یکشنبه , ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین مقالات :
خانه » یا تقلب مؤثر در انتخابات امکان‌پذیر است؟

یا تقلب مؤثر در انتخابات امکان‌پذیر است؟

imagesیا تقلب مؤثر در انتخابات امکان‌پذیر است؟

 

انتخابات در نظام جمهوری اسلامی به معنای واقعی مردمی است. مردم نه تنها در انتخابات مشارکت کرده و حماسه می‌آفریند، و سرنوشت خود را تعیین می کنند. بلکه با مشارکت در امور اجرا و نظارت نیز آراء خود را صیانت می‌نمایند. در این نوشتار با استناد به قانون انتخابات و تجارب گذشته دلایل عدم امکان تقلب در انتخابات بیان خواهد شد.

 

۱ـ نظام مقدس جمهوری اسلامی، ۲۹ انتخابات بر گزار کرده که، مجری آن وزارت کشور بوده است، در دوم خرداد علی‌رغم اینکه عوامل وزارت کشور در از جریانی راست بودند و نامزد جناح مقابل رأی آورده(آقای خاتمی) ـ در انتخابات ‌سوم تیر۸۴ نیز رغم اینکه عوامل وزارت کشور از جریان دوم‌ خرداد بودند. آقای احمدی نژاد اصول‌گرا رأی آورد. این نتیجه در انتخابات مجلس شورای اسلامی در دوره‌های مختلف و شوراها نیز تکرار شد. بی شک در انتخابات دهمین دوره نیز، فردی پیروز شد که مردم انتخاب کردند.

 

۲ـ در قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، ساز وکار اجرا و نظارت طوری طراحی شده است که مردم عادی (معمولا معلمان یا کارمندان) نقش اصلی اجرایی را بر عهده دارند. به عنوان مثال در ماده ۳۸ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری آمده است، «بلا فاصله پس از صدور دستور شروع انتخابات ظرف سه روز هیأت اجرایی انتخابات شهرستان به ریاست‌ فرماندار، عضویت رئیس ثبت احوال و دادستان یا نماینده وی و هشت نفر از معتمدین که توسط افراد معتمدین انتخابات خواهند شد. تشکیل می‌گردد.

 

هیأت اجرایی، بر اساس ماده ۴۷، پنج نفر از معتمدین محل را به عنوان اعضای شعب ثبت‌نام و اخذرأی انتخاب می‌نماید. این هیأت کار اخذ رأی و شمارش آراء بر اساس شرح وظایف قانون انجام می دهند. همانطور که روشن است از شروع تا پایان معتمدین مردم انتخاباب را برگزار می‌کنند.

 

۳ـ در خصوص نظارت، شورای نگهبان برای نظارت بر انتخابات، از بین نیروی متدین و معتمدین محل افرادی را به عنوان هیأت نظارت و ناظرین شعب اخذ رأی تعیین می‌کند، که بر کار مجریان با سازو کار قانونی نظارت دقیق ‌می‌کنند. به عنوان مثال در ماده ۴ قانون نظارت شورای نگهبان بر انتخابات جمهوری اسلامی ایران مصوب سال ۶۴ آمده است، «هیأت مرکزی نظارت، بر کلیه مراحل انتخابات وجریانهای انتخاباتی واقدامات وزارت‌کشور و هیأتهای اجرایی که در انتخابات مؤثر است و آنچه مربوط به صحت انتخابات می‌شود نظارت خواهد کرد».

 

۴ـ بر اساس ماده واحده مصوب ۷۲٫۵٫۳۰ قانون حضور نمایندگان نامزدهای ریاست‌جمهوری «در شعب اخذ رأی، هر یک از نامزدهای ریاست‌جمهوری به تنهایی و یا چند نامزد مشترکاً می‌تواند در هر یک از شعب اخذ رأی، اماکن استقرار دستگاه شمارشگر رایانه ای آراء وهیأتهای اجرایی شهرستانها در بخش‌ها یک نفر نماینده داشته باشد. حضور نمایندگان هر یک از نامزدها در شعب اخذ رأی تا پایان اخذ رأی و شمارش و تنظیم صورتجلسات بلا مانع است. ممانعت از حضور نمایندگان نامزدها ممنوع و جرم محسوب میگردد».

