یکشنبه , ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین مقالات :
خانه » سکوت هاشمی در آستانه نهم دی به چه معناست

سکوت هاشمی در آستانه نهم دی به چه معناست

انتشار اخباری از سکوت هاشمی رفسنجانی در آستانه سالگرد فرارسیدن یوم الله ۹ دی نسبت به این حماسه ملی، مجمع تشخیص مصلحت نظام را به واکنش واداشت به نحوی که مجمع تشخیص مصلحت با صدور بیانیه‎ای، بدون ذکر نام ۹ دی اعلام کرد که هاشمی رفسنجانی حوادث عاشورا را در سال گذشته محکوم کرده بوده است!

 

در حالی که با نزدیک شدن سالگرد حماسه مردم در یوم الله نهم دی ماه ، سران قوا به تجلیل از این اقدام مردم پرداخته و هر یک به تعبیری زبان به تبیین چیستی و چرایی حرکت مردم ایران در روز  نهم دی گشودند، هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با سکوت و عدم اعلام موضعی رسمی، تعجب افکار عمومی را برانگیخت.

اما انتشار این موضوع در برخی رسانه‎ها سبب شد تا مجمع تشخیص نظام با صدور بیانیه‎ای، برای تکذیب سکوت هاشمی رفسنجانی در سالگرد حماسه نهم دی در روزهای اخیر، به سخنان هاشمی رفسنجانی در سال گذشته استناد کند!

این بیانیه که با ادبیاتی ابتدایی تنظیم شده است ضمن اشاره به اولین و آخرین مواضع هاشمی رفسنجانی نسبت به هتک حرمت عاشورا که با یک هفته تاخیر منتشر شده و در آنهم اشاره‎ای به حماسه مردم در نهم دیماه نشده بود، سکوت هاشمی در سال جاری را تکذیب کرده است! و می‎نویسد:

در پی شانتاژ برخی روزنامه ها و سایت های خبری مدعی حمایت از دولت و القای ادعایی کذب در خصوص عدم موضع گیری آیت الله هاشمی رفسنجانی در مورد حرمت شکنی عاشورای ۸۸ و راهپیمایی مردمی روز نهم دی ماه همین سال ، ضمن ارسال دو سند در این خصوص که ادعای غیراخلاقی و مغرضانه، این رسانه ها را فاش می سازد توضیح ذیل را نیز ضروری می داند.

خوشبینانه ترین احتمال ممکن در خصوص این رسانه ها این است که امکان دارد ادعای آنان ناشی از بی اطلاعی از مواضع رئیس مجلس خبرگان رهبری و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام باشد چون معمولا این رسانه ها، اخبار جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام  و یا اطلاعیه ها و بیانیه های ریاست آن را به کلی  سانسور کرده و حق اخلاقی و حرفه ای رسانه ای خود می دانند که مخاطبین خود را در جریان این گونه مخاطب و اخبار قرار ندهند و یا واقعا قصد و غرض سیاسی دیگری باید در کار باشد که قضاوت در این خصوص را به افکار عمومی واگذار می کنیم.
سند اول مربوط به تاریخ ۱۳۸۸٫۱۰٫۹  با عنوان “بیانیه مجمع تشخیص مصلحت نظام  درباره حوادث روز عاشورا “است.

سند دوم مربوط به تاریخ ۱۳۸۸٫۱۰٫۱۲  با عنوان “تشکیل جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام ” است که در آن آیت الله هاشمی رفسنجانی در ابتدای جلسه صراحتا از حضور حماسی مردم در راهپیمایی نهم دی ماه تشکر و قدردانی کرده و آن را حاکی از حمایت همه جانبه مردم از نظام و ولایت و رهبری دانسته است.

امید آنکه رسانه هایی که از سر دلسوزی!! نگران عدم اعلام مواضع مجمع تشخیص مصلحت نظام  و ریاست آن در خصوص این دو واقعه بودند با انتشار آن از نگرانی نجات یابند.

با این حال مشخص نیست اشاره روابط عمومی مجمع تشخیص به جلسه روز ۱۱ دی ماه ۸۸ که در آن هاشمی رفسنجانی برای “اولین و آخرین بار” درباره حماسه ۹ دی اظهارنظر کرد، چه ارتباطی به سکوت وی در سال جاری دارد؟

هاشمی رفسنجانی، سال گذشته و پس از واقعه هتک حرمت عاشورای حسینی که منجر به خلق حماسه ۹ دی از سوی مردم شد، تا حدود یک هفته هیچ موضعی نگرفت به طوری که سکوت نسبتا طولانی او به همراه مواضعی که در جریان آشوب های پس از انتخابات گرفته بود، باعث شد که در تجمع بزرگ عاشورائیان(۹دی) پلاکاردهایی را در انتقاد از سکوتش مشاهده کند.بخشی از راهپیمایان در ۹ دی چنین عنوان می کردند که از هاشمی رفسنجانی انتظار اتخاذ مواضعی روشن و دور از ابهام دارند.