دوشنبه , ۱۶ مهر ۱۴۰۳
آخرین مقالات :
خانه » ابعاد جنگ نرم » کمین نرم دشمن برای اقتصاد ایران

کمین نرم دشمن برای اقتصاد ایران

روزهایی که میگذرد از یک جهت برای اقتصاد کشوربسیار مهم است. ما در آستانه اجرای طرح مهم و ارزشمند هدفمند کردن یارانه ها هستیم و همین بهانه کافی است تا بنگاه شایعه پراکنی و سیاه نمایی رسانه های معاند نظام به کاربیفتد. ترساندن مردم از نتایج سخت اجرای این طرح، وعده دادن وقوع تورم وحشتناک، زیر سوال بردن همه تلاشهای دولتهای نهم و دهم در طول این ۵ سال از جمله برنامه هایی است که این رسانه ها برای فضاسازی علیه اقتصاد کشور به آن متوسل میشوند. قطعا در این مقاله به دنبال آسیب شناسی وضعیت اقتصاد ایران نیستیم که بحث خود را میطلبد.بلکه هدف این است که کمی درباره این جنگ نرم اقتصادی صحبت کنیم.

از جمله واکنشهای سیاه نمایانه میتوان به این مورد اشاره کرد:

سایت وابسته به سازمان سیا، روز آنلاین که تبحر خاصی در به چالش کشاندن و جنجال آفرینی دارد و نقشی اساسی در جمع آوری افراد برای اغتشاشات و آشوب های بعد از انتخابات داشته، این بار موضوع طرح تحول را مبنای کار خود قرار داده و به هر نحوی به دنبال سیاه نمایی در مورد این طرح عظیم در افکار عمومی است.

این سایت در مصاحبه ای که با یکی از دانشگاهیان انجام داده از زبان وی اینگونه آورده است : تحریم ها کل اقتصاد کشور را زیر ضرب می برد. با اجرایی شدن به اصطلاح هدفمند شدن یارانه ها، جامعه در آستانه و انتظار انفجار قیمت ها قرار دارد.

این سایت در جای دیگر از زبان فرد مذکور هدفمندکردن یارانه ها را موجب برهم خوردن و از بین رفتن تولید کننده ها و نهایت ورشکسته شدن آنها دانسته و این را در کنار تحریم ها باعث ایجاد آسیب های جدی به تولید داخلی بیان کرده است.

این مطالب در حالی عنوان می شود که اصولا طرح هدفمندی یارانه ها با هدف حمایت از تولید و جلوگیری از توزیع ناعادلانه درآمد طراحی شده و با تنظیم مصرف بهینه کمک زیادی به شکوفایی اقتصاد ایران می کند.

و البته مسئله ای که حتما باید به آن توجه کرد هوشیاری مسئولین در برخورد با تهدیدات سخت دشمن و تحریم های تجاری است که باعث شد دشمن از کار آمدی سیاستهای خود دراین حوزه مایوس شود و به دنبال راه های جدید باشد

در این بین یکی از مسائل دیگری که با اجرا شدن این طرح مهم و اساسی رخ خواهد داد، هدفمند شدن هزینه ها و جاری شدن آن به دست تولید کنندگان برای افزایش تولید و در کنار آن صادرات است که موجب افزایش بهره وری خواهد شد.

به طور کل هدفمند کردن یارانه ها به تنهایی زمینه صرفه جویی میلیاردها دلار از بودجه کشور را دربر دارد که این میزان از بودجه به سبد خانوارها اضافه خواهد شد که خود آنها در این موضوع تصمیم گیر باشند

اما جنگ نرم اقتصادی تنها به این برخورد ها محدود نمی شود؛ و می شود آن را از جنبه های مختلفی بررسی کرد. به عبارتی روند مواجهه نظام استکبار با انقلاب اسلامی ایران در طول ۳۰ سال گذشته شکل‌ها و صورت‌های گوناگونی داشته است. اما آنچه بیش از همه در چند سال اخیر جلب توجه می‌کند، تغییر تقابل سخت دشمن و ورود به جنگ نرم است.

تجارب سه دهه اخیر از یک طرف آنها را به این باور رساند که قدرت سخت جمهوری اسلامی به راحتی قابل خدشه نیست و از طرف دیگر، این پیام را به آنان منتقل کرد که آنچه جمهوری اسلامی را از سایر نظام‌ها و سیستم‌ها متمایز می‌سازد، نه ساز و برگ نظامی، سیاسی و اقتصادی، که قدرت نرم نهفته در باورها، اعتقادات و آرمان‌های مردم و مسئولان است. درک همین موضوع است که در حوزه اقتصاد، دشمن را بر آن داشت با تغییر استراتژی، تحریم‌های نرم شامل تحریم‌های بانکی، بیمه‌ای و… را محور اصلی سیاست‌های خود قرار داده تا شاید از این طریق، بتواند قدرت اقتصادی جمهوری اسلامی را مورد آسیب قرار دهد.

و البته مسئله ای که حتما باید به آن توجه کرد هوشیاری مسئولین در برخورد با تهدیدات سخت دشمن و تحریم های تجاری است که باعث شد دشمن از کار آمدی سیاستهای خود دراین حوزه مایوس شود و به دنبال راه های جدید باشد. شاید به خاطر ویژگی خاص جنگ نرم آگاهی از اینکه جنگ نرم به حوزه اقتصاد هم وارد شده کمی با تاخیر همراه بود اما حالا که با روشنگری های همیشگی مقام معظم رهبری و تاکید ایشان به برخورد با جنگ نرم روبرو هستیم انتظار میرود که مسئولین با اندیشیدن تمهیداتی همچون قبل این تهدیدات را به فرصت تبدیل کنند. دکتر ابراهیم متقی در این باره چنین می گویند:

“به‎طور کلی می‎توان شاخص‎های جنگ نرم را به شرح ذیل مورد توجه قرار داد:

۱- کشور هدف در جنگ نرم، نسبت به تهدید شکل گرفته “احساس تهدید ” نمی‎کند. به‎عبارت دیگر، در شرایط غافلگیری قرار می‎گیرد.

