افلاطون در کتاب جمهوریت خود میگوید: نخستین وظیفه ما این است که سازندگان حکایت را تحت مراقبت قرار دهیم. اگر داستان خوبی ساختند، آن را بپذیریم و اگر بد ساختند، آن را رد کنیم. سپس پرستاران و مادران را وادار کنیم تا تنها حکایتی را که پذیرفته ایم، برای کودکان نقل کنند و متوجه باشیم پرورشی که روح اطفال به وسیله حکایت حاصل میکند، به مراتب بیشتر از تربیتی است که جسم آنها به وسیله ورزش پیدا میکند.
به نظر میرسد، صدها سال پیش، دستورالعمل افلاطون دقیقا به این نکته اشاره دارد که پرورش روح و تربیت و هدایت آن تا چه حد مهم است. این اصل مهم را تهیه کنندگان و تولیدکنندگان بزرگ صنعت سینما و تلویزیون درجهان به خوبی پذیرفتهاند و از آن در راستای القای اهداف خود بهره میبرند؛ اهدافی که می توان برخی از آنها با به جنگ نرم تشبیه کرد. یعنی اثر گذاری تدریجی و نامحسوس بر اذهان افراد به طریقی که ممکن است خودشان هرگز باور نکنند.
سخن از جنگ نرم سالهاست که مطرح شده و مورد بررسی است. اما واقعیت این است که در دنیای کنونی مصادیق جنگ نرم آنچنان وسعتی یافته که قابل تصور نیست. شاید شناخت این مصادیق راهنمای آگاهی باشد برای نسل امروز و فردای ما که بدانند در چه شرایط و موقعیتی زندگی می کنند و با چه پدیده هایی مواجه هستند.
اما آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده ایم که انیمیشنهای مورد علاقه فرزندان ما چه محتوا و مفهومی دارند یا اینکه تصور همیشگی مان این بوده است که این برنامه ها صرفا برای تفریح و سرگرمی کودکان ما ساخته شده است؟
صنعت انیمیشن در دنیای امروز، از پرطرفدارترین صنعت های عصر مدرن است. انیمیشنها به دلیل برخورداری از ساختاری جذاب، همواره با اقبال زیادی مواجه هستند. بنابراین قابلیت های بسیاری برای تاثر گذاری بر مخاطبان خویش را دارند و البته به خاطر فروش بالایی که دارند، از لحاظ تجاری نیز صنعت مهمی محسوب می شوند. شاید به همین خاطر است که هر روز شاهد رشد سریع تولیدات کارتونی به لحاظ کمی و کیفی هستیم؛ اما آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده ایم که انیمیشنهای مورد علاقه فرزندان ما چه محتوا و مفهومی دارند یا اینکه تصور همیشگی مان این بوده است که این برنامه ها صرفا برای تفریح و سرگرمی کودکان ما ساخته شده است؟
هالیوود از زمان تشکیل خود تاکنون به شدت تحت نفوذ تفکرات صهیونیستی بود و این سرمایه داران صهیونیسم جهانی بودند که افکار برنامه سازان آن را هدایت میکردند. صهیونیسم حاکم بر هالیوود تلاش دارد تا دامنه سیطره خود را بر دیگر شرکتهای فیلم و انیمیشن سازی گسترش دهد.
در ادامه این مطلب به برخی از پیام های نهفته در محتوای برخی از انیمیشن های دیروز و امروز می پردازیم.
محتوای چند انیمیشن مشهور
تاکنون مهمترین انیمیشنهای تولید شده در جهان در شرکت های بزرگ انیمیشن سازی هالیوود همچون والت دیزنی، پیکسار، دریم ورکز، ام جی ام و یا شرکتهای ژاپنی تحت حمایت و هدایت سردمداران هالیوود نظیر نیپون، تاتسونوکو، سونی و…. تولید شده است.
۱-میکی موس:
نخستین شخصیت معروف شرکت والت دیسنی، یک موش کوچک و دوست داشتنی بود به نام «میکی موس».
