شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین مقالات :
خانه » داستان انتخاب دهم » روز شمار فتنه۲۰مرداد

روز شمار فتنه۲۰مرداد

* ایسنا: کریم شهرزاد نماینده مردم اصفهان در مجلس در نطق پیش از دستور خود با تاکید بر اینکه براساس اصل سوم قانون اساسی، ‌آحاد ملت در برابر قانون یکسان هستند، خواستار احضار میرحسین موسوی به دادگاهی علنی برای پاسخگویی در برابر رفتارهای غیرمسئولانه و غیر قانونی شد.

* روزنامه آمریکایی بوستون گلوب: «دولت اوباما امیداور است حوادث پس از انتخابات و افزایش شکاف در ایران منجر به امتیاز دهی جمهوری اسلامی به آمریکا شود. مقامات آمریکایی از دولت بوش تا به امروز بارها تاکید کرده اند که ایران در مذاکرات هسته ای و مسایل منطقه ای دست برتر را داشته و تا وضعیت بدین نحو است، توقع مذاکره موثر با هدف امتیاز گیری از ایران احمقانه و مضحک است. آنها به همین دلیل با تدارک اغتشاش درصدد برآمدند تا برای میز مذاکره برگ برنده ای در دست داشته باشند … همکاری آمریکا و غرب با اصلاح طلبان در آشوب های خیابانی در حالی به اوج رسید که در چالش هسته ای نیز مقامات دولت بوش بارها اعلام کردند به کمک اصلاح طلبان توانسته بودند تمام فعالیت های هسته ای ایران را به تعطیلی بکشانند اما با روی کار آمدن دولت اصولگرا همه چیز به هم ریخت. بوش به همین دلیل از حمایت صریح خود از اصلاح طلبان در ایران خبر داده بود و اوباما نیز همان رویه را به شیوه ای پنهان کارانه تر ادامه می دهد.»

* ابراهیم اسرافیلیان نماینده دور اول مجلس شورای اسلامی در گفتگو با روزنامه وطن امروز گفت: «شهید آیت بسیار با میرحسین موسوی مخالف بود، همین‌طور شهید دیالمه. شهید آیت می‌گفت، موسوی یک روز هم سابقه درست انقلابی و مبارزاتی ندارد؛ حالا چطور می‌تواند انقلاب ما را با حضور در وزارت خارجه صادر کند؟! آیت اسناد و مدارکی داشت که چهره واقعی موسوی را نمایان می‌کرد.

روزی که شهید آیت تمام اسناد خودش را جمع و جور کرده و در پوشه گذاشته بود تا به مجلس بیاید، همسرش نقل می‌کند و می‌گوید، من از آیت خواستم به مجلس نرود و استراحت کند اما او گفت، امروز(۱۴ مرداد ۱۳۶۰) باید تکلیف جمهوری اسلامی مشخص شود و من باید بروم تا این اسناد و حقیقت‌ها را برای مردم روشن کنم. این اسناد ارتباط موسوی با […] را اثبات می‌کرد اما آیت زمانی که از در منزل خارج می‌شود در فاصله ۳۰ تا ۴۰ متری بنزی مشاهده می‌شود که راننده ‌آن در حال پنچرگیری است، آیت سوار اتومبیل خودش می‌شود که از جانب افراد مخفی در آن بنز توسط مسلسل ترور می‌شود و نزدیک به ۶۵ گلوله به بدنش اصابت می‌کند و هنوز جای گلوله‌ها روی در منزل او هست.

خانم دکتر آیت می‌گوید، اسناد را شهید آیت پشت شیشه اتومبیل قرار داده بود اما آن ضاربان، آنها را دزدیدند. بعدا باجناق آیت دنبال پوشه می‌رود تا اینکه به وزارت امور خارجه می‌رسد، در آنجا فردی پیدا می‌شود و می‌گوید اسناد دست من است، همین جا باشید تا من آنها را بیاورم، باجناق شهید آیت چند ساعت صبر می‌کند اما از آن فرد خبری نمی‌شود تا اینکه معلوم می‌شود از در دیگر ساختمان فرار کرده است.» اسرافیلیان در ادامه گفت: «آیت می‌گفت موسوی اعتقادی به ولایت فقیه ندارد و از نظر مذهبی هم نظر قاطعی ندارد … آیت می‌گفت، موسوی خودش را درون نظام جا کرده تا از آن استفاده کند و بموقع جلوی آن می‌ایستد. من تعجب می‌کنم از موسوی که چرا جلوی ولی فقیه می‌ایستد چون او هرچه داشت از ولایت فقیه بود.البته نباید تعجب کرد؛ چرا که آیت پیش‌بینی کرده بود و فقط من تصور می‌کردم پیش‌بینی آیت اشتباه باشد.

من یادم هست دوره اول ریاست‌جمهوری آقا در قانون اساسی اینگونه آمده بود که انتخاب نخست‌وزیر حق رئیس‌جمهور است ولی نه در دوره اول و نه در دوره دوم آقای خامنه‌ای، موسوی را معرفی نکردند. نمایندگان مجلس هم که سر دوراهی بودند، چون ‌رفسنجانی می‌گفت، نظر امام، میرحسین است اما از طرفی وقتی با بیت امام تماس می‌گرفتیم، امام تکلیف را جور دیگری عنوان می‌کردند تا اینکه ۹۹ نفر به موسوی رای ندادند اما چون آرا مخفی بود، دارودسته موسوی با حدس و گمان اسامی ۹۹ نفر را روی کاغذ نوشتند و به‌عنوان افراد ضدولایت فقیه منتشر کردند که بعدا حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تشریف آوردند مجلس و فرمودند نمایندگان مخالف ۹۹ نفر نبودند بلکه یکصد نفر بودند چون صدمین نفر من هستم. یا در زمان تصدی پست نخست‌وزیری از سوی موسوی نمایندگان طرح سوال از وی را درباره ماجرای مک فارلین مطرح کردند که او به همراه لابی‌هایش در مجلس برای فرار از قضیه، برچسب ضدولایت فقیه به طراحان سوال زد. او همه جا از حضرت امام و ولی فقیه مایه می‌گذاشت و به ظاهر، قانون را در برابر ولی فقیه، هیچ می‌دانست.»

