چهارشنبه , ۷ آذر ۱۴۰۳
آخرین مقالات :
خانه » عاشورا اوج حماسه و تراژدی

عاشورا اوج حماسه و تراژدی

در میان حوادث پس از انتخابات، هیچ روزی به اندازه روز عاشورا و اتفاقاتی که ، جریان فتنه در آن به وجود آورد، در شناسایی ماهیت آن مؤثر نیفتاد. فتنه گران که در انتخابات و حوادث پس از آن از مردم انقلابی ایران شکست سختی خورده بودند برای روز عاشورا نقشه شومی طراحی کردند. این بار دشمن روی نقطه ای هدف گرفته بود که رمز پیروزی ملت ایران در انقلاب و دفاع مقدس و فتنه های کوچک و بزرگ سالهای پس از انقلاب بود و آن دین و مذهب، به خصوص فرهنگ عاشورا بود.. دشمنان که از فرهنگ عاشورا و مردم عاشق اباعبدالله ضربات سختی خورده بودند کینه ی خود را برای این روز آماده کرده و با زمینه سازی فتنه گران داخلی تصمیم داشتند کار نظام و فرهنگ عاشورایی را تمام و به تخریب و براندازی نظام بپردازند .

عاشورا هم اوج حماسه است و هم اوج تراژدی، چشم تاریخ چنین حماسه شکوهبار و چنین تراژدی خونرنگی را ، در سراسر حیات بشر، هرگز ندیده است.

حرکت امام حسین (ع) که منجر به حادثه عاشورا گردید ، چیزی جز یک انقلاب اسلامی و تلاش در راستای تحول اصلاح جامعه اسلامی نبود. انقلاب دینی امام حسین (ع) به عنوان مهمترین عامل برقراری اسلام راستین و کوبنده ی تحریفات دینی، همواره در طول تاریخ مورد بغض دشمنان اسلام و دیانت بوده است. در کنار دشمنان خارجی، همواره دوستان نادان متن جامعه اسلامی و مسلمانان ناآگاه نیز، خواسته یا ناخواسته، ضربه های هولناکی به این حادثه بزرگ وارد کرده اند.فرهنگ عاشورا در طول تاریخ همواره برای جامعه اسلامی و مؤمنین الهام بخش بوده و حرارتی در دلهای مؤمنین ایجاد کرده که هرگز به سردی نمی گراید.

عاشورا هم اوج حماسه است و هم اوج تراژدی، چشم تاریخ چنین حماسه شکوهبار و چنین تراژدی خونرنگی را ، در سراسر حیات بشر، هرگز ندیده است

جلوه های این الهام بخشی را در طول تاریخ و خصوصاً در دوران اخیر در پیروزی انقلاب اسلامی، حماسه آفرینی های ۸ سال دفاع مقدس ، و پیروزی جنگ ۳۳ روزه لبنان و … به وضوح می توان مشاهده نمود . از طرف دیگر دشمنان اسلام که آثار و کارکرد والای این فرهنگ را دیده اند با تمامی وجود تلاش می کنند تا از قدرت حقیقی و نقش سازنده مجالس و آئین های عزاداری بکاهند که در این رابطه بحث فرهنگ عاشورا می‌تواند مانعی بزرگ بر سر راه دشمنان قسم خورده اسلام باشد و توطئه های آنان را نیز خنثی نماید. بی تردید همان گونه که عاشورای سال ۸۸ روزی تلخ در تاریخ ایران به شمار می آید، ۹ دی ۸۸ نیز به روزی ماندگار و حماسی در تاریخ ایران اسلامی تبدیل شده است.

در عاشورای حسینی و در حالیکه مردم در سراسر ایران مشغول عزاداری اباعبدالله الحسین و اصحاب با وفا و بی پناهش بودند، عده ای آشوبگر با دادن شعارهای افراطی و تخریبی در چند خیابان تهران، ارزش ها و مقدسات اسلام و ملت را مورد توهین قرار دادند .

ساعتی بعد عزاداران حسینی که از گستاخی و حرمت شکنی این افراد به خشم و حیرت آمده بودند با حضورانبوه خود به مقابله با حرمت شکنان پرداختند و با سر دادن شعارهایی نظیر «حسین حسین شعار ما شهادت افتخار ما»، «این همه لشکر آمده به عشق رهبر آمده»و «منافق حیا کن، عاشورا رو رها کن» باعث فرار آشوبگران شدند .

رد پای بیگانه

دیری نپایید که مشخص شد اتاق فکر هتک حرمت عاشورا در خارج از مرزها، اغتشاشات را سازماندهی کرده است و این ها از فرصت زمانی که مردم مشغول عزاداری سالار شهیدان بودند سوء استفاده و چهره خود را بر ملا کردند یکی از رسانه های ضدانقلاب با هماهنگی، مرخصی های تعطیلات کریسمس کارکنان خود را لغو کرده بود تا در روز عاشورا بتواند سرویس لازم را به آشوبگران ارائه بدهد. همچنین رسانه های بیگانه از جمله بی بی سی، العربیه و صدای آمریکا اقدامات اغتشاشگران در روز عاشورا را به طور ویژه پوشش دادند.

