چهارشنبه , ۲ آبان ۱۴۰۳
آخرین مقالات :
خانه » داستان انتخاب دهم » روز شمار فتنه۲۳ خرداد

روز شمار فتنه۲۳ خرداد

فتنه

سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۱ – ۰۷:۰۰

پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور: ((از ۳۹ میلیون و ۱۶۵ هزار و ۱۹۱ برگه رای ماخوذه ، محمود احمدی نژاد با ۲۴ میلیون و ۵۲۷ هزار و ۵۱۶ رای و کسب ۶۳/۶۲ درصد آرا ، رئیس جمهور منتخب ملت ایران معرفی شد. محسن رضایی با ۶۷۸ هزار و ۲۴۰ رای (۷۳/۱ درصد) ، مهدی کروبی با ۳۳۳ هزار و ۶۳۵ رای (۸۵/۰ درصد) و میر حسین موسوی با ۱۳ میلیون و ۲۱۶ هزار و ۴۱۱ رای (۷۵/۳۳ درصد) نتوانستند آرای اکثریت را برای خود جلب کنند. میزان آرای باطله نیز ۴۰۹ هزار و ۳۸۴ رای بوده است)).
پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور: ((بیش از ۳۹ میلیون از ۴۶ میلیون ایرانی واجد شرایط جهت رای دادن در انتخابات شرکت کردند که مشارکت بیش از ۸۵ درصد از مردم در این انتخابات، طی ۳۱ سال استقرار نظام جمهوری اسلامی یک رکورد جدید و بی سابقه محسوب می شود)).
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری : رهبر معظم انقلاب ضمن صدور پیامی خطاب به ملت ایران تصریح کردند: “انتخابات ۲۲ خرداد با هنرنمایی ملت ایران نصاب تازه ای در سلسله ی طولانی انتخاب های ملی پدید آورد. مشارکت بیش از هشتاد درصدی مردم در پای صندوق ها و رای بیست و چهار میلیونی به رئیس جمهور منتخب یک جشن واقعی است.” ایشان  در ادامه تاکید کردند: “گمان بر این است که دشمنان بخواهند با گونه هایی از تحریکات بدخواهانه، شیرینی این رویداد را از کام ملت بزدایند. به همه ی آحاد مردم و به ویژه جوانان عزیز که سرزنده ترین نقش آفرینان این حادثه شور انگیز بودند، توصیه می کنم که کاملا هوشیار باشند. همواره باید شنبه ی پس از انتخابات، روز مهربانی و بردباری باشد. چه طرفداران این نامزد منتخب و چه هواداران دیگر نامزدهای محترم، از هرگونه رفتار و گفتار تحریک آمیز و بدگمانانه پرهیز کنند.”

وزیر کشور در نشست خبری خود با بیان اینکه نماینده های کاندیداها از ابتدا تا پایان شمارش آرا برسر صندوق ها حضور داشتند، گفت: “حاضریم استان به استان و شهر به شهر، کلیه ی آرا را در اختیار نامزدها بگذاریم و حتی حاضریم همکاری های بیشتری داشته باشیم تا اگرشبهه ای وجود دارد بر طرف شود.” محصولی در ادامه تاکید کرد: “هیچ مستندی از تخلفی که در نتایج انتخابات اثر گذار باشد نداشتیم و اگر ارائه شود، پیگیری خواهد شد.”

ستاد انتخاباتی مهندس موسوی با صدور اطلاعیه ای با رد نتایج انتخابات اعلام کرد: “امروز اراده و عزم مردم ایران در برابر یک پدیده ی اعجاب انگیز به نام دروغ، تزویر و تقلب، بهت زده شده و بیش از پیش دلتنگ امام راحل است تا نزد او شکایت برد.”

زهرا رهنورد همسر مهندس موسوی طی گفتگویی با شبکه ی تلویزیونی بی.بی.سی فارسی گفت: “نتیجه ی آرا دقیقا عکس آن چیزی است که واقعیت دارد: یعنی دقیقا نسبت آرای موسوی به احمدی نژاد ۴ به ۱ بوده است. یک نقاطی هستند که خودشان نشان دهنده ی نادرست بودن میزان آراست. مثلا ترک زبان ها و مردم آذربایجان فرزند خودشان را رها نمی کنند تا به فرد دیگری رای بدهند یا خود بنده که بارها گفتم من لر هستم و آقای موسوی هم گفته داماد لرستان است، لرها داماد خودشان را رها نمی کنند و به احمدی نژاد رای بدهند. این دو مورد برای ما ملاک است که باقی موارد هم همین طور است.” وی در پاسخ خبرنگار بی.بی.سی که پرسید: ((رای آقای موسوی بر اساس برآوردهای شما چهار به یک بوده است، در قیاس آقای احمدی نژاد مستندات شما چه هست؟)) اظهار داشت: “در شهرستان ها و تهران در واقع تجمع مردم حاکی از این بود که آرای موسوی بسیار بالاتر از آن است که اصلا قابل تصور باشد، هر وقت طرفداران دو طرف حاضر می شدند، طرفداران احمدی نژاد در حد یک صدم بودند در مقابل طرفداران موسوی … ما نمی دانیم چگونه با این صندوق ها عمل شده و رای ها چگونه دست برده شده وچه بوده، فقط می دانیم که نسبت موسوی به احمدی نژاد ۵/۴به ۱ یا ۴ به۱ یا جاهای دیگر ممکن است مثلا ۳ به ۵/۱ باشد.”