 

برای آقای موسوی در تهران ۳۸۰۰ نفر و در سطح کشور ۵۰٫۰۰۰ نفر به عنوان ناظر معرفی و کارت دریافت کرده‌ بودند، تا آخرین لحظه تنظیم صورتجلسه صندوق‌ها در شعب حضور داشته‌اند. نه تنها هیچکدام از نمایندگان آقای موسوی در حین رای گیری و بعد از شمارش آراء به فرایند کار اعتراضی نکردند، بلکه باحضور در هنگام تنظیم صورتجلسه و مصاحبه‌های مختلف فرایند کار را تایید کردند. بعلاوه خود مردم بعنوان ناظر واقعی فرایند رای‌گیری را دقیق نظارت می‌کردند و رای خود را به صندوق می‌ریختند.

 

۵- در سطح کشور ۵۰٫۰۰۰ نفر به عنوان ناظر معرفی و کارت دریافت کرده‌ بودند” کسانی که از نحوه برگزاری انتخابات شکایت داشته باشند، می‌توانند ظرف سه روز از تاریخ اخذ رای شکایت مستند خود را به ناظرین شورای نگهبان یا دبیرخانه این شورا تسلیم کنند”.

 

طبیعی است بر اساس مفاد قانون شکایات باید مستند و مشخص باشد که مربوط به چه حوزه‌ای انتخابی یا کدام شعب اخذ است ونوع تخلف چیست؟ طرح مباحث کلی که آقای موسوی در نامه خود به شورای نگهبان آورده، نمی‌تواند مصداق شکایت مذکور در قانون باشد..

 

۶- بررسی فرم ۲۲ و نحوه تکمیل آن

 

فرم ۲۲ صورتجلسه نتیجه اخذ رای و قرائت و شمارش آرای شعبه اخذ رای است، در این فرم دقیقاً جزئیات شمارش آراء ثبت می‌شود:

 

۱) تعرفه‌های مصرف شده به دقت شمارش شده و در جدولی به شرح زیر تنظیم شود.

 

۱/۱- تعداد تعرفه برگ‌های رای تحویل شده به شعبه

 

۲/۱- تعداد تعرفه‌های مصرف شده

 

۳/۱- تعداد برگ‌های رای داخل صندوق

 

۴/۱- تعداد برگ‌های زاید به تعداد تعرفه‌های مصرف شده

 

۳) آرای باطله در جداول شماره ۴ الی ۹ ثبت می‌شود.

 

۴) سپس برگ‌های رای صحیح حاوی اسامی نامزدها در جدول ۱۰ ثبت می‌شود.

 

۵) نهایتاً نتایج بر اساس تعرفه‌ها وشماره سریال آنها چندین بار شمارش وکنترل میشود ودر ۵ نسخه صورتجلسه تنظیم خواهد شد. هیأت اجرایی‌، هیأت نظارت، نمایندگان ناظرین به طور زنده و فعال بر شمارش صندوق نظارت واقعی دارند، در عین حال پس از شمارش، تنظیم صورتجلسه و صندوق مهر وموم شده و جمع‌بندی نتایج انجام می‌گردد.

 

کسانیکه این روند محکم ومنطقی را نفی می‌کنند.یا ازفرایند انتخابات بی‌اطلاع هستند و یا انگیزه سیاسی و انتخاباتی دارند.

 

قانونگذار راه‌کارهای مختلفی پیش‌بینی کرده است که سلامت انتخابات را تضمین خواهد کرد.

 

آقای موسوی یا هر کاندیداهای دیگر به جای تحریک افکار عمومی و ایجاد بستر اغتشاش بهتر است از مسیر قانونی شکایت خود را دنبال کنند و بی جهت هزینه برای نظام و خودشان ایجاد نکنند.

 

امروز از رفتار آشوب‌گران و ناآرامی در کشور بیش از همه دشمنان نظام و ملت ایران خوشحال هستند، امیدواریم آقای موسوی و کسانیکه دل به این نظام دارند، به این مهم توجه کنند. افراد دلسوز نظام باید صف خود را از آشوبگران و کانون فتنه جدا کنند، با روشی منطقی و قانونی اعتراضات خود را پیگیری کنند.

دکتر لطف‌الله فروزنده