جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین مقالات :
خانه » داستان انتخاب دهم » روز شمار فتنه۲۲شهریور

روز شمار فتنه۲۲شهریور

* پارلمان نیوز: «تحلیلگران سیاسی معتقدند عده‌ای تلاش دارند تا پای سید حسن خمینی را نیز به معرکه درگیری‌های سیاسی بکشانند تا وی را فردی جناحی و سیاسی نشان دهند و تخریبش کنند. اما سکوت وی درباره مسائل سیاسی مانع از این اقدام شده است. لذا اعلام نامزدی سید حسن خمینی در انتخابات ۴ سال آینده و پیوند دادن نام وی با نام های اصلاح طلبان احتمالاً با هدف آغاز پروژه تخریب سید حسن خمینی آغاز شده است.»

* سردار رمضان شریف رئیس ستاد مرکزی انتفاضه و قدس در نشست خبری خود اظهار داشت: «به‌رغم تلاش‌هایی که اخیرا به خصوص در فضای سایبری و بعضا سایت‌ها نسبت به شایعه‌پراکنی و ایجاد حاشیه‌هایی برای راهپیمایی عظیم روز قدس صورت می‌گیرد، همه مردم و نخبگان به فلسفه وجودی نامگذاری این روز با عنوان روز قدس اهتمام جدی خواهند داشت و اجازه نمی‌دهند شعارها و حرکت‌های تفرقه‌انگیز و نامتناسب به وجود بیاید چرا که بدیهی است اینگونه اقدامات در راستای دشمنی‌های اسرائیل و آمریکا با نظام ارزیابی می‌شود.»

* عزت سحابی رئیس شورای فعالان ملی- مذهبی در گفتگو با ایلنا گفت: «حذف جریان اصلاح طلب از صحنه سیاسی کشور ممکن نیست.»

* حجت‌الاسلام و المسلیمن جعفر شجونی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگو با رجانیوز با تاکید براینکه پول حرام کروبی را به این روز انداخته اظهار داشت: «آقای کروبی که یک روحانی است، پول انتخابات را از کجا آورد؟ مگر همین ایشان از شهرام جزایری پول نگرفت؟ نتیجه آن پول‌های حرام همین است که امروز کروبی گرفتارش شده است و با این کار خود به روحانیت هم اهانت کرده است.»

شجونی خواستار آن شد که دادگاه ویژه روحانیت کروبی را خلع لباس کند و گفت: «بنده خودم مدعی هستم و حدود دو ماه پیش به دادگاه ویژه تماس گرفتم و از مجمع روحانیون و اعضای آن همچون مجید انصاری و موسوی خوئینی ها شکایت کردم و در این کار هم جدی هستم.» وی با بیان اینکه کروبی سقوط کرده است، تصریح کرد: «امروز این سقوط به جنون کشیده شده و باید در مقابل آن ایستاد، کاری که حضرت امام(ره) کردند و امثال بازرگان، منتظری و رجوی را واژگون کرد.»

* شهریاری عضو فراکسیون اقلیت (اصلاح طلبان) مجلس در گفتگو با پارلمان نیوز گفت:«برخی افراد عقده‌ای فکر می‌کنند فرصتی پیش آمده و از آن باید حداکثر استفاده برای برخورد و حذف برخی چهره‌ها همچون آقایان موسوی، کروبی، خاتمی و حتی هاشمی را به کار گیرند و قلع و قمع کنند.» وی با بیان اینکه شاید آیت الله مهدوی کنی با آیت الله هاشمی رفسنجانی در برخی مسایل اختلاف نظر داشته باشد، اما  هیچ‌گاه مهدوی کنی به هاشمی شک نمی‌کند و او را بدخواه انقلاب نمی‌داند، گفت:  «بزرگان قوم و مراجع باید یک مدار همت به خرج داده وارد میدان شوند و جلوی تاخت و تاز جریان تازه به دوران رسیده که خود را اطرافیان احمدی‌نژاد می‌دانند را بگیرند.»

* پارلمان نیوز: «در پی آزاد شدن علیرضا حسینی بهشتی مشاور ارشد میرحسین موسوی، سید حسن خمینی به دیدار وی رفت.»

