تبلیغات گسترده در این باره اما سبب نشد تا در تاسوعا جمعیتی بیش از ۵۰۰ نفر در خیابان انقلاب جمع شوند و شعارهای انحرافی بدهند. برخورد سنگین نیروی انتظامی با این افراد در روز تاسوعا سبب شد تا برخی نهادهای مسئول پیشبینی کنند، روز عاشورا مشکل حاد امنیتی وجود نخواهد داشت. از سوی دیگر برگزاری مراسم روز عاشورا در تکیه ها، حسینیهها و مساجد سبب شد تا از ساعات اولیه صبح روز ۴ دی ماه ۱۳۸۸، جماعت طرفداران موسوی در خیابانهای مرکزی تهران، دست به اغتشاش و حرمت شکنی بزنند.
این افراد که به صورت سازماندهی شده بدون حمل هرگونه ادوات مخصوص عزاداران و دستهجات عزاداری، نمادهای سبز را حمل میکردند، به صورت سازماندهی شده از خیابانهای اسکندری به سوی تقاطع خیابان توحید، میدان فردوسی به سمت میدان انقلاب، میدان امام حسین(ع)، پل چوبی، خیابان حافظ به سمت چهارراه کالج و چهارراه ولیعصر حرکت کردند و با اخلال در عبور و مرور عزاداران و مردمی که در تردد به سمت مجالس عزاداری بودند، شعارهای انحرافی سردادند.
طرفداران موسوی شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «یا حسین میرحسین» و «مرگ بر اصل ولایت فقیه» را در حالی که دستهای خود را بالای سر گرفته و کف میزدند، تکرار میکردند. این افراد که به چوب، چماق و سنگ مسلح بودند، پس از هر درگیری با نیروهای انتظامی و متفرق شدن، به خیابانهای فرعی هجوم میآوردند و به تخریب اموال عمومی بویژه شکستن شیشهها میپرداختند. آشوبگران در تقاطع اسکندری- آزادی با کندن میلههای خطوط ویژه اتوبوسهای تندرو و قرار دادن آنها در وسط خیابان تلاش کردند تردد مردم را مختل کنند.
این افراد هر خودرویی را که گمان میکردند ارتباطی با نیروهای انتظامی و یا مردم مسلمان و عزادار دارد، با سنگ مورد حمله قرار میدادند. اغتشاشگران در تقاطع کریمخان- حافظ، ۲ خودروی پلیس را آتش زدند. این افراد همچنین در مسیرهای اصلی مانند خیابان انقلاب و خیابان کریمخان اقدام به آتش زدن سطلهای زباله و قرار دادن آنها در وسط خیابان کردند، بطوری که دود ناشی از این اقدام برخی خیابانها را فراگرفت.
در میدان ولی عصر نیز اغتشاشگران با آتش زدن کیوسک نیروی انتظامی و یک خودروی پلیس به پایکوبی مشغول شدند. در حاشیه میدان ولیعصر(عج) تهران پرچمهای مقدس یا زهرا(س) و یا حسین(ع) توسط حامیان موسوی پاره و به آتش کشیده شد.
اما شدیدترین درگیریها در زیرپل کالج، خیابان حافظ و چهارراه ولی عصر رخ داد. در این درگیری?ها، اغتشاشگران جمعی از کادرهای نیروی انتظامی را به گروگان گرفتند و بشدت مضروب کردند. چند جوان نیز با ظاهر حزباللهی مورد ضرب و جرح شدید قرار گرفتند و از سوی جریان سبز هتک حیثیت شدند. همچنین چند بانک و مغازههای شخصی در زیر پل کالج به آتش کشیده شد. مرکز بسیج وزارت نفت در خیابان حافظ نیز به آتش کشیده شد.
* حضور عزاداران حسینی
با نزدیک شدن به ظهر و انتشار خبر هتک حرمت روز عاشورا در هیأتهای مذهبی و مساجد، عزاداران حسینی به خیابانهای مرکزی تهران گسیل شدند. شمار قابل توجهی از مردم نیز در تقاطع انقلاب- فلسطین تجمع کردند. این افراد با سردادن شعارهای انقلابی از جمله «لبیک یا خامنهای لبیک یا حسین است» و سینهزنی، اقدامات خرابکارانه اغتشاشگران را محکوم کردند. سعید حدادیان در جمع این افراد اقدام به مرثیهسرایی کرد.
همچنین بعد از اذان ظهر حوالی ساعت ۱۴ با حضور گسترده نیروهای امنیتی و نیروی انتظامی، تعداد زیادی از اغتشاشگران بازداشت شدند و نیروهای انتظامی کنترل اوضاع را در خیابان انقلاب در دست گرفتند و مردم با سردادن شعارهای انقلابی به طرف میدان فردوسی راهپیمایی کردند.
راهپیمایان شعارهای «الله اکبر خامنهای رهبر»، «حزب فقط حزبالله، سیدعلی روحالله»، «منافق حیاکن عاشورا را رها کن» و «مرگ بر منافق»، «حزب فقط حزب علی رهبر فقط سید علی»، «ماشاءالله حزب الله»، «مرگ بر منافق»، «این همه لشکر آمده به عشق رهبر آمده»، «وای اگر خامنهای حکم جهادم دهد ارتش عالم نتواند که جوابم دهد» را سر میدادند. تعداد زیادی از بانوان عزادار حسینی(ع) نیز در خیابان حافظ به سمت تقاطع کالج راهپیمایی کردند.
