جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین مقالات :
خانه » نگاهی به آن‎ها که در BBC فعالیت می‎کنند

نگاهی به آن‎ها که در BBC فعالیت می‎کنند

شبکه خبری بی‎بی‎سی فارسی، شبکه‎ای است که این روزها بسیاری از شهروندان ایرانی در داخل و خارج نام آن را می‎شنوند. سرویس بخش فارسی بی‎بی‎سی اکنون برنامه‎های خود را به‎صورت اینترنتی، رادیویی و تلویزیونی ارایه می‎دهد. صادق صبا که مسئولیت مدیریت و ریاست شبکه بی‎بی‎سی فارسی را برعهده دارد، در گیلان مدرک کارشناسی خود را دریافت کرده و سپس با اخذ فوق لیسانسش از دانشگاه تهران برای دریافت مدرک دکترا راهی انگلیس شد. صبا اصول خبرنگاری را به‎مدت چندین سال در مدرسه بی‎بی‎سی فراگرفت و همان‎جا مدرک PHD خود را دریافت کرد. قدمت رادیو بی‎بی‎سی فارسی به هشتم دی ماه سال ۱۳۱۹ می‎رسد یعنی در اوایل جنگ جهانی دوم که برای مقابله با رادیو برلین، فعالیت خود را آغاز کرد. حسن موقر اولین گوینده‎ای بود که در بی‎بی‎سی فارسی به فعالیت پرداخت. برنامه‎های بی‎بی‎سی فارسی به‎صورت بامدادی، نیمروزی و شامگاهی پخش می‎شود، خبرهای رادیویی برای آن‎که در هر شرایطی به علاقه‎مندان ارایه شود، در وب سایت بی‎بی‎سی به‎صورت کامل منتشر می‎شود. وب‎سایت رادیویی در سال ۱۳۷۹ راه‎اندازی شد. این سایت در چند صفحه جداگانه و در حوزه‎های مختلف سیاسی، فرهنگی، ورزشی، اجتماعی، بین‎الملل، اقتصاد، عکس، فرهنگی و… خبرهایی را در صفحه‎های گوناگون منتشر می‎کند. تلویزیون بی‎بی‎سی فارسی، یکی از فعال‎ترین کانال‎ها در دهمین دوره انتخابات ریاست‎جمهوری ایران بود.

تلویزیون بی‎بی‎سی فارسی با وجود آن‎که دیرتر از رادیو و اینترنت فعالیت خود را آغاز کرد، اما با برنامه‎ریزی بلند‎مدت و کوتاه‎مدت، سریع‎تر از سایر موارد، تأثیر‎گذاری خود را آغاز کرد.بیست و پنجم دی ماه سال ۱۳۸۷ اولین روز فعالیت رسمی شبکه تلویزیونی بی‎بی‎سی بود.

قبل و بعد از برگزاری دهمین دوره انتخابات فعالیت شبکه تلویزیونی بسیار گسترده بود و برای برپایی جنگ‎های روانی، جریان‎سازی‎های زیادی را در داخل و خارج از ایران ایجاد کرد.بی‎بی‎سی فارسی در لندن به‎گونه‎ای رفتار می‎کند که خود را ایرانی‎ترین رسانه‎ها به مخاطبان ایرانی معرفی نماید، در حالی‎که بودجه این سازمان از سوی ارگان‎های دولتی انگلیس تأمین می‎شود.

برای راه‎اندازی بی‎بی‎سی فارسی بیش از ۲۶۵ میلیون پوند هزینه شده که این رقم در اقتصاد جهانی که با تورم مواجه است، هزینه بالایی محسوب می‎شود. بنابراین می‎توان چنین استباط کرد که صرف چنین مبالغی از سوی دولتمردان انگلیسی نمی‎تواند بی‎دلیل باشد.

اهداف در بی‎بی‎سی فارسی فقط به ایران ختم نمی‎شود، بلکه کشورهایی مانند افغانستان، تاجیکستان و چند کشور دیگر که گویش فارسی در آن محاوره می‎شود نیز در تیررس این شبکه قرار دارند و در ماه‎های گذشته گزارش‎های ارسالی از خاورمیانه و کشورهایی که به زبان فارسی صحبت می‎کنند، به‎خوبی این ایده را اثبات می‎کند.

انتخابات ایران و افغانستان و بازتاب‎ها و گزارش‎های منتشره در بی‎بی‎سی حکایت از زوایای پنهان این شبکه تلویزیونی دارد.

 

نگاهی به کارکنان بیبیسی فارسی

بسیاری از کارکنان شبکه تلویزیونی بی‎بی‎سی از خبرنگاران و مسئولان رسانه‎ای داخل ایران بوده‎اند و شناخت خوبی از جریانات رسانه‎ای کشور دارند.

