیم بفرستیم به مجلس مؤسسان و بعد هم به مجلس شورا، وکلایى هستند که صددرصد ملى، متدین، نه منحرف به چپ و نه منحرف به راست؛ از خودمان باشند و مصالح خودمان را در نظر بگیرند.
۱۷/۱/۵۸
با همت والاى شما ـ جوانان ایرانى ـ باید اشخاص متنور و اشخاص امین و صادق در مجلس شورا بروند که مقدرات شما را بر طبق خواستههاى خداى متعال پیاده کنند.
۱۸/۱/۵۸
ما پس از این مرحله، مرحله انتخابات براى مجلس مؤسسان داریم؛ آنجا هم باید همت کنید و اشخاص متعهد، اشخاصى که براى ایران کار بکنند نه براى اجانب، اشخاصى که ایمان به خدا داشته باشند، نه چپگرا باشند و نه راستگرا بلکه صراط مستقیم را داشته باشند، آنها را باید به مجلس مؤسسان بفرستیم. و بعد از آن مجلس شوراست، که باید باز به همت همه اقشار ایران و به همتو الاى مرد و زن ایران، اشخاصى که متعهد هستند، اشخاصى که سالم هستند، اشخاصى که بصیرت دارند و هیچ انحراف ندارند و بر صراط مستقیم انسانیتند، به مجالس و مجلس شورا بفرستیم؛ تا اینکه انشاءاللّه اسلام به آن معنایى که هست، اسلام به آن حقیقتىکه هست، در ایران پیاده بشود.
۱۹/۱/۵۸
تاکنون مىدانید که [مجلس شوراى ملى] به اختیار شما نبوده.
هیچوقت نیامدند به شما بگویند که مختارید که هر کس را مىخواهید رأى بدهید. آن بساط گذشت. انشاءاللّه دیگر عود هم نخواهد کرد و شما مستقل [و ]آزاد، وکلاى مجلس را به مجلس مىفرستید؛ لکن باید ملاحظه کنید که باز شیاطین نیایند و شما را اغفال کنند. باید وکلاى آزادمنش، وکلاى ملى، وکلاى متدین،و کلاى فاضل به مجلس شورا بفرستید.
۲۱/۱/۵۸
در مجلس مؤسسان نیز جدیت کنید و آراى خودتان را براى اشخاص بیدار، امین، مؤمن مُسْلم، وطنخواه، به صندوقهایى که بعدها… درست مىشود بریزید. و بعد از آن نیز که قضیه مجلس شورا پیش مىآید، باز افراد سالم، افراد وطنخواه، افرادو طندوست، افرادى که نه شرقى باشند نه غربى بلکه در صراط مستقیم انسانیت و اسلامیت باشند، انتخاب کنید و به آنها رأى بدهید.
۲۴/۱/۵۸
در قضیه مجلس مؤسسان، در قضیه مجلس شورا رأى بدهید، و رأى به وکلاى متعهد مسْلم امین. وکلاى امین بفرستید در مجالس.
دیگر شما مجالستان دست خودتان است، اختیار دست خودتان است؛ شما مختارید و مقدرات مملکت را خودتان، به دست خودتان باید… بگیرید.
۲۵/۲/۵۸
وکلاى مجلس شورا را خودتان تعیین مىکنید. همه چیزها دست خودتان است. خودتان باید بگردید یک وکیل خوب تعیین کنید،که مقدرات مملکتتان دست مجلستان باشد.
۲۵/۲/۵۸
خودتان وکیل براى خودتان تعیین بکنید. اشخاص مطمئن ، اشخاص ملى، اشخاصى که خدمتگزارند براى شما، تعیین بکنید.و ما هم هر مقدار که مىتوانیم مطالب را به آنها بگوییم، و انشاءاللّه استقرار و دوره استقرار پیش بیاید.