* مصطفی کواکبیان با حضور در جمع خبرنگاران گفت: « براساس تصمیم فراکسیون خط امام (اقلیت)، هرگز اعلام نکردیم که در مراسم تحلیف و تنفیذ و رای اعتماد شرکت نمی‌کنیم ، حتی تصمیم به شرکت هم داشتیم.» وی با اشاره به عدم حضور برخی نمایندگان فراکسیون اقلیت درمراسم تحلیف رئیس‌جمهوری، این اقدام را یک تصمیم فراکسیونی ندانست و گفت:« این نمایندگان به دلیل کارهایی که داشته‌اند، نتوانستند در تحلیف شرکت کنند.»

* محمد جواد لاریجانی در گفتگو با روزنامه جام جم گفت: «کارگزاران معتقد بود ‌هاشمی رفسنجانی از ارکان انقلاب است، بنابراین باید به وی اجازه داده شود، همچون امام خمینی(ره) که رهبری‌شان تا پایان حیات بود، مادام‌العمر رئیس‌جمهور باشد.» وی در بخش دیگری از این گفتگو نیز تاکید کرد: «به نظر من اصلاح‌طلبی در کشور ما، همان مسیری را رفت که مجاهدین خلق در ایران رفتند، مجاهدین خلق که بعدا به منافقین تبدیل شدند از آسمان نیامده بودند، بلکه بچه‌های متدین همین مملکت بودند که با وجود فهم سطحی‌شان از اسلام، علقه‌های دینی داشتند.» وی با اشاره به میرحسین موسوی نیز گفت: «ایشان معتقد است مجلس سر تا پا تقلب است، دولت سر تا پا تقلب است، قوه قضاییه و شورای نگهبان سر تا پا تقلبند و ظاهرا ایشان تنها معصومی هستند که از آسمان نازل شده‌اند و باید ملت ایران را نجات دهند.

این تفکر بسیار تنگ که اتفاقا تحت عنوان‌های تسامح و آزاداندیشی و امثالهم بیان می‌شود، سرچشمه تقابل است. این چیزی است که کمپین آقای موسوی را به این نقاط کشاند … ایشان درخصوص بازجویی‌ها و اعترافات سوال می‌کند. ما از آقای موسوی سوال می‌کنیم که در ۱۰ سالی که شما در حکومت بودید وضعیت چگونه بود؟ آقای موسوی بفرمایند که چند اعتراف و بازجویی در زمان ایشان از صداوسیما پخش شد؟ در مورد کدامیک از آنها ایشان اعتراض کردند؟» وی در ادامه در پاسخ به این سوال که «چندی پیش محسن رضایی در نامه‌ای خواستار برگزاری دادگاه همه متخلفین در کنار هم شده بود» اظهار داشت: «تخلف در اجرای قوانین در سر جای خودش باید تعقیب شود، اما خلط این دو مساله اشتباه است. من با نظر آقای رضایی که خواستار برگزاری توامان دادگاه هر دو دسته شده بودند، موافق نیستم. زیرا اینها در دو سپهر جداگانه هستند. یکی تخلف در اجرای قانون است که باید به آن رسیدگی شود و دیگری تخلف با عنوان خیانت به منافع ملی است که افقی کاملا متفاوت از دیگری دارد.»

* کاظم کردوانی از عناصر اپوزیسیون در گفتگو با پایگاه خبری فداییان خلق، گفت: “آقای موسوی یی که قبل از انتخابات حرف می زد با آقای موسوی امروز یکی نیست. حرف هایی که امروز می زند، حرف هایی نیست که قبل از انتخابات می زد. اگر او با پختگی تغییر موضع دهد باید این را به فال نیک گرفت. حرکت اخیر اپوزیسیون طبیعتا موسوی و آقای کروبی را به تغییر موضع می کشاند و حرکت به گونه ای است که اجازه عقب نشینی از موضع را نمی دهد.”

وی ادامه داد: “اگر گروهی شعارهای مذهبی بدهند، تعداد زیادی که سکولار غیرمذهبی هستند از جنبش کنار گیری خواهند کرد و اگر سکولارهای غیرمذهبی بگویند به جریان های مذهبی کاری نداریم، باز هم عده ای از جنبش جدا خواهند شد. زیاده روی ضرر می زند. امروز آلترناتیو سکولار غیرمذهبی برای حکومت در موقعیتی نیست که بتواند مجموعه جامعه را هدایت کند. اگر راه حلی وجود داشته باشد این است که این فعالان سیاسی و اجماعی و فرهنگی در جنبش شرکت کنند تا بتوانند آرام آرام سازماندهی کنند و دیدگاه های خود را در جامعه تثبیت نمایند. اپوزیسیون سکولار غیرمذهبی اگر بتواند با حفظ تمایز در جنبش شرکت کند و تبدیل به یک نیروی اجماعی شود، به موفقیت بزرگی دست یافته است.”

منبع: کتاب ۸ ماه نبرد مقدس