* محسنی اژه‌ای در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما به تشریح نخستین گزارش هیات سه نفری رئیس قوه قضائیه در باره نامه آقای کروبی پرداخت. وی گفت: «در مرحله اول از آقای کروبی خواستیم با حضور در جلسه این هیات مستندات و مدارک خود را در خصوص ادعاهای مطرح شده در هر دو نامه ایشان ارائه دهد اینکه چه چیزی موجب شده تا مسایل را قبل از آنکه در‌مرجع رسمی اعم از مجلس یا حتی خود آقای هاشمی رفسنجانی (مجمع تشخیص مصلحت نظام) مطرح شود به صورت عمومی بازتاب بدهد؟!» وی به نقل از مهدی کروبی گفت : «اجمالا گفتند زمانی که نامه را به آقای هاشمی رفسنجانی نوشتم از این مواردی که ادعا دارم والبته مدارکی هم به‌دنبال خودشان آورده بودند، هیچ‌یک از این افراد به من مراجعه نکرده بودند و هیچ یک از این موارد راهم من نشنیده بودم. این افراد متعاقب انتشار این نامه به حزب اعتماد ملی مراجعه کردند یا به افرادی غیر از آقای کروبی مراجعه کرده بودند.» ایشان در همان جلسه اول عنوان کرده بودند، مسایلی را که می‌گویم شخصا به اطمینان نرسیده‌ام. شنیده های من است. “کروبی گفت‌:‌ حرف‌های دو نفر را پس از مراجعه به حزب اعتماد ملی شخصا شنیدم و بقیه را هم به واسطه شنیدم “.

دادستان کل کشور خاطر‌نشان کرد: «ابتدا خواستم کاملاً غیر محسوس بروند ببینند در این فاصله زمانی که این افراد می‌گویند، با چند روز این طرف و آن طرف، اصلاً کسی با این نام آنجا مراجعه کرده است یا خیر؟! چون ایشان می گوید فلانی آمده شب بیمارستان و تا صبح بستری و به وی سرم وصل بوده! پس بالاخره باید اسم وی در جائی ثبت شده باشد. همه قسمت‌های بیمارستان که امکان دارد یک مریض مراجعه کند و چندین ساعت بستری بشه و زیر سرم برود، را بررسی کردیم اما فردی به نام ترانه موسوی وجود نداشت. من به مامور تحقیق گفتم که فقط دنبال اسم نگردید. الان فرض می گیریم که آقای کروبی درست می‌گوید. پس ممکن است به نام فرد دیگری به بیمارستان برده باشند، بالاخره فردی که خلافی کرده و قرار است فردا دستگیرش کنند، پس ممکن است با اسم خلافی بستری کرده باشند. به ماموران تحقیق گفتم بپرسند آیا در این فاصله زمانی زنی با این سن و سال به آن محل مراجعه کرده و بستری شده باشد، که باز ما به مطلبی نرسیدیم.» وی گفت: «هر امکان دیگری که فرض کنید؛ بازداشتگاهی بوده، کلانتری بوده در خیابان‌های منتهی به اطراف این بیمارستان و زندان اوین و جاهای دیگر را پرسیدیم و گفتند فردی به این نام بازداشتی نداشتیم. در جلسه بعد عین این مسائل را به آقای کروبی گفتیم و پرسیدیم آیا از بستگان این خانم ترانه موسوی کسی را شما دیدید؟! گفت: نه!»

دادستان کل کشور ادامه داد: «به کروبی گفتم، افراد شما که می‌گوید از طرف من و آقای میرحسین برای پیگیری این قضایا تعیین کردیم، از بستگان افراد مطرح شده کسی را می شناسند؟ که ازآنها تحقیق کنیم؟ که پاسخ دادند خیر.» وی با بیان اینکه خطاب به کروبی گفتم ، چطور چنین ادعائی دارید ، در پاسخ مطرح شده به نقل ازکروبی ‌گفت: «در آن جمع ما، آن دختر شهید چنین مطلبی را مطرح کرده است.» محسنی اژه‌ای ادامه داد : «من از آقای کروبی پرسیدم ، از آن دختر شهید آدرسی دارید که تحقیق بیشتری کنیم؟ که ایشان گفتند، سوال می‌کنم و به شما خواهم گفت.»