۲/۳/۵۸
بعد هم که انشاءاللّه مىخواهید وکلا تعیین بکنید، هر جور وکیلى براى هر محلى که مىخواهید تعیین بکنید، وکیلى که جمهورى اسلامى را اعتقاد دارد. … اگر وکیلى باشد که اینجایش پینه بسته از شدت سجده ولیکن جمهورى اسلامى را نمىخواهد، این به درد شما نمىخورد. و اگر وکیلى باشد که بدانید دشمن با رژیم منحوس بود و دشمن با امریکا و شوروى بود لکن جمهورى اسلامى را نمىخواهد، این وکیل را وکیل تعیین نکنید. وکیلى که تعیین مىکنید آنى است که جمهورى اسلامى را عقیده داشتهباشد؛ نه چهار روزى که حالا مىخواهد وکالت بکند بگوید جمهورى اسلامى! ما یک نفر را داشتیم که مىخواست وکیل بشود؛ مىگفتند که این آدم در ایامى که مىخواهند رأى بگیرند نماز مىخواند! این جور نباشد. خودتان فهمیده باشید؛ بین خودتان زندگى کرده باشد. فهمیده باشید که مسیر همان مسیرى است که شما دارید. اگر یک نفر آدمى باشد که فیلسوف باشد، یک آدمى باشد که تمام عالم را در تحت سیطره علمى خودش برده باشد لکن جمهورى اسلامى را نمىخواهد، این را تعیین نکنید.
۲۳/۳/۵۸
باید کوشش کنید که خودتان انتخاب کنید. افرادى که متعهد هستند، متدین هستند، ملى هستند، چپ و راستى نیستند، اینها را تعیین کنید. و انشاءاللّه وقتى مجلس شوراى ملى یک همچ و مجلسى شد که از خودتان بود و افراد خودتان در آن بود و به اختیار خودتان بود، هیچ خوفى دیگر براى ما نیست انشاءاللّه.
۲۱/۴/۵۸
مجلس شورا را باید ملت خودش وکلا تعیین کنند. وکلا هم همین جورى که عرض کردم وکلاى ملى؛ وکلایى که مردم در بلاد خودشان شناختند که اینها مردم صالحى هستند، اینها مردم اسلامى هستند، اینها گرایش به شرق و غرب، گرایش به مکتبهاى فاسد ندارند، اینها را تعیین کنند.
۷/۶/۵۸
مردم کوشش کنند که وکلاى صالح متدّین در مجلس بفرستند. تمام گرفتاریها و تمام چیزهایى که برخلاف موازین عمل مىشود آنجا حل مىشود… مملکت ما همه متدیناند اکثراً و وکیل متدین تعیین مىکنند. وقتى بنا شد وکلا متدین باشند و مقیَّد به احکام شرع باشند ـکه انشاءاللّه هستند آنوقت این مسائل همهاش حل مىشود.
۲۳/۶/۵۸
برویم سراغ مجلس شورا و مجلس شورا را درست بکنیم و محول بشود کار به ملت و به نمایندگان ملت، و کارها انشاءاللّه با محول شدن به ملت و به اشخاصى که متعهد هستند، و توانستیم و توانستید که یک منتخباتى داشته باشید که آنها صددرصد انشاءاللّه اسلامى و ملى و متفکر و همه جهات در آنان جمع باشد؛ آن وقت انشاءاللّه با اینها کارها اصلاح بشود.
۲۳/۶/۵۸
مسأله این است؛ آنهایى که مکتب دارند و آنهایى که گرایش دارند به اسلام انشاءاللّه شما پیدا بکنید، از حالا شروع کنید. این دفعه دیگر مصیبتتان زیادتر است؛ براى اینکه یک مجلس خبرگانى بودکه یک مدت کوتاهى بود؛ یک مجلسى است که مدت بلندى استو استفادهها در آن هست. باید خیلى دقت بکنید، خیلى زحمت بکشید، کاندیداهاتان را تعیین کنید و ارائه بدهید به مردم این کاندیداى ماست؛ آنى است که براى اسلام کار مىکند، ترویج کنید از آن اسلام، شمشیر دستتان باشد، شمشیر هم هست دستتان؛ با این شمشیر کارها را انجام بدهید، با این شمشیر بُرنده اسلام، لکن شمشیرى که خائنها را از بین مىبرد و خادمها را در امان نگه مىدارد. مردم را حالى کنید که ما کاندیداهامان عبارت از این ششصد نفر مثلاً، یا پانصد نفر، هر چقدرى که هست ، کاندیداهامان عبارت از اینها هستند. و البته از ملاّها و علما و از این نترسید که آخوندىاش کردند. اسلام آخوندىاش کرده، به ما چه ربط دارد. ـ و عرض مىکنم که ـ آخوند و آخوند مسلک یعنى اسلامى و اسلامى مسلک، همه باید اینطور باشند.
