دوشنبه , ۵ شهریور ۱۴۰۳
آخرین مقالات :
خانه » داماد لرستان

داماد لرستان

1m

مگر می شود “داماد لرستان” رای نیاورد؟!

 

گفتگوی تاریخی دکتر زهرا رهنورد با شبکه ماهواره ای BBC

 

اشاره: آنچه در زیر می خوانید متن کامل گفت وگوی تلویزیون فارسی بی بی سی است با زهرا رهنورد همسر میرحسین موسوی درباره نخستین بیانیه ستاد موسوی درباره تقلب در انتخابات. مصاحبه سراسر خواندنی است اما پاسخ او هنگامی که مجری از او می خواهد دلایلش درباره تقلب را توضیح دهد، چیز دیگری است. این پاسخ او قطعا در تاریخ روشنفکری ایران به عنوان یکی از ماندگارترین مواضع روشنفکران در قبال فهم مردم باقی خواهد ماند. این مصاحبه زنده تلفنی در بیست و سوم تیر یک روز بعد از انتخابات ساعت ۱۵ از تلویزیون فارسی بی بی سی پخش شده است. می توانید تصور کنید که اگر احمدی نژاد گفته بود من داماد فلان استان هستم پس باید در آن استان رای اول را  بیاورم، چه بر سر او و کسانی که به او رای دادند می آوردند؟

 

 

مجری: همکارانم به من می گویند که خانم زهرا رهنورد با ما هستند. ارتباط مستقیم تلفنی داریم با تهران. زهرا رهنورد مشاور میرحسین موسوی پشت خط تلفن هستند. خانم رهنورد ما ساعاتی پیش بیانیه ای را داشتیم از طرف ستاد آقای میرحسین موسوی خطاب به ملت ایران و در آن اشاره شده است که آقای میرحسین موسوی نتیجه انتخابات را نمی پذیرد. اقداماتی که ایشان خواهند داشت چه خواهد بود؟

من زهرا رهنورد هستم. استاد دانشگاه تهران و همسر میرحسین موسوی که در کنار او در تمام مراحل انتخابات حضور داشتم. نتیجه آرا کاملا عکس آن چیزی است که واقعیت دارد. یعنی در واقع نسبت رای موسوی به احمدی نژاد چهار به یک است. در تمام نقاطی که من رفتم تقریبا همین حالت بود و نتیجه انتخابات چیزی برعکس را ارائه می دهد. به نظر می آید اصلا یک پروژه از پیش تعیین شده باشد. البته به نظر من آن چیزی که آقای موسوی اعلام می کند به هر صورت ایشان مشکلاتی دارد. از سویی نمی خواهد که مردم خدای نکرده درگیر شوند و تیر به روی آنها گشوده شود. این حساسیت خیلی زیادی است که همه ما داریم و نمی خواهیم مردم طوری به صحنه بیایند که این مشکل برایشان به وجود بیاید. ما می خواهیم آرامش و امنیتشان کاملا حفظ باشد. از سوی دیگر مردم دلشان می خواهد که موسوی به آنها بگوید که چقدر از این وضع ناراحت است و چقدر به آرای آنها احترام می گذارد و از اینکه به آرای آنها از سوی وزارت کشور احترام گذاشته نشده بسیار متاثر است. از سوی دیگر نقطه نظرهای خاص دیگری ]هست[ که به هر صورت موسوی یک فرد اپوزیسیون نیست بلکه یک فرد درون نظام است.

مجری: خانم رهنورد اشاره کردید به اینکه رای آقای موسوی بر اساس برآوردهای شما چهار به یک بوده است در قیاس با آقای احمدی نژاد. مستندات شما چه هست در ارتباط با اینکه احیانا در نحوه شمارش آرا تخلفات یا تقلبی صورت گرفته؟

ببینید به شکل های مختلف البته این مسئله پیش آمده است. در شهرستان ها و تهران در واقع تجمع مردم حاکی از این بود که آرای موسوی بسیار بالاتر از آن است که اصلا قابل تصور باشد. هر وقت طرفداران دو طرف حاضر می شدند طرفداران احمدی نژاد در حد یک صدم بودند در مقابل طرفداران موسوی. همچنین در شهرستانهایی که برای سخنرانی درکنار ایشان قرار داشتم این را می دیدم. اینها تحلیل های من است. ولی اقداماتی انجام شد مثلا اول صبح به طور سنتی آنهایی که به احمدی نژاد رای می دهند همه می شناسند که چه تیپ خاصی هستند. رفتند و رای خودشان را دادند و از ساعت یازده تعرفه ها در دست مردم قرار نگرفت و مردم له له می زدند برای اینکه تعرفه بهشان داده بشود. حتی تا یازده و نیم و دوازده شب هم پشت در ستاد و محل های انتخابات جمع شده بودند و گاهی درهای روی شان بسته شده بود. به هر صورت تعرفه در اختیارشان قرار نمی گرفت. یعنی یک تمهید در اختیار قرار ندادن تعرفه بود.

مجری: خانم رهنورد بیانیه آقای موسوی به هرحال بیانگر این هست که ایشان نتیجه را نمی پذیرد ولی می خواستم بدانم وقتی که اولین نتایج را شنیدند اولین واکنش ایشان چه بود؟

واکنش اولیه ایشان همانطوری که متوجه هستید فوری یک بیانیه کوتاهی دادند که ما به هیچ وجه این مسئله را قبول نمی کنیم و دنبال می کنیم. بعدش هم یک مصاحبه مطبوعاتی با خبرنگاران خارجی و داخلی گذاشتند و این مطلب را اعلام کردند که آنچه را که حاصل جمع بندی انتخابات فعلی است از نظر من کاملا نامعقول و غیرقابل قبول است. این حرف ایشان بود در ساعت نزدیک به یازده که قدم به قدم مواجه می شدند با اطلاعات غلطی که دارد ارائه می شود. از صبح هم مرتب اطلاعاتی که در اختیار ما قرار می گرفت اغلب چهار به یک بود. به خصوص یک سری نقاطی هستند که اصلا مشخص است که خودش ملاک تشخیص نادرست بودن این مطلب وزارت کشور است. مثلا آذربایجان و ترک زبان ها هیچ وقت فرزند خودشان را نمی گذارند که به کس دیگری رای بدهند. یا لرستان که خود من لر هستم و موسوی هم بارها گفته که من داماد لرستان هستم، موسوی را نمی گذارند که به آقای احمدی نژاد رای بدهند. این دو تا برای ما ملاک این است که باقی موارد هم شبیه به همین است ضمن اینکه مرتب هم گزارش می شد حتی چهار و نیم به یک بود نسبت های موسوی به احمدی نژاد. با یک ترتیبی که خودشان می دانند البته من دقیقا نمی دانم چه روش هایی را به کار بردند و این آمار بسیار غلط و نامعقول را دادند که به هیچ وجه نه مردم ما قبول کردند و نه آقای موسوی و نه من که به عنوان همسر ایشان و در عین حال یک مبارز در کنار ایشان حضور داشتم، این را نمی توانم قبول کنم. حالا باید دید که بعد از این آقای موسوی چه برنامه ای خواهد داشت.

مجری: خانم رهنورد اتفاقا من سوالم راجع به همین است. آقای موسوی در بیانیه خودشان می گویند که به افشای رازهای پشت سر این روند مخاطره آمیز خواهند پرداخت. من می خواهم بدانم واقعا اقدامات عملی که ایشان بنا دارند انجام بدهند چه هست حالا چه در باب افشای این روند و همین طور احیانا تغییرش؟

ببینید الان من دسترسی به آقای موسوی ندارم چون در یک جلسه بسیار مهمی است. باید بیاید و ببینم. اما چیزی که می توانم بگویم خطاب به مردم عزیز ایران است. مردم عزیز ایران موسوی و رهنورد که یک فدایی هفتاد میلیون نفر خودش را می داند در کنار شما هستیم. با شما هستیم. می دانیم که با رای شما بازی شده است. این اهانتی را که به شما شده فراموش نمی کنیم و سعی می کنیم با همدیگر مشکل را حل کنیم یا افشا کنیم که چه اقداماتی و چه روش های غلطی در این رابطه به کار رفته.

مجری: گفتید آقای موسوی الان در یک جلسه بسیار مهم به سر می برند. می توانم بپرسم که این جلسه با حضور چه کسانی دارد برگزار می شود.

اجازه بدهید که همانطوری که خودشان گفتند رازها را افشا می کنند این هم جزو رازها باشد تا بعد افشا شود.