اژه ای گفت: «از آقای کروبی خواهش کردم همین امشب بروید حتماً بپرسید و بیایید به ما بگویید و یا اصلاً تلفنی به ما بگویید. به آقای کروبی گفتم ، این بیمارستانی که شما می‌گوئید، ما این راهها را طی کردیم، اولاً اگر شما راهی به ذهنتان می رسد بگویید. بالاخره مسئول بودید، مجلس بودید، دستی توی این کارها داشتید و خودتان می گوئید، که در این امور دستی دارم که ایشان پاسخ داد ؛ حرف‌های شما منطقی است، ولی من الان چیزی بیشتر از این ندارم.» دادستان کل کشور خاطر‌نشان کرد: «به هر حال در مورد ترانه موسوی ما هر مسیری که واقعاً ممکن بود و ذهن انسان به آن می‌‌رسید و از ذهن حتی بعضی از افراد دیگر که در این زمینه ها کارشناسند استفاده کردم و ما نه تنها به نتیجه نرسیدیم، بلکه واقعاً به نتیجه رسیدیم که صحت ندارد. مگر می شود ، یک نفر در ایران باشد و هیچ‌کس را نداشته باشد؟!»

وی با بیان اینکه در جلسه اول کروبی گفت؛ من اطلاعاتی دارم ولی در این جلسه ارائه نمی دهم ، ادامه داد : «من به ایشان گفتم ، آقای کروبی شما یک ادعایی کردید! ادعایی که به حیثیت نظام، مردم و خود فردی که شما این‌ گونه سی دی را برای وی تهیه کردید ، لطمه وارد کردید. فردا اگر همین سی دی افشا شود حقی برای وی مترتب است اگر اطلاعاتی دارید ارائه کنید تا ما با خود شما تحقیق کنیم. اما وی گفت که فعلاً این‌ها را به شما می دهم. اگر شما به نتیجه رسیدید بعداً بقیه را می دهم.» دادستان کل کشور در خصوص پرونده ” الف – شین “گفت: «از طرف هواداران کروبی و موسوی مطرح شد که این شخص مفقود شده است اما بعد مشخص شد که با این فرد ارتباط دارند.

ما ادعاهای “الف_ شین” که در همان لوح فشرده آمده و ادعای خود کروبی را صرف نظر از ابهاماتی که وجود دارد، بررسی کردیم. خود این شخص اعلام کرده که در آشوب‌ها دستگیر نشده بلکه زمانی که از یکی از سفارتخانه های مرتبط می‌آمده ، سه نفر وی را در خیابان جردن گرفته و سوار ماشین کردند. این شخص ادعا کرده که بعد از چند روز که مورد ضرب و شتم و تجاوز جنسی قرار گرفته، آزاد شده است. آنچه که تاکنون قطعی شده است، این است که آقای “الف_ شین” در هیچ یک از این تظاهرات‌ها دستگیر نشده و هیچ‌ مرجعی اعم ازوزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و نیروهای مردمی چنین فردی را دستگیر نکردند. همچنین در هیچ بازداشتگاهی هم اسم این فرد نیست. وقتی از وی پرسیدیم که آیا افرادی که شما را بردند ، لباس خاصی داشتند می گوید خیر. زمانی که مرا در داخل ماشین کردند چشم هایم را بستند و دیگر چیزی متوجه نشدم ،فقط تا حدود بیست الی سی دقیقه در حرکت بودیم.»

وی در خصوص یکی دیگر از مباحث مطرح شده از سوی کروبی در مورد یک دختر شهید (سعیده پورآقایی) اظهارداشت: «در این مورد هم کروبی سند و مدرکی ارائه نکرد و گفت دختر شهیدی است که زمانی که با مادرش برای ا… اکبر گفتن به بیرون ساختمان یا روی بام منزل رفته افرادی آمده و این دختر را دستگیر کردند و بعد از چند وقت در حالیکه مورد آزار و اذیت قرار گرفته بود و پایین تنه اش با اسید سوزانده شده بود، جنازه‌اش را می آورند و بعد هم مخفیانه دفن می‌کنند.»