به دنبال هتک حرمت عاشورای حسینی به یکباره فریاد حمایت های دولت های غربی، آمریکا و رژیم صهیونیستی و گروهک های ضد انقلاب از اغتشاشگران بلند شد. “یهود باراک” وزیر جنگ رژیم صهیونیستی فردای عاشورای ۸۸ خواستار حمایت بیشتر این کشورها از اغتشاشات در ایران شد. دولت اوباما حمایت قاطع خود را از اغتشاشگران روز عاشورا اعلام کرد و آنها را شهروندانی نامید که در جستجوی حقوق جهانی خود هستند. روزنامه دیلی تلگراف یک هفته پس از این جنایت گزارش داد که اوباما پس از اغتشاشات روز عاشورا در ابراز حمایت از اغتشاشگران ایرانی متعهد شد که در تمامی رویدادهای غیرمنتظره، از اغتشاشگران در ایران حمایت کند و پس از دستگیری اغتشاشگران، خواستار آزادی بی درنگ آشوب طلبان شده بود.

هم چنین میرحسین موسوی نامزد شکست خورده انتخابات، در بیانیه مشابهی پس از جنایات عاشورا خواستار آزادی همه بازداشت شدگان شد.

افشای ماهیت پنهان آشوب طلبان

یک ویژگی مهم جنایات عاشورای ۸۸ افشای ماهیت پنهان آشوب طلبانی بود که به بهانه اعتراض، آسایش عمومی را سلب کرده بودند تا جایی که اگر هم افرادی به حمایت از این فرقه می پرداختند، پس از این اتفاقات، رای خود را پس گرفتند و  در صف مقابل ایستادند.هم چنین هتک حرمت روز عاشورا و زیرپا گذاشتن ارزش‌های انسانی لکه ننگی بر پیشانی موج‌سواران فتنه‌گر است که با سرسپردگی علنی و آشکار به بیگانگان، در توهم براندازی نظام اسلامی‌اند. در این راستا موسوی ، با نادیده گرفتن شعور جامعه و مشاهده حوادث آن در تلاش بود که  واقعیت را پنهان و تحریف سازد و در بیانیه شماره ۱۷ خود آشوب‌آفرینان روز عاشورای ۸۸ را “مردمی خداجو ” دانست که به دادخواهی از مردم مظلوم آمده اند . ملت آگاه و فهیم ایران اسلامی که همواره وفاداری خود را به نظام اسلامی و اصل رفیع ولایت فقیه و رهبری فرزانه اثبات کرده‌اند و در رفراندوم بزرگ ۲۲ خرداد ماه بزرگترین «نه» تاریخی را به غرب مداران دین‌ستیز و خودباخته نشان داده‌اند، بار دیگر سودجویان غربی و بازی‌خوردگان استکبار را سر جای خود ‌نشاندند».

حرکت امام حسین (ع) که منجر به حادثه عاشورا گردید ، چیزی جز یک انقلاب اسلامی و تلاش در راستای تحول اصلاح جامعه اسلامی نبود

در واقع حوادث عاشورای تهران و هتک حرمت سرور و سالار شهیدان هدفی جز ویران کردن کشور و تجزیه آن و سپردن به دست بیگانگان و جدایی حکومت از اسلام نداشت ولی هوشیاری وفاداران به اسلام و نظام نشان داد که مغرضان و سودجویان هرگز به اهداف شوم خود نخواهند رسید و به علت این که جمهوری اسلامی ایران از پشتوانه مردمی و اقتدار کامل برخوردار است، خواب‌هایی مانند انقلاب مخملی و براندازی حکومت اسلامی آن توسط دشمنان هرگز تعبیر نخواهد شد .

مشکل این جبهه آن بود که تقلید ناشیانه و به قول رهبری “کاریکاتوری ” از تحولات انقلاب اسلامی سال ۵۷ را در دستور کار خود قرار داده بود. اگر در انقلاب اسلامی مناسبت‌های مذهبی برای ایجاد انقلاب فرصت‌سازی می‌کرد، از این جهت بود که رهبر انقلاب، فعالان انقلابی و عموم مردم انقلابی به باورهای مذهبی و دینی ایمان قلبی داشتند و این از سر تظاهر و صحنه‌آرایی نبود.

جان‌مایه انقلاب اسلامی در همان ایدئولوژی دینی بود. لذا مکان‌های مقدس مذهبی نظیر مساجد مرکز تجمع نیروهای انقلابی بود و مناسبت‌های مذهبی نیز فرصت‌های تاریخی برای حرکت به سوی انقلاب محسوب می‌شد. اما در شرایطی که ایدئولوژی مبارزاتی تجدید نظرطلبانه و سکولاریستی است، رهبران آن به تعارض‌های متعدد دچارند و نیروهای خیابانی به ارزش‌های دیگری می‌اندیشند، استفاده از نمادهای مذهبی و مناسبت‌های مذهبی چیزی جز تظاهر و ریا نخواهد بودو در چنین وضعیتی آنها حتی به این فکر نکرده بودند که ممکن است این جمعیت به رفتارهایی دست بزند که حتی نتیجه معکوس ببخشد.

به عبارت دیگر، وقتی قرار باشد نیروهای سکولار با تقلیدهای کاریکاتوری و ناشیانه از انقلاب اسلامی از مناسبت‌های مذهبی برای مقابله با نظام اسلامی بهره ببرد نتیجه چیزی جز وقایع روز عاشورای ۱۳۸۸ نخواهد بود.

فاطمه برادران

گروه جامعه و ارتباطات