یکشنبه , ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین مقالات :
خانه » امام (ره) و انتخابات » تبلیغات انتخاباتى

تبلیغات انتخاباتى

 

nf00062654-2۲۳/۲/۵۸

هیچ سابقه ندارد در دنیا ـ‌هر جا شما بگردید‌ مردم به این شور و شعف براى رأى دادن بروند. اینقدر تبلیغات مى‏کنند این رؤساى جمهور، وقتى که مى‏خواهند … [انتخاب] بشوند؛ اینقدر خرج مى‏کنند، اینقدر تبلیغات مى‏کنند، از یک ماه دو ماه قبل پولهاى گزاف خرج مى‏کنند و تبلیغات زیاد ـ‌راست و دروغ‌ تا اینکه یک عده مردم را جمع کنند و رأى بدهند. اینجا این مسائل نبود. مسأله ، اسلام بود، و مردم روى عقاید اسلامى خودشان با آن شور و شعف رفتند و رأى دادند. از سى و پنج میلیون جمعیت، بیست میلیون بیشتر رأى موافق دادند.

۱۴/۱۰/۵۸

از آقایان کاندیداها و دوستان آنان انتظار دارم که اخلاق اسلامى‌‌انسانى را در تبلیغ براى کاندیداى خود مراعات؛ و از هر گونه انتقاد از طرف مقابل که موجب اختلاف و هتک حرمت باشد خوددارى نمایند، که براى پیشبرد مقصود، ولو اسلامى باشد ، ارتکاب خلاف اخلاق و فرهنگ، مطرود و از انگیزه‏هاى غیر اسلامى است.

اینجانب بنا ندارم از کسى تأیید نمایم، چنانکه بنا ندارم کسى را رد کنم. و از تمام احزاب و گروهها و افراد مى‏خواهم از نسبت دادن کاندیداى خود به من که از آن استفاده تأیید و یا تعیین و یا رد شود ، خوددارى کنند. من بسیار مایل هستم که گروههایى که متعهد و معتقد به جمهورى اسلامى و خدمتگزار به اسلام هستند، در مبارزات انتخاباتى کمال آرامش را در تبلیغ کاندیداهاشان رعایت نمایند، و نسبت به یکدیگر تفاهم و صمیمیت و اُخوت اسلامى داشته باشند، و از تفرقه و کدورت شدیداً احتراز کنند که تفرقه و تشتت، دوستان را نگران و دشمنان را کامیاب مى‏کند و موجب تبلیغات سوء مى‏شود.

۲۶/۱۰/۵۸

به اطلاع هموطنان عزیز برسانید که: عکس اینجانب دلیل بر تأیید کسى نبوده؛ چنانچه دلیل بر عدم تأیید هم نمى‏باشد.

۲۳/۱۱/۵۸

من از همه قشرها، از همه ملت مى‏خواهم که آداب اسلامى خودشان را نسبت به همه امور، خصوصاً در انتخابات حفظ کنند.و مبادا خیال کنند که مبارزات انتخاباتى عبارت از این است که به دیگران بد بگویند و کارشکنى بکنند. البته دعوت به انتخاب اشخاص مانع ندارد، لکن توجه داشته باشند که همان طور که در انتخاب رئیس جمهور، به آن سلامت و به آن آرامش و به آن خوبى گذشت ـ‌که نمونه بود در ایران‌ من امید آن دارم که در این انتخابات هم به همان طور بگذرد. و همه با هم برادروار در یک مقصد باشیم. در یک مقصد باشید. و خداوند را شاهد بدانید، و ناظر بدانید، و نهضت را لکه‏دار نکنید.

۱۶/۹/۶۱

لازم است مطلبى را که گاهى شنیده مى‏شود که براى تبلیغات انتخاباتى بعضى از کاندیداها ـ‌خداى نخواسته‌ بعضى دیگر را تضعیف یا توهین مى‏کنند، در رابطه با آن تذکر دهم که، امروز این نحو مخالفتها خصوصاً از چنین کاندیداهایى، براى اسلام و جمهورى اسلامى فاجعه‏آمیز است. اگر فرضاً کسى در دیگرى مناقشه دارد، ابراز آن و اظهار در بین مردم هیچ مجوزى ندارد، و حیثیت و آبروى مؤمن در اسلام از بالاترین و والاترین مقام برخوردار است، و هتک مؤمن، چه رسد به مؤمن عالِم، از بزرگترین گناهان است و موجب سلب عدالت است. امید است ان‏شاءاللّه‏ چنین مطلبى نباشد، و اگر غفلتاً اتفاق افتاده است تکرار نشود.

