شنبه , ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین مقالات :
خانه » داستان انتخاب دهم » روز شمار فتنه۴ تیر

روز شمار فتنه۴ تیر

وزارت کشور در واکنش به ادعاهای نماینده ی محسن رضایی برای پیگیری شکایات انتخاباتی، اسنادی را منتشر کرد. کمیته ی اطلاع رسانی ستاد انتخابات کشور اعلام کرد: ((همان طور که در صورت جلسات مشاهده می شود، نمایندگان دکتر محسن رضایی در بازشماری آرا حضور داشته اند و صورتجلسات را امضا کرده اند. بدیهی است که اگر صندوق های بازشماری شده مورد توافق دکتر محسن رضایی نبود، قاعدتاً نمایندگان ایشان نیز نباید در بازشماری آرا حضور می یافتند)). ستاد انتخابات در پایان اطلاعیه ی خود به تهدید نماینده ی رضایی نیز واکنش نشان داده و خاطر نشان کرده است: ((به هر حال علاوه بر این صورتجلسات، در صورت نیاز، در آینده صورتجلسات دیگر نیز که به امضای نمایندگان دکتر محسن رضایی رسیده است، برای استحضار ملت شریف ایران منتشر خواهد شد.))

منوچهر محمدی از عناصر اپوزیسیون در گفتگو با رادیو فردا گفت: “بزرگترین تقلب جهان صورت گرفته و در درون هم یک عده به پا خواسته اند نظیر: رفسنجانی، خاتمی، کروبی و آقای موسوی. هر یک از اینها یک ضلعی از مربع را تشکیل می دهند.”

وب سایت آیت الله موسوی اردبیلی: آیت الله موسوی اردبیلی در دیدار اعضای  شورای نگهبان ضمن ابراز ناراحتی از خشونت های رخ داده، گفت: “پاسخ ها باید به گونه ای باشد که مردم را قانع سازد نه اینکه بدون تفاهم و با قوه ی قهریه بخواهیم اعتراض را ساکت نماییم.” وی ادامه داد: “اتفاقاتی که در این انتخابات رخ داد متأسفانه موجب تضعیف نظام شد، در حالی که به راحتی امکان آن وجود داشت که قضایا حل شده و در یک مسیر منطقی قرار گیرد. راه جلوگیری از کشانده شدن اعتراضات به خیابان ها این است که مجرایی جهت بیان اعتراضات معترضین قرار داده شود. باید اجازه داد که مطالب از طریق صدا و سیما یا اجتماعات قانونی مطرح شود. باید اجازه داد که مطالب از طریق صدا و سیما یا اجتماعات قانونی مطرح شود و پاسخ آنها نیز از طریق وسائط ارتباط جمعی به سمع و نظر مردم رسانده شود و کسی که بدون منطق صحبت کند، مقبولیت نخواهد یافت.”