۱۶/۸/۵۸
باید یک دولت مستقرى با همت شماها، با همت ملت، یک انتخابات صحیحى بشود با همت ملت، ملت مىشناسند افراد صالح را. لازم نیست که حالا یک چند سال هم ما درسشان بدهیم.
نخیر، خودشان مىفهمند. این ملت چیز مىفهمد، مىفهمد کى آدم صالح است کى آدم ناصالح. البته گاهى هم یک کسى خودشرا جا مىزند، اما این گاهى است. هر کسى در هر شهرى که هست ، طول این بیست، سى سالى که همراه با این مردم بوده مىداند که اینها کدام یکىشان از ریشههاى آنهاست. کدامشان نیستند.
مىفهمند کى بوده است که در آنجا خوش رقصى کرده و کى بوده است که نه، آنطور نبوده، مخالف بوده و نتوانسته صحبت کند ، مىشناسند. مردم آنهایى را باید انتخاب بکنند که مىشناسند که به این ملت خدمتگزار است و دلش براى این طبقه ضعیف مىسوزد.
ما نمىخواهیم یک مجلس اعیان درست کنیم. مجلس سنا را ، مجلس اعیان به آن مىگویند. ما مىخواهیم اعیان را از بین ببریم ، آدمشان کنیم آنها را. آن اعیانى که در مجلس سنا نشستند و آن قدر خیانت به مملکت ما کردند، آن مجلس را ما اصلاً بستیم درش را.
مجلس شیوخ و مجلس اعیان و مجلس سنا؛ اینها یک دسته مفتخوارى بودند. پیرمردهاى آخر عمرشان بعد از همه خیانتها ، پیرمردهایى بودند که آنجا مىرفتند جمع مىشدند و ـ عرض مىکنم ـ شاید رفیقش هم که نشسته بود راجع به اینکه دوایش چه است یا غذایش چه است صحبت مىکرد و پول این ملت را مىخورد. این را درش را بستند، تمام شد دیگر. ما مجلس سنا نداریم. مجلس شورا داریم. مجلس شورا هم نمىخواهیم از طبقه بالا درست بشود. مجلس شورا مىخواهیم از آدمها، آدمهایى که متوجهاند به اینکه به این ملت چه گذشته است در پنجاه و چند سال و در طول نظام شاهنشاهى، و لااقل در این مواردى، در این مدتى که دیدهاید خودتان. این آدمهایى که مىبینند اینطور بر این ملت گذشته است، اشخاص را هم مىشناسند در شهرهاى خودشان، در روستاهاى خودشان، مىشناسند اینها را، و دیدند اینها در طول این مدت چه کردهاند. آنها مخفى آن وقت کار نمىکردند، علناً مردم را اذیت مىکردند. آن اشخاص را کنار باید بگذارند و یک اشخاصى که امین هستند، اشخاصى که معروف است پیششان به امانت، به دیانت، به خدمت به مردم، آنها را تعیین مىکنند، باید هم تعیین بکنند.
۲۳/۱۱/۵۸
من متواضعانه از شما مىخواهم که حتىالامکان در انتخاب اشخاص با هم موافقت نمایید و اشخاصى اسلامى، متعهد ، غیرمنحرف از صراط مستقیم الهى را در نظر بگیرید و سرنوشت اسلام و کشور خود را به دست کسانى دهید که به اسلام و جمهورى اسلامى و قانون اساسى معتقد و نسبت به احکام نورانى الهى متعهد باشند و منفعت خود را بر مصلحت کشور مقدّم ندارند.