۱۳/۷/۶۲

چند وقت دیگر هم انتخابات شروع مى‏شود. از قرارى که من شنیدم به طور حاد دارند اشخاص عمل مى‏کنند. اشخاصى هستندکه به جمهورى اسلامى هیچ اعتقاد ندارند، لکن براى خاطر شکستن جمهورى اسلامى در تبلیغات انتخاباتى مى‏خواهند شرکت کنند، نه از باب اینکه مى‏خواهند وکیل بشوند، از باب اینکه مى‏خواهند شکست بدهند جمهورى اسلامى را. اشخاصى هستند که به وسوسه، اشخاص مؤمن را وادار مى‏کنند که به طور حاد دخالت بکنند در این امور. ممکن است که اگر اشخاص هوشمند تنبّه ندهند و بیدار نشوند، این انتخابات موجب این بشودکه دودستگیهاى زیادى ایجاد بشود و این همان مسأله مشروطه است. باید مردم توجه کنند، و خصوصاً روحانیون، روحانیون مبارز تهران، مدرسین محترم قم، روحانیون مشهد، اصفهان، همه جا توجه کنند که مسأله، مسأله مشروطه نشود. مسأله این نشود که یک دسته براى خاطر اینکه یک کاندیدایى دارند، دیگران را بکوبند، آن دسته هم براى همین کاندیداى خودشان، این را بکوبند.

اگر همه براى خدا هست، با هم تفاهم کنید. البته تبلیغ هیچ مانعى ندارد، لکن مثل مشروطه نشود. آن طور نشود که هر کدام دیگرى را بکوبند و آنى که دشمن ما مى‏خواهد، خطوط مختلفه را در انتخابات عملى کند. شما همه مى‏خواهید که اسلام در این مملکت تحقق پیدا کند، همه مى‏خواهید که این جمهورى اسلامى ادامه پیدا بکند، ادامه این به این است که شما در مواردى که مى‏بینید که دارند شیاطین نقشه مى‏کشند و توطئه مى‏کنند تا شما را به جان هم بیندازند، بنشینید با هم و تفاهم کنید و آنها را مأیوس کنید. امروز دارند تهیه مى‏بینند مخالفین شما، مخالفین جمهورى اسلامى، که براىانتخابات ایجاد نفاق کنند، و این یک خطرى است براى کشور ما.

اینها با زور نمى‏توانند کارى انجام بدهند، نه امریکا، نه شوروى، با فشار و زور به یک کشورى که همه با هم هستند نمى‏توانند آسیب برسانند، لکن با توطئه و وادار کردن عمال خودشان در داخل مى‏توانند ایجاد نفاق کنند و بهانه هم انتخابات.

۱۳/۷/۶۲

اگر احتمال بدهیم که به واسطه تبلیغات انتخاباتى ما اسلام و جمهورى اسلامى در خطر است، باید آنجور تبلیغاتى که خطرناک

است، دست از آن برداریم، براى اینکه ضد اسلام است و گاهى با اسم اسلام یا با توهّم اسلامى بودن، یک امورى انجام مى‏گیرد که بر خلاف اسلام است. در مشروطه هم اینطور بود، یک دسته واقعاً به آنها آن قدر تزریق شده بود که اعتقاد کرده بودند که باید فلان جور را عمل کرد. به آنها تزریق کرده بودند، این سلطنت‏طلبهاى آنو قت آن قدر تزریق کرده بودند که مردم استبداد را ترویج مى‏کردند ـ‌یعنى یک دسته، یک دسته از اهل منبر هم همین طور‌ حالا هم

همین طور است. ممکن است شیاطین در بین مردم بیفتند و آن قدر تزریق کنند که تکلیف شرعى معیّن کنند برایتان که باید ما مخالفت با فلان مقام، مخالفت با فلان امر بکنیم. بیدار باشید!