راهپیمایان که پرچمهای عزای حسینی و پرچم جمهوری اسلامی ایران را در دست داشتند، با سر دادن شعارهای انقلابی مانند «حزب فقط حزب علی رهبر فقط سید علی» حرکت اغتشاشگران را محکوم کردند. همچنین گروههای مردمی با حرکت روی پل حافظ – جمهوری بر ضد اغتشاشگرانی که تعدادی از آنها در مسیر خیابان جمهوری بودند، شعار دادند. صدها موتور سوار نیز که پرچمهای هیأت خود مرکب از «یاحسین»، «یا مهدی ادرکنی» و… را به دست گرفته بودند، بطور مستمر در خیابان انقلاب به گشتزنی پرداختند. حدود ساعت ۱۶ آرامش به خیابانهای تهران بازگشت و نیروهای انتظامی در این خیابانها مستقر شدند.
* حمله به نمازگزاران
همچنین ظهر روز عاشورا عدهای از حامیان موسوی، با حضور در میدان جمهوری اسلامی و مشاهده برگزاری نماز ظهر عاشورا در هیأت رهپویان آل طاها، به عزاداران حسینی حاضر این هیأت هجوم آورده و به سمت آنها سنگپراکنی کردند. این افراد که نمادهای سبزرنگ نیز با خود داشتند، تعدادی از نمازگزاران را نیز مورد ضرب و شتم قرار داده و با سنگپراکنی به سوی «حجتالاسلام صالحان» امام جماعت این هیأت، وی را مجروح کردند. علاوه بر امام جماعت این هیأت، تعداد دیگری از عزاداران حسینی در این هیأت نیز به جهت سنگپرانی و ضرب و شتم این افراد، مجروح شدند.
حجتالاسلام صالحان امام جماعت نماز میدان جمهوری اسلامی در این باره میگوید: این نماز حدود ۱۲ سال سابقه دارد که در ضلع شمال شرقی میدان جمهوری اسلامی انجام میگیرد و تقریباً بنیان نمازهای ظهر عاشورا در تهران و شهرستانها را همین نماز گذاشته است.
افرادی که در این نماز شرکت میکنند دو قشر هستند یک قشر افرادی که متعلق به هیأت (آل طاها) هستند و عدهای از مردم هم فقط برای اقامه این نماز در میدان جمهوری حضور پیدا میکنند.
صالحان با بیان این که همیشه این نماز در فاصله میدان جمهوری و ارومیه انجام میگیرد، تصریح کرد: بخاطر عملیات مترو دو سال است این نماز در فاصله بین خیابان ارومیه و شهید کلهر که دقیقاً یک چهارراه بعد از میدان آزادی است برگزار میشود.
با اطلاع رسانیهایی که شده بود، جمعیت خوبی حضور پیدا کرد، لذا هرسال بخاطر حضور جمعیت از ساعت ۱۱:۳۰ مقابل خیابان ارومیه بسته میشود، در همین حال در خیابان آزادی ساعت ۱۱:۱۵ تقاطع نواب یک راهپیمایی از سوی جنبش سبزیها انجام شد که شعارهای تندی میدادند و وقتی که سر چهارراه رسیدند با نیروهای ناجا درگیر شدند. ساعت ۱۱:۴۰ این اغتشاشگران از بالا به خیابان نواب سرازیر شدند به گونهای که پشت صفوف نماز خانمها رسیدند، اتفاقاً پشت صف خانمها سطل زبالههای قابل اشتعال که همواره ابزاری برای این جماعت است و شهرداری هم رسیدگی نمیکند وجود داشت که عدهای که نمادهای سبز داشتند قصد به آتش کشیدن آنها را داشتند که با ممانعت برخی از اعضای هیأت و بسیجیها جلوگیری شد. اگر این سطلها آتش میگرفت خانمهایی که نزدیک آنها بودند هم میسوختند اما زمانی که از آتش زدن سطلهای زباله ناتوان شدند، ضلع غربی که شهرداری از یک هفته قبل کنده بود باعث شد که سنگهایی در اختیار اغتشاشگران قرار گیرد و سنگها هم به گونهای بود که حدود ۱۰ متر را در اختیار آنها قرار داده بود تا سنگ پرانی کنند لذا موفق به این کار شدند. یکی از رفقای ما که خلبان ایران ایر است با همسر و فرزندش آمده بود که قصد داشت در برابر این جماعت بایستد ولی متأسفانه ایشان را دربرابر همسر و فرزندش کف خیابان خواباندند و بشدت وی را مجروح کردند، همچنین بینی یکی دیگر از افراد را شکستند و علیرغم اینکه دوستان از اصابت سنگها بهبنده و مردم جلوگیری میکردند یکی از سنگها نیز بهبنده خورد و من از ناحیه گوش و صورت بشدت زخمی شدم. با این وضعیت نماز اقامه شد.
* قتل مشکوک خواهرزاده موسوی
یکی از اتفاقات قابل توجه روز عاشورا، کشته شدن علی موسوی خواهرزاده میرحسین موسوی بر اثر تیراندازی در خیابان آزادی بود. علی موسوی با سلاحهایی غیرسازمانی و به صورت نشانه دار مورد هدف قرار گرفته بود. شامگاه روز ۴ دی فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ با صدور اطلاعیهای توضیحاتی درباره وقایع روز عاشورا در تهران ارائه داد که محتوای آن حاکی از صحت اخبار مبنی بر قطعی بودن عملیات تیمهای ترور در حادثه کشتهشدن خواهرزاده میرحسین موسوی دارد.