مهندس موسوی نخستین بیانیه ی خود را منتشر نمود. وی نتیجه اعلام شده را بهت آور توصیف کرد و آن را نتیجه ی شعبده بازی های صدا و سیما و دست اندر کاران انتخابات دانست. وی در ادامه نوشت: “اینجانب ضمن اعتراض شدید به روند موجود و تخلفات آشکار و فراوان روز انتخابات هشدار می دهم که تسلیم این صحنه آرایی خطرناک نخواهم شد…خائنین به آرای مردم ابایی از آن ندارند که این خانه ی پارسیان به آتش کشیده شود… ما موج عقلانیت سبز خود را که بر گرفته از تعالیم دینی و علایق ملت به اهل بیت پیامبر (ص) است، با تمامی شور ادامه می دهیم و با شورش دروغ که در کشور طغیان کرده و چهره ی آن را آلوده است مبارزه می کنیم، اما اجازه نخواهیم داد که حرکات ما شکل کور به خود بگیرد.”

فارس: ((میر حسین موسوی که پس از شکست سنگین در مقابل محمود احمدی نژاد مطابق پیش بینی های قبلی اقدام به زیر سئوال بردن سلامت انتخابات به منظور توجیه شکست کرده و دعوت به آشوب های خیابانی نیز در دستور کار وی و اطرافیان او قرار دارد، سال ۶۵ در خصوص اثر گذاری دولت بر انتخابات نظر دیگری داشته است. وی روز یکشنبه، ۸ تیر ۱۳۶۵ و در پایان جلسه هیئت دولت به سئوالات خبر گزاری جمهوری اسلامی پاسخ داد و در خصوص شبهات مطرح شده در خصوص سلامت انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی گفت: “چطور می شود در انتخاباتی که همه ی مردم و شورای نگهبان و همچنین روحانیت عزیزمان ناظر هستند، بشود دولت اثر بگذارد؟” وی باید هم اکنون توضیح دهد مگر اتفاقی غیر از این افتاده است؟))

مهدی کروبی در بیانیه ای نتایج اعلام شده را مضحک و شگفت آور توصیف کرد. وی تاکید کرد: “من به پیشگاه ملت شکایت می برم و دستان همه ی رای دهندگان به خصوص دانشجویان، روشنگران، زنان، محرومین و افراد مورد تبعیض اعم از دگر اندیشان، اقلیت های حقوقی و مذهبی، دراویش ، اهل حق را می بوسم و حتما در مقابل این مهندسی و تنظیم ناشیانه ی رای ملت سکوت نخواهم کرد و به عنوان فردی  مستقل در چارچوب فکری وسیاسی خاص خود بر اساس مواضع و بیانیه هایی که منتشر کرده ام، در صحنه خواهم ماند. ” کروبی در آخرین جمله ی این بیانیه نوشت: “این تازه اول داستان است.”

روزنامه ی ایران: ((مصطفی تاج زاده و عبدالله رمضان زاده به همراه یازده نفر از عواملی که قصد اغتشاش داشتند، بعد از ظهر دیروز توسط نیروهای امنیتی شناسایی شدند. مرجع قضایی برای برخی متهمان این پرونده حکم پیگرد صادر کرده و مکان مورد نظر نیز پلمپ شده است. این متهمان در ساختمانی در محدوده ی قیطریه ی تهران در حال خبر سازی و تهیه ی فیلم برای شبکه های ماهواره ای بودند و همچنین از این مکان مقادیری سلاح سرد کشف شده است)).

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با صدور بیانه ای اعلام کرد: “در پی انتخابات رسوایی اخیر که در محافل سیاسی داخل و خارجی از آن به عنوان کودتای نرم علیه مردم سالاری و جمهوریت در ایران یاد می کنند، اقتدار گرایان حاکم در اقدامی وقیحانه در سطح وسیعی اقدام به دستگیری فعالان سیاسی منتقد و مخالف دولت کرده اند. بی شک موج دستگیری فعالان سیاسی خطای بزرگ دیگری در ادامه ی بدعت و خطای مصادره ی آرای مردم در انتخابات رسوای دهم است.”