۱۱/۱۱/۶۲

آن کسى که مى‏خواهد در انتخابات شرکت کند و کاندیدا مى‏شود ، آن کسى که کاندیدا مى‏کند کسى را، آن کسى را که فعالیت انتخاباتى مى‏کند، آن کسى که تبلیغ مى‏کند براى خودش یا براى غیر، این آزمایش‏اش همانجاست. تویى که خودت را کاندیدا انتخابات کردى، قدرت این را دارى که براى کشورت درست خدمت بکنى، و قدرت خودت را بالاتر از دیگران مى‏دانى؟ تویىکه دیگرى را کاندیدا مى‏کنى، دیگران که غیر از این هستند لایق نمى‏دانى؟ این را لایقتر و احسن مى‏دانى؟ تویى که فعالیت مى‏کنىو تبلیغ مى‏کنى براى انتخابات، تبلیغ خودت را مى‏کنى یا تبلیغ براى اسلام مى‏کنى؟ اگر براى رسیدن به مجلس است، دلت مى‏خواهد مجلس بروى و مى‏گویى مجلس یک مقامى است، شما تبلیغ براى خودت مى‏کنى که همان تبلیغ براى شیطان است. و اگر

تبلیغ مى‏کنى که بروى خدمت بکنى، من چون مى‏توانم خدمت بکنم چرا کنار باشم، بروم خدمت بکنم، این شخص چون لایق است چرا کنار باشد، بیاید خدمت بکند، اگر این طور باشد این براى خداست. و این گاهى وقتها به خود آدم اشتباه مى‏شود. بسیارى از اوقات هست که انسان خودش در کارهاى خودش اشتباه مى‏کند. یعنى، انسان چون حب نفس دارد خودش را مى‏خواهد و همه‏چیز را هم براى خودش مى‏خواهد، مگر اینکه به ریاضات این طور نباشد. این چون حب نفس دارد بسیارى از امورکه از خودش صادر مى‏شود یا از کسانى که از خودش هستند ، اولاد خودش، برادر خودش، عیال خودش، اینها به نظرش خوب مى‏آید. و گاهى همین اگر صادر بشود از یک کس دیگرى به نظرش بد مى‏آید. این براى همین است که، حب نفس اینجا پرده

پوشیده است روى واقعیت و نمى‏تواند انسان تشخیص بدهد. باید انسان توجه کند به اینکه آیا من که مى‏خواهم یک کسى را انتخاب کنم، اگر این کس یک نفر دیگرى از او بهتر بود لکن ارتباطى با من نداشت بلکه با من هم دلخورى داشت، آیا او را کاندیدا مى‏کردم؟ اگر او را هم کاندیدا مى‏کرد معلوم مى‏شود که این براى خدا دارد کار مى‏کند، کار به خودش ندارد. و اگر این طور نشد بداند که مسأله، مسأله شیطانى است نه مسأله خدایى. و این دقیق است و این از آن امورى است که بر انسان پوشیده مى‏ماند.

۲۲/۱۱/۶۲

مردم در سراسر کشور در انتخاب فرد مورد نظر خود آزادند؛ و احدى حق تحمیل خود یا کاندیداهاى گروه یا گروهها را ندارد. هیچ مقامى و حزبى و گروهى و شخصى حق ندارد به دیگران که مخالف نظرشان هستند توهین کنند، یا خداى نخواسته افشاگرى نمایند؛ گرچه همه حق تبلیغات صحیح براى خود یا کاندیداهاى خود یا دیگران را دارند، و هیچ کس نمى‏تواند جلوگیرى از این حق نماید. و البته لازم است تبلیغات موافق مقررات دولت باشد. و احدى شرعاً نمى‏تواند به کسى کورکورانه و بدون تحقیق رأى بدهد. و اگر در صلاحیت شخص یا اشخاصى تمام افراد و گروهها نظر موافق داشتند ولى رأى دهنده تشخیصش بر خلاف همه آنها بود، تبعیت از آنها صحیح نیست، و نزد خداوند مسئولیت دارد. و اگر گروه یا اشخاص صلاحیت فرد یا افرادى را تشخیص دادند و از این تأیید براى رأى دهنده اطمینان حاصل شد، مى‏تواند به آنها رأى دهد.