در این اطلاعیه آمده بود: در روز عاشورای حسینی فتنهگران با سوءاستفاده از خویشتنداری مأموران خدوم نیروی انتظامی و با برنامهریزی قبلی و هدایت و فراخوان بیگانگان، اقدام به تحرکات ضدانقلابی، تخریب اموال دولتی، عمومی و شخصی، ضرب و شتم عزاداران حسینی و حمله به مأموران انتظامی کردند که با بررسیهای صورت گرفته وضعیت جان باختگان این حوادث برای آگاهی افکار عمومی به شرح زیر اعلام میشود:
– آقای سید علی موسوی حبیبی بدون اینکه در صحنه اغتشاشات حضور داشته باشد در یکی از خیابانهای فرعی تهران (خیابان شادمان)، در حدود ساعت ۱۲ الی ۱۳ ششم دی در حین حرکت، به دست سرنشینان یک دستگاه خودرو با سلاح گرم هدف ترور قرار گرفته که به علت تأخیر در انتقال به بیمارستان دچار خونریزی شدید شد و فوت کرد. تحقیقات گسترده برای شناسایی عنصر یا عناصر تروریست ادامه دارد. ۲ نفر با هویت معلوم در روز یاد شده در تقاطع خیابانهای انقلاب و حافظ در جریان حمله و تهاجم با اشیای سخت به مأموران نیروی انتظامی زخمی شدند و پس از انتقال به بیمارستان جان باختند. یک نفر با هویت نامعلوم به علت سقوط از پل و ۲ نفر با هویت معلوم بر اثر برخورد خودرویی با آنان در تجمع اغتشاشگران جان باختند. تحقیقات درباره این موارد ادامه دارد. یک نفر با هویت نامعلوم در جریان اغتشاشات با ضربات کارد کشته شده است.
* حضور فائزه هاشمیچند روز بعد از روز عاشورا تصاویری منتشر شد که نشان دهنده حضور فائزه هاشمی در اغتشاشات روز عاشورا بود. فائزه هاشمی هیچ گاه این تصاویر را تکذیب نکرد و فقط به فحاشی نسبت به رسانههای مخالفش پرداخت.
دو روز بعد دانشجویان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد که محل تحصیل فائزه هاشمی است، در اجتماعی بیسابقه بشدت نسبت به عملکرد فائزه هاشمی و رئیس این واحد دانشگاه (عبدالله جاسبی) اعتراض کردند. این دانشجویان با حرکت از مقابل دانشکده علوم انسانی این دانشگاه به سمت محوطه اصلی دانشگاه، با سردادن شعارهایی علیه رئیس دانشگاه آزاد، به بیتفاوتی مسئولان دانشگاه آزاد نسبت به این ساختارشکنیها اعتراض کردند.
این دانشجویان که شعار میدادند: «دانشگاه مخملی نمیخواهیم» و «جاسبی استعفا، استعفا» سپس با حرکت به سمت دفتر جاسبی در طبقه هفتم دانشکده علوم انسانی این دانشگاه، اقدام به برقراری یک تجمع آرام در دفتر جاسبی کردند. این درحالی بود که حراست دانشگاه نیز در این بین اقدام به ضبط پرچمهای ایرانی که در دست دانشجویان بود نمود. دانشجویان دانشگاه آزاد در مقابل دفتر جاسبی شعار میدادند: « مفسد اقتصادی اعدام باید گردد؛ فائزه هاشمی اخراج باید گردد.»
* آغاز محکومیتها
محکومیت حرمت شکنی روز عاشورا از عصر همان روز آغاز شد و این بار هم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پیشگام بود. در این بیانیه آمده بود: با خبر شدهایم که متأسفانه امروز، در روز عاشورا در حالیکه ملت سوگوار بطور یکپارچه در مراسم عزاداری و روضه خوانی اباعبدالله الحسین (علیه السلام) شرکت داشتهاند و بر سر و سینه میزدند، عدهای ساختارشکن، با کف و سوت با حرمتشکنی عاشورای حسینی، بطور سازمان یافته و هماهنگ با سامانههای دروغ پردازی و شایعه پراکنی استکبار علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران علاوه بر تخریب اموال عمومی و اغتشاش، به قرآن، مساجد، حسینیهها و تکیهها، نذورات، عزاداران و مراسم حسینی اهانت و جسارت کردهاند و گستاخی را با شعار علیه باورها و ارزشهای اسلامی و مقدسات مذهبی برای تحقق خوابهای پریشان دشمنان اسلام و ایران، بیشتر کردهاند.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تسلیت این حرمت شکنی بزرگ به ساحت مقدس ولیعصر(عج) و رهبر فرزانه و مراجع تقلید و کلیه حوزویان و دانشگاهیان با بصیرت و آحاد ملت اعلام میدارد امروز پاسخگویی به ندای هل من ناصراً حسینی در استمرار آرمان امام راحل و شهدای والامرتبه اسلام و حفظ و حمایت از نظام مقدس جمهوری اسلامی و ولایت فقیه و بصیرت در برابر فتنه گران و اطاعت از ولی فقیه واجب الاطاعه و رهبر حکیم و فرزانه حضرت آیتالله العظمی خامنهای (دامت برکاته) که حجت شرعی و قانونی برای همه است تجلی پیدا میکند. اطمینان داریم که خروش حسینی شما عاشورائیان و غیرت دینی و انقلابی ملت آگاه و حاضر در صحنه توطئه دشمنان اسلام و نظام اسلامی را چون گذشته خنثی خواهد کرد.
* امت خداجو
علی رغم تمام هتاکیها و بیحرمتیهایی که جریان طرفدار موسوی در روز عاشورا مرتکب شد، میرحسین موسوی در بیانیهای اغتشاشگران روز عاشورا را امتی خداجو خواند که به صحنه آمدهاند و نشان دادند که شبکههای وسیع اجتماعی و مدنی که در طول انتخابات و بعد از آن به صورت خودجوش شکل گرفته است، منتظر اطلاعیه و بیانیه نمیمانند!