میر حسین موسوی در نامه ای سر گشاده خطاب به مراجع تقلید نوشت: “سکوت علما و مراجع که ملجا راسخ این ملت شناخته می شوند، خسارتی بیش از یک تغییر در آرا را به دنبال خواهد داشت . “وی تصریح کرد: ” تصور تقلب در آرای مردم تا این اندازه و برابر انظار شگفت زده ی  جهانیان از حکومتی که تعهد به عدالت شرعیه از ارکان اساسی آن شمرده می شود، برای کسی ممکن نبود.”
ابوالحسن بنی صدر در مصاحبه با تلویزیون صدای آمریکا نتایج انتخابات ایران را ((تقلب بزرگ)) توصیف کرد.
مجمع روحانیون مبارز با صدور بیانیه ای خواستار ابطال نتایج انتخابات ریاست جمهوری شد.
خبر گزاری رویترز: ((این اولین باری نیست که این آهنگرزاده (احمدی نژاد) توانست در صحنه ظاهر شود، زیرا در انتخابات گذشته نیز وی توانست رقیب قدرتمند خود یعنی رفسنجانی را در یک رقابت تنگاتنگ شکست دهد. امروز کشورهای غربی اگر بخواهند برنامه ی هسته ای ایران را خنثی کنند، باید به دنبال راهی بگردند که چگونه با دولت احمدی نژاد تعامل کنند؟ کشورهای غربی امید زیادی به پیروزی موسوی داشتند تا وی بتواند تنش ایجاد شده در قبال برنامه ی هسته ای ایران و کشورهای غربی را بر طرف کند و شانس برقراری ارتباط با اوباما را افزایش دهد، اما به نظر می رسد که به قدرت رسیدن دوباره ی احمدی نژاد، نشانه ای از بازگشت به ریشه ها و اصول انقلاب ایران و تجدید آرمان هایی است که توسط آیت الله خمینی بنیان گذار انقلاب ایران پایه گذاری شده بود)).

رجانیوز: ((بعد از ظهر امروز اغتشاشات پراکنده در تهران آغاز شد. تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران در حالی که به دو دسته ی موافق و مخالف نتایج انتخابات تقسیم شده بودند، در خیابان ۱۶ آذر و سپس میدان انقلاب علیه همدیگر شعارهایی سردادند. مخالفین شعارهایی همچون مرگ بر دیکتاتور و موافقین شعارهایی چون قبول اکثریت، نشان آدمیت سر دادند. در حالی  که جمعیت به سوی وزارت کشور حرکت می کرد، در خیابان فاطمی سطل های زباله توسط اوباش به آتش کشیده شد و به تدریج با تاریک شدن هوا، درگیری ها بین نیروی انتظامی و اغتشاش گران شدت گرفت. پیروزی قطعی دکتر احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری دهم همان طور که انتظار می رفت با واکنش خشونت طلبانه برخی هواداران سایر رقبا به ویژه موسوی مواجه شده و این اوباش اجیر شده در میدان ولی عصر (عج) تهران اقدام به آشوب خیابانی و صدمه زدن به اموال عمومی کردند. همچنین حوالی ساعت ۱۸ یک دستگاه اتوبوس در خیابان مطهری به آتش کشیده شد. مجموعه تحرکات انجام شده در سطح شهر تهران طی ساعات پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری، محصول طراحی اتاق عملیات آشوب و اغتشاش اصلاح طلبان در تهران است. این اتاق عملیات آشوب طی ۲۴ ساعت گذشته و با حضور موثر محسن امین زاده و مصطفی تاج زاده مکررا تشکیل جلسه داده و در حال برنامه ریزی برای دروغ پراکنی و شایعه سازی مانند پخش شایعه ی حبس خانگی موسوی و همچنین سازماندهی اراذل و اوباش برای ایجاد آشوب های خیابانی در تهران هستند و تاج زاده، رمضان زاده، میردامادی، بهزاد نبوی، محمد رضا خاتمی، مجردی، شریعتی، صفایی فراهانی، تقی رحمانی، هدی صابر و زید آبادی بازداشت شدند)).

رادیو زمانه: ((گزارش ها از درگیری های پراکنده و شدیدی در خیابان های مرکز و شمال شهر تهران حکایت دارد. گروهی از هواداران میر حسین موسوی و مهدی کروبی از صبح امروز با حضور در خیابان های تهران، اعتراض خود را به نتایج انتخابات اعلام کرده اند. آن طور که شاهدان عینی از سطح شهر تهران گزارش می دهند، اوضاع در خیابان ولیعصر، زرتشت، فاطمی، میدان انقلاب، میدان ونک و چهارراه جهان کودک نا آرام است. در خیابان تخت طاووس و میرزای شیرازی تهران نیز درگیری ها به شدت در جریان است و بخش هایی از خیابان به آتش کشیده شده است. معترضان با ب

ه آتش کشیدن سطل های زباله، کندن تابلوهای راهنمایی و رانندگی و نیز شکستن شیشه های اتومبیل ها، راه ورود خودروهای پلیس را به این خیابان بسته اند. خبر گزاری آسوشیتد پرس نیز از آتش زدن لاستیک از سوی معترضین به نتیجه ی انتخابات مقابل ساختمان وزارت کشور خبر داده است)).