مجموعه میکی موس سال هاست که تولید می شود و هم اکنون نیز شخصیت محبوب نسل دیروز و امروز به شمار می رود.
جالب است بدانیم از دیرباز یهودیان را با نام «موش کثیف» می شناختند. والت دیسنی به کمک میکی موس توانست در چند دهه کاری کند که این واژه جای خود را به «موش دوست داشتنی» بدهد و دیگر کسی نمی توانست برای یهودیان تصور «موش کثیف» را داشته باشد.
میکی موس معصوم که همواره مورد تهاجم رقبای خود قرار می گرفت و تنها به کمک زیرکی بر دشمنان پیروز می شد، نمادی شد از معصومیت قوم یهود! که باید تلاش کند با تنها سرمایه خود، یعنی زیرکی، خود را از دست دشمنان جهانی رهایی دهد.
۲- تام وجری:
شخصیت «جری» در مجموعه تام و جری در واقع ادامه شخصیت میکی موس است. جری موش زبل و بد جنسی است که با شیطنت و ناجوانمردی همواره بر گربه ابله و احمق پیروز می شود. این پرسش که چرا برخلاف دنیای واقعیت، همواره این موش است که برگربه پیروز می شود، چیزی است که ناخودآگاه ذهن کودک و بزرگسال را به خود معطوف می دارد و از سوی دیگر، به تدریج این حس را در ذهن کودک نهادینه می کند که می توان با دغل و حقه بازی همیشه پیروز شد.
تاکنون مهمترین انیمیشنهای تولید شده در جهان در شرکت های بزرگ انیمیشن سازی هالیوود همچون والت دیزنی، پیکسار، دریم ورکز، ام جی ام و یا شرکتهای ژاپنی تحت حمایت و هدایت سردمداران هالیوود نظیر نیپون، تاتسونوکو، سونی و…. تولید شده است
۳- لوک خوش شانس:
مجموعه لوک خوش شانس، داستان گانگستر سپیدپوستی است که هیچ خانه و کاشانهای ندارد؛ اما همیشه فرشته نجات سرخ پوستان بومی است و وجودش باعث میشود که افراد و قبیلههای گوناگون، هیچ گاه وارد جنگ و دعوا نشوند. او به همراه اسب بذله گو و سگ شوخ طبعش همیشه به دنبال تبهکاران است و در پایان هر بخش، تنها به سوی غروب خورشید میرود؛
شاید اگر بدانیم غروب خورشید در کتاب مقدس، نماد سرزمین موعود یهودیان است، به خوبی پاسخ این پرسش را دریابیم. لوک خوش شانس سعی میکند تا به خوبی معرف یهودی خوش برخورد و مهربانی باشد که بدنبال سرزمین موعود و مادری خود است و در این راه به رسالت خود یعنی ایجاد امنیت برای دنیا عمل میکند.
۴- شیر شاه:
شاید کمتر کسی فکرش را بکند، مجموعه سه قسمتی شیر شاه بر پایه پیامهای سیاسی شکل گرفته باشد. در شیر شاه به خوبی جنگ دو ابر قدرت برتر- جنگل ـ و آشتی نسل های آینده آنها دیده میشود. این اثر نمادی از جنگ سرد آمریکا و شوروی در سال های طولانی پس از جنگ دوم جهانی است که سرانجام به آشتی نسلها و فروپاشی نظام کمونیسم پایان می یابد؛ اما یادمان نرود شیر در فرهنگ یهودی نماد سلطه جهانی صهیونیسم است.
در تورات میخوانیم:… و بقیه قوم یعقوب در میان امتها و قومهای دیگر مثل شیر در میان جانوران جنگل و مانند شیر درنده در میان گلههای گوسفند خواهند بود که هنگام عبور پایمال میکنند و می درند و کسی نمیتواند مانع آنها شود.
۵- جوجه اردک زشت:
شخصیت گوشه گیر جوجه اردک زشت تا حدی شبیه دامبو، فیل پرنده است، به ویژه اینکه در پایان، همانند او به موفقیت میرسد و تبدیل به یک قوی بسیار زیبا میشود. حرکت این قوی زیبا به سمت خورشید در غروب، همان نمای معروف انیمیشن لوک خوش شانس را به یاد میآورد.
