جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین مقالات :
خانه » داستان انتخاب دهم » روز شمار فتنه۲۱مرداد

روز شمار فتنه۲۱مرداد

* مهر: رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامه مهدی کروبی که خطاب به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره شرایط بازداشت‌شدگان در آشوبهای اخیر نوشته است، گفت: «کمیته تحقیق مجلس موضوع آزار جنسی بازداشت‌شدگان را رد کرده است.»

وی افزود: «محتوای این نامه تکان‌دهنده بود و فورا در رسانه های خارجی نیز مورد توجه قرار گرفت. به دلیل حسایست موضوع مطرح شده از کمیته حقیقت‌یاب مجلس خواستم که درباره این موضوع تحقیق کند. در بررسیهای دقیق و جامع انجام شده درباره بازداشت‌شدگان در کهریزک و اوین هیچگونه موردی که مبتنی بر آزار و تجاوز جنسی باشد، مشاهده نشده است.

در گزارش کمیته مجلس بیان شده است در صورتی که جناب آقای کروبی شواهد و مستنداتی مبنی بر آزار و تجاوز جنسی در اختیار دارند به رئیس مجلس شورای اسلامی اطلاع دهند تا به طور جدی پیگیری شود.»  لاریجانی افزود: «لازم به ذکر است اینجانب از طریق دیگری نیز این موضوع را پیگیری کردم و به دلیل اهمیت آن دنبال شد و نتیجه همان است که در گزارش کمیته ویژه مجلس آمده است و ملاحظه می‌کنید که موضوع آزار جنسی بازداشت شدگان کذب است و امری که مبنای واقعی نداشت چه سر و صدایی به راه انداخت.

این امر هشدارباش به سیاستمداران است که مراقبت کنند، در شرایط غبارآلود افکار عمومی و ادعایی را قبل از تحقیق آن هم تحقیق کافی به ثبت رسانه ها نرسانند تا دستاویز بیگانگان نشود.»

* ترابی عضو فراکسیون اقلیت (اصلاح طلبان) مجلس در گفتگو با پارلمان‌نیوز درباره تکذیب تجاوز جنسی به بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات در بازداشتگاه‌ها توسط لاریجانی، اظهار داشت: «بحث تجاوز به بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات در بازداشتگاه‌ها در نامه آقای کروبی به هاشمی رفسنجانی مطرح شد، اما خوب است اگر آقای کروبی مدرک و سندی برای این حرف دارند به مجلس ارائه کنند تا مورد بررسی قرار گیرد.» وی با بیان اینکه آقای لاریجانی هم تاکید کردند هرکس هر سندی دارد ارائه کند، تصریح کرد: «وقتی بدون سند و مدرک حرفی زده شود هرکس می‌تواند هر ادعایی کند.»

* حسین شریعتمداری در واکنش به نامه کروبی به هاشمی در سرمقاله روزنامه کیهان نوشت: شامگاه روز یکشنبه ۱۸ مردادماه ۸۸ سایت اینترنتی حزب اعتماد ملی نامه ای از مهدی کروبی خطاب به آقای هاشمی رفسنجانی را منتشر کرد که بلافاصله با استقبال گسترده خبرگزاری های خارجی و سایت های خبری گروههای ضد انقلاب روبرو شد. در این نامه مهدی کروبی از رئیس مجلس خبرگان خواسته است «درباره شایعه تجاوز به دختران و پسران در بازداشتگاهها تحقیق کند»!

این نامه تاریخ ۷ مرداد، یعنی ۱۴ روز پیش را دارد و پسر کروبی در توضیح آن می گوید پدرش این نامه را ده روز بعد از ارسال خصوصی برای آقای هاشمی رفسنجانی و در حالی که جوابی از او نگرفته است برای عموم منتشر می کند! در نامه کروبی آمده است «عده ای از افراد بازداشت شده مطرح نموده اند که برخی افراد با دختران بازداشتی با شدتی تجاوز نموده اند(!) که منجر به ایجاد جراحات و… گردیده است. از سوی دیگر افرادی به پسرهای جوان زندانی با حالتی وحشیانه تجاوز کرده اند، به طوری که برخی دچار افسردگی و مشکلات جدی روحی و جسمی گردیده اند»!

کروبی در این نامه از منابع خبری خود نام نمی‌برد و تنها می نویسد: «افرادی این مطالب را به من گفته اند که دارای پست های حساس در این کشور بوده اند!» شریعمتداری در ادامه تاکید کرد:«چرا کروبی نامه مورد اشاره را خطاب به آقای هاشمی نوشته است؟ این نامه مطابق معمول و به روش جاری باید خطاب به رئیس قوه قضائیه نوشته می شد ولی تهیه کنندگان نامه کذایی می دانسته اند که نامه نگاری به قوه قضائیه و درخواست بررسی از این قوه الزاماً بایستی با ارائه سند، دلیل و یا شواهد و قرائنی همراه باشد و دست کروبی- بخوانید تهیه کنندگان اصلی نامه- از این اسناد و شواهد خالی است و اساساً هدف از ارسال نامه یاد شده، شایعه پردازی و فضاسازی برای سوءاستفاده دشمنان بیرونی بوده است.

