شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین مقالات :
خانه » داستان انتخاب دهم » روز شمار فتنه۵مرداد

روز شمار فتنه۵مرداد

* پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری: مقام معظم رهبری در دیدار اعضای دفتر رهبری، سپاه ولى‌‌‌امر و خانواده ایشان فرمودند: «اگر من بخواهم یک توصیه به شما بکنم، آن توصیه این خواهد بود که بصیرت خودتان را زیاد کنید؛ بلاهائى که بر ملتها وارد میشود، در بسیارى از موارد بر اثر بى‏بصیرتى است. خطاهائى که بعضى از افراد میکنند – مى‏بینید در جامعه‏ى خودمان هم گاهى بعضى از عامه‏ى مردم و بیشتر از نخبگان، خطاهائى میکنند. نخبگان که حالا انتظار هست که کمتر خطا کنند، گاهى خطاهایشان اگر کماً هم بیشتر نباشد، کیفاً بیشتر از خطاهاى عامه‏ى مردم است – بر اثر بى‏بصیرتى است.» ایشان تصریح کردند: «یکى از کارهاى مهم نخبگان و خواص، تبیین است؛ حقائق را بدون تعصب روشن کنند؛ بدون حاکمیت تعلقات جناحى و گروهى و بر دل آن گوینده. اینها مضر است. جناح و اینها را باید کنار گذاشت، باید حقیقت را فهمید. در جنگ صفین یکى از کارهاى مهم جناب عمار یاسر تبیین حقیقت بود. چون آن جناح مقابل که جناح معاویه بود، تبلیغات گوناگونى داشتند.

همینى که حالا امروز به آن جنگ روانى میگویند، این جزو اختراعات جدید نیست، شیوه‏هاش فرق کرده؛ این از اول بوده. خیلى هم ماهر بودند در این جنگ روانى؛ خیلى. آدم نگاه میکند کارهایشان را، مى‏بیند که در جنگ روانى ماهر بودند. تخریب ذهن هم آسانتر از تعمیر ذهن است. وقتى به شما چیزى بگویند، سوءظنى یک جا پیدا کنید، وارد شدن سوء ظن به ذهن آسان است، پاک کردنش از ذهن سخت است  … سختى پرچم امیرالمؤمنین از پرچم پیغمبر، از جهاتى بیشتر بود؛ چون در پرچم پیغمبر دشمن معلوم بود، دوست هم معلوم بود؛ در زیر پرچم امیرالمؤمنین دشمن و دوست آنچنان واضح نبودند. دشمن همان حرفهائى را میزد که دوست میزند؛ همان نماز جماعت را که تو اردوگاه امیرالمؤمنین میخواندند، تو اردوگاه طرف مقابل هم – در جنگ جمل و صفین و نهروان – میخواندند. حالا شما باشید، چه کار میکنید؟…. متأسفانه بعضى از نخبگان خودشان هم دچار بى‏بصیرتى‏اند؛ نمی‌فهمند؛ اصلاً ملتفت نیستند. یک حرفى یکهو به نفع جبهه‏اى که همتش نابودى بناى جمهورى اسلامى است می پرانند.»

* روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی: سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر مقابله جدی با هرگونه تعرض به امنیت، جان و حقوق مردم، گفت که کمیته‌هایی به این منظور در شورای عالی امنیت ملی تشکیل شده است. جلیلی با خاطرنشان ساختن نارضایتی مقام معظم رهبری از هرگونه رفتاری که خلاف این اصل باشد، به سخنان صریح ایشان در نماز جمعه درباره کوی دانشگاه اشاره کرد و افزود: «رهبر انقلاب لزوم این مراقبت را مکرراً به دستگاههای ذیربط تذکر داده و التزام به آن را مطالبه کرده‌اند و حتی به طور مشخص برخی موضوعات و حتی مصادیقی را که در جریان آن قرار گرفته بودند به طور خاص ارجاع و دستور پیگیری فرمودند که به عنوان مثال ایشان دستور تعطیلی یک بازداشتگاه (کهریزک) را که استانداردهای لازم برای حفظ حقوق متهمین نداشت، صادر کردند»

* قلم نیوز: میرحسین موسوی در دیدار با اعضای تشکل‌های معلمان و فرهنگیان در انجمن اسلامی معلمان ایران ضمن انتقادات شدید از دولت و نظام تاکید کرد که این مشکلات جز با بازگشت به اصول انقلاب و قانون اساسی حل نخواهد شد و ما بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم تا به ارزش‌ها و آرمان‌های ابتدای انقلاب و دیدگاه‌های حضرت امام (ره) رجوع کنیم. این به نفع همه ما و آخرت ماست.