فارس: ((ابوالفضل فاتح، مسئول کمیته ی اطلاع رسانی موسوی به علت ممنوع الخروج بودن از سفر به انگلیس بازماند.))
تابناک: محسن رضایی در میان جمعی از طلاب حوزه های علمیه گفت: “من شخصاً از هیچ شخص و نهادی شکایت ندارم، زیرا نیتم از ورود به این میدان،شخصی نبوده است که هم اکنون به دنبال پیگیری حقوق شخصی خودم باشم، اما ظلم هایی را که در این مدت به مردم و نظام جمهوری اسلامی شده است، تا رسیدن نتیجه پیگیری خواهم کرد.” وی در ادامه گفت: “من از راه قانونی، همه ی شکایت های مردمی و لطمات وارده به آنان و نظام را دنبال خواهم کرد و انشاء الله تا به نتیجه رسیدنشان پیگیر خواهم بود، اما لازمه ی این کار این بود که بگویم من به دنبال منافع شخصی نیستم و باید در عمل ثابت می کردم. به همین دلیل، نامه ی منصرف شدن من از پیگیری شکایتم به شورای نگهبان، در واقع، سلب جنبه ی شخصی از این شکایت بوده است، اما به هیچ وجه از پیگیری مطالبات مردم و اجحافاتی که در این مدت به آنها شده است، دست برنخواهم داشت و کارهای همه ی کسانی را که موجب تضعیف نظام جمهوری اسلامی شده و به مردم ظلم کرده اند، پیگیری خواهم کرد. مسئله ی مهم تر از انتخابات، جان و مال و ناموس مردم و اعتبار و حیثیت جمهوری اسلامی است که در هفته های اخیر آسیب دیده و باید کاری کرد که جلوی این خسارات گرفته شود… حال که به آبرو و جان و مال مردم آسیب وارد شده و حیثیت و اعتبار جمهوری اسلامی در درون و بیرون از آن خدشه دار شده، جلوگیری از ادامه ی این وضعیت که به ضرر مردم و نظام تمام می شود، مهم تر از نتایج انتخابات است؛ بنابراین باید برای رضای خدا صبر کرده و از منافع شخصی گذشت، ولی باید منافع مردم و نظام را به صورت قانونی دنبال کرد؛ بنابراین من و نیروهای انقلاب وظیفه ی خود می دانیم که جلوی این خسارات را گرفته و از منافع شخصی خود بگذریم.”
ایلنا: میرحسین موسوی در جمع تعدادی از جامعه شناسان گفت: “دولت با وضعیت فعلی با بحران مشروعیت سیاسی رو به رو خواهد بود.”
آیت الله مکارم شیرازی با صدور بیانیه ای ضمن تأکید بر ضرورت حفظ آرامش در جامعه خواستار پیگیری و حل مشکلات از طریق قانون شد. در این بیانیه آمده است: “حوادث بسیار تلخی که در این ایام بعد از انتخابات پرشکوه دهم واقع شد و سوء استفاده هایی که بعضی از ماجراجویان از اختلاف میان کاندیداهای محترم کردند، موجب تأسف عمیق و اندوه شدید برای هر ایرانی وفادار به نظام و انقلاب بود و سبب نگرانی دوستان در منطقه و شادی دشمنان شد…بر همه ی ما واجب است در این شرایط که دوستان و دشمنان ناظر اوضاع کشور ما هستند همگی آرامش را کاملاً حفظ کنیم و اجازه ی برهم زدن نظم عمومی و تخریب اموال را به ماجراجویان ندهیم و همان گونه که رهبر معظم انقلاب تأکید کردند، مشکلات را از طریق قانون حل کنیم”.
هفتمین بیانیه ی مهندس موسوی در اعتراض به توقیف روزنامه ی کلمه ی سبز منتشر شد.
هشتمین بیانیه ی مهندس موسوی منتشر شد. وی در این بیانیه به جریان اطلاع رسانی مخالف خویش اعتراض و تأکید کرد: “آنان غافل اند که موسوی با این ترفندهایی که ماهیت آن برای همه ی مردم روشن شده است، از صحنه بیرون نمی رود.”
روزنامه ی اعتماد ملی در گزارشی با عنوان ((بررسی اموال مسئولان نظام، برنامه ی جدید احمدی نژاد))، نوشت: “محمود احمدی نژاد در تلاش است که پس از تشکیل دولت جدید خود، لایحه ای را برای شفاف سازی اموال مسئولان نظام تهیه و آن را اجرایی کند. دولت و حامیان احمدی نژاد از هم اکنون ضمن برنامه ریزی برای دولت جدید، درصدد آن هستند که از طرق مختلف مخالفان و منتقدان خود را خانه نشین کنند. پیش از این احمدی نژاد در جمع حامیان خود در میدان ولی عصر تهران، خبر داده بود که در صدد است لایحه ای را آماده کند که بر اساس آن، این مجوز را داشته باشد، ((اموال مسئولان نظام)) به زعم خود و هوادارانش را شفاف کند. او البته در مناظره های تلویزیونی نیز تلاش کرد تا با اتخاذ استراتژی ((از کجا آورده ای؟)) به تخریب رقیبان انتخاباتی خود بپردازد”.