۶- گالیور:
در همان نگاه نخست به انیمیشن معروف «گالیور» با یک سفید پوست قد بلند، با مدل مو و لباس انگلیسی ـ آمریکایی مواجه میشویم که از طریق دریاها به سرزمین عجیب کوتولهها (نماد مشرق زمین) پا نهاده و به آنها در مبارزه علیه دشمنانشان کمک میکند. به این ترتیب، ممکن است این موضوع در ذهن کودک ایجاد شود که این « انگلوساکسون ها» هستند که باید منجی همیشگی آنها باشند.
۷- شرک:
هرچند «شرک (۱)» انیمیشنی بسیار حرفهای، جذاب و دوست داشتنی بود، کودکان در قسمتهای دوم و سوم آن به طرز باور نکردنی با مقوله سکس و معاشقههای طولانی روبه رو شدند. این گونه تصاویر و صحنهها به تدریج ذهن کودک را درگیر موضوعاتی میکند که متناسب با سن او نبوده و وی را با بسیاری ناهنجاری های شخصیتی رو به رو میکند.
۸- سری جدید سندباد:
در سری جدید انیمیشن «سندباد (افسانه هفت دریا)»، دیگر اثری از آن فضای زیبای شرقی نیست. از علی بابا و علاالدین هم خبری نیست. به جای آن مخاطب با انبوهی از دیو و خشونت و جملات رکیک روبرو میشود و سندباد مهربان، تبدیل به کسی شده که با هفتاد ضربه شمشیر خود، یک کشتی بزرگ را تصاحب کرده و دریا را از خون رنگین میکند.
۹- ناین (نه):
این انیمیشن را باید برنامه استاندارد آموزش مبانی «کابالا» برای کودکان و حتی بزرگسالان نامید. در این انیمیشن به روشنی از فردی به نام «پاراسلوس» و کتاب معروف او نام برده میشود. (پاراسلوس یک جادوگر و پزشک معروف فرقه منحط کابالا یا همان عرفان صهیونیستی است). در این انیمیشن ضمن تبلیغ کاملا آشکار فرقه انحرافی کابالا بیننده به طور دقیق با فلسفه و مبانی این تفکر آشنا میشود.
در سال های اخیر، جهان غرب دریافته برای ادامه حیات نیاز به معنویت و نگاه فوق مادی به جهان دارد. از این روی، میبینیم در کشورهای غربی، توجه به آیینها و تفکرات شرقی روز به روز افزایش مییابد؛ حتی گسترش روزافزون اسلامگرایی در جامعه غربی را میتوان از این منظر بررسی نمود که حاصل از به بن بست رسیدن تفکرات مادی گرایانه غرب است
۱۰- ای کیو سان:
آنچه در مجموعه جذاب انیمیشنی «ای کیو سان» به خوبی تبلیغ میشود، نقش تفکرات بودایی در پرورش ذهن انسان است. کودکان ایرانی ناخود آگاه با دیدن این مجموعه جذب تفکرات بودایی و نیز آداب و سنن و باورهای آنها میشوند که این تنها به دلیل شخصیت جذاب مهربان و دوست داشتنی قهرمان فوق العاده باهوش قصه یعنی ای کیو سان است؛
۱۱- پاندای کونگ فو کار:
این هم از انیمیشنهای زیبای تولید شده در سالهای اخیر است که بسیار مورد توجه کودکان قرار گرفته و در آن کودک ایرانی به خوبی با باورها و ویژگی های خاص فرهنگ و آیین بودا آشنا میشود. لازم به ذکر است، کونگ فو، بیش از آن که یک ورزش باشد، یک مذهب و ایدئولوژی است که بر پایه باورهای بودایی شکل گرفته است و در این انیمیشن به طور بسیار جذابی تبلیغ میشود.