دادستان کل کشور با بیان اینکه کروبی اعلام کرده این موضوع از سوی مقیسه ( یکی از اعضای ستاد موسوی) مطرح شده است، گفت: «کروبی به ما گفت؛ من خودم خانواده این فرد را دیدم و از طرف آقای موسوی رفتند خانه این خانم و با خانواده وی صحبت کردند و جلسه ختمی نیز در مسجد قلهک برگزار شد که آقای میرحسین موسوی هم در آن شرکت کرد!»

به گفته‌ی دادستان کل کشور کروبی اعلام کرده که قرار بود بنده هم به خانه‌ی آنها بروم اما فرصت نشد به همین دلیل یکی از بستگان من آنجا رفته و با خانواده او صحبت کرده است.  اژه ای بابیان اینکه به کروبی گفتیم با توجه به اینکه می گویید مخفیانه جنازه را دفن کردند و بعد به خانواده اطلاع دادند، آیا خانواده وی جنازه را دیده‌اند یا خیر؟ اظهارداشت: کروبی گفت: من نمی دانم. گفتم: شما می گویید جنازه را مخفیانه دفن کردند. حالا کسی که مخفیانه جنازه‌ای را دفن کرده و به قول شما واهمه هم دارد که پزشکی قانونی هم از موضوع آگاه شود پس چه کسی دیده که بدن این خانم با اسید سوخته شده است؟»

اژه ای افزود: «سؤالات بی شماری مطرح شد که همه آنها از طرف کروبی بی پاسخ ماند. بعد از جلسه اول شروع به تحقیق کردن کردیم .ابتدا متوجه شدیم که متأسفانه یکی از سایت های وابسته به همین جریان سیاسی خاص، مطالب خیلی زیاد و سخیفی نوشته با تیتر: افشای نام یکی از شهدایی که مخفیانه در بهشت زهرا دفن شده و زیرآن هم اسم برده بود.»

وی با بیان اینکه در اعلامیه فوت این شخص قید شده که تنها فرزند جانباز شهید آقای فلانی ،گفت: «به همین دلیل این موضوع را از خانواده، از بنیاد شهید و محل تحقیق کردیم و متوجه شدیم که اصلاً پدر این خانم شهید نشده و اصلاً دختر شهید نیست! همچنین تنها دختر خانواده نبوده، اصلا هم دستگیر نشده ، ا… اکبر هم نمی گفته و بدنش نیز با اسید سوزانده نشده است.»

اژه ای ادامه داد: «حتی اطلاعیه دیگری منتشر کردند که نام این دختر در کنار چند عکس دیگر از بستگانش که مدعی شده بودند شهید شدند، چاپ شده بود. اصلاً این موضوع صحت نداشت و هیچیک از این افراد شهید نشدند. از مدرسه ، بهشت زهرا و از همه جاهایی که می شد تحقیق کردیم و متأسفم که در قبال این همه فضاسازی ها علیه نظام باید بگویم که متوجه شدیم این خانم چند روز قبلش تماس گرفته که من هستم و تا چند روز دیگر می‌آیم.»

دادستان کل کشور تاکید کرد: «این خانم از سال ۸۶ تا الان هفتمین بار است که از خانه فرار کرده‌است. قبلاً شش بار و هر بار ۵ روز، یک هفته و حتی یک ماه فرار کرده بود که یا از طریق نیروی انتظامی و یا خودش به خانه بازگشته است. این بار نیز زمانی که مادر وی برای خرید دارو از خانه خارج می شود زمان بازگشت متوجه می شود که دخترش رفته و در خانه نیست.» محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سؤال که مادراین خانم چگونه متوجه مرگ دخترش شده است، گفت: «مادرش می گوید یک فردی از طرف آقای موسوی به‌وی تلفن کرده ومی گوید می خواهیم به شما کمک کنیم.