۱۲/۳/۶۳

[بسمه تعالى. بعضیها نقل مى‏کنند که حضرتعالى اجازه فرموده‏اید از سهم مبارک امام ـ‌علیه‏السلام‌ در راه تبلیغات انتخاباتى صرف نمایند، آیا این واقعیت دارد؟ جمعى از مؤمنین]

بسمه‏تعالى

این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد. در صورتى که کسى خداى ناکرده از سهمین و وجوه شرعیه در اینگونه امور خرج کرده

است باید برگرداند.

۱۰/۴/۶۶

هیچ فرد و گروهى و هیچ نهاد و سازمان و حزب و دفتر و تجمعى نمى‏تواند در حوزه انتخابات دیگران دخالت نماید، و براى غیر حوزه خود، فرد یا افرادى را کاندیدا نموده و از آنان تبلیغ نماید. در شرایط کنونى، اینجانب به هیچ وجه و به هیچ کس اجازه نمى‏دهمتا از سهم مبارک امام ـ‌علیه‏السلام‌ و یا از اموال دولت و اموال دفاترو سازمانها و مجامع و اموال عمومى خرج انتخابات کند. باید مردمرا براى شرکت در انتخابات تشویق کرد. ان‏شاءاللّه‏ نظرم را در این

مورد بعداً اعلام خواهم کرد. روحانیون محترم حوزه‏هاى انتخاباتى سعى کنند در حوزه خود [با] افراد و گروههاى مسلمانکه در انتخابات کاندیدا شده و یا از کاندیداهاى مورد علاقه خود طرفدارى مى‏کنند چون پدرى مهربان باشند و آنان را با دیده محبت بنگرند.

۱۱/۱/۶۷

نصیحتى است از پدرى پیر به تمامى نامزدهاى مجلس شوراى اسلامى که سعى کنید تبلیغات انتخاباتى شما در چهارچوب تعالیمو اخلاق عالیه اسلام انجام شود؛ و از کارهایى که با شئون اسلام منافات دارد جلوگیرى گردد. باید توجه داشت که هدف از انتخابات در نهایت، حفظ اسلام است. اگر در تبلیغات حریم

مسائل اسلامى رعایت نشود، چگونه منتخب، حافظ اسلام مى‏شود. باید سعى شود تا خداى ناکرده به کسى توهین نگردد؛ و در صورتى که رقیب انتخاباتى به مجلس راه یافت، به دوستى و برادرى، که چیزى شیرینتر از آن نیست، لطمه‏اى نخورد.من احتمال مى‏دهم که عوامل و دستهاى ناپاکى بخواهند از

رقابتهاى انتخاباتى در رسیدن به آرزوهاى خود استفاده کنند و با طرح مسائل پوچ و بى‏معنا دلها را از یکدیگر جدا سازند و یا با تردید و ایجاد ذهنیتها، صحت و سلامت انتخابات و نهایتاً مشروعیت مجلس را زیر سؤال برند، که در این شرایط همه آحاد ملت ایران و همه روحانیون و دست‏اندرکاران کشور باید در کنار هم و دست در دست هم به راه مقدس خود ادامه دهند. و صاحبان قلم و سخن و مطبوعات نیز به طور جدّ مواظب نوشته‏ها و گفته‏هاى خود باشند.

اهمیت و نقش مجلس شوراى اسلامى معیارهاى انتخاب نمایندگان مجلس توصیه‏هاى امام به نمایندگان مجلس انتخابات و جناحها رسیدگى به شکایات در انتخابات دوره سوم مجلس شوراى نگهبان

۷/۳/۵۹

از حضرات فقهاى نگهبان تقاضا مى‏شود که در مأموریت مهم خود به هیچ‌وجه ملاحظه اشخاص و یا گروههاى انحرافى را ننموده و به وظیفه بسیار خطیر خود قیام و اقدام نموده و نگهبانى از اسلام و احکام مترقى آن نمایند، و خدمت خود را با قدرت تمام در پیشگاه خداوند متعال و ولى مطلق او حضرت ولى‏اللّه‏ اعظم امام عصر ـ‌عجل‏اللّه‏ تعالى فرجه الشریف ـ عرضه دارند.

