شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین مقالات :
خانه » مسعود ده نمکی : لوکوموتیو عدالت‌خواهی

مسعود ده نمکی : لوکوموتیو عدالت‌خواهی

لوکوموتیو عدالت‌خواهی

یادداشت از «مسعود ده‌نمکی»

زنده انتخابات، دشمنان و خواص دور شده از مسیر انقلاب و برنده انتخابات، همه ملت ایران هستند؛ چه احمدی‌نژاد رئیس جمهور می‌شد چه موسوی و چه هر کس دیگر.

مردم با اتحاد و همدلی‌شان یک درس اخلاق به تمدن امروز دادند.

اخلاق و تحمل مردم می‌تواند الگویی برای سیاستمداران باشد و ما در این روزها شاهد بودیم جوان‌ها با شور و هیجان و کمترین تنش‌ها در خیابان‌ها حضور یافتند و از کاندیدای محبوب خود حمایت کردند.

به نظر من سیاستمداران ما یک گام از مردم عقب‌ترند. اعتقاد شخصی من این است که امروز حتی برپایی جشن برای طرفداران رئیس جمهور باید به صورت ملی برگزار شود و همه خودشان را در این جشن سهیم بدانند و به گونه‌ای رفتار نشود که ۱۲ میلیونی که با شال‌های سبز در خیابان‌ها حضور داشتند، رنگ سبزشان را رنگی از پرچم سه رنگ ایران ندانند؛ همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند: هیچ کس نباید دیگری را به خاطر حمایت از کاندیدای دیگر سرزنش کند.

پیام روشنی که برای سیاستمداران دارم این است که جامعه ما از فضای دو قطبی چپ و راست عبور کرده و به دنبال گفتمان عدالت است.

مسلما کسانی که ضد عدالت بودند و با پدرخواندگی می‌خواستند فرایند سیاسی را در جامعه هدایت کنند باید متنبه شوند و فکر می‌کنم اتحاد و همدلی مردم در گفتمان، فضای سیاه و سفید و پرتنش و دو قطبی گذشته را به فضای تحمل و مدارا تبدیل کرده است.

اگر پیروز این انتخابات هرکسی جز احمدی‌نژاد می‌بود، باز هم برنده اصلی مردم و گفتمان عدالت‌خواهی هستند؛ چرا که در مناظره‌های تلویزیونی تأکید همه نامزدها در محوریت مبارزه با فقر، فساد، بی‌عدالتی و حقوق شهروندی قرار داشت و البته این هم گفتمان امام، رهبری و انقلاب اسلامی است که چندین سال در حاشیه قرارگرفته بود.

فصل نوینی در تاریخ انقلاب ایران گشوده شد. تابوهای مصنوعی شکسته شد و این کار با انجام مناظره‌ها در فضای پرنشاط خیابانی انجام پذیرفت و در حال حاضر دیگر هیچ کسی در حاشیه امنیت نقد شدن قرار ندارد و این همان آرزوی بزرگ انقلاب بود که قدرتمندان در برابر مردم پاسخگوی رفتار خود و نزدیکان‌شان باشند.

برکات این انتخاب زود است که هنوز به شمار آید و در آینده نزدیک که فضای ملتهب سیاسی و رقابتی به پایان برسد، می‌توان بیشتر در این زمینه بحث کرد.

امروز روز رفاقت است نه رقابت و فردا شاید نوبت کاندیدایی دیگر باشد و پیروزی دیگر؛ مشارکت سیاسی توأم با اخلاق انتخاباتی.

قطار انقلاب با سرعت به سمت پیشرفت در حرکت است و هیچ جناح و گروهی نمی‌تواند ترمز لوکوموتیو عدالت‌خواهی مردم را بکشد.