شنبه , ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین مقالات :
خانه » هیپنوتیزم بی.بی.سی

هیپنوتیزم بی.بی.سی

bbc_logo

 

بی.بی.سی تنها یک رسانه خبر رسانی نیست، بلکه علنا بازوی مدیریت افکار عمومی دولت انگلستان می باشد. بودجه سرویس بی.بی.سی در داخل انگلستان از پرداخت الزامی سالیانه برای مجوز تلویزیون توسط شهروندان آن کشور تأمین می شود. اما بودجه بی.بی.سی فارسی که زیر مجموعه سرویس جهانی بی.بی.سی ((BBC WORLD SERVICE است، در ردیف بودجه مستقیم دستگاه های اطلاعاتی (زیر مجموعه بودجه وزارت امور خارجه انگلستان) می باشد.

لرد ریث، مؤسس بی.بی.سی در سال ۱۹۲۶ خطاب به اصحاب قدرت می گوید: “شما می توانید به ما اعتماد کنید زیرا می دانید که چندان بی طرف نیستیم”! مدیر عامل سرویس جهانی بی.بی.سی در زمان راه اندازی بی.بی.سی فارسی (نایجل چپمن)، در خصوص لزوم این شبکه می گوید: “ما باید در مورد نحوه مصرف و استفاده مردم از خبر واقع بین باشیم. ارائه ندادن خدمات تلویزیونی برای مخاطبان فارسی و عرب زبان نظیر بسته بودن دست ما در جنگ برای افکار عمومی می باشد”.

قابل توجه است که این رسانه به زبانهای دیگری همچون اسپانیایی، پرتغالی، فرانسوی، چینی، و ژاپنی، که قطعا مخاطب بیشتری دارند، سرویس تلویزیونی ارائه ننموده، اما برای کنترل افکار عمومی فارسی و عرب زبانان چنین سرمایه گذاری کرده و اهتمام می ورزد!

بی.بی.سی با تخصص و تبحر دیرباز در جنگ روانی، و با به کار گیری مبانی کاربردی روانشناسی، مقاصد و منافع خویش را در خبر سازی، گزینش اخبار منعکس شده، انتخاب هدفمند کارشناسان میهمان و تحلیل گران خبر، و طرح شبهات در بین اخبار، به مخاطبان خود القا می کند. این امر تا به آن اندازه با ظرافت و کارشناسی شده انجام می شود، که استفاده از عبارت “هیپنوتیزم شده” در مورد مخاطبان مستمر بی.بی.سی چندان اغراق آمیز نیست، و در اغلب موارد این امر را با وجهه ای بی طرفانه و مستقل انجام می دهد. نگاه داری مداوم این وجهه بی طرف برای مخاطبان مستمر خود، موجب شده تا رسانه هایی همچون صدای آمریکا که تاکنون به دروغ فاحش و بی پروا علیه نظام جمهوری اسلامی پرداخته اند، برای جذب مخاطب به تکاپو افتاده و در رقابت صریح با بی.بی.سی، هر چند ناموفق، به القای وجهه ای بی طرفانه و عادلانه بپردازند.

به عنوان مثال در وقایع پیرامون انتخابات دهم ریاست جمهوری عدم بی طرفی بی.بی.سی برای بسیاری از مخاطبانش مبرهن شد. برای ترمیم وجهه در این سری از مخاطبان، بی.بی.سی اخیرا ادعا داشته که در زمان انقلاب اسلامی در ایران، متهم به طرفداری از تغییر رژیم شاهنشاهی بوده است! این ادعا از همان رسانه ای است که دستور شروع عملیات آژاکس در کودتای سال ۱۳۳۲ علیه دولت دکتر مصدق را با اعلام رمز عملیات در شبکه رادیویی فارسی خود به اغتشاش گران و دست اندرکاران کودتا ابلاغ کرد. محمد رضا شاه تنها پس از شنیدن این پیام از رادیو بی.بی.سی فرمان عزل مصدق و نصب زاهدی به نخست وزیری را امضاء کرد!

در واقعه اخیر هجوم رژیم صهیونیستی به مردم بی دفاع غزه، بی.بی.سی به شدت به خبرنگاری جانبدارانه به نفع اسرائیل می پرداخت که مردم و حتی برخی نمایندگان مجلس انگلستان (نمایندگان حزب مخالف دولت) اعتراضات شدید اللحنی به بی.بی.سی داشتند. روزنامه نیویورک‌تایمز در این مورد نوشت: “در طول ۸۰ سال گذشته که بی.بی.سی مخاطبان زیادی در داخل و خارج انگلیس داشته است، به ندرت، به شدت روزهای اخیر مورد خشم مردم قرار گرفته، که حاصل تصمیم این شبکه خبری در امتناع از پخش برنامه درخواست امدادگران از مردم جهت کمک به مردم غزه می باشد”. دان فاستر، یکی از نمایندگان مجلس عوام انگلیس از حزب لیبرال دموکرات نیز اقدام بی.‌بی‌.سی را شرم‌آور توصیف کرد. همچنین جان سنتامو، یکی از رهبران کلیسای انگلیکن انگلیس بی.‌بی.‌سی را به جانبداری از رژیم صهیونیستی و زیر پا گذاشتن اصل بی طرفی رسانه‌ها متهم کرد. همزمان بی.بی.سی خبرهای متعددی منتشر می کرد که ما متهم به خبرنگاری جانبدارانه علیه اسرائیل هستیم! مشارکت ۸۵ در صدی در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری پیروزی شگرفی برای ملت آگاه ایران بود، و می‌توانست افق های جدیدی از اقتدار در منطقه و دنیا فرا روی ما بگشاید. چنین دستاورد بزرگی قابلیت آن را داشت که در مذاکرات هسته ای، مجامع بین المللی، مناسبات دیپلماتیک، روشنگری برای افکار عمومی دنیا، و حتی در صحنه های علمی و آکادمیک، برگ برنده ای برای ملت شریف ایران باشد.

ادعاهای مبهم تقلب که تا به حال با هیچ ادله مصداقی و مستدل اثبات نشده است و اتفاقات متعاقب آن، این فرصت‌های طلایی ملت ایران را مخدوش کرد، و هیزمی شد در آتش جنگ روانی رسانه هایی همچون بی.بی.سی، که چنین سوژه برای خبرسازی و رسیدن به اهدافشان را فقط در خواب می دیدند! جا دارد کلام گوهر بار امام راحل (ره) را به یاد آوریم که فرمودند هر وقت دیدید دشمنان اسلام از مواضع و عملکرد شما حمایت می‌کنند در کار خود شک کنید.

منبع :سایت الف