مادر می گوید من شما را نمی شناسم. آن شخص می گوید: که می گویند دختر شما کشته شده است. مادر وی می گوید: چه کسی می گوید که دخترم کشته شده است؟ تلفن قطع می شود و دوباره شخص دیگری زنگ زده و می گوید دختر شما کشته شده و مخفیانه بردند و آنرا دفنش کردند. بار سوم می گوید آقای مقیسه با یک خانم که مادر یکی از دخترانی است که کشته شده ولی جزو ادعای آقای کروبی نبوده و موضوعش به ما ارجاع نشده مدعی می شوند که از طرف آقای میرحسین و آقای کروبی می خواهند به من کمک کنند.» مادر دختر ابتدا آنها را با این استدلال که شما را نمی شناسم راه نمی دهد. آنها می گویند: مگر دختر شما کشته نشده است؟ مادر وی می گوید: نه؛ اصلاً دختر من مگر کشته شده؟ مگر زنده نیست؟ بعد از چند روز تکرار ماجرا ، مادر این خانم به خودش می گوید نکند دخترش کشته شده است؟ حالا من هم که پیش فامیل و همسایه‌ها مشکل دارم خب می روم یک ختمی می گیریم و تمامش می کنیم. محسنی اژه ای با بیان اینکه در جلسه اول با کروبی اعلام کردیم آیا واقعاً احتمال نمی دادید که مغرض باشند و مطالبی بگویند که حق و باطل با هم قاطی شود؟ کروبی گفت:جازه بدهید تحقیق کنیم اگر روشن شد ،بعد شما بگویید، اظهارداشت: کروبی گفت اگر ثابت شد برای من که موردی اشتباه بوده من خودم اعلام می کنم که اشتباه کردم.»

در جلسه دوم خودش ابتدائاً مطرح کرد و گفت این دختر،‌ دختر شهید نیست و تنها دختر خانواده هم نیست و آقای مقیسه هم گفتند که ظاهراً تماس گرفته و زنده است. گفتم این یک مورد که برای شما الان روشن شد بیائید و اعلام بکنید خودتان! ما اعلام نکنیم چون خیلی فرق می کند و برای شما هم خوب است. همین مقدارش که مشخص شده را اعلام کنید. گفت نه من نمی گویم.من همه مواردی را که گفتم و شنیدم اگر ثابت شد نیست، بعدا اعلام می کنم.»

دادستان کل کشور در بخش دیگری از این برنامه در خصوص یکی دیگر از موارد اعلام شده از سوی مهدی کروبی، اظهارداشت: «یکی از سی دی ها هم در رابطه با یک خانم بود که باز سؤالات القائی و بلکه بالاتر از القایی و باز مقداری اعمال نظر در نوع تهیه سی دی مشخص است که معذالک آن خانم هم ادعای تجاوز جنسی ندارد. مدعی هست که من را دستگیر کردند در خیابان، مدعی هست که بردند فلان بازداشتگاه (البته ما تحقیق کردیم اصلاً زن نیاوردند آنجا و مستقیم بردند اوین) از هم بندی‌هایش تحقیق کردیم و همه او را می شناختند. او مدعی است قبل از اینکه به اوین برسد او را بردند به یکی از کلانتری‌ها و در آنجا فحاشی می کردند و من به آنها فحش می دادم و حرف می زدند و من جواب می دادم، لباس مرا کشیدند یه قسمت لباس من در آمد، دست ایشان به بدن من خورد. ولی اصلاً ادعای تجاوز جنسی ندارد و آقای کروبی هم مدعی نیست که به او تجاوز جنسی شده است.»

وی اضافه کرد: «ایشان (آقای کروبی) ادعا داشتند اسامی دیگر وجود دارد ، اگر هیات قضایی رسیدگی کند اسامی دیگر را می دهد. برداشت من از موضوع این است که دیگر چیزی ندارند. ایشان ادعا می کند این چهار مورد بعد از اینکه ایشان نامه را منتشر کردند مراجعه کردند! پس چطور ایشان قبلش این ادعا را کرده بودند؟! محسنی اژه‌ای در ادامه از جزئیات تعطیلی دفتر حزب اعتماد ملی و توقیف کامپیوترهای این محل ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: «قطعاً این موضوع ارتباطی با تحقیقات ما نداشته است. ممکن است دادسرای تهران در روند تحقیقات خود این کاررا انجام دادند.» وی در پایان تاکید کرد: «هیأت سه نفره همچنان فعال است و این آخرین گزارش آن نیست. این گزارش مربوط به بررسی ادعاهای آقای کروبی است و تحقیق درباره کوی دانشگاه و موضوعات دیگر را داریم دنبال می کنیم و افرادی هم دستگیر شدند.»

منبع: روزشمار ۸ ماه نبرد مقدس