* علی کشتگر رئیس گروهک فدائیان خلق و از چپ های آمریکایی با اشاره به انتصاب اسفندیار رحیم مشایی به معونت اولی رییس جمهور و حواشی پس از آن در  گفتگو با رادیو فردا گفت: “وضعی که پیش آمده می تواند به نیروهای اصلاح طلب معترض به انتخابات کمک کند تا بیش از پیش نظام را برای ابطال انتخابات تحت فشار قرار دهند و راهی برای برون رفت از بحران پیدا شود.”

* رجانیوز: «افزایش مهلت ۱۰ روزه‌ی شورای نگهبان برای وصول و رسیدگی به شکایات در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری که ۵ روز اضافی نیز تمدید شد، به پیشنهاد غلامعلی حدادعادل بوده است. افزایش مهلت ۵ روزه‌ی شورای نگهبان با مخالفت ۸ عضو و موافقت ۴ عضو از ۱۲ عضو شورا همراه بود که با اظهارنظر رهبری در این زمینه و تأکید ایشان بر شفاف سازی، قرار بر تشکیل هیئتی ویژه بررسی انتخابات و تمدید زمان رسیدگی به اعتراضات شد. این در حالی است که پیش از این، پیشنهاد ارائه مهلت ۵ روزه، در برخی محافل به هاشمی منتسب شده بود.»

* گویا نیوز: «اکبر گنجی، روزنامه نگار دوران اصلاحات و از حامیان معترضان به نتایج انتخابات ایران، خواستار تحریم سیاسی رهبران و حاکمان جمهوری اسلامی شد.»

* علی اکبر ولایتی در گفت وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره قطر گفت: «کشورهای دارای تاریخ طولانی و تاریک استعماری در کشورهای اسلامی، پیش بینی هایی برای انتخابات ایران انجام می دهند و عده ای را وادار می کنند تکبیر بگویند اما در کشور خود، دختر محجبه را به دانشگاه راه نمی دهند‏.‏ هنگامی که هزینه های یک دستگاه سخن پراکنی را دولت تأمین کند، یک رسانه دولتی و سخنگوی آن دولت است و خصوصی تلقی نمی شود، مثلاً هزینه های فاکس نیوز از سوی پنتاگون تأمین می شود لذا نمی توان گفت این رسانه مستقل است‏.‏ رادیو فردا و صدای امریکا که هزینه هایشان از سوی کنگره تأمین می شود، چگونه به جریان آزاد اطلاعات کمک می کنند؟»

* فارس: کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در جمع شرکت کنندگان هشتمین اردوی سیاسی دانشجویان دختر دانشگاههای سراسرکشور گفت: «متأسفانه آقای هاشمی رفسنجانی در جریان برگزاری انتخابات و مهلت پنج روزه بررسی اعتراض ها هیچ پاسخی به درخواست اعضای شورای نگهبان برای دیدار با ایشان و استماع نظراتشان ندادند در حالی که ایشان ارتباط مستمری با شورای نگهبان در انتخابات مجلس خبرگان داشت.» کدخدایی افزود: «با توجه به این که یکی از نامزدها در شب انتخابات و پیش از اعلام نتایج اعلام پیروزی کرد تصمیم گرفتیم در اولین جلسه شورای نگهبان از نمایندگان نامزدها برای بررسی دیدگاههایشان دعوت کنیم. وی پیشنهادهای ارائه شده از سوی نمایندگان نامزدهای معترض (ابطال انتخابات و تشکیل کمیته حقیقت یاب) در جلسه مذکور را غیر قانونی دانست و گفت: ‌این اتفاقات با صدور بیانیه های دو تن از نامزدهای معترض مصادف شد و مقرر گردید برای بررسی اعتراض ها جلسه ای با حضور این نامزدها برگزار شود اما به جزء آقای رضایی دیگر نامزدها از حضور در این جلسه امتناع کردند.»

کدخدایی در ادامه به دیدار نمایندگان نامزدهای انتخابات در نشستی با حضور مقام معظم رهبری پرداخت و گفت: «نمایندگان نامزدها در این نشست آزادانه و بی پیرانه آنچه در دل داشتند بیان و پیشنهاهایشان را مطرح کردند اما تقاضا برای ابطال انتخابات و تشکیل کمیته حقیقت یاب خارج از شورای نگهبان به خاطر غیرقانونی بودن آن مورد مخالفت مقام معظم رهبری قرار گرفت. البته همان روزها یکی از اعضای ستادها اعلام کرد ما می دانیم اگر صندوق ها باز شماری شود نتیجه تغییر نخواهد کرد اما ما می خواهیم انتخابات ابطال شود.»

* گویا نیوز: «پایداری مهندس موسوی و بیانیه‌ها و اقدامات هوشیارانه وی و حضور همسر شجاعش در کنار او بی سابقه است. اصلاح طلبان از ورود موسوی علی رغم حضور خاتمی گله مند بودند اما شاید اکنون که شاهد ایستادگی او در برابر استبداد هستیم، راز چرایی اصرار وی بر کاندیداتوری را دریابیم. موسوی دیر آمد اما شیر آمد.»

منبع: کتاب ۸ماه نبرد مقدس