موسوی حامیانش را اینچنین توصیف کرد: عزاداران حسینی در این روز مقدس حسین حسین گویان به صورت مسالمتآمیز و بدون شعارهای تند روانه میدانها و مسیرهایی شدند که خود انتخاب کرده بودند و این بار نیز چون دفعات گذشته با اعمال تحریکآمیز مواجه شدند، خشونتهای غیرقابل باور چون زیر کردن راهپیمایان، تیراندازی نیروهای لباس شخصی که امروز هویت آنها بر کسی پوشیده نیست و روز بهروز پرده از چهره آنان و سرانشان کنار زده میشود، فاجعهای را آفرید که اثرات آن به این زودی از صحنه سیاسی کشورمان رخت برنخواهد بست.
اما موسوی در انتهای بیانیه اش پیشنهاداتی را نیز مطرح کرد که دقت در محتوای این پیشنهادات که جهت خروج از بحران صورت میگرفت، نشان میداد که همان اظهارات هاشمی رفسنجانی در نمازجمعه ۲۶ تیر است.
هاشمی رفسنجانی در خطبههای نماز جمعه وضعیت کشور را بحرانی خواند و به ارائه راهکارهایی برای خروج از آن پرداخت و در این بیانیه هم موسوی تأکید میکند که تا وجود یک بحران جدی در کشور به رسمیت شناخته نشود، راهی برای خروج از مشکلات و مسائل پیدا نخواهد شد. آزادی زندانیان که در حوادث بعد از انتخابات دستگیر شده بودند، استفاده از اصطلاح اعتمادسازی میان حاکمیت و مردم نیز از جمله محورهای مشترک اظهارات هاشمی رفسنجانی و بیانیه موسوی بود.
بازخوانی واکنش آیات عظام و بزرگان انقلاب اسلامی به حرمت شکنی فتنه گران در روز عاشورا و عتابهای آنان به اصحاب فتنه در داخل که با رهبری غربیان، مجری بی حرمتی به اعتقادات و مقدسات یا به قول کارشناسان خارج نشین فتنه، فتح سنگر به سنگر بودند، میتواند در دشمن شناسی مؤثر واقع شود.
عاشورای حسینی سال ۸۸ از این جهت در تاریخ ایران اسلامی پررنگتر نوشته شد که خاندان رسول الله(ص) باردیگر، پس از ۱۳۰۰ سال در دیاری که شهره به دوستداران اهل بیت(ع) هستند مورد هتک حرمت قرار گرفت. این اتفاق که پس از هتک حرمتهای پی در پی مقدسات صورت گرفت پیامهای زیادی را با خود به همراه داشت.
بازخوانی واکنش آیات عظام و بزرگان انقلاب اسلامی به این واقعه و عتابهای آنان به اصحاب فتنه در داخل که با رهبری غربیان، مجری بی حرمتی به اعتقادات و مقدسات یا به قول کارشناسان خارج نشین فتنه، فتح سنگر به سنگر بودند، میتواند در دشمن شناسی مؤثر واقع شود.
* مراجعی که حرمت شکنی روز عاشورا را محکوم کردند
مراجع عظام تقلید همچون آیتالله نوری همدانی، آیتالله جوادی آملی، آیتالله مکارم شیرازی، آیتالله شبیری زنجانی، آیتالله سبحانی و همچنین آیتالله یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و ۲۲۲ تن از نمایندگان مجلس با صدور بیانیهها و مصاحبههایی از هتک حرمت صورت گرفته در روز عاشورا اعلام انزجار کردند.
در بیانیه آیتاللهالعظمی نوریهمدانی آمده: در تهران نیز در روز عاشورای حسینی با حرمت شکنی بیشتر، اغتشاش و تخریب صورت گرفت که با محکوم کردن این تلاشهای مذبوحانه به فریب خوردگان اعلام میکنیم که مردم انقلابی ایران که قرنهاست از مکتب عاشورا الهام میگیرند در برابر این اعمال ضد عاشورایی هرگز ساکت نمیماند و با خشم توفنده همه آنها را محو و نابود خواهد کرد و چهره فتنه گران و فتنه سازان را نمایانتر خواهد ساخت و آنان را به جزای اعمال خود خواهد رسانید.
* عاشورا همه چیز را مشخص کرد
آیتالله جنتی در اولین نماز جمعه پس از واقعه عاشورای ۸۸ پشت تریبون نماز جمعه تهران قرار گرفت و با اشاره به حوادث روز عاشورا گفت: عدهای باورشان شده بود که نظام ضعیف شده است و مردم طرفدار آن نیستند و آمادگی دارند که به برخورد فیزیکی بپردازند، از این رو عدهای را در خیابانها جمع کردند و این وضع را به وجود آوردند که کسی باور نمیکرد. در روز عزا و ماتم به خیابان آمدند و با آن وضع دشمنی با امام حسین (ع) را نشان دادند بطوری که یکی از آنها گفته بود میخواهیم حسین شما را ریشه کن کنیم.
جنتی که در اتفاقات پس از انتخابات و فضای فتنه با مواضع صریح خود بارها از سوی تیم رسانهای جریان برانداز مورد هجمه و فحاشی قرار گرفت ضمن استناد به آیهای از قرآن مجید که خداوند اسباب نابودی دشمنان اسلام را به دست خودشان فراهم میکند، ادامه داد: آنها در روز عاشورا به دست خودشان کار را تمام کردند، به جنگ اسلام، انقلاب و امام حسین(ع) آمدند و هویت و ماهیتشان روشن شد و دیگر برای کسی جای شکی باقی نماند. آبروی اینها رفته است و معلوم نیست چگونه رویشان میشود در چشم مردم نگاه کنند و چگونه میخواهند با این مردم زندگی کنند.