برای شناخت بیشتر از تجارب و مشخصات کارکنان بی‎بی‎سی در زیر به معرفی تعدادی از آن‎ها اشاره می‎شود:

 

بهروز آفاق

بهروز آفاق رییس بی‎بی‎سی در منطقه آسیا است که مسئولیت شبکه رادیویی و تلویزیونی بی‎بی‎سی با اوست.وی مسئولیت برنامه‎ها به زبان‎های آذری، اردو، ازبکی، اندونزیایی، برمه‎ای، سنگالی، چینی، قرقیزی، هندی، پشتو و فارسی را برعهده دارد. آفاق در سال ۲۰۰۶ ریاست بی‎بی‎سی منطقه‎ای آسیا را پذیرفت و در سال ۲۰۰۸ نیز بی‎بی‎سی فارسی را برای میلیون‎ها فارسی زبان و بیشتر برای کشورهای ایران، افغانستان و تاجیکستان راه‎اندازی کرد.

 

نادرسلطانپور

نادرسلطان پور با راه‎اندازی شبکه تلویزیونی بی‎بی‎سی فارسی، به‎عنوان یکی از مجریان اصلی برنامه‎های خبری این شبکه معرفی شد. وی حرفه خبرنگاری را در سال ۱۹۹۷ در برنامه های هفتگی رادیویی کانادایی به نام صدای فارسی (Persian Voice ) به عنوان تهیه کننده و گوینده آغاز کرد که در شهر اونتاریو برای فارسی‎زبانان ارایه می‎شد.

سلطان پور در سال ۲۰۰۵ به عنوان تهیه کننده و نویسنده در شبکه Canadian Broadcasting Corporation)  CBC) و در برنامه “گزارش جهان”، که یکی از پرشنونده ترین برنامه های صبحگاهی بود؛ مشغول به فعالیت شد. سلطان پور از سال گذشته که بی‎بی‎سی فارسی راه‎اندازی شد به‎عنوان یک مجری اصلی کار خود را آغاز کرده و برنامه‎های سیاسی و مصاحبه با اشخاص برجسته سیاسی داخلی و خارجی را بر عهده دارد.

فرناز قاضیزاده

قاضی‎زاده سال‎ها در روزنامه‎های ایرانی فعالیت کرده و تجربه خبرنگاری در روزنامه‎های نشاط، یاس‎نو و زن در کارنامه وی دیده می‎شود. قاضی زاده در سال ۱۳۷۹ حتی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز به‎عنوان مجری در یک برنامه علمی فعالیت می‎کرد،

در سال ۲۰۰۲ همراه با خانواده اش به هلند مهاجرت کرد و در آنجا به فعالیت در سایت روزآنلاین مشغول شد. او در سال ۲۰۰۳ پس از عزیمت به انگلیس به عنوان خبرنگار در رادیو بی بی سی منسوب شد و همچنین به تولید برنامه هایی مانند صدای شما و روز هفتم دست زد. وی اکنون به‎عنوان مجری خبری در بی‎بی‎سی فارسی مشغول به کار می باشد.

 

سیما علینژاد

سیما علی‎نژاد در سال ۱۹۹۰ با نوشتن چند مقاله برای مجله‎های معتبر ایرانی، کار خبرنگاری را در ایران آغاز کرد.

وی در سال ۱۹۹۳ پس از ترک ایران به‎عنوان خبرنگار و مجری در رادیو بی‎بی‎سی فارسی کار خود را آغاز کرد.

در سال ۲۰۰۲ سیما از طرف BBC به افغانستان برده شد تا به تربیت خبرنگاران افغان بپردازد او بعد از دو سال مجدا به لندن برگشت. او همچنین به عنوان ویراستار و ساخت برنامه های مستند در رادیو بی بی سی مشغول به کار شد. او بعدها در رادیو بی‎بی‎سی سمت سردبیری را کسب کرده و مسئولیت ادیتوری سایت بی بی سی فارسی را بر عهده گرفت.

 

ناجیه غلامی

در افغانستان از پدری کابلی و مادری هراتی به دنیا آمد. او وقتی سه ساله بود پدر و مادرش به ایران مهاجرت کردند. ناجیه غلامی کار رسانه ای خود را در سال ۲۰۰۱ به عنوان خبرنگار بی بی سی فارسی در مشهد شروع کرد. غلامی اولین خبرنگاری بود که از سوی شبکه بی‎بی‎سی در ایران برای فعالیت‎های خبری خود، از مسئولان جمهوری اسلامی ایران مجوز کار گرفت و برای مدتی نیز کار خبری را در ایران دنبال کرد.

 

جمال‎الدین  موسوی

متولد ولایت بامیان افغانستان می باشد. او کار خود را در سال ۲۰۰۱ به عنوان روزنامه نگار در مجله ی آسیای مرکزی در شبکه بی‎بی‎سی در منطقه آسیای میانه و در کشورهای ایران و افغانستان آغاز کرد. وی قبل از آن‎که در بی‎بی‎سی فارسی فعالیت کند، به‎عنوان سردبیر در هفته‎نامه ای که برای مهاجرین افغان مقیم مشهد چاپ می شد کار خبری انجام می‎داد.

موسوی سال‎ها به‎عنوان یکی از پناهنده‎های افغانی در مشهد زندگی کرد، اما در سال ۲۰۰۲ ایران به مقصد انگلیس ترک کرد تا حرفه خود را در اروپا ادامه دهد