دوشنبه , ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین مقالات :
خانه » پرسش های مهم » شورای روابط خارجی آمریکا چه نهادی است و چه نقشی در انقلاب‌های رنگی دارد؟

شورای روابط خارجی آمریکا چه نهادی است و چه نقشی در انقلاب‌های رنگی دارد؟

شورای روابط خارجی آمریکا چه نهادی است و چه نقشی در انقلاب‌های رنگی دارد؟

david.jpg

شورای روابط خارجی آمریکا در ظاهر یک سازمان غیردولتی اما در واقع متعلق به هیأت حاکمه‌ی آمریکا است که تعدادی از مقامات عالی سیاسی، اقتصادی و نویسندگان و حقوقدانان را برای تصمیم‌سازی سیاستمداران آمریکایی سازمان داده است. این شورا در سال ۱۹۲۱ میلادی، دوره‌ی پس از جنگ جهانی اول، توسط عده‌ای از سرمایه‌داران و سهامداران شرکت‌های بزرگ آمریکا و مدیران بنگاه‌ها و مؤسسات مالی و بانک‌ها در شهر نیویورک تشکیل شد و هم‌اکنون دارای حدود ۳۳۰۰ عضو از نخبگان صنوف مختلف می‌باشد که توسط اعضاء برجسته شناسایی و جذب می‌شوند. به عبارتی عضویت در آن فقط با انتخاب قبلی و دعوت صورت می‌گیرد. هزینه‌های آن را شرکت‌های بزرگ اقتصادی و مالی و بنیادهای مهم آمریکایی مثل بنیاد راکفلر و بنیاد فورد تأمین می‌کند. در یک دوره، رئیس افتخاری آن دیوید راکفلر بوده است.
این شورا نشست‌ها و سمینارهایی را به طور منظم برپا کرده و دارای یک ارگان معروف و رسمی به نام مجله‌ی فارین افیروز (امور خارجی) می‌باشد و به صورت عالی‌ترین مدرسه خارجی برای سیاستمداران در آمده است و به شکل واسطه یا حلقه‌ی ارتباطی بین شخصیت‌ها و نخبگان خارجی با مقامات آمریکایی نیز عمل می‌کند که عمدتاً در پوشش سازمان‌های دیگری صورت می‌گیرد.
این شورا هم در اتخاذ راهبردها و سیاست‌ها و هم فراهم ساختن ارتباطات با عوامل ذی‌نفوذ در کشورهای هدف و حمایت مالی و رسانه‌ای از آنها، تجربه‌ی فروپاشی شوروی سابق و اقمار وابسته به آن را در سناریوهای مختلف، از جمله انقلاب مخملی یا رنگی دنبال می‌نماید.
این شورا در رابطه با ایران کار هماهنگی و ارتباطی با سایر سازمان‌ها و بنیادهای کشورهای غربی را دنبال می‌کرده است، به گونه‌ای که در نیمه‌ی اول دهه ۷۰ برای حمایت از جامعه مدنی در ایران با همکاری بین این شورا و مرکز مطالعات دمکراسی انگلیس و انجمن سیاسی خارجی آلمان، امکان ارتباط‌گیری بین جان کین در پوشش استاد دانشگاه با افرادی مثل عبدالکریم سروش و حسین بشیریه و اقامت بعدی آنها در انگلیس و آمریکا فراهم آمد.
این چهره‌ها برای تقویت جامعه مدنی هم در مؤسسه‌ی تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری و هم حلقه‌های فکری آئین و کیان ایفای نقش نمودند که بسیاری از عوامل هدایت‌گر اغتشاشات پس از انتخابات از جمله عناصر شرکت‌کننده در این حلقه‌ها بوده‌اند