آیتالله احمد جنتی «هیهات منّا الذله» را یکی از بزرگترین پیامهای واقعه عاشورا برای همه اعصار بیان کرد و گفت: هر آزادیخواه، ظلم ستیز و
عدالت خواهی باید تا قیامت از این پیام درس بگیرد، در تاریخ بالاترین دشمنیها با علی(ع) و آل علی(ع) شد اما با توجه به همه اینها روز به روز خورشید علی و حسین (علیهما السلام) در تاریخ و جهان درخشانتر و روز به روز عزت آل محمد (ص) بیشتر شد.
ما حادثه تلخ عاشورای ۸۸ را نمیتوانیم فراموش کنیم
آیتالله جنتی در خطبههای نماز جمعه بیست و یکم آذرماه سال جاری با یادآوری دوران فتنه به حوادث عاشورای سال گذشته اشاره کرد.
وی با عنوان این مطلب که حادثه تلخ عاشورای ۸۸ را نمیتوانیم فراموش کنیم، گفت: عدهای که از نظام، اسلام، انقلاب، ولیفقیه، امامخمینی(ره) و رهبر فرزانه انقلاب عقده داشتند، این افراد زمانی که دیدند زمینه برای آنها فراهم شده، در اثر آن حرکت لعنتی که انجام دادند و اغتشاشی که به وجود آوردند، زمینهها را برای این افراد فراهم کردند و آنها باورشان شد که نظام در سراشیبی سقوط قرار گرفته و این را باور کردند، در خارج و در داخل مسئله براندازی نظام مطرح شد، عدهای باور نمیکردند که مقام معظم رهبری میفرمودند مسئله «انتخابات» نیست، مسئله جزئی نیست و حتی مسئله «ولایتفقیه» هم نیست، بلکه مسئله «نظام» و «اسلام» است. آن مسئلهای که در آن هدف مشترک بهائیون و منافقین و احزاب منحرف گوناگون و هر ضد اسلام و ضد انقلابی در آن وجود دارد، مسئله براندازی نظام یعنی مخالفت با اسلام است اما خداوند آبروی آنها را به دست خودشان برد.
«غبار فتنه همه جا را فراگرفته بود و بسیاری از چشمها جایی را نمیدیدند و متوجه نبودند که چه اتفاقی رخ داده، زمانی که فتنهگران با حسین (ع) درافتادند، وقتی با پرچم حسینی شروع به هتاکی کردند و به عزاداران حسینی رگبار سنگ بستند، وقتی که رسماً آمدند و به مظاهر دینی اهانت کردند، آن وقت بود که این غبار فرو نشست و بسیاری سخنانی که متوجه نمیشدند را متوجه شدند که مسئله خداوند و پیغمبر است و مسئله امامحسین(ع) است و ماورای موضوع «ولایتفقیه» است».
* حرکت انجام شده در روز عاشورا دقیقاً محاربه بود
بعد از بی حرمتی به خاندان رسول الله(ص) در روز عاشورای حسینی، سراسر کشور علاوه بر شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش داغ این هتک را هم بردل خود حک کردند. مردم سراسر کشور با راهپیماییهای خودجوش که نهایت آن را در نهم دیماه و در پایتخت شاهد بودیم نشان دادند کاسه صبرشان لبریز شده و دیگر اجازه حرکتهای بعدی را به فتنهگران نمیدهند.
آیتالله علمالهدی امام جمعه مشهد که خود را به تهران رسانده بود تا در جمع پایتخت نشینان حضور پیدا کند برای راهپیمایان سخنرانی کرد.
وی با «تجمع بزرگ عاشورائیان» خواندن حضور مردم داغدار تهران که از میدان امام حسین(ع) تا میدان آزادی و خیابانهای مواصلاتی تجمع کرده بودند، گفت:« ایثارگریها و حمایتهای قهرمانانه شما مردم دلاور، مهر ناامیدی و یأسی است که برای همیشه بر دلها و مغزهای نابکاران ضد این نظام و انقلاب در سراسر کره زمین میزند.»
این عضو مجلس خبرگان رهبری در این اجتماع باشکوه اظهار داشت: شما در میدان انقلاب و خیابانهای اطراف از شرق تا امتداد نزدیک به میدان امام حسین(ع) و از طرف غرب تا پس از چهارراه نواب، ثابت کننده بنیان مرسوس جریان حاکمیت ولایت و حاکمیت الله بر جامعه شماست. این اجتماع نوید این حقیقت را به دنیا اعلام میکند و این پایداری در خط حمایت از ولایت زمینه جهانی را مهیا ساخته است تا صاحب اصلی پس پردهنشین ما ظاهر شود و این لبیکگوییها، وسیله فرج آن حضرت را دقیقاً آماده کند. امروز در برابر تمام کوششها و تلاشهای شیطانی جریانهای ناپاک در خارج و داخل کشور، آخرین سخن و کلام از منطق شما مردم دقیقاً باید اعلام شود.