چنانچه کروبی این نامه را برای آیت ا… شاهرودی می فرستاد، ایشان بلافاصله از وی درخواست سند و شاهد کرده و بررسی برای صحت و سقم این شایعات را در دستور کار قرار می داد. در این حالت -مفروض- اولا؛ دست کروبی – بخوانید دست های پنهان در پشت ماجرا- خیلی زود برملا می شد. و ثانیاً کروبی نمی توانست ادعا کند که نامه را ابتدا به طور خصوصی برای آقای رفسنجانی فرستاده و بعد از آن که پاسخی نگرفته اقدام به انتشار عمومی آن کرده است! و حال آن که مقصود اصلی نامه، سیاه نمایی علیه اسلام و انقلاب و مقصد اصلی آن، رسانه ها و محافل بیگانه بوده است و اگر نامه خطاب به آیت الله شاهرودی نوشته می شد، این مقصود و مقصد به دست نمی آمد، چرا که ارزشی بیشتر از یک ترفند نداشت.

دقیقاً مانند این که، شخصی با ارسال نامه به یکی از مسئولان غیرقضایی و غیرامنیتی ادعا کند «برخی از افراد و کسانی که قبلاً در کشور مسئولیت داشته اند، خبر داده اند که مهدی کروبی تعدادی از جوانان را به بهانه اشتغال به یک خانه تیمی متعلق به حزب اعتمادملی کشانده و سپس به طرز فجیعی آنها را به قتل رسانده است»! و از آن مسئول بخواهد که «صحت و سقم این اخبار را بررسی کند»! و سپس این نامه را برای رادیوهای بی بی سی، آمریکا، اسرائیل و سایت خبری بهایی ها و… بفرستد. این حالت با آنچه مهدی کروبی نوشته است چه تفاوتی دارد؟! هیچ! و از نظر قضایی و حقوقی چه ارزشی دارد؟»

* بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جمع خبرنگاران در مجلس شورای اسلامی در خصوص مصادیق نامه کروبی به هاشمی گفت: «موارد نامه کروبی مبانی قابل قبولی ندارد چرا که در این رابطه پس از سوال از قاضی مرتضوی، وی گفت که درباره موارد کروبی از حسین کروبی فرزندش سوالاتی شده است که وی تنها استنادهای پدرش را در این زمینه تماس های تلفنی با دفتر روزنامه اعتماد ملی بیان کرده است.» بروجردی اعلام آمادگی کرد که اگر کروبی مستنداتی دارد برای پیگیری به کمیته حوادث اخیر در کمیسیون امنیت ملی ارائه کند تا به آن رسیدگی شود.

* قلم نیوز از انتشار پاسخ کمیته صیانت از آرای میرحسین موسوی به شورای نگهبان خبر داد. در بخشی از این نامه، مواردی همچون حمایت صدا و سیما و شورای نگهبان از احمدی نژاد به عنوان دلایل لزوم ابطال انتخابات برشمرده شده است.

* ایسنا: حبیب الله عسگراولادی دبیرکل اسبق حزب موتلفه طی سخنانی در گردهمایی مسوولان کمیته‌ امداد گفت: «چهار نامزد در مناظره‌ها امتحان خوبی ندادند؛ حتی آقای احمدی‌نژاد. آقای احمدی‌نژاد در مناظره از چهره‌هایی که حضور نداشتند و خانواده آنها نام برد و امتحان خوبی نداد، آقای موسوی نیز در ده دقیقه‌ صحبت، بیست بار گفت احمدی‌نژاد دروغگوست و عصبانی بود.» وی ادامه داد: « انتخابات سالم بدون غل و غش و با حضور گسترده‌ مردم برگزار شد، اما غفلت نامزدهای رای نیاورده و طرفداران او صورت گرفت؛ در حالی که کسی که رای نیاورد باید به نظر شورای نگهبان رجوع کند، مانند آنچه برای اصولگرایان در انتخابات سال ۷۶ اتفاق افتاد و با اعلام شورای نگهبان ریاست‌جمهوری آقای خاتمی را پذیرفتند و به او تبریک گفتند.» عسگراولادی گفت: «باید احترام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را نگه داریم و علیه ایشان تحریک نکنیم. نباید تفسیری کنیم که ایشان را در غیر متن خط ولایت قرار دهد. ایشان در متن خط ولایت هستند.»

* اسماعیل گرامی مقدم سخنگوی حزب اعتمادملی در گفت‌وگو با تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی در واکنش به اظهارات رئیس مجلس و تکذیب قاطع ادعاهای کروبی مبنی بر تجاوز جنسی به بازداشت‌شدگان گفت: «درخصوص اینکه لاریجانی اعلام کرد تجاوز جنسی به زندانیان ادعا و خبری کذب است، ایشان باید مستنداتی ارائه کند.» مجری بی‌بی‌سی در قبال این اظهارنظر گفت: «معمولاً آن کسی که اتهام می‌زند، باید ثابت کند. کروبی چه مستنداتی داشت که این ادعا را مطرح کرد؟»

گرامی مقدم در پاسخ بر اظهارات خود تاکید کرد و افزود: «نخیر، لاریجانی اول باید مستندات خود را اعلام کند، چون هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است. کروبی اعلام کرد هیئتی تشکیل شود و در این هیئت من (کروبی) حاضر هستم که یکی از اعضای بررسی این موضوع باشم و صادقانه وقوع جرم یا عدم وقوع جرم را به اطلاع مردم برسانم.»

وی در پایان گفت: «اما درباره مستنداتی که کروبی باید ارائه دهد، خوب وقتی هیئتی تشکیل و بررسی موضوع در فضایی آرام و امن آغاز شود، وی نیز مستندات خود را ارائه می کند.»

منبع: کتاب ۸ ماه نبرد مقدس