دوشنبه , ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین مقالات :
خانه » پرسش های مهم » ادعای کروبی در مورد زندان کهریزک چه بود و آیا آن ادعا صحت داشت؟

ادعای کروبی در مورد زندان کهریزک چه بود و آیا آن ادعا صحت داشت؟

ادعای کروبی در مورد زندان کهریزک چه بود و آیا آن ادعا صحت داشت؟

کروبی

در حالی که ماجرای کهریزک در ذیل موضوع کشته شدگان و مجروحین دنبال می‌شود, به یکباره نامه‌ای از سوی شیخ «شکست خورده اصلاحات» خطاب به آقای هاشمی انتشار یافت که ماجرای را در مسیر انحرافی دیگری قرار داد. در این نامه محرمانه که در روز دوشنبه ۱۹ مرداد در روزنامه اعتماد ملی انتشار یافت, از خبرها و شنیده‎های کروبی درباره تجاوز جنسی، آزار و شکنجه‎های شدید به زندانیان سخن به میان آمده بود. کروبی در این نامه از هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان خواست با تشکیل یک هیات به برخی شایعات و نحوه برخوردها با بازداشت‌شدگان رسیدگی شود.
حسین کروبی فرزند وی در این‌باره گفت: «پدرم این نامه را حدود ۱۰ روز پیش خطاب به آقای هاشمی نگاشت و آن را برای ایشان به‌طور خصوصی ارسال کرد. ایشان تاکید داشت آقای هاشمی حتما به این نامه پاسخ دهد و اقدام لازم را انجام دهد. متاسفانه آقای هاشمی پاسخی به نامه ایشان نداد. پدرم تاکید کرده بود اگر تا ۱۰ روز پاسخی به نامه داده نشود یا اقدامی صورت نگیرد، نامه را منتشر می‌کند.»
در حالی‎که اصول‎گرایان با جدیت پیگیر مسئله بازداشتگاه کهریزک و حتی زندان اوین بودند، فتنه گران سبز با تهمت‎زدن به نظام و رییس‎جمهور، احمدی‎نژاد را مسبب و مقصر اصلی این ماجرا عنوان می‎کردند. جالب این‎که نامه کروبی زمانی منتشر شد که بسیاری بر این عقیده بودند که وی به زودی دستگیر خواهد شد و این نامه در راستای سیاست فرار به جلو نگاشته شده بود. برخی نیز بر این عقیده‎اند که شاید هم او اصرار به زندانی شدن دارد تا به یک قهرمان در میان اصلاح‎طلبان بدل شود.
کروبی که از حمایت میرحسین موسوی و دیگر احزاب و سران فتنه برخوردار بود، اعلام کرد که برای حرف‎های خود مستنداتی دارد که آن‎ها را ارائه خواهد کرد، اما پسرش در مصاحبه با صدا و سیما گفت: «اطلاعات و مستندات پدرم براساس تماس‎هایی است که خوانندگان به روزنامه توقیف شده اعتماد ملی می‎زنند!» اما کروبی بار دیگر اعلام کرد که مستنداتی دارد و اگر معلوم شود که حرفش غلط است خود، این شجاعت! را به خرج داده و اعلام می‎کند که حرفش درست نیست. پس از تکرار این صحبت‎ها از سوی کروبی که شنیع‌ترین اتهامات را نسبت به نظام روا داشت، بسیاری از چهره ها از جمله سید احمد خاتمی وی را نکوهش کردند.
امام جمعه موقت تهران نامه کروبی به آیت الله هاشمی رفسنجانی را مسبب غم جانکاه دلدادگان به نظام دانست و گفت: «درهفته گذشته یکی از سیاسیون نامه ای سرتا پا افترا و سر تا پا تهمت به نظام اسلامی منتشر کرد. نامه ای که جشن آمریکا بود، نامه ای که جشن اسرائیل بود، نامه ای که جشن بیگانگان بود. این نامه، نامه انحرافی بود.»
در همین زمینه، محمدابراهیم نکونام ، رییس کمیسیون اصل نود مجلس، گفته است: «اگر مهدی کروبی نتواند سندی در جهت اثبات ادعای خود ارائه کند، مجازات چنین تهمت هایی زندان و شلاق است.»
ریاست جدید قوه قضاییه نیز هیئت سه نفره ای را مامور رسیدگی به ادعاهای کروبی نمود که این هیئت بعد از بررسی ادعاهای کروبی، دروغ بودن آن را اعلام نمود.
محسنی اژه ای یکی از اعضای هیئت سه نفره در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه ۲ سیما در مورخ ۲۲ شهریور به تشریح ماجرا پرداخت. به گفته آقای اژه‌ای در این برنامه، غالب اسناد ارائه شده از سوی آقای کروبی مخدوش بوده و شائبه دستکاری و جعل اسناد و مدارک در مورد آنها جدی است. ضمن اینکه پس از بررسی‌های دقیق کارشناسی و حقوقی معلوم شد که افراد نامبرده در نامه آقای کروبی به آن شکل که وی مدعی است (مثل ترانه موسوی) یا وجود خارجی ندارند و یا تعدی به حقوق آنها به آن صورت که او می‌گوید، رخ نداده و بیش از حد بزرگنمایی شده است.
افشای دروغ‌های آقای کروبی بازتاب‌های متفاوتی در درون کشور بویژه نزد همراهان وی در احزاب دوم خردادی و حزب اعتماد ملی داشته است. “یوسف سنجیده” عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با اشاره به گزارش اخیر هیئت سه نفره قوه قضائیه و بیان این مطلب که کروبی فردی از درون نظام است و با اصل نظام و رهبری مشکلی ندارد گفت: «ما همه گیج شده‌ایم و نمی‌دانیم باید چه کنیم.» وی افزود: «‌نامه نگاری‌های اخیر به کل نظام ضربه زد و خود کروبی هم ضربه خورد و خرد شد. لذا امیدواریم این قضایا جمع شود.»
البته آقای کروبی در نامه دیگری به رئیس قوه قضائیه بدون در نظر گرفتن آثار و نتایج ضد امنیتی تبلیغات و دروغ‌پردازی های خود خواستار خاتمه دادن به «ماجرای سند آورده و سند بردن» شده است. این در حالی است که طبق نظرات آقای اژه‌ای، وی هنوز به دروغ بودن تمامی اتهامات اعلام شده از سوی خود اعتراف و اذعان نکرده است و همچنان مدعی موارد مشابهی از شکنجه، تجاوز و قتل است!
به هر حال افکار عمومی جامعه با مشخص شدن دروغ بودن ادعاهای مطرح شده توسط کروبی، منتظر اقدام قاطعانه مراکز قضایی است به گونه‌ای که اجرای قانون در مورد همگان از جمله آقای کروبی امروز به مطالبه عمومی تبدل شده است. این اتهامات باعث هتک حیثیت و آبروی نظام در عرصه بین المللی شده و مستمسک‌های زیادی برای تبلیغ علیه جمهوری اسلامی ایران را فراهم آورده و باعث مستند سازی اتهامات گذشته کانونهای فتنه دشمنان علیه نظام اسلامی گردیده است.