علمالهدی ادامه داد: حرکت انجام شده در روز عاشورا دقیقاً محاربه بود، شاید شما بگویید شرط محاربه مسلح بودن است، توجه داشته باشید که فرمانده حرکت روز عاشورا منافقین بودند و آشوبگران عاشورا همان شعارهایی را سر میدادند که منافقین آنها را در روی سایتهای خود منتشر کرده بودند. امام بزرگوار ما در جریان عملیات مرصاد فرمودند منافقین محاربند و هر کس در داخل کشور با محاربین اعلام همکاری و همراهی کند نیز محارب است. منافقین فرمانده عملیات روز عاشورا بودند، اینها هم نه تنها با منافقین همکاری کردند بلکه پیاده نظام و سرباز آنها شدند و به ملاک حکم امام کسانی که در روز عاشورا این غائله را برپا کردند محارب هستند.
اگر توبه نکنید نظام مانند یک محارب با شما برخورد میکند
وی افزود: «به این سران فتنه، این جمعیت میلیونی امت اعلام میکنم که چون رهبر معظم انقلاب راه توبه را برای شما باز گذاشتهاند، در یک ضربالاجلی که باید دستگاه قضایی کشور معین کند، شما باید توبه کنید و به دامان رهبر برگردید و اگر توبه نکردید شما محاربید و این مردم و این نظام با شما با عنوان محارب برخورد میکند.»
علمالهدی با اشاره به شعارهای تجمعکنندگان خطاب به آنها گفت: اگر شعارهای شما متوجه اشخاص بشود شخصیت شما و شخصیت شعارتان را پائین میآورد. اشخاص را رها کنید؛ چراکه جنگ ما در دنیا با ضد ولایت فقیه و با استکبار است پس ما نباید جبهه را فراموش کنیم.
وی همچنین به ذکر خاطرهای از امام خمینی(ره) پرداخت: روزی در محضر مقدس امام نشسته بودیم و ایشان با جمعی از علما مشغول صحبت بودند که یک عده از بسیجیان به حسینیه جماران آمده بودند و میخواستند امام را زیارت کنند و بعد به جبهه بروند. جلسه ما طول کشید و اینها که در حسینیه جماران معطل شدند شروع کردند به شعار دادن که امام به حسینیه تشریف ببرند. صدای شعار اینها که بلند شد ما احساس کردیم امام منقلب شدند. امام به قدری قوی بودند که یا احساساتی نمیشدند یا وقتی احساساتی میشدند کسی نمیتوانست ژست احساساتی امام را درک کند از بس که ایشان قوی بودند ولی آن موقع دیدیم رنگ صورت امام برافروخته شد، ساکت شدند، چیزی نگفتند و حالت انقلابی با صدای بسیجیها به امام دست داد. پس از مدتی امام سر خود را بلند کردند و گفتند این صداها را میشنوید؟ اگر ۱۰ تا از اینها خدمت امیرالمؤمنین بودند، حق علی را نمیگرفتند و اگر لحظهای که شهدای کربلا به شهادت رسیدند و امام حسین(ع) فریاد میزد «هل من ناصر ینصرنی» صد تا از اینها بودند شاید حسین با آن وضعیت به شهادت نمیرسید.
* گروههای مختلفی که همگی در بی دینی مشترک بودند پایکوبی کردند و سوت زدند
حجت الاسلام والمسلمین محمد کاظم صدیقی از دیگر علما و خطبای مشهوری است که به هتک حرمت روز عاشورا توسط دو تن از نامزدهای شکست خورده در انتخابات ریاست جمهوری دهم واکنش نشان داد. وی که یک سالی است به کسوت امامت موقت نمازجمعه تهران نیز درآمده در یکی از خطبههای نماز جمعه سال گذشته خود گفت: در روز عاشورا گروههای مختلفی که همگی در بی دینی مشترک بودند به اتکای فتنه گران به خیابان آمدند، پایکوبی کردند و سوت زدند.
وی گفت: به شهادت ناظران عینی، این عده با کوکتل مولوتف خودروها را آتش زدند و یک تبعه افغان در میان آنها بازداشت شد که به نفع یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری شعار میداد و اعتراف کرد که برای این کار دویست هزار تومان پول گرفته است یا در روز عاشورا فرد دیگری بازداشت شد که مست بود و شراب خورده بود. با این حال این حادثه نشان داد که قشون فتنهگران از نظر کمیت چند نفرند که به میدان میآیند و میخواهند با ملتی مصاف کنند و رو در رو شوند؛ این حادثه همچنین ماهیت آنها را آشکار کرد.
صدیقی افزود: اگر کسی وجدان، تشخص و ارزش اجتماعی برای خود قائل شود با خود فکر میکند که اینها چه کسانی هستند که در کنار او قرار گرفتهاند و چطور میتوانند با ملت ایران اسلامی مقابله کنند.
وی اضافه کرد: در این مدت شاهد عبور از قانون بودیم و افرادی که خودشان را فوق قانون میدانند و حاضر نیستند حرفشان با کلید قانون حل شود.
حجت الاسلام والمسلمین صدیقی با اشاره به شعارهایی که برخیها در مناسبتهای مختلف مبنی بر عبور از اسلامیت نظام، عبور از حاکمیت و همچنین اهانت به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و سردادن بر ضد اصل ولایت فقیه داده بودند،گفت: اینها عبور از قانون اساسی و حتی جمهوریت نظام را نشان دادند و از مردم هم عبور کردند و برای آنها نیز ارزشی قائل نشدند.
* مخالف ولیفقیه عاقبت بهخیر نخواهد شد
آیت الله عبداله فاطمی نیا هم گفت:بنده اگر چیزی را یقین نکنم نمیگویم. بدانید و آگاه باشید که هر کس کوچکترین حرفی در تضعیف مقام معظمرهبری بزند، هرکس اندیشهای داشته باشد که ضد مقام معظمرهبری باشد خدا او را نخواهد بخشید. این را یقین بدانید قدردان رهبر باشید؛ اگر افکار پاشیدهای، پوسیدهای به شما عرضه کردند قبول نکنید. این مرد بزرگ، عزت اسلام است و هرکس با این مرد بزرگ، با مقام معظمرهبری، مخالفت کند، خدا از او نمیگذرد.