۲- کشور هدف، اقدام مؤثری برای مقابله با تهدید به انجام نمی‎رساند. از ابزارهایی همانند اطلاع‎رسانی دقیق به جامعه استفاده نخواهد کرد. برای مقابله با تهدید دشمن باید فضای “ادراک تهدید ” در دو سطح انجام گیرد. در سطح اول، تهدید باید معطوف به درک دقیق از سوی مسئولین باشد. در گام دوم، زمینه برای انتقال چنین ادراکی به جامعه فراهم شود. به هر میزان جامعه در برابر تهدید از وقوف و آگاهی بیشتری برخوردار باشد، امکان مقابله با تهدید بیشتر خواهد شد.

اما جنگ نرم اقتصادی تنها به این برخورد ها محدود نمی شود؛ و می شود آن را از جنبه های مختلفی بررسی کرد. به عبارتی روند مواجهه نظام استکبار با انقلاب اسلامی ایران در طول ۳۰ سال گذشته شکل‌ها و صورت‌های گوناگونی داشته است. اما آنچه بیش از همه در چند سال اخیر جلب توجه می‌کند، تغییر تقابل سخت دشمن و ورود به جنگ نرم است

۳- ابزارهای لازم برای مقابله و رویارویی با تهدید فراهم شود. تهدیدات جنگ نرم ماهیت غیرمستقیم دارد. ابزارهای مقابله با چنین تهدیداتی نباید ماهیت شعاری داشته باشد، رویکرد مقابله با تهدید ایجاب می‎کند که از ابزارهای عقلانی، ادبیات عقلانی و فرآیندهایی استفاده شود که امکان غافلگیرسازی دشمن را فراهم آورد. اگر سیاست اعلامی در راستای بهره‎گیری از ادبیات مقابله‎جویانه باشد، در آن شرایط در دام دشمن قرار گرفته‎ایم. دشمن باید احساس کند که تاکتیک وی به نتیجه رسیده؛ در چنین شرایطی از ابتکارات جدید استفاده نخواهد کرد.

۵- در شرایط تهدیدات مربوط به جنگ نرم نباید اجازه داد که زمینه‎های “تصاعد بحران ” فراهم شود؛ الگوهای مدیریت بحران در قالب‎های دیپلماتیک و استراتژیک طراحی می‎شود. اگر روند محدودیت‎ها افزایش یابد، در آن شرایط زمینه افزایش تهدیدات استراتژیک نرم‎افزاری فراهم خواهد شد. بنابراین در شرایط جنگ نرم، لازم است تا زمینه‎های کنترل بحران را فراهم کرد. این امر از طریق اقدامات متنوع و در فضای مقابله با تهدید در فضای جنگ نرم انجام می‎شود. مشروعیت‎سازی به‎عنوان اصلی‎ترین نشانه قدرت محسوب می‎شود. بنابراین لازم است که حقانیت و مشروعیت قطعنامه‎ها از طریق حقوقی – دیپلماتیک مورد بحث قرار گرفته و اعتبار آنان در قالب مفاهیم علمی مورد پرسش قرار گیرد. ”

به نظرم موثرترین و ساده ترین راه برای رد شدن از این مرحله، ایجاد، حفظ و تقویت سرمایه اجتماعی و نیروی اعتماد و باور میان مردم و مسئولین است. باید این روحیه میان مردم و مسئولین وجود داشته باشد که همگی به دنبال رشد و اعتلای میهن اسلامی خویش هستیم. همان باورها و اعتقاداتی که تا کنون باعث نقش بر آب شدن نقشه های دشمنان شده در اینجا هم خود را نشان خواهد داد و ما پیروز این جنگ نرم خواهیم بود.

نجات اقتصاد ایران از این فضا دو چیز را می طلبد.اول درایت مسئولین و قوای سه گانه و دوم همراهی همه جانبه مردم.که اگر این دو با هم همرا ه شوند قطعا نتیجه ای جز خیر و برکت برای اقتصاد کشور ندارند و این یعنی همان حفظ روحیه وحدت و همدلی که رهبری معظم انقلاب اسلامی در طول این روزهای بعد از فتنه اخیر به آن تاکید دارند.

ساده اندیشی است اگر ادعاها و نگرانی های رسانه های غربی برای اقتصاد ایران را جدای از جریان فتنه بدانیم.که اگر این قدرتها برای ما دل می سوزاندند دیگر چه حاجتی بود به انواع تحریم؟ سخن آخر اینکه جز این نیست که کشور ما الان در شرایط جنگ نرم به سر می برد و باز هم طبق فرمایشات مقام معظم رهبری امروز اولویت اصلی کشور قابله با جنگ نرم دشمن است. پس ما هم باید با صدای بلند این مطالبه خود را به گوش مسئولین برسانیم که به جای دامن زدن به اختلافات و ایجاد نگرانی در سطح جامعه با تمام توان به اجرای طرح ملی هدفمند کردن یارانه ها بپردازند و از حاشیه ها اجتناب کنند. امید است که به زودی شاهد اثرات مثبت اجرای طرح باشیم

ریحانه حمیدی فر

گروه جامعه و ارتباطات