شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین مقالات :
خانه » داستان انتخاب دهم » روز شمار فتنه۲۰شهریور

روز شمار فتنه۲۰شهریور

* پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری:  رهبر معظم انقلاب در خطبه های نماز جمعه تهران با اشاره به برخوردهای امام خمینی (ره) با جریانات انحرافی و اشخاص عدول کرده از مسیر انقلاب فرمودند: «اصول انقلاب امور سلیقه‌‌‌‌‌اى نیست که هر که از یک گوشه‌‌‌‌‌اى در بیاید، سنگ اصول را به سینه بزند؛ بعد که سراغ این اصول می‌رویم، مى‌‌‌‌‌بینیم بیگانه‌‌‌‌‌ى از انقلاب است. اصول انقلاب، اسلام است، قانون اساسى است، رهنمودهاى امام است؛ وصیت‌‌‌‌‌نامه‌‌‌‌‌ى امام است؛ سیاستهاى کلى نظام است که در قانون اساسى معین شده است که این سیاستهاى کلى بایست تدوین بشود. در این چهارچوب، اختلاف نظر، اختلاف سلیقه عیب نیست، که حسن است؛ مضر نیست، که مفید و نافع است»

ایشان در ادامه فرمودند: «آنجائى که افراد در چهارچوب اصول رفتار کنند، دنبال خشونت نروند، درصدد بر هم زدن امنیت جامعه نباشند، آسایش جامعه را نخواهند به هم بزنند – از این کارهاى خلافى که انجام میگیرد؛ دروغ‌‌‌‌‌پراکنى و شایعه – نظام هیچگونه مسئله‌‌‌‌‌اى ندارد. مخالفینى هستند، نظراتى دارند، نظرات خودشان را بیان میکنند؛ نظام برخورد نمیکند. بناى نظام در اینجا، جذب حداکثرى و دفع حداقلى است … آن کسانى هم که نظر مخالف دارند، در این چهارچوب میتوانند خودشان را مقایسه کنند. اگر کسى با مبانى نظام معارضه کند، با امنیت مردم مخالفت کند، نظام مجبور است در مقابل او بایستد … در اختلافات گوناگونى که در بین احزاب دنیا وجود دارد – در همین کشورهائى که خودشان را پیشرو دموکراسى میدانند – هیچکدام از این احزاب متعارض و متخالف، با اصول و مبانى آن نظام مخالفت نمیکنند؛ والّا از نظر مردم مردود هستند. دستگاه‌‌‌‌‌هائى دارند؛ دستگاه‌‌‌‌‌هاى رعایت قانون اساسى و دادگاه قانون اساسى – شبیه شوراى نگهبان خودمان – اینها را رد میکنند. اینجور نیست که قبول کنند یک نفرى بیاید در یک نظامى علیه مبانى آن نظام مبارزه کند، معارضه کند، آن وقت نظام در مقابل او ساکت و آرام بنشیند.»

ایشان تصریح کردند: «هفته‌‌‌‌‌ى آینده – جمعه – روز قدس است؛ این یکى از برجسته‌‌‌‌‌ترین یادگارهاى امام عزیز ماست … مراقب باشید در روز قدس کسانى نخواهند از این اجتماعات براى ایجاد تفرقه استفاده کنند. از تفرقه باید ترسید. با تفرقه باید مقابله و معارضه کرد. تفرقه نباید به وجود بیاید. آن وقتى ملت ایران میتواند پرچم قدس را با افتخار بلند کند که یکپارچه باشد. در طول این سالها سعى کردند این را هم به هم بزنند، اما بحمداللَّه نتوانستند، ان‌‌‌‌‌شاءاللَّه بعداً هم نخواهند توانست.»

* فارس: آیت‌الله سید یوسف طباطبایی امام جمعه اصفهان در خطبه‌های نماز جمعه این شهر با اشاره به حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم گفت: «من به طور صریح عرض می‌کنم چرا آقای موسوی که نقش اول را در این جریانات بازی می کند، دستگیر نمی‌شود؟ چرا باید عده ای جوان که خود معترفند فریب دیگران را خورده‌اند محاکمه شوند ولی سرخط های فتنه آزادانه به فتنه‌گری ادامه دهند؟»

* فارس: حجت‌الاسلام والمسلمین لطفی امام جمعه ایلام در خطبه‌های نمازجمعه این شهر گفت: «آن‌ها که داعیه پیروی از خط امام را داشتند، بزرگترین جفا را به امام کردند و از هیچ نوع همکاری با امریکا صهیونیست‌ها و دشمنان نظام فروگذار نکردند.» وی گفت: «سران اصلاحات با نامه نگاری قصد دارند مانع افشاگری فرمانده سپاه پاسداران از جریانات پشت پرده آشوب‌ها و حوادث پس از انتخابات شوند و بهانه می‌کنند که سپاه نباید در سیاست دخالت کند. اصلاح‌طلبان در سال‌های اخیر به‌طور کامل از خط امام دور افتاده اند و پس از شکست سنگین در انتخابات چهره منافقانه خود را اشکار کردند.»

* مهدی کروبی در نامه ای سرگشاده خطاب به رییس قوه قضاییه نوشت: «من در مسیر تحقیق خود به نتیجه‌ای خلاف نتیجه سابق در خصوص صحت و سقم ادعای یکی از شاکیان رسیدم. از جمله در مورد سعیده پورآقایی که برخی تحقیقات تکمیلی من ناقض گفته‌های پیشین بود.» کروبی همچنین در این نامه از آیت‌الله لاریجانی رئیس قوه قضائیه خواست ماجرای سندآوردن و سندبردن را در همین جا خاتمه دهیم.

منبع: کتاب ۸ ماه نبرد مقدس