پنج شنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
آخرین مقالات :
خانه » داستان انتخاب دهم » روز شمار فتنه۳۰تیر

روز شمار فتنه۳۰تیر

* پدر شهید یعقوب بروایه ضمن اعتراض به سوءاستفاده رسانه‌های بیگانه از شهادت فرزندش گفت: «پسرم یک بسیجی بود و در راه جمهوری اسلامی شهید شد» وی که با خبرگزاری فارس گفت‌وگو می‌کرد ادامه داد: «پسرم در بسیج فعالیت می‌کرد، خانواده ما نیز مذهبی هستند و همگی ما معتقد به نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه هستیم».

پدر مرحوم یعقوب بروایه با اشاره به تلاش دشمنان و رسانه‌های بیگانه برای سوءاستفاده از شهادت پسرش تأکید کرد: «از رسانه‌های العربیه، بی‌بی‌سی و رادیوهای بیگانه و همچنین برخی روزنامه‌های داخلی ازجمله روزنامه اعتمادملی متعلق به آقای کروبی به بیمارستان آمدند و خواستند با من مصاحبه کنند و گفتند که من کاری بکنم، اما من امتناع کردم» یعقوب براویه در روز ۳۰ خرداد ماه و در حوالی مسجد لولاگر تهران در پی استفاده اغتشاشگران از سلاح گرم به شهادت رسید.

* محمدرضا باهنر در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد ملی به روایت دیدار یک ساعت و نیمه‌اش با میرحسین موسوی پرداخت و گفت: «بحث اساسی‌شان این بود که من برای اینکه بیایم کار سیاسی بکنم یک شرط دارم و آن اینکه انتخابات باید باطل شود. من در سخنرانی‌ام یک مزاح کردم و گفتم چرا این جوری می‌گویید؟ بگویید شرط این است که هر کسی رای نیاورد باید رئیس‌جمهور شود! اینکه راحت‌تر است.

اینکه بگویید ما حاضریم مردم را به آرامش دعوت کنیم ولی یک شرط دارد، شرطش هم این است که بگویید انتخابات باطل است شرط نیست، این شوخی است. ما حدود ۱۴ میلیون رای را محترم می‌شماریم و به رسمیت می‌دانیم چراکه همان کسانی بودند که ۴۰ میلیون رای را تشکیل دادند. در این تردیدی نیست اما هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید ۱۴ میلیون را باید به ۲۴ میلیون ترجیح داد. اصلا قاعده دموکراسی این است.»

* رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر گفت: “آقای مشایی از مدیران مومن، دلسوز، ولایی، پاک و خلاق ایران هستند و به چه دلیل باید استعفا بدهند؟” احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه آقای مشایی ۴ سال به عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در خدمت دولت بوده و خدمات فراوانی داشته است، تصریح کرد: “آقای مشایی امروز در سمت معاون اول رئیس‌جمهور به خدمات خود به انقلاب اسلامی ، ملت و کشور ایران ادامه می‌دهد.”

رئیس‌جمهور با اشاره به کم بودن اختیارات معاون اول رئیس‌جمهور نسبت به معاون رئیس‌جمهور و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت: “معاون اول رئیس‌جمهور در حقیقت دستیار رئیس ‌جمهور است.”

وی خاطر نشان کرد: “۴ سال خدمات آقای مشایی در عرصه‌های مختلف میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران اگر بی‌نظیر نباشد کم نظیر است.” احمدی‌نژاد با اشاره به گلایه‌های مطرح شده درباره عملکرد آقای مشایی گفت: “انتقادها و گلایه ها درباره آقای مشایی دو دسته است.

عده‌ای با هر کار و اقدامی که دولت انجام می‌دهد مخالف هستند و برخی نیز از روی دلسوزی و برداشت خود نسبت به آقای مشایی از ایشان انتقاد و گلایه می‌کنند اما اگر کسی از نزدیک با آقای مشایی آشنا شود نظراتش تغییر خواهد کرد.” رئیس‌جمهور با بیان اینکه اشخاص مختلف می توانند نظرات خود بیان کنند اظهارداشت: نباید مانع مطرح شدن دیدگاه های افراد شویم زیرا سلب اختیار در اظهار نظر به نفع کشور نیست.”

* حجت‌الاسلام ‌و المسلمین ابوترابی‌فرد نایب رییس مجلس در گفت‌وگو با ایسنا گفت: “باید بدون کمترین درنگ، حکم عزل و یا پذیرش استعفای مشایی توسط ریاست جمهور اعلام شود.” وی تاکید کرد: “نظر مقام ‌معظم رهبری نیز مبنی بر کنار گذاشتن آقای رحیم ‌مشایی از سمت‌های معاونت ریاست‌جمهور، کتبا به رئیس‌جمهور ابلاغ شده است.”

* احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با مهر ضمن تائید قطعی بودن نظر رهبری انقلاب دربرکناری مشائی از معاونت اول دولت دهم اعلام کرد:  “علاوه بر این، در ابلاغ نظر رهبری بر بکار نگرفتن مشائی در پست‌ها و معاونت های کلیدی مجموعه کابینه دهم نیز تاکید شده است.”

* علی اصغر زارعی نماینده محمود احمدی‌نژاد در هیئت نظارت شورای نگهبان در گفت‌وگو با فارس با یادآوری اقدامات نمایندگان موسوی و کروبی در شورای نگهبان خاطرنشان کرد: «بنده که در آن مقطع نماینده آقای احمدی‌نژاد در هیئت نظارت شورای نگهبان بودم می‌دیدم که آقایان آخوندی، نماینده ستاد موسوی و ساداتیان نماینده ستاد کروبی از ظهر جمعه یعنی روز رای‌گیری در شورای نگهبان تماس‌های مکرری با خبرگزاری‌ها برقرار می‌کردند و با هیجان به آنها می‌گفتند که آقای موسوی با ۶۰ درصد آرا پیش است که این اقدامات آنها موجب اعتراض شدید بنده می‌شد» وی ادامه داد: «به نمایندگان ستاد موسوی و کروبی در شورای نگهبان می‌گفتم که آنها چگونه اطمینان دارند که موسوی برنده انتخابات است در حالی که هنوز ظهر است و تا پایان شمارش آرا زمان زیادی مانده است؟»

* پارلمان نیوز: «حجت الاسلام سید حسن خمینی، اخیرا و در اعتراض به اتفاقات پس از انتخابات، کشور را به مقصد یکی از کشورهای منطقه ترک کرده است.»

* حسین شریعتمداری در یادداشت روزنامه کیهان با انتقاد از پیشنهاد طرح رفراندوم از سوی خاتمی، آن را مطابق با دستورالعمل های مایکل لدین خواند و نوشت: « (آنها) تردیدی ندارند که پیشنهاد آنها اولاً؛ قانونی نیست، ثانیاً؛ عملی نیست و ثالثاً؛ بر فرض انجام رفراندوم، نتیجه آن برای مدعیان اصلاحات به مراتب از انتخابات دهم شکننده تر خواهد بود. آنها با پیشنهاد رفراندوم بخش دیگری از سناریوی از پیش طراحی شده غرب را برای فتنه انگیزی به صحنه آورده‌اند و در دورترین افق ذهن خود نیز نه فقط انجام آن را قانونی و عملی نمی‌دانند، بلکه عدم تحقق آن بخش اصلی این پروژه است چرا که طراحان بیرونی و دنباله های داخلی آنها به وضوح می دانند تحقق رفراندوم نتیجه ای کاملاً معکوس و متضاد با خواست آنها دارد.

به بیان دیگر کاربرد اصلی این سناریو داغ کردن تنور تنش است. آرزویی که دار و دسته خاتمی به آن نخواهند رسید و به یقین از بادی که به دستور دشمنان می کارند طوفانی سهمگین به پا خواهد شد که طومارخط جدید نفاق را نیز مانند خط نفاق دهه ۶۰ درهم می پیچد.»

* روزنامه نیویورک‌تایمز: “هاشمی در سخنرانی نمازجمعه خود با به چالش کشیدن نتایج انتخابات و اظهار تردید در آن، به نوعی در لفافه مواضع جمهوری اسلامی را به چالش کشید. رفسنجانی باکی نداشت که به‌طور مستقیم مخالفت خود را با اعلام پیروزی احمدی نژاد در انتخابات علنی کند. وی همچنین خواستار آزادی زندانیان بازداشت‌شده در جریان حوادث اخیر شده است.”

* اعضای انجمن اسلامی دانشجویان ۲۲ دانشگاه کشور با صدور نامه‌ای سرگشاده خطاب به خاتمی، خواستار بررسی مجدد مشروعیت مجمع روحانیون مبارز و شخص وی شدند.

* آیت‌ا… قریشی، نماینده مجلس خبرگان رهبری از استان آذربایجان غربی طی نامه‌ای سرگشاده خطاب به هاشمی رفسنجانی نوشت: “آیا منظورتان آن بود کسانی که مسجد سوزانده‌اند، کسانی که بنزین ریخته و ماشین‌ها را آتش زده‌اند، کسانی که با خود بمب حمل کرده و می‌خواستند میان مردم منفجر کنند که اطلاعات آنها را گرفت و کسانی که به قول شهردار تهران ۴۰ میلیارد تومان خسارت زده‌اند و … آزاد شوند و قانون درباره آن‌ها به کار گرفته نشود؟ دفاع شما از این اشخاص واقعا از عجائب است.”

منبع: روزشمار ۸ ماه نبرد مقدس