پنج شنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین مقالات :
خانه » داستان انتخاب دهم » روز شمار فتنه۱۶شهریور

روز شمار فتنه۱۶شهریور

روزشمار ایام فتنه- ۱۴ شهریور رهبر انقلاب: چه کنم اگر کسی دندان‌هاى با غیظ به هم فشرده شده علیه انقلاب را نمی‌بیند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت فرمودند: ملت جمهوریت خودش را با فریاد قوى اثبات کردو در واقع این حضور ۸۵ درصدى، پتک جمهوریت بود.

* پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت فرمودند: «ملت بزرگ ما، با حضور هشتاد و پنج درصدى در صحنه بیعت دوباره‌‌‌‌‌‌اى با انقلاب کردند، بعد هم رئیس جمهورى را انتخاب کردند با قریب بیست و پنج میلیون رأى، که این هم یک نصاب جدیدى براى دولت و براى رؤساى جمهور ما بود و اینها پیام داشت؛ هم آن حضور هشتاد و پنج درصدى – چهل میلیونى – پیامهائى در خود دارد، هم این انتخاب قریب بیست و پنج میلیونى. اینها پیام دارد و باید این پیامها را فهم کرد و اگر دولتى و مسئولانى این پیامها را درست درک بکنند و نخبگان و زبدگان سیاسى جامعه با تأمل در این پیامها بنگرند، خیلى از گره‌‌‌‌‌‌هایشان حل خواهد شد.»
ایشان در ادامه تاکید کردند: « یکى از اساسى‌‌‌‌‌‌ترین حرفهائى که در این انتخابات ملت ما زد  و در واقع باید گفت انقلاب ما زد  این بود که جمهوریت خودش را با فریاد قوى اثبات کرد. در واقع این حضور هشتاد و پنج درصدى، پتک جمهوریت بود بر سر دشمنانى که دائم علیه انقلاب هِى حرف زدند، علیه اسلام حرف زدند، در پایه‌‌‌‌‌‌هاى جمهوریت نظام به خیال خودشان خدشه کردند. آن حضور قوى، نشان‌‌‌‌‌‌دهنده‌‌‌‌‌‌ى این معنا بود. بعد هم ملاحظه کردید که در اظهارات نامزدهاى محترمى که وارد این میدان شدند، غالباً دم از پیروى خط امام و گرایش به ارزشها، دلبستگى به ارزشها در بیاناتشان بود؛
اگرچه حالا در بعضى از موارد حرفى زده میشد که منطبق با این کلى نبود، اما همه آنچه که میگفتند و آنچه که مطرح میکردند، میخواستند این را نشان بدهند که دلبستگى به راه امام، به خط امام، به انقلاب، به پایه‌‌‌‌‌‌هاى انقلاب وجود دارد. این خیلى حرف مهمى است. این نشان‌‌‌‌‌‌دهنده‌‌‌‌‌‌ى این است که همه احساس کردند که ملت ایران به این سمت گرایش دارد. این جهت کلىِ حرکت ملت ایران را نشان میداد؛ یعنى جهت اسلامیت … بنابراین، آن جمهوریت نظام و این اسلامیت نظام، با این انتخابات هر دوى اینها تثبیت شد؛ تأیید شد. اینها پیامهاى مهمى است؛ اینها را باید درک کرد و باید این پیامها را فهم کرد.» رهبر انقلاب در ادامه تصریح کردند: « حالا بعضى واکنشى که به این حرکت عظیم مردم دادند، حقاً و انصافاً واکنش اخلاقى‌‌‌‌‌‌اى نبود؛ نجیبانه و جوانمردانه نبود … این حرکت اصیل مردم، این جریان عظیم انقلاب، اینهاست که براى این کشور و براى این ملت و براى این تاریخ ماندنى است. باید همه شاکر باشیم.
هر کسى که به این کشور علاقه‌‌‌‌‌‌مند است، هر کس به اسلام و عظمت اسلام علاقه‌‌‌‌‌‌مند است، هر کس دلبسته‌‌‌‌‌‌ى امام بزرگوارمان هست، باید شکرگزار باشد این نعمت بزرگى را که خداى متعال به ما داد. شماها البته، بیشتر هم باید شکرگزار باشید که مسئولیت بر دوش شماست، بخصوص آقاى رئیس جمهور بیش از دیگران باید شکرگزار باشند. و هم شاکر باشید. هم مغتنم بشمارید و هم بر اثر این شکرگزارى، تواضعتان را بیشتر کنید. مفتخر باشید به رأى مردم، مستظهر باشید به رأى مردم، اما مغرور نشوید، که اگر خداى نکرده غرور به سراغ ماها آمد، آن وقت انحرافها و انحطاطهاى گوناگونى را در پیش پاى خودمان خواهیم دید. مراقب باشید، این از آن دامهاى بزرگ شیطان است. معمولاً بعد از پیروزى‌‌‌‌‌‌هاى بزرگ، خطرهاى بزرگ وجود دارد.»
ایشان تاکید کردند: «توطئه‌‌‌‌‌‌ها خیلى زیاد خواهد بود؛ علیه شماها، علیه این دولت و در باطن علیه این نظام. خیلى فکرها هست، خیلى تلاشها و توطئه‌‌‌‌‌‌ها هست و آماده باشید براى مواجهه‌‌‌‌‌‌ى با انواع و اقسام بدخواهى‌‌‌‌‌‌ها و بددلى‌‌‌‌‌‌ها و بدبینى‌‌‌‌‌‌ها که اثرش هم در بیرون بروز خواهد کرد … شما رویکرد عدالت داشتید. از مسئله‌‌‌‌‌‌ى عدالت دست برندارید؛ این قضیه‌‌‌‌‌‌ى عدالت را دنبال کنید. و مسئله‌‌‌‌‌‌ى فسادستیزى، حمایت از طبقات ضعیف، ساده‌‌‌‌‌‌زیستى، نگاه به مناطق دوردست و محروم، توجه به مشکلات گوناگون مردم. اینها اصولى است که اگر رعایت بشود و بر اینها پاى فشرده بشود، هم خدا را راضى میکند، هم مردم را از هر مسئول و از هر نظامى خشنود و دلشاد میکند. اینها را ادامه بدهید … این چند سال، خیلى اهانتها به شما شد، کینه‌‌‌‌‌‌توزى شد، اهانت شد. اینها را تحمل کردید. این تحملها هم پیش خداى متعال اجر دارد. لیکن این موجب نشود که حالا ما سینه‌‌‌‌‌‌مان تنگ بشود، بگوئیم ما دیگر انتقاد را گوش نمیکنیم، یا اگر کسى اندک انتقادى در فلان گوشه از ما کرد، این را حمل بر دشمنى بکنیم، نخیر، انتقاد را گوش کنیم، انتقاد خوب است.»
* مادر عاطفه امام در گفتگو با بی بی سی فارسی گفت: «به داد دخترم برسید! ماموران چادر را از سر او کشیدند و گفتند که لایق استفاده از این پوشش نیست. عاطفه در  گفتگوی تلفنی با من گفته است که نمی داند در کدام محلی در بازداشت به سر می برد.»
* محمود احمدی‌نژاد طی سخنانی در اولین نشست خبری خود در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی دولت دهم اظهار داشت: « ملت ایران با حضور تاریخی در انتخابات اخیر و با انتخابی تاریخی، شکست بسیار سنگینی بر دشمن تحمیل کرد.» رئیس جمهور در ادامه گفت: «دنیا هم در آستانه تحولات بزرگ است، اندیشه لیبرالیسم و روش دموکراسی لیبرالی به پایان راه خود رسیده است. اندیشه دموکراسی و لیبرالیستی چه بخواهد و چه نخواهد باید دامن خود را از محیط سیاسی بین المللی جمع کند.»
* غلام‌عباس توسلی رییس دفتر سیاسی نهضت آزادی در گفتگو با ایلنا گفت: « راهکارهای ارائه شده از سوی موسوی خط مشی و برنامه همه اصلاح طلبان است.»
* تابناک: « برخی از مبلغان فرقه ضاله بهاییت با استفاده از فضای پدید آمده از آشوب‌های پس از انتخابات، تبلیغات ضد دینی خود را افزایش داده‌اند.»
* حمید رسایی در یادداشتی که در وب سایت شخصی خود منتشر کرد، نوشت: «چند روز قبل از رأی به وزرای پیشنهادی، وقتی خبرنگاران از فضای مجلس پرسیدند، گفتم که هیچ اراده ای برای این که تعداد زیادی از وزرای پیشنهادی رأی نیاورند، در مجلس وجود ندارد جز آقای باهنر و طیف ایشان یعنی همان اصولگرایانی که در انتخابات ریاست جمهوری از میرحسین موسوی حمایت کردند که برای رأی نیاوردن ۸ وزیر تلاش می کنند.» و در ادامه خطاب به وی نوشت: «چه کسانی در ایام انتخابات در فراکسیون اصولگرایان تمام تلاش خود را مصروف جلوگیری از جمع بندی فراکسیون در حمایت از احمدی‌نژاد کردند و پس از آن که فراکسیون تصمیم به حمایت از وی گرفت، از اعلام آن خودداری کردند؟ چه کسی در همان ایام در جلسات مختلف با امثال آقای تابش (رییس فراکسیون اقلیت) برای آقای خاتمی پیام می داد که زبان ما بسته است، امیدواریم شما برخی نکات را در باره دولت نهم مطرح کنید؟
چه کسی چند روز قبل از انتخابات در سخنرانی خود، موسوی و احمدی‌نژاد را اصولگرا معرفی کرد؟ با این تفاوت که احمدی‌نژاد اصولگرایی است که با سرعت ۲۲۰ کیلومتر می راند و ممکن است هر لحظه تصادف کند ولی موسوی اصولگرایی است که با سرعت متعادل می راند. جالب اینجاست که این اصولگرای متعادل مورد حمایت این فرد، بعد از انتخابات تاکنون بیش از ده‌ها بار از جاده امام و انقلاب خارج شده و تصادف کرده و تلفات داده! چه کسی حدود یک ماه قبل از انتخابات در جلسه ای که آقای حسینیان و زارعی نیز حضور داشتند، رسماً گفت که معتقد است برخی از شخصیت ها و احزاب اصولگرا باید از موسوی حمایت کنند تا اگر رأی آورد، بتوانند در قدرت حضور داشته باشند و از تکرار دوم خردادی دیگر جلوگیری کنند؟
چه کسی قافیه را باخته بود تا آنجا که به گفته یکی از مسئولان ارشد ستاد موسوی، حاضر شد در فیلم انتخاباتی موسوی هم حضور یابد و البته مشاوران اصلاح‌طلب موسوی، کاندیدای خود را از این کار منع کردند با این توجیه که در این صورت، راست سنتی نیز در آرای جبهه سبز پوشان خود را شریک می داند؟ چه کسی از آخرین تلاش خود برای حمایت از موسوی نیز دریغ نکرد و چند روز قبل از انتخابات در نامه ای به یکی از مقامات عالی‌رتبه، خیرخواهانه(!) از ایشان می خواهد تا با توجه به احتمال پیروزی اصلاح‌طلبان، ضمن حمایت تلویحی از موسوی، از تکرار دوم خرداد جلوگیری کند؟ ای کاش آقای باهنر از استقبالی که شبکه اطلاع رسانی استکبار در داخل و خارج از مواضع وی می کنند، متنبه می شدند و این مسیر را تغییر می دادند، ای کاش…»
* جامعه روحانیت مبارز طی بیانیه ای اعلام کرد: «در مناظرات، ‌سخنرانی‌ها و میتینگ‌های قبل و پس از انتخابات‌ ، اظهار نظرها و حرمت شکنی‌هایی صورت گرفت که سرچشمه اختلافات شد و پس از آن با پیگیری های خارج از قانون به هنجارشکنی هایی منجر شد که آشوب های خیابانی یکی از آثار زیان بخش آن بود و اکنون با خسارت‌ها و آسیب های فراوان روبرو هستیم که باید در جبران آنها و دلجوئی از آسیب دیدگان اقدام و پی گیری جدی به عمل آید … از رئیس جمهور محترم و دولت دهم می خواهیم با جدیت به رفع مشکلات مردم و ساماندهی اوضاع اجتماعی و اقتصادی کشور همت گمارند و از طرح مسائل غیر ضرور و تشنج آفرین پرهیز نمایند.»