۲۸/۱۱/۵۸
امید آن دارم که با وحدت کلمه و کوشش در راه التیام بین قشرهاى مختلف، موفق شوید که نمایندگانى متعهد، متفکر، دلسوز به ملتو خصوص طبقه مستضعف و خدمتگزار به اسلام و مسلمین، در مجلس شوراى اسلامى بفرستید.
۱۲/۱۲/۵۸
افرادى را انتخاب کنید که متعهد به اسلام، شرقى و غربى نباشند.
بر صراط مستقیم انسانیت و اسلامیت باشند. و من امیدوارم که این مرحله را هم به شایستگى و به طورى که دلخواه همه ملت ماست،و دلخواه ماست عمل بکنند. و وکیلهایى که آراسته هستند به اخلاق خوب، متعهد هستند به اسلام، وفادار هستند به کشور خودشان، خدمتگزار هستند به شما و به کشور، آن اشخاص را انتخاب کنند و در مجلس بفرستند، که انشاءاللّه این قدم آخر هم با شایستگى برداشته بشود.
۱۷/۲/۵۹
کسانى را انتخاب کنند که صددرصد مسلمان و معتقد به احکام اسلام و متعهد به اجراى احکام اسلام و مخالف با مکتبهاى انحرافى و معتقد به جمهورى اسلامى باشند.
شناخت این اشخاص یا با آشنایى به اعمال و رفتار آنان از زمان رژیم طاغوت تا کنون است و یا به معرفى روحانیون متعهد در شهرستانها یا اشخاص متدین موجه که گرایش به چپ و راست یا دستهاى نداشته باشند.
باید به اشخاصى که احتمال انحراف در آنان مىرود رأى ندهند ـ چه احتمال انحراف عقیدتى، اعمالى و یا اخلاقى ـ که به چنین اشخاص اعتماد نمىشود کرد و رأى به آنان موجب مسئولیت خواهد بود.
تحت تأثیر تبلیغات واقع نشوند و خودشان با موازین اسلامى ، اشخاص صحیح را انتخاب کنند.
۲۱/۵/۵۹
الآن در مجلس شوراى ما یک چهره پیدا نمىکنید که از این طبقه اشراف باشد، از این طبقه بالا باشد، همه از همین مردمند که در بین بازار راه مىروند، و از همین جمعیت هستند؛ عدهاىشان از علما و فقها هستند، عدهاىشان از چهرههاى متدیّن هستند.
مجلس شوراى اسلامى ما الآن در هیچ جا نظیر ندارد.
۱۰/۴/۶۰
ملت باید ناظر باشد به امورى که در دولت مىگذرد، امورى که ـفرض کنید که ـ در مجلس مىگذرد. نظارت! توجه داشته باشد به اینها. ملت باید توجه داشته باشد که اگر در مجلس این سفر ـ فرض کنید که ـ یک کسى را تعیین کردند که کارشکنى براى دولت کرده، کارشکنى براى مجلس کرده، دفعه دیگر تعیینش نکند.
اعلام کنند: تعیین نمىکنیم، بلکه انشاءاللّه، به راه بیایند.
۴/۸/۶۲
اما مسأله انتخابات آینده از اهم امورى است که مسئولیت آن با همه ماست. و توجه دارید که دشمنان اسلام در نظر دارند کارى بکنند که انتخابات درست صورت نگیرد و از دست مسلمانها و متعهدین خارج شود. ولى شما باید تمام قدرتتان را صرف کنیدکه به خوبى انجام شود. انتخابات یک محکى هم براى خودتان است که ببینید آیا مىخواهید انتخاب اصلح بکنید براى خودتان ، یا براى اسلام؟ اگر براى خودتان باشد، شیطانى است. و اما اگر انتخاب اصلح براى مسلمانهاست، «کى و از کجاست» مطرح نیست، از هر گروهى باشد، حزب باشد یا غیرحزب، نه حزب اسباب این مىشود که غیر آن فاسد، و نه صددرصد حزبى بودن باعث صلاح آنهاست. و انتخاب اصلح براى مسلمین یعنى انتخاب فردى که تعهد به اسلام و حیثیت آن داشته باشد؛ و همه چیز را بفهمد، چون در مجلس، اسلام تنها کافى نیست، بلکه باید مسلمانى باشد که احتیاجات مملکت را بشناسد و سیاست را بفهمد و مطلع به مصالح و مفاسد کشور باشد، و ممکن است به شماو گروه شما هم مربوط نباشد. اگر اصلح را انتخاب کردید، کارى اسلامى مىکنید و این یک محکى است براى خودتان که تشخیص بدهید انتخاب براى اسلام است، یا براى صلاح خودتان.
