جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین مقالات :
خانه » داستان انتخاب دهم » روز شمار فتنه۱۷شهریور

روز شمار فتنه۱۷شهریور

* صادق آهنگران در مراسم لیالی شب قدر که در اصفهان برگزار شد با اشاره به شایعات مطرح شده پیرامون خودش به فارس گفت: «ما رزمندگان دفاع مقدس به عشق ولی فقیه زمان حضرت امام خمینی (ره) از جان گذشته و برای انجام تکلیف الهی وارد صحنه‌ی دفاع از اسلام و انقلاب و میهن اسلامی شدیم و هم‌اکنون نیز مطیع ولی فقیه زمان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هستیم»

* پرویز سروری سخنگوی کمیته بررسی وضعیت حوادث بعد از انتخابات در شورای عالی امنیت ملی درباره ارائه لیستی از کشته شدگان حوادث اخیر در جمع خبرنگاران گفت: «لیستی ۶۹ نفره از تعداد کشته‌شدگان به ما ارائه شد که تنها اسم و فامیل افراد در آن بود. اما ما خواستار آن بودیم که اسم پدر این افراد را هم به ما بدهند که تا این لحظه این امکان میسر نشده است.» وی با تاکید بر اینکه کمیته شورای عالی امنیت ملی در حال حاضر روی این لیست کار می‌کند، خاطر نشان کرد: «چون نام‌های مشابه زیاد هستند و اسم پدر را هم نداریم کار به کندی پیش می‌رود. اما در حال بررسی آن هستیم اگر اسم پدر را هم به ما بدهند کارها زودتر انجام خواهد شد.»

* در پی اعلام خبر ربوده شده عاطفه امام، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران با ارسال نامه سرگشاده‌ای به رئیس قوه قضائیه، ضمن بیان شرح ماوقع واقعه ربوده شدن دختر عضو ارشد این سازمان  خطاب به آیت‌الله لاریجانی نوشت: «عاطفه با منزل تماس گرفته و به مادرش می گوید که بازجوها وی را تحت فشار گذاشته اند تا به داشتن روابط نامشروع با برخی فعالان سیاسی در بند اعتراف کند. عاطفه به مادرش می گوید که به توصیه بازجویش با وی تماس گرفته است، زیرا بازجو به او گفته است شرط آزادی وی چنین اعترافی است و در این زمینه می تواند با مادرش مشورت کند. همسر جواد امام بلافاصله طی مصاحبه با رسانه های گروهی داخل و خارج کشور ضمن افشای این توطئه کثیف، مقامات جمهوری اسلامی را مسئول سلامت و حفظ جان دخترش معرفی می کند.» در ادامه این نامه نیز آمده است: «آقای لاریجانی! اگر در خود این توان را می‌بینید که به این قانون شکنی‌ها و رفتارهای گستاخان پایان دهید، بمانید و اگر در خود چنین توانی نمی‌بینید لباس علم و دیانت را به ننگ تحمل چنین جنایاتی آلوده نسازید.»

* رجا نیوز: «ابهامات جدی در خصوص ادعای بازداشت و نحوه آزادی عاطفه امام فرزند جواد امام عضو سازمان مجاهدین انقلاب، حاکی از سناریوسازی پیچیده در ادامه پروژه ضربه زدن به آبروی نظام اسلامی است. یک منبع آگاه به رجا نیوز اطلاع داد هیچ‌یک از دستگاه‌های مسئول عاطفه امام را بازداشت نکرده‌اند. وی با اشاره به اینکه دختر جواد امام در طول ۲۸ ساعت بازداشت، ۳ بار با منزل تماس گرفته است، افزود: تماس‌ها از کیوسک‌های تلفن برقرار شده است، در حالی که در طول بازداشت‌های اخیر هیچ‌گاه چنین رویه‌ای وجود نداشته و بازداشت‌شدگان پس از انتقال به مکان‌های معلوم، امکان ارتباط تلفنی یا ملاقات حضوری با خانواده خود را پیدا کرده‌اند. عاطفه امام شب گذشته رها شده است و با توجه به اینکه هیچ دستگاه مسئولی این بازداشت را برعهده نداشته است، ابهامات جدی پیرامون این بازداشت شکل گرفته و احتمال می‌رود جریان برانداز در ادامه سناریوسازی‌های اخیر خود به‌منظور هتک آبروی نظام اسلامی چنین پروژه‌ای برای مظلوم‌نمایی ترتیب داده باشد.»

* فراکسیون اقلیت (اصلاح طلبان) مجلس در بیانیه ای به اظهارات سردار جعفری اعتراض کرد و نوشت: «در روزهای اخیر شاهد اظهارات بی اساس و تحریک کننده سردار جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درخصوص تعدادی از بزرگان کشور به ویژه حجه‌الاسلام والمسلمین جناب آقای سیدمحمد خاتمی که از سرمایه‌های ارزشمند نظام می‌باشند بودیم که موجی از تأسف و بهت را میان مردم و علاقمندان به جمهوری اسلامی ایجاد کرد.» در پایان این بیانیه آمده است: «فراکسیون ضمن محکوم کردن این اقدامات، از ریاست محترم قوه قضاییه می خواهد که با توجه به آثار و پیامدهای زیانباری که اینگونه اظهارنظرهای غیرمسؤلانه در تشویش افکار عمومی و آسیب دیدن بنیان‌های انقلاب اسلامی دارد، برخورد شایسته و جدی با ایشان را در دستور کار خود قرار دهد.»

* یک عضو کمیته ویژه مجلس که خواست نامش فاش نشود در گفتگو با مهر، برای بررسی وضعیت بازداشت شدگان حوادث اخیر ضمن اشاره بر برگزاری دادگاه متخلفان بازداشتگاه کهریزک در روزهای آینده ، خبر داد که دادستان جدید تهران با استناد به مفاد قانون و آئین دادرسی، مخالف برگزاری علنی دادگاههای متهمان حوادث بعد از انتخابات است.

* ماشاالله آجودانی در گفتگو با تلوزیون فارسی بی بی سی، گفت: «روحانی برجسته ای مثل آیت‌الله منتظری در تمام این سالها از حقوق ملت ایران دفاع کرد و حتی از حقوق بهاییان، به عنوان حقوق شهروندی آنها دفاع کرد. بنابراین چهره ای مثل آیت‌الله منتظری می‌تواند پشتیبان ارزشمندی برای ملت ایران باشد.»

* پناه فرهاد بهمن از عناصر اپوزیسیون در گفتگو با تلوزیون فارسی بی بی سی، گفت: «اهمیت همگامی آقای هاشمی رفسنجانی با معترضان نتیجه انتخابات، سمتش در مجلس خبرگان رهبری است. او ریاست نهادی را عهده دار است که از روحانیون و علمای مذهبی تشکیل شده و وظیفه اش نظارت بر کار رهبر ایران و امکان عزل و برکناری اوست. اما در خارج از مجلس خبرگان این آیت الله حسینعلی منتظری است که پررنگ‌ترین موضع گیری ها را در جاده حوادث اخیر داشته است … آیت الله یوسف صانعی مرجع تقلید دیگری است که در ۳ ماه اخیر حکومت را هدف تندترین انتقادات قرار داده است.»

منبع: کتاب روزشمار ۸ ماه نبرد مقدس