۳۰/۴/۵۹

شما باید ناظر بر قوانین مجلس باشید، و باید بدانید که به هیچ‏وجه ملاحظه نکنید. باید قوانین را بررسى نمایید که صددرصد اسلامى باشد. به هیچ‏وجه گوش به حرف عده‏اى که مى‏خواهند یک دسته کوچک مردم ما خوششان بیاید و به اصطلاح مترقى هستند ، [ندهید ]قاطعانه با اینگونه افکار مبارزه کنید. خدا را در نظر بگیرید. اصولاً آنچه که باید در نظر گرفته شود خداست، نه مردم. اگر صد میلیون آدم، اگر تمام مردم دنیا یک طرف بودند و شما دیدید که همه آنها حرفى مى‏زنند که بر خلاف حکم قرآن است بایستید و حرف خدا را بزنید، ولو اینکه تمام بر شما بشورند. انبیا هم همین‏طور عمل مى‏کردند؛ مثلاً موسى در مقابل فرعون مگر غیر از این عمل کرد؟ مگر موافقى داشت؟ بحمداللّه‏ مجلس ما مجلسى است اسلامى و قوانین خلاف اسلام تصویب نخواهد

شد؛ ولى شما وظیفه دارید ناظر باشید. خلاصه گوش به حرف طبقه مرفه مترقى ندهید. خدا ان‏شاءاللّه‏ با ماست. اگر عملمان براى خدا باشد، خدا ما را موفق مى‏کند.

۱۰/۱/۶۱

شوراى نگهبان، این فقهایى که در آنجا هستند تمامشان را من از نزدیک سالهاى طولانى مى‏شناسم، که باید بگویم اینها را من بزرگ کرده‏ام.

۲۸/۲/۶۲

از تحمل زحمات و رنجهاى شما تشکر مى‏کنم. شما توقع نداشته باشید که مورد اهانت واقع نشوید. همه مى‏دانید تا کسى کارى انجام ندهد کسى به او توهین نمى‏کند. توهین براى کسانى است که مى‏خواهند زنده باشند. هیچ کدام از ما نباید انتظار تعریف را داشته باشیم. باید به حکم خدا عمل کنیم و به این هم کارى نداشته باشیم که چه کسى از این کارى که براى خدا مى‏کنیم خوشش مى‏آید و یا چه کسى بدش مى‏آید. من در تمام مواقعى که مقتضى بوده است، مجلس و شوراى نگهبان را تأیید کرده‏ام. ما باید دست در دست یکدیگر بگذاریم تا یک کشور اسلامى درست کنیم.

۲۰/۹/۶۲

آنچه مهم است این است که مامى‏خواهیم مطابق شرع اسلام مسائل را پیاده کنیم. پس اگر قبلاً اشتباه کرده باشیم باید صریحاً بگوییم اشتباه نموده‏ایم. و عدول در بین فقها از فتوایى به فتواى دیگر درست همین معنا را دارد. وقتى فقیهى از فتواى خود برمى‏گردد یعنى من در این مسأله اشتباه نموده‏ام و به اشتباهم اقرار‌مى‏کنم. فقهاى شوراى نگهبان و اعضاى شورایعالى قضایى هم باید این طور باشند که اگر در مسأله‏اى اشتباه کردند صریحاً بگویند اشتباه کردیم و حرف خود را پس بگیرند، ما که معصوم نیستیم….

… شوراى نگهبان بدون ملاحظه از هیچ کس فقط و فقط خدا را در نظر بگیرند. احکام اولیه باید جارى شود و آن روز هم که اضطرارى پیش آمد، احکام ثانویه که آن هم حکم خداست را باید جارى نمایند. باید بنیان از امروز محکم شود.

۲۵/۲/۶۳

چنانچه مشاهده مى‏شود پس از انتخابات مرحله اول از دوره دوم مجلس شوراى اسلامى، افرادى که نظریه شوراى محترم نگهبان در ابطال یا تأیید بعضى حوزه‏ها موافق میل‏شان نبوده است دست به شایعه افکنى‏زده و اعضاى محترم شوراى نگهبان ـ‌ایدهم اللّه‏ تعالى‌ را که حافظ مصالح اسلام و مسلمین هستند، تضعیف و یا خداى ناکرده توهین مى‏نمایند و به پخش اعلامیه و خطابه در مطبوعات و محافل دست زده‏اند غافل از آنکه پیامد چنین اعمال و جوسازیها آن هم در دوره دوم مجلس و نگذشتن سالى چند از انقلاب چه خواهد بود. امید است چنین اعمال، بى‏توجه به نتایج ناروا و اسف‏بار آن باشد.

معلوم نیست در صدر مشروطیت در دوره اول بافقهاى ناظر به قوانین این نحو عمل شده باشد. در آن زمان به تدریج فقها را از مجلس بیرون راندند و به سر این ملت آن آوردند که دیدیم. من به این آقایان هشدار مى‏دهم که تضعیف و توهین به فقهاى شوراى نگهبان امرى خطرناک براى کشور و اسلام است. همیشه انحرافات به تدریج در یک رژیم وارد مى‏شود و در آخر، رژیمى را ساقط مى‏نماید. لازم است همه به طور اکید به مصالح اسلام و مسلمین توجه کنیم و به قوانین، هر چند مخالف نظر و سلیقه شخصى‏مان باشد احترام بگذاریم و به این جمهورى نوپا که مورد هجوم قدرتها و ابرقدرتهاست وفادار باشیم.

در خاتمه باید بگویم که حضرات آقایان فقهاى شوراى نگهبانرا با آشنائى و شناخت تعیین کردم و احترام به آنان و حفظ مقامشان را لازم مى‏دانم و امید آن دارم که این نحو امور تکرار نشود. و به شوراى نگهبان تذکر مى‏دهم که در کار خود استوار باشید و با قاطعیت و دقت عمل فرمایید و به خداى متعال اتکال

کنید.

۱۱/۶/۶۳

من با نهاد شوراى نگهبان صددرصد موافقم و عقیده‏ام هست که باید قوى و همیشگى باشد، ولى حفظ شورا مقدارى به دستخود شماست. برخورد شما باید به صورتى باشد که در آینده هم به این شورا صدمه نخورد. شما نباید فقط به فکر حالا باشید و بگویید آینده هر چه شد، باشد. شیاطین بتدریج کار مى‏کنند.

امریکا براى پنجاه سال آینده خود نقشه دارد. شما باید طورى فکر کنید که این شورا براى همیشه محفوظ بماند. رفتار شما باید به‏صورتى باشد که انتزاع نشود که شما در مقابل مجلس و دولت ایستاده‏اید. اینکه شما یکى و مجلس یکى، شما یکى و دولت یکى، ضرر مى‏زند. شما روى مواضع اسلام قاطع بایستید، ولى به‏صورتى نباشد که انتزاع شود شما در همه جا دخالت مى‏کنید.

صحبتهاى شما باید به صورتى باشد که همه فکر کنند در محدوده قانونى خودتان عمل مى‏کنید، نه یک قدم زیاد و نه یک قدم کم. در همان محل قانونى وقوف کنید، نه یک کلمه این طرف و نه یک کلمه آن طرف. گاهى ملاحظه مى‏کنید که مصالح اسلامى‏اقتضا مى‏کند که به عناوین ثانوى عمل کنید. به آن عمل کنید گاهى مى‏بینید که باید نخست وزیر در کارى دخالت کند که اگر دخالت نکند به ضرر اسلام است، به او اجازه دهید عمل کند. ضرورت

اقتضا مى‏کند که نخست وزیر فلان کار را انجام دهد که از کس دیگرى بر نمى‏آید. شما باید سعى کنید که نگویند مى‏خواهید در تمام کارها دخالت کنید، حتى در مسائل اجرایى. البته خود این مسائل را مى‏دانید و عمل مى‏کنید، ولى من تذکر مى‏دهم. شما باید توجه داشته باشید که اگر مباحثات به مناقشات تبدیل شود و جلوى یکدیگر بایستید، اسباب این مى‏شود که شوراى نگهبان تضعیف شود و در آتیه از بین برود. و آن کسانى که علمایى را که قبلاً کار شوراى نگهبان را مى‏کردند، کنار گذاشتند، به این خاطر بود،که کم‏کم آنها را مخالف خود احساس کردند و کنار گذاشتند و بتدریج این شیطنت صورت گرفت. پس همه ما باید بیدار باشیم.