این را از من بشنوید، اگر یقین نداشتم نمیگفتم. خدایا! تو شاهدی که چیزی میدانم و میگویم. هرکس که با مقام معظم رهبری، جوان باشد یا پیر، با یک مشت افکار پوسیده و پاشیده که از صاحبان فکرهای فاسده، گاهی عرضه میشود، درصدد برآید که مخالفت کند عاقبت به خیر نخواهد شد. امروز این مرد بزرگ، این فرزند حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) آبروی اسلام است؛ حواستان باشد، یک چیزی میدانم و میگویم. امروز از اوجبواجبات یکپارچگی و تأیید حضرت آیتالله خامنهای (حفظهالله) است.
جوانهای من! افکارتان را این طرف و آن طرف نبرید، فقط حواستان جمع باشد. گوشتان به رهبری باشد. فلان کس همچین گفت، فلان روزنامه همچین نوشت، گوشندهید. شیاطین را دور و اطرافتان راه ندهید. خدایا به حق زهرای مرضیه (سلاماللهعلیها) این رهبر را حفظ کن! خدایا ما را قدردان او قرار بده!
سربسته گفتم که «العاقل یکفیهالاشاره» یک چیزی میدانم که این عرایض را خدمت شما عرض میکنم. من که مدعی علمغیب نیستم، هیچ چیزی نیستم، من یک کودک نادان هستم، ولی به فضلالله و کرمه، یک معیارهایی در دست دارم که اگر کسی مخالفت با این مرد کند و توبه هم نکند، خدا او را نمیبخشد مگر توبه کند. یک عده با امام راحل مخالفت کردند، امام را از دست دادند ولی هنوز هم دستبردار نیستند.
آیتالله العظمی اراکی«شیخالفقها» وقتی خدمت مرحوم امام میرفتند، دم در ایستاده و میگفت: «السلامعلیک یابن رسولالله، بابی انت وامی» آن وقت داخل میشدند. یک عده با این مرد مخالفت کردند، ایشان را از دست دادیم. بس نشد؟ رهبر معظم یادگار آن مرد بزرگ است. ما دیگر چی داریم؟ امروز ایران پرچمدار اسلام است. امروز ایران مشعلدار است. اگر کسی بخواهد با این مرد مخالفت کند با اسلام بازی کرده است و هر کس با کیان اسلام، با حیثیت مسلمین بازی کند خدا او را نمیبخشد. حواستان جمع باشد.
* رفراندوم بزرگ ۲۲ خرداد بزرگترین «نه» تاریخی ملت ایران به غرب مداران دینستیز و خودباختههیأت دولت نیز با انتشار بیانیهای هتک حرمت به سردار دشت کربلا را محکوم کردند. در بخشی از این بیانیه آمده: ملت آگاه و فهیم ایران اسلامی که همواره وفاداری خود را به نظام اسلامی و اصل مترقی و رفیع ولایت فقیه و رهبری فرزانه اثبات کردهاند و در رفراندوم بزرگ ۲۲ خرداد ماه بزرگترین «نه» تاریخی را به غرب مداران دینستیز و خودباخته نشان دادهاند، بار دیگر ایادی خود فروخته و بازیخوردگان استکبار را سر جای خود مینشانند و اوراق زرین دیگری از افتخار ایران زمین را ورق خواهند زد و چشم فتنه را کور، خواب پریشان بداندیشان و نقشههای شوم آنان را نقش بر آب و دندان غیظآلود دشمنان را در هم خواهند شکست. هیأت دولت جمهوری اسلامی ایران با عرض تسلیت به محضر حضرت بقیهالله الاعظم ارواحنا لتراب مقدمه الفداء و نایب برحقش رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیتالله العظمی خامنهای مدظله العالی، همراه با اقشار مختلف مردم انزجار خود از ساختارشکنان بیهویت که به ایمان و مقدسات مردم اهانت کردهاند را اعلام میدارد.
* مداحانی که سیاست را جدا از دیانت نمیدانند
اولین مداحی که به هتک حرمت عاشورا واکنش نشان داد سعید حدادیان بود. حدادیان که مراسم ظهر عاشورای خود را در دانشگاه تهران برگزار کرد دقایقی بعد از حضور فتنه گران در انقلاب و خیابان آزادی از عزاداران و سینه زنان خود خواست ظهر عاشورای واقعی را با دفاع از انقلاب و ولایت در برابر شمرصفتان و یزیدی سیرتان که از خلوتی خیابانها به واسطه حضور مردم در هیأتها استفاده کردند، تجربه کنند که این کار باعث شد این غائله سریع جمع شود. حاج منصور ارضی که پدر معنوی مداحان معاصر محسوب میشود، محمد کریمی، مرتضی طاهری، حسین سازور و دیگر مداحان کشور در تمام مراسمات دهه دوم محرم خود بارها بیحرمتی به امام حسین(ع) و علمدار کربلا و یارانشان را مورد اشاره قرار دادند و در پایان روضههای خود برای ریشهکنی فتنه دست به دعا برداشتند.