نکته: در سال های اخیر، جهان غرب دریافته برای ادامه حیات نیاز به معنویت و نگاه فوق مادی به جهان دارد. از این روی، میبینیم در کشورهای غربی، توجه به آیینها و تفکرات شرقی روز به روز افزایش مییابد؛ حتی گسترش روزافزون اسلامگرایی در جامعه غربی را میتوان از این منظر بررسی نمود که حاصل از به بن بست رسیدن تفکرات مادی گرایانه غرب است.
۱۲- فرار جوجهای:
این انیمیشن یکی از آثار جذاب برای کودکان است. سرتاسر فضای داستان، مزرعه ای است که با سیم خاردار گرفته شده و یادآور اردوگاههای کار اجباری آلمان نازی و هلوکاست (یهودی سوزی) کذایی است که سال هاست صهیونیسم در راستای اثبات آن میکوشد. ناجی مرغ های قربانی (نمادی از یهودیان) خروس خلبانی است که آمریکایی بوده و سرانجام با نجات مرغها آنها را به سوی دشتی باصفا (یادآور سرزمین موعود یهودیان ) راهنمایی میکند. این انیمیشن، یکی از بارزترین آثار کودکان در عرصه ترویج تفکرات صهیونیسم و ترویج هولوکاست است.
۱۳ ـ مجموعه باربی:
باربی مجموعه انیمیشن بسیار پر طرفداری است که همراه با عروسک و لوازم جانبی اش سالهاست به عنوان نماد ابتذال، برهنگی و مصرف گرایی جهان غرب در اذهان کودکان رخنه کرده و آنها را برای پذیرش نمادهای مبتذل فرهنگ غرب در بزرگسالی آماده می کند. این انیمیشن و عروسکهای آن با ده ها طرح و مدل در حالی که لبخندی ملیح بر لب دارد، به راحتی زمینههای الگوپذیری از پوشش، آرایش، رنگ مو، تناسب خاص اندام و به نوعی رفتار هوس انگیز را برای کودکان و نوجوانان فراهم میسازد.
کارشناسان بر این باورند، هجوم نمادهای باربی در جامعه، میتواند اثرات مخربی بر نوجوانان داشته باشد به گونه ای که در اروپا و آمریکا هم اکنون نهادها و موسسات ضد باربی تشکیل شده است. این کارشناسان معتقدند هم زیستی با باربی، باعث بلوغ زودرس و افزایش تمایلات هم جنس گرایی در دختران میشود.
کلام آخر
در این نوشتار به دنبال نقد این برنامه ها نبودیم، چراکه اگر چنین بود، قطعا برای هر یک باید به موضوعات بسیار بیشتری میپرداختیم؛ آنچه مسلم است اینکه بی گمان نقد و تحلیل هر یک از این آثار که از قضا به لحاظ تکنیکی بسیار قابل تأمل و گفت وگو هستند، فرصت بسیاری را می طلبد و می توان درباره هر یک از آنها ساعت ها به بحث نشست.
اما هدف این نوشتار اشاره ای بود به اصل موضوع و شاید تلنگری برای والدینی که کودکانشان، مخاطب اصلی این برنامه ها هستند.
جملات مذکور تحلیل محتوای کوتاهی بود از این آثار با هدف نمایان کردن ایدئولوژی نهفته در آنها. بر این باوریم وقتی این آثار را در کنار یکدیگر قرار می دهیم، هر یک همچون اجزای یک پازل بزرگ خواهند بود که در جوار هم فرهنگ صهیونیسم جهانی را تقویت کرده و ذهن کودک امروز را برای پذیرش تفکرات سلطه طلب صهیونیسم جهانی در آینده آماده می سازد.
فاطمه ناظم زاده
گروه جامعه و ارتباطات
فهرست منابع و مأخذ:
۱- سایت تابناک
۲- محمد حسین فرج نژاد- اسطورههای صهیونیستی سینما ـ موسسه فرهنگی موعود عصر-۱۳۸۸
۳- عبد الکریم اردستانی ـ یهودیت ـ انجمن معارف اسلامی ایران ـ ۱۳۸۲
تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور