چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین مقالات :
خانه » داستان انتخاب دهم » روز شمار فتنه۱۸مرداد

روز شمار فتنه۱۸مرداد

خبرگزاری فارس: از نامه سرگشاده کروبی به هاشمی رفسنجانی تا انتقاد از مواضع لاریجانی در فتنه

* مهدی کروبی در نامه‌ای سرگشاده به هاشمی رفسنجانی از او خواست درباره شایعاتی که درباره تجاوز به زندانیان منتشر شده است، تحقیق کند. وی در این نامه تاکید کرد:” موضوعی را شنیده‌ام که هنوز از آن بر خود می‌لرزم. در دو روز اخیر که این خبر را شنیده‌ام خواب از سرم ربوده شده است … اتفاقی در زندان‌ها رخ داده است که چنانچه حتی اگر یک مورد نیز صدق داشته باشد، فاجعه‌ای است برای جمهوری اسلامی که تاریخ درخشان و سپید روحانیت تشیع را تبدیل به ماجرای سیاه و ننگین می‌کند که روی بسیاری از حکومت‌های دیکتاتور از جمله رژیم ستمشاهی را سفید خواهد کرد.

گمان نمی‌کنم زندانیان دوران ۱۵ ساله مبارزات قبل از انقلاب که از افراد توده گرفته تا گروه‌های مسلح مبارز التقاطی تا اعضای نهضت آزادی و موتلفه و حزب ملل اسلامی که در زندان با هم زندگی کرده‌اند، دیده یا شنیده باشند. اینجانب این مطالب را برای شما می‌نویسم و مصرانه می‌خواهم روی این قضیه اقدام و به صورتی که صلاح می‌دانید با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مطرح فرمایید و با جدیت پیگیر شود تا روشن گردد اگر چنین اتفاقی نیفتاده که ان‌شاءالله هم نیست و بعید می‌دانم باشد، اعلام شود، چرا که در همین جامعه امروز و توسط خود بچه‌های بازداشتی در رسانه‌ها و سایت‌ها در حال مطرح شدن است و معلوم نیست آیندگان چه قضاوتی با شاخ و برگ دادن آن خواهند کرد.

همچنان که جمهوری اسلامی و روحانیت مظلوم نیز مسوول آن شناخته خواهند شد. اگر هم خدای ناکرده رخ داده باشد، سریع با عوامل آن در هر جایگاهی برخورد و اعلام شود تا در شرایط فعلی که بازار شایعات داغ است، فرصت به فرصت‌طلبان داده نشود، همچنان که لازم است ترتیبی اتخاذ گردد تا این اقدام از سوی هیاتی عالیرتبه صورت گیرد تا افراد مورد بحث جرات بیان حقایق را داشته باشند چرا که شنیده‌ام تهدید شده‌اند که اگر مطلبی در این خصوص بیان نمایند، نابود خواهند شد … عده‌ای از افراد بازداشت‌شده مطرح نموده‌اند که برخی افراد با دختران بازداشتی با شدتی تجاوز نموده‌اند که منجر به ایجاد جراحات و پارگی در سیستم تناسلی آنان گردیده است. از سوی دیگر افرادی به پسرهای جوان زندانی با حالتی وحشیانه تجاوز کرده‌اند به طوری‌که برخی دچار افسردگی و مشکلات جدی روحی و جسمی گردیده‌اند و در کنج خانه‌های خود خزیده‌اند.” کروبی در پایان نوشت: “آماده‌ام مسوولیت تحقیق و بررسی جهت تعیین صحت و سقم این حوادث و اخبار رسیده را بر عهده گیرم و تعهد شرعی می‌نمایم بدون حب و بغض و با رعایت کمال انصاف به بررسی و ارائه گزارش بپردازم.”

* مسعود رجوی، سرکرده گروهک تروریستی مجاهدین خلق (منافقین)، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «اکنون این کروبى است که پس از ۱۰روز نامهیى را که به رفسنجانى نوشته است، ناگزیر منتشر مى‌کند. از شقاوتها و شناعتهایى مى‌گوید که هنوز از آن برخود مىلرزد. “از دستگیریهاى بى‌حساب و کتاب، از ضرب و شتم و وارد کردن جراحات، از حمله به خانه‌هاى مردم، برخوردهاى خشن و وحشت‌انگیز حتى با خانمها در سطح خیابان‌هاى شهر” سخن مى‌گوید و “از برخوردهاى خشن و بى‌محابا، بر سر مردم باتون را خرد کردن، آن‌چنان که بعد از گذشت قریب به ۴۰ روز هم‌چنان اوضاعشان غیرعادى است و عوارض آن روى بدنشان قابل مشاهده است” هم‌چنین از “هتاکى و ابراز دشنام و فحاشى رکیک به افراد و نثار نوامیس بازداشت‌شدگان و مردمى که براى نماز جمعه آمده بودند” سخن مى‌گوید.

به‌راستى کروبى هم دیگر به تنگ آمده و اکنون پس از ۲۱سال به همان‌جا مىرسد که منتظرى رسید. آقاى کروبى به‌درستى و با همان توصیف منتظرى پس از قتلعام زندانیان در سال ۱۳۶۷ مى‌نویسد: “اتفاقى در زندانها رخ داده است که چنان‌چه حتى اگر یک مورد نیز صدق داشته باشد، فاجعه‌یى است… که روى بسیارى از حکومتهاى دیکتاتور از جمله رژیم ستمشاهى را سفید خواهد کرد” اى کاش که آقایان منتظرى و کروبى و دیگرانى که از این پس به آنان مى‌پیوندند، از سى سال پیش نسبت به همین شقاوتها و شناعتها بیدار و هشیار شده بودند. افسوس، اما باز هم دیر نیست. آخر در زندانها و شکنجهگاههاى (امام) خمینى و لاجوردى … از اول همین بساط بود. گمان مى‌کنید پاسدار شکنجهگر احمدىنژاد یا پاسدار شکنجهگر حسین شریعتمدارى از کجا و طى چه پروسهیى به قعر جنایت و رذیلت و وقاحت درغلتیدند؟

بسیارى شاهدان، هنوز حیّ و حاضرند هر چند که هزاران و هزاران تن دیگر از آنان تیرباران یا بهدار کشیده شدند … تقریبا ۴۰روز پیش، کروبى در نهم تیر نامه سرگشادهیى به ملت ایران نوشت. صرفنظر از مایههایى که هنوز هم براى نظام … مى‌گذارد، نوشته بود: “لازم مى‌دانم ابتدا از مردم ایران عذرخواهى کنم؛ هم بهخاطر چندین ماه اصرار و ابرام براى حضور در انتخابات ریاست جمهورى و هم بهخاطر همه آن عزیزانى که در این مدت زحمات زیادى را براى آنها موجب شدم … اذعان مىکنم که بسیارى از شما پیشتر و دقیقتر مىدانستید که چه خواهد شد و متوجه شده بودید، همان گاه که مى‌پرسیدید ”چه تضمینى براى آراى ما وجود دارد“ ، یا زمانى که مى‌گفتید ”نتیجه انتخابات معلوم است و شما آب در هاون مىکوبید“ واضح است که تا همین جا هم که کروبى قدم برداشته، بهاى سنگینى دارد. تا همین جا هم شایسته و ارزشمند است و خدا از معاصى کبیره در خدمت به یزیدیان و فرعون و طاغوتها … مى‌کاهد. چه خوب که بخشى از حقیقت تکاندهنده را بیان مى‌کنید و به همین میزان نزد خلق و خالق مأجورید. اما باور کنید که خانه از پاى بست ویران است و خشت ولایت از روز اول کج و برخلاف رأى و حاکمیت ملّت و با خنجر و خیانت نسبت به انقلاب ضدسلطنتى کار گذاشته شده است … این رژیم، همان است که بود. تنها راه، آزادى و حاکمیت مردم است. این تمامى حقیقت است … با تمام وجود فریاد بزنید: “مرگ بر دیکتاتور”»

* حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس، در نوشته‌ای که در وب سایت شخصی خویش منتشر ساخت به انتقاد از لاریجانی درخصوص مواضع پس از انتخابات وی پرداخت و با اشاره به نطق‌ها و دستور وی به تشکسل کمیته ویژه در خصوص مسئله کوی دانشگاه و مجتمع سبحان، از سکوت مبهم او در واکنش به اعترافات تکان‌دهنده متهمان کودتای مخملی در دادگاه، به‌ویژه در جریان دادگاه دوم اظهار تعجب کرد.

وی در بخشی از نوشته خود تصریح کرد: « واقعاً مشخص نیست که چرا آقای لاریجانی در قامت نماینده ملت،‌ رییس مجلس،‌ رییس فراکسیون اصولگرایان نسبت به دخالت قدرت‌های بیگانه در اغتشاشات اخیر که اسنادش حتی زبان رسانه‌ها و شخصیت‌های کشورهای منطقه را هم باز کرده، ‌هیچ موضعی از تریبون مجلس نمی‌گیرد؟ آیا مسائلی که در ۲ جلسه دادگاه متهمان اغتشاشات اخیر طرح شد به اندازه شکستن شیشه چند ماشین در مجتمع سبحان اهمیت نداشت تا رییس مجلس را به موضع‌گیری وادارد و اطلاع رسانی روزانه درباره آن را به صحن علنی مجلس بکشاند؟! پس از جلسه اول دادگاه این انتظار بود اما احتمال داده شد که ایشان نیز در حال بررسی موضوع است، اما اکنون چه؟ با توجه به اسناد دخالت بیگانگان آیا نباید آقای لاریجانی با نطقی پرصلابت به دهان آنها می‌کوبید؟

شاید گفته شود که ایشان منتظر است فضا کمی شفاف‌تر شود،‌ پاسخ این است که چرا ایشان در آن مواقع به انتظار شفافیت فضا ننشست؟‌ … آیا رییس مجلس نباید در خصوص افتضاحات رسانه‌های نفاق جدید در داخل و حامیان خارجی‌شان در خصوص مسائل مختلف و از جمله مورد اخیر یعنی کشته شدن نوجوان ۱۲ ساله با ضربه باتوم در بهشت زهرا که در حقیقت چهل روز قبل در تصادف کشته شده، موضعی اتخاذ می‌کرد، بویژه که برخی از یاران نزدیک آقای لاریجانی مانند آقای کاتوزیان -که ایده طرح عدم کفایت رییس جمهور را برای اولین بار به عنوان یک اصولگرا نیز مطرح کرد- در خصوص این مسائل به شکل فعالی در عرصه رسانه‌ای حاضرند؟!»

*حمیدرضا کاتوزیان نماینده مردم تهران در مجلس، در جمع خبرنگاران در واکنش به اطلاعیه نیروی انتظامی اعلام کرد: «چون تعدادی از جوانان در کهریزک از بین رفته اند، لذا باید ناجا پاسخگوی اقدامات صورت گرفته در این خصوص باشد.»

منبع: کتاب ۸ ماه نبرد مقدس