* خطابه خطبا در مورد عاشورای ۸۸
صدیقی، علم الهدی، احمد خاتمی، سعیدی، ادیب یزدی، راشد یزدی، فاطمینیا، انصاریان، رفیعی، پناهیان و دیگر خطبای مشهور کشور نیز بخش اعظمی از منبر خود را به واکاوی این حادثه اختصاص دادند.شیخ حسین انصاریان در این خصوص میگوید: هتک حرمت عاشورا باعث نابودی خودشان شد و این نشان از بیدینی آنان دارد که اینگونه رفتارهای غیر انسانی را از خود نشان میدهند.
* روز عاشورا خودکشی فتنه بود
روح اله حسینیان نماینده مردم تهران در مجلس و رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با محکوم کردن این حادثه گفت:جریان فتنه جریان باطلی بود که مبنایش گفتههایی بود که صحت نداشت اما منافقین، جریان بیگانه و قدرت طلب دست به دست هم دادند تا ضربهای را وارد کنند اما این ضربه نه تنها نفعی برای آنها نداشت، بلکه بالعکس به ضرر آنها تمام شد. در قرآن نظریهای است که مجموعه آیات این را میگویند که منافقین یعنی کسانی که ایمان واقعی به اسلام نیاوردهاند بلکه در اثر قدرت اسلام، تسلیم شدهاند و تنها اظهار به اسلام میکنند، با دشمن خارجی یا دشمن ایدئولوژیک یعنی آنهایی که بیگانه هستند و رسماً علیه مکتب الهی موضعگیری میکنند و قدرت طلبان دنیاگرا دست به دست هم میدهند و با یک شعار ظاهر پسند اما باطل، فتنهای را علیه انقلاب حق ایجاد میکنند.
ما ۳ فتنه مارقین، ناکثین و قاسطین را مورد بررسی قرار دادهایم، ما میبینیم در این سه فتنه منافقین،دنیاطلبان و عوامل خارجی با انتخاب یک شعار انحرافی وارد صحنه شدند. در فتنه ۸۸ هم درست ما همین عوامل چندگانه را میبینیم. یکی منافقین؛ یعنی کسانی که اعتقادی به اسلام ندارند که آنها از تیپ کیان هستند مثل سروش، کدیور، تاجزاده و حجاریان که بنیانگذاران کیان بودهاند و قرارشان این بود که از اسلام یک گرایش لیبرالیستی ارائه دهند یعنی اندیشه لیبرالیستی را بر اسلام تحمیل کنند. جالب است که منافقین هم که در مقابل حضرت علی (ع) موضعگیری میکنند و دست به فتنه میزنند با همین نام و خصوصیت ذکر شدهاند. مکتب کیان حتی ریشه فتنه ۱۸ تیر ۱۳۷۸ هم بود، این منافقین به اضافه قدرت طلبانی که هوای حکومت در سر داشتند به قول قرآن از روی حسادت آمدند و با منافقین وحدت ایجاد کردند. دست به دست هم دادند و دشمن ایدئولوژیک یعنی خارجیان و بیگانگان هم با تمام توان مالی و رسانهای با آنها همراه شدند.
من از وزارت اطلاعات لیستی تهیه کرده ام و ارائه میدهم که نشان میدهد فتنه از سال ۸۷ تا پایان ۸۸ طی دو سال مبالغ هنگفتی از بنیادهای وابسته به غرب مانند سورس پول گرفتهاند و برای تلویزیونهای فارسی زبان ضد انقلاب و عوامل فتنه خرج کردهاند. این سؤال که حالا بحث روی این است که چرا این فتنه با این عظمت با سرعت رو به افول نهاد داستانش هم به قول قرآن استدراج در افول کاملاً مشخص است. یعنی در روز قدس آمدند یک راهپیمایی کردند یک مقدار خودشان را نشان دادند شعار نه غزه نه لبنان این اولین تیشهای بود که به ریشه خودشان زدند. در روز ۱۳ آبان باز با شعارهایی که انتخاب کردند و فتنههایی که در اطراف تهران کردند خودشان را نشان دادند و در روز عاشورا دیگر مشکل آنها اساسیتر شد و با یک کار احمقانه مرگ خودشان را اعلام کردند. در روز نهم دی و بعد هم در تأیید نهم دی، در ۲۲ بهمن این فتنه افول کرد.
از نظر من این جریان فتنه اولاً یکی از الطاف جلیه الهی بود نه خفیه زیرا که آدمهای کور هم این لطف را میتوانند ببینند؛ در این جریان مردم قدرت خودشان را به رخ جهان کشیدند و مردمی که احساس بیگانگی با نظام میکردند و خیلی دغدغه و نگرانی نداشتند به صحنه آمدند و از انقلاب و رهبری حمایت کردند. وقتی در جریان دوم خرداد من داد و فریاد میکردم، میگفتم ما مشکلمان با آقای خاتمی مشکل فکری و مبنایی است اینها اعتقاد به اسلام ندارند اینها در مقابل لیبرالیسم شیفتگی دارند.
اینها سعی میکنند یک لباس لیبرالیستی تن اسلام بکنند یا رنگ اسلامی به لباس لیبرالیستها بزنند، خیلی از شخصیتهای بزرگ و علما اعتراض میکردند که نه اینطور نیست و شما بدبین هستید، ولی در این جریان خیلیها متوجه شدند، خیلیها فهمیدند بحث اساسی ما دو تفکر و دو مبنای فکری است که با یکدیگر در نزاع و ستیز واقع شدهاند. به نظر من واقعاً بعد از جریان فتنه یک انقلاب فرهنگی ایجاد شد. قبل از جریان فتنه شما اگر اینترنت را جستوجو میکردید درباره افرادی که مبنای انحرافات بودند میدیدید۹۰ درصد مقالات به نفع آنها بود ولی حالا به ضرر آنها شده است.