مجری: خانم رهنورد ما خبرهایی را داشتیم مبنی بر اینکه آقای موسوی و همینطور دیگر نامزدها آقایان کروبی و رضایی درخواست دیدار با رهبری را کردند. آیا این صحت دارد و آیا واکنش یا به اصطلاح پاسخی از طرف دفتر رهبری داده شده به این درخواست؟

هنوز تا این لحظه پاسخی داده نشده ولی شاید بعد دوباره اقدام کنند و پاسخ را بگیرند. امیدوارم که به هر صورت مردم ما باور کنند که ما از این انتخابات سرشار از تقلب بیزاریم و همه ما در کنار هم هستیم تا ببینیم که چگونه می شود وضع را به حالت بهتری برگردانند.

مجری: پس اصل درخواست دیدار آقای موسوی از رهبری ایران صحت دارد. من می خواهم بدانم که آقای موسوی بنا دارند چه صحبتی را با رهبر ایران داشته باشند و چه درخواست هایی را می خواهند مطرح کنند؟

اینها را جزو رازهایی که ایشان گفته در نظر بگیرید. و اینکه ایشان هم جزو تیمی بوده است که درخواست ملاقات کرده من تا این لحظه این را نمی دانم و اطلاعی ندارم تقاضای ملاقات داشته یا نه.

مجری: خانم رهنورد در بیانیه آقای موسوی در بخشی از آن آمده که به مسئولان توصیه می کنم پیش از آنکه دیر شود این روند را فورا متوقف کنند. من می خواهم بدانم این مسئولان کی ها هستند. چون به هر حال انتخابات را وزارت کشور برگزار کرده شمارش آرا هم در وزارت کشور دارد انجام می شود و آقای موسوی  ازهمین روند شکایت دارند. منتهی آن مسئولانی که ایشان می خواهند رسیدگی کنند کی ها هستند؟

به هر صورت حداقل می دانیم که وزارت کشور و شخص آقای احمدی نژاد مورد نظرشان بودند. قطعا اینها بودند.

مجری: من یک سوال دیگر داشتم مبنی بر اینکه شما فکر می کنید این روند که دارد انجام می شود و شما اعتراض دارید به آن آیا صرفا در وزارت کشور انجام می شود و مدیریت می شود یا اینکه در جاهای دیگری هم ریشه و عقبه دارد؟

ببینید وزارت کشور که از دولت جدا نیست. ما باید این دو تا را در کنار هم ببینیم. دولت در واقع دستور می دهد و وزارت کشور هم عمل می کند. من اینها را در یک مجموعه می بینم. از دولت هم شخص آقای احمدی نژاد مورد نظرم هست و در واقع از اذناب که در وزارت کشور تجمع پیدا کردند.

مجری: خانم رهنورد من یک سوال دیگر دارم مبنی بر اینکه که دیروز هم آقای موسوی نامه ای را نوشته بودند خطاب به رهبری و در آن خواستار رسیدگی به تخلفات هایی شده بودند که در آن نامه اشاره شده بود. مسائلی از قبیل جلوگیری از حضور نماینده های آقای موسوی سر صندوق ها. آیا احیانا پاسخی به آن نامه از طرف رهبری داده شد؟

هنوز پاسخی داده نشده ولی ظاهر تلوزیون اعلام کرد که مقام معظم رهبری صحبتی مهم را خواهند داشت برای این مورد انتخابات. آنچه که مهم است اینکه واقعا وزارت کشور غیربی طرفانه عمل کرد و متاسفانه به بخش عظیمی شاید بشود گفت نزدیک به چهارصد- پانصد نفر از ناظرین ستاد آقای موسوی اجازه داده نشد ]سر صندوق حاضر شوند[ و نقص مدارک را بهانه کرده بودند. البته فقط این مسئله نیست. بلکه ما نمی دانیم چگونه با صندوق ها عمل شده و رای ها چگونه دست برده شده. فقط می دانیم نسبت رای آقای موسوی و احمدی نژاد چهار به یک بوده. یا در جاهای دیگر ممکن است مثلا سه به یک و نیم بوده باشد. ما هرگز در این سالها جز در انقلاب کبیر اسلامی این دمونستراسیون را از مردم خوبمان ندیده بودیم که اینگونه سبزگونه در صحنه حاضر باشند و به امید یک دولت سبز زندگی آینده خودشان را طراحی کنند و این پوزخند زدن به  مردم ما هرگز فراموش نمی شود.

نشریه راه ۳۰+۱۲ – تیر و شهریور