۲۰/۹/۶۲
همه چیز ما باید روى موازین اسلامى باشد. افرادى که تعیین مىشوند باید کسانى باشند که به درد اسلام و جمهورى اسلامى بخورند، و عقیدهشان هم این باشد که اسلام خوب است. نه فقط اظهار کنند ولى عقیده نداشته باشند، کما اینکه در اول انقلاب خیلیها اظهار اسلام مىکردند. البته اقلیتهاى رسمى غیر مسلمان قانوناً انتخاب مىشوند پس مردم، افرادى را که تعیین مىکنند باید سعى در شناسایى آنها نموده و قبل و بعد از انقلابشان را در نظر بگیرند و بعد رأى دهند. پس مسأله خوب بودن خود شخص است نه اینکه از یک دسته خاصى باشد، نه اینکه اهل علم باشد، حزبى باشد، بازارى باشد، اینها دیگر شرط نیست، عمده موازین استکه قانون و اسلام تعیین کرده است.
۱۲/۱۰/۶۲
ما نباید مقلد کسى باشیم که هر چه را عدهاى تشخیص دادند همانرا عمل کنیم، بلکه باید کاملاً توجه کنیم که مثلاً در تهران چه کسانى لیاقت دارند که هم مسائل روز را بفهمند و هم متدین باشندو هم براى اسلام کار کنند، اشخاصى را انتخاب کنیم که از هر جهت صالح باشند. اگر کسان دیگرى هم اشخاص صالحى داشتند به آنها رأى دهید و الاّ نه. بازار اختیارش دست خودش است ، آنچه بینى و بین اللّه تشخیص مىدهد آن را انتخاب کند. اگر در انتخابات مسامحه کنیم مطمئن باشید که از راه مجلس به ما لطمه مىزنند. باید دانست مسلمان بودن تنها فایدهاى ندارد، باید جمهورى اسلامىرا قبول داشته باشد و از مسائل روز اطلاع داشته باشد. سعى کنید مثل مرحوم مدرس را انتخاب کنید ـ البته مثل مدرس که به این زودیها پیدا نمىشود، شاید آحادى مثل مدرس باشند ـ کسانى را که انتخاب مىکنید باید مسائل را تشخیص دهند ، نه از افرادى باشند که اگر روس یا امریکا یا قدرت دیگرى تشرى زد بترسند، باید بایستند و مقابله کنند.
۱۳/۱۰/۶۲
فرض بکنید که اگر همه کسانى که در رأس [هستند ]بروند پیشنهاد بکنند که فلان آدم را شما وکیل کنید لکن شما به نظرتان درست نباشد جایز نیست برشما تبعیت کنید. باید خودتان تشخیص بدهید که آدم صحیحى است تا اینکه بتوانید رأى بدهید.
و مجرد اینکه این آدم یک آدم خوبى است خیلى، اول وقت نمازش را مىخواند و نماز شب مىخواند.این براى مجلس کفایت نمىکند. مجلس اشخاص سیاسى لازم دارد، اشخاص اقتصاددان لازم دارد، اشخاص سیاستمدار لازم دارد، اشخاص مطلع بر اوضاع جهان لازم دارد. باید تعهد به اسلام باشد و موافقت با جمهورى اسلامىباشد لکن این مسائل هم باشد. در یک مجلس باید همه چیز باشد در این کمیسیونهاى مجلس از امور ارتشى و کشاورزى و اقتصاد و همه چیز بحث مىشود،باید مطلع باشند اینها. آنهایى که در این کمیسیونها هستند باید اشخاصى باشد در بینشان که عالم به اقتصاد باشد، عالم به امور کشاورزى باشد، عالم به امورادارى باشد، عالم به مسائل جهانى باشد. مجلس مىخواهد ایران را در مقابل جهان اداره کند، مجلس یک چیزى نیست که بخواهد ایران را در مقابل خودش درست بکند. ایران در مقابل جهان است امروز، آن هم یک جهان امروزى و یک ایران امروزى. ایران امروزى که تک است در دنیا و جهان امروزىکه همه مهاجمند، همه مهاجم به شما هستند. شما مىخواهید که یک مجلسى داشته باشید که در مقابل این مهاجماتى که از خارج مىشود پایدار باشد. یک دولتى را او تعیین کند که در مقابل تهاجماتى که در دنیا واقع مىشود، فشارهایى که واقع مىشود در دنیا این بتواند دفاع کند، و این از مجلس سرچشمه مىگیرد، از مجلس دولت درست مىشود و شما یک همچو مجلسى لازم دارید.
