شنبه , ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین مقالات :
خانه » ابعاد جنگ نرم » جنگ نرم اسرائیل به روایت یک مقام سابق موساد

جنگ نرم اسرائیل به روایت یک مقام سابق موساد

یک مقام سابق موساد از شیوه بحران سازی این سازمان جاسوسی براساس مدل «تئوری بازی» و استفاده از نتایج قابل پیش بینی آن خبر داد.

 

پایگاه اینترنتی فارن پالیسی ژورنال از قول مقام سابق موساد نوشت که اسرائیل برای پیشبرد اهداف توسعه طلبانه خود در هر نقطه از دنیا جنگ و بحران های غیرمستقیم را برپا می کند.
جف گیتس با اشاره به اینکه در سال ۲۰۰۵ جایزه نوبل اقتصاد به رابرت آومال ریاضی دان یهودی (از موسسان دانشگاه هیبرو و کارشناس تئوری بازی) داده شده می نویسد: طراحان و استراتژیست های اسرائیلی برای پاسخ به تحریکات یا بحران های طراحی شده، از مدل تئوری بازی استفاده می کنند. با استفاده از الگوریتم های این تئوری، پاسخ های احتمالی قابل پیش بینی می شود. اکنون ایجاد جنگ با استفاده از فریب، یک اصل ریاضی است. این نوع برنامه ریزی تل آویو را قادر می کند از تحریکات و بحران هایی که اتفاق می افتد برای اعمال نفوذ در کشورهای مختلف استفاده کند، هدف چنین جنگی می تواند یک فرد، یک شرکت، یک دولت، اقتصاد یا فرهنگ خاصی مثل فرهنگ اسلام باشد. وقتی این تحریکات به خوبی مدل سازی شوند عکس العمل مورد انتظار می تواند به سلاحی برای اسرائیل تبدیل شود.
به عنوان مثال یک تئوریسین ماهر بازی می تواند پیش بینی کند که در پاسخ به کشتار جمعی مانند واقعه ۱۱ سپتامبر، آمریکا از ارتش خود برای انتقام گرفتن استفاده می کند. اگر در مورد هدف از پیش تعیین شده، اطلاعات جعلی ایجاد شود الگوریتم تئوری بازی می تواند نشان بدهد که آن نیروها برای تجاوز به عراق هدایت می شوند، نه برای اینکه انتقام واقعه یازده سپتامبر را بگیرند بلکه به این دلیل که بتوانند اهداف توسعه طلبانه اسرائیل را به اجرا دربیاورند برای اینکه این تجاوز انجام شود باید حقیقت را در مورد اینکه عراق نقشی در واقعه ۱۱ سپتامبر نداشته تغییر داد تا نمایندگان مردم در دولت باور کنند که عراق در این واقعه دست داشته است. دردناک بودن واقعه برای مردم آمریکا باعث می شود تحلیل های منطقی را کنار بگذارند و بر اطلاعات غلط تکیه کنند.
فارین پالیسی افزود: عکس العمل قابل پیش بینی، شوک، غم و خشم، باور کردن این اطلاعات غلط از سوی مردم آمریکا را که عراق در حمله دست داشته است برایشان ساده تر می کند. جا به جا کردن اطلاعات غلط با واقعیت کاری است که اسرائیل، برای تحریک انجام می دهد. برای اینکه اطلاعات غلط را به خورد مردم بدهند باید ابتدا اذهان را آماده کنند. این کاری است که رسانه ها انجام می دهند مثل یک خطر باور کردنی (سلاح های کشتار جمعی عراق).
نویسنده فارین پالیسی، نمونه دیگر را ارائه اطلاعات غلط در برنامه انتقال دستور عملیات تروریستی از تریپولی به همه سفارتخانه های لیبی در دنیا عنوان کرد و نوشت: پس از انتشار این خبر، دو سرباز آمریکایی در یک حمله تروریستی در یک دیسکوتک در برلین به قتل رسیدند. ۱۰ روز بعد هواپیماهای آمریکایی، انگلیسی و آلمانی ۶۰ بمب را بر سر مردم لیبی ریختند.
این پایگاه اینترنتی افزود: «در مدل سازی اسرائیل براساس تئوری بازی، هیچ یک از اصول اخلاقی رعایت نمی شود، تلاش برای تحریک هایی از این دست کاملاً غیراخلاقی و غیرعادلانه است».
انتشار این خبر درباره توسل اسرائیل به شیوه «ایجاد بحران از طریق دستکاری در اطلاعات» و «پیش بینی نتایج مورد توقع» براساس مدل تئوری بازی در حالی است که سایت دبکا چندی پیش اعلام کرد در ناآرامی های پس از انتخابات اخیر، عوامل اصلی آشوب ها برای سازماندهی ناآرامی از سایت های اینترنتی یوتیوب، فیس بوک، تویتر و فلیک استفاده می کردند و برای اولین بار در تاریخ، از اینترنت برای تحریک به براندازی استفاده شد…

 

رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا دستور تقویت ۱۵ هزار پایگاه اینترنتی را به رهبری کیث الکساندر سرپرست آژانس امنیت ملی آمریکا و ایجاد سامانه ای تا سال ۲۰۱۰ صادر کرده است. نبرد سایبری با ایران با توجه به تقابل هوشمندانه ایران موفقیت لازم را کسب نکرد.
حسنین هیکل روزنامه نگار و تحلیل گر مصری هم تیرماه گذشته در گفت وگو با الجزیره اعلام کرده بود: فقط ۲ روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری ایران ۱۸ هزار پیام با موضوع تقلب و ضرورت اعتراض به آن در سرویس اینترنتی تویتر (Twitter) منتشر شد که بعدها مشخص شد این پیام ها از سوی کاربران اسرائیلی ارسال شده است. ایران به گونه ای که انتظار نمی رفت مورد حمله قرار گرفت.
وی از تحرکات علیه ایران در قبل و بعد از انتخابات به عنوان «جنگ بدون مرز» یاد کرد و گفت: هزاران سایت اینترنتی در روزهای قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران فعال شدند و دست اندرکاران این سایت ها برای دستپاچه کردن نظام ایران وتحریک مردم به ابراز خشم از نتایج انتخابات اقدام کردند و منبع بسیاری از این سایت ها اسرائیل بود. سیاست آمریکا تغییر نظام در ایران است و بدین منظور کنگره آمریکا ۴۰۰ میلیون دلار اختصاص داد.