۲۲/۱۱/۶۳

شوراى محترم نگهبان، که حافظ احکام مقدس اسلام و قانون اساسى هستند، مورد تأیید اینجانب مى‏باشند. و وظیفه آنان بسیار مقدس و مهم است. و باید با قاطعیت به وظایف خود عمل نمایند. البته توجه به اهمیت حفظ نظام جمهورى دارند که با آن هیچ حکمو امرى مزاحمت نمى‏کند و براى حفظ آن از هیچ کوششى نباید مضایقه کرد و معلوم است آقایان با تعهدى که دارند تحت تأثیر هیچ جوّى واقع نمى‏شوند. ان‏شاءاللّه‏ مؤید باشند.

۲۳/۱۰/۶۶

ولایت فقیه و حکم حکومتى از احکام اولیه است. نهاد شوراى نگهبان همیشه مورد تأیید اینجانب است و به هیچ وجه تضعیف نشده و نخواهد شد. این نهاد باید همیشه با بیدارى و هوشیارى در خدمت به اسلام و مسلمین کوشا باشد.

۱۲/۲/۶۷

اعضاى محترم شوراى نگهبان ـ‌دامت افاضاتهم

با توجه به گزارشات مختلف و نیز رسیدگى و گزارش نماینده اینجانب در امر انتخابات صحت آن محرز و آن را اعلام نمایید، تاانتخابات در موعد مقرر ـ روز قدس ـ انجام گیرد. و تصمیم نهایى در مورد صندوقها و آرا، با رأى اکثریت نمایندگان محترم شوراى نگهبان و وزیر محترم کشور و نماینده اینجانب است. و کسانى که احتیاط یا وسوسه‏اى در امر انتخابات مى‏کنند بهتر است کمال احتیاط را براى حفظ حیثیت جمهورى اسلامى و اسلام نمایند.

۸/۱۰/۶۷

تذکرى پدرانه به اعضاى عزیز شوراى نگهبان مى‏دهم که خودشان قبل از این گیرها، مصلحت نظام را در نظر بگیرند، چرا که یکى از مسائل بسیار مهم در دنیاى پرآشوب کنونى نقش زمان و مکان در اجتهاد و نوع تصمیم‏گیریها است. حکومت، فلسفه عملىِ برخورد با شرک و کفر و معضلات داخلى و خارجى را تعیین مى‏کند. و این بحثهاى طلبگى مدارس، که در چهارچوب تئوریهاست، نه تنها قابل حل نیست، که ما را به بن‏بستهایى مى‏کشاند که منجر به نقض

ظاهرى قانون اساسى مى‏گردد. شما در عین اینکه باید تمام توان خودتان را بگذارید که خلاف شرعى صورت نگیرد ـ و خدا آن روز را نیاورد ـ باید تمام سعى خودتان را بنمایید که خداى ناکرده اسلام در پیچ و خمهاى اقتصادى، نظامى، اجتماعى و سیاسى ، متهم به عدم قدرت اداره جهان نگردد.

۱۵/۳/۶۸

از شوراى محترم نگهبان مى‏خواهم و توصیه مى‏کنم، چه در نسل حاضر و چه در نسلهاى آینده، که با کمال دقت و قدرت وظایف اسلامى و ملى خود را ایفا و تحت تأثیر هیچ قدرتى واقع نشوند و از قوانین مخالف با شرع مطهر و قانون اساسى بدون هیچ ملاحظه جلوگیرى نمایند و با ملاحظه ضرورات کشور که گاهى با احکام ثانویه و گاهى به ولایت فقیه باید اجرا شود توجه نمایند.

۱۰/۱۰/۵۷