۲۲/۱۱/۶۲
یکى از وظایف مهم شرعى و عقلى ما براى حفظ اسلام و مصالح کشور، حضور در حوزههاى انتخابیه، و رأى دادن به نمایندگان صالح کاردان و مطلع بر اوضاع سیاسى جهان و سایر چیزهایى که کشور به آنها احتیاج دارد مىباشد؛ چه از روحانیون باشند، چه نباشند. و مجلس چنانچه محتاج به علما و روحانیون مطلع از احکام شرعى و سیاسى اسلام است، محتاج به متخصصین رشتههاى مختلفى است که کشور احتیاج به آنها دارد. مجلس امروز مواجه است با دنیاى پرآشوب صنعتى و سیاسى پیچیده و فرهنگهاى غربى و شرقى و صحنههاى تنازع بقاى بینالمللى. و چنین مجلسى باید انباشته از مطلعین و دانشمندان و متخصصان در هر رشته باشد. و لازم است کسانى که کاندیداهایى به ملت معرفى مىکنند در نظر داشته باشند که از مطلعین هر رشته تخصصى چند نفرى در بین کاندیداهاى آنها باشد. و اگر کسى یا کسانى را در غیر گروه یا صنف خود یافتند که از افراد گروهشان لایقتر است او را کاندیدا کنند. مسأله انتخابات یک امتحان الهى است که گروهگرایان را از ضوابط گرایان ممتاز مىکند، و مؤمنین و متعهدین را از مدعیان جدا مىنماید. و کسانى که خود را کاندیدا مىکنند، یا کاندیدا گروههایى هستند، اگر خود را صالح براىو کالت در یک چنین مجلسى نمىدانند و وجود آنها در این مکان نفعى براى کشورشان ندارد، خداى متعال را در نظر بگیرند و رضاى او را بر رضاى خود مقدم دارند، و چنین خلاف ناشایستهاى را مرتکب نشوند. و حضرات روحانیون، از ائمه جمعه و جماعات یا سایر آقایان محترم، توجه کنند که شهرهاى خود را از خدمتگزاران به ملت و بندگان صالح خدا خالى نکنند،که خدمت به مردم و رفع حاجات آنان و تربیت علمى و اخلاقى بندگان خدا، که شغل شریف روحانیت است، بر هر چیز مقدم است؛ مگر آنکه بدانند وجود آنها در مجلس براى خدمت به اسلام مفیدتر است. میزان در نظر همه ارزش خدمت باشد، نه خداى نخواسته تحصیل مقام. و شما مىدانید در جمهورى اسلامى مقاماتى که در رژیمهاى دیگر مطرح است، و براى تحصیل آن دست به همه نوع فعالیت مشروع یا غیر مشروع مىزنند ، مطرح نیست. و اساساً این مقامات ارزشى ندارد، مگر آنکه خدمت به خدا و خلق خدا باشد. شماها تابع آن بزرگمرد تاریخ ـصلوات اللّه علیه هستید که درباره حکومت آن کلام را فرمود. [۲]
۱۰/۴/۶۶
باید مردم را براى انتخابات آزاد گذاریم، و نباید کارى بکنیم که فردى بر مردم تحمیل شود. بحمداللّه مردم ما داراى رشد دینى و سیاسى مطلوب مىباشند، و خود، افراد متدین و درد مستضعفان چشیده و آگاه به مسائل دینى ـ سیاسى و همگام با محرومین را انتخاب خواهند کرد.
۱۱/۱/۶۷
در هر حال، مردم با بصیرت و درایت و تحقیق، کاندیداها را شناسایى کرده، و به سوابق و روحیات و خصوصیات دینى ـ سیاسى نامزدهاى انتخاباتى توجه نمایند. مردم شجاع ایران با دقت تمام به نمایندگانى رأى دهند که متعبد به اسلام و وفادار به مردم باشند و در خدمت به آنان احساس مسئولیت کنند، و طعم تلخ فقر را چشیده باشند، و در قول و عمل مدافع اسلام پابرهنگان زمین، اسلام مستضعفین، اسلام رنجدیدگان تاریخ، اسلام عارفان مبارزهجو، اسلام پاکطینتان عارف، و در یک کلمه، مدافع اسلام ناب محمدى ـ صلىاللّه علیه و آله وسلم ـ باشند. و افرادى را که طرفدار اسلام سرمایهدارى، اسلام مستکبرین، اسلام مرفهین بىدرد، اسلام منافقین، اسلام راحتطلبان، اسلام فرصتطلبان، و در یک کلمه، اسلام امریکایى هستند طرد نموده و به مردم معرفى نمایند. و از آنجا که مجلس خانه همه مردم و امید مستضعفین است، در شرایط کنونى نباید کسى انتظار داشته باشد که حتماً نمایندگان باید از گروه و صنف خاصى باشند. باید توجه داشت که هنوز خیلى از مسائل وجود دارد که به نفع محرومین باید حل و فصل شود. و تمیز بین کسانى که در تفکر خود خدمت به اسلام و محرومان را اصل قرار دادهاند، با دیگران کار مشکلى نیست.
۱۵/۳/۶۸
از مهمات امور، تعهد وکلاى مجلس شوراى اسلامى است. ما دیدیم که اسلام و کشور ایران چه صدمات بسیار غمانگیزى از مجلس شوراى غیرصالح و منحرف، از بعد از مشروطه تا عصر رژیم جنایتکار پهلوى و از هر زمان بدتر و خطرناکتر در این رژیم تحمیلى فاسد خورد؛ و چه مصیبتها و خسارتهاى جانفرسا از این جنایتکاران بىارزش و نوکرمآب به کشور و ملت وارد شد. در این پنجاه سال یک اکثریت قلابى منحرف در مقابل یک اقلیت مظلوم موجب شد که هرچه انگلستان و شوروى و اخیراً امریکا خواستند، با دست همین منحرفانِ از خدا بیخبر انجام دهند و کشور را به تباهى و نیستى کشانند. از بعد از مشروطه، هیچ گاه تقریباً به مواد مهم قانون اساسى عمل نشد ـ قبل از رضاخان با تصدى غربزدگان و مشتى خان و زمینخواران؛ و در زمان رژیم پهلوى به دست آن رژیم سفاک و وابستگان و حلقه به گوشان آن.
اکنون که با عنایت پروردگار و همت ملت عظیمالشأن سرنوشت کشور به دست مردم افتاد و وکلا از خود مردم و با انتخاب خودشان، بدون دخالت دولت و خانهاى ولایات به مجلس شوراى اسلامى راه یافتند، و امید است که با تعهد آنان به اسلام و مصالح کشور جلوگیرى از هر انحراف بشود.
۱۵/۳/۶۸
وصیت اینجانب به ملت در حال و آتیه آن است که با اراده مصمم خود و تعهد خود به احکام اسلام و مصالح کشور در هر دوره از انتخابات وکلاى داراى تعهد به اسلام و جمهورى اسلامى که غالباً بین متوسطین جامعه و محرومین مىباشند و غیر منحرف از صراط مستقیم ـ به سوى غرب یا شرق ـ و بدون گرایش به مکتبهاى انحرافى و اشخاص تحصیلکرده و مطلع بر مسائل روز و سیاستهاى اسلامى، به مجلس بفرستند.