به نام خدا
وارثان زمين
الف. در عهدين
در مزمور ميگويد: صالحان وارث زمين خواهند بود و در آن تا ابد سكونت خواهند نمود.35
در اشعياء نبي ميگويد: تو را حفظ نموده، عهد قوم خواهم ساخت تا زمين را معمور سازي و نصيبهاي خراب شده را تقسيم نمايي.36
همچنين در جاي ديگر ميگويد: اينك بنده من، كه من او را دستگيري نمودم و برگزيده من كه جانم از او خشنود است، من روح خود را بر او مينهم تا انصاف را بر امت ها صادر سازد. او ضعيف نخواهد گرديد و منكسر نخواهد شد.37
نتايج:
1. صالحان زمين را به ارث ميبرند و در نهايت، خداوند آن ها را غالب خواهد فرمود;
2. حفاظت منجي به دست خداست;
3. آباداني حقيقي زمين به دست منجي خواهد بود;
4. منجي شكست ناپذير است.
از نظر اسلام همان گونه كه كلمه توحيد در آغاز ظهور اسلام به سرعت پيشرفت كرد، و بر همه صداها غالب گرديد و اسلامي كه در ابتدا منحصر به وجود مبارك پيامبر(صلي الله عليه وآله) و اميرالمؤمنين(عليه السلام)و خديجه(عليها السلام)بود به جايي رسيد كه قدرتهاي بزرگ را در هم شكست و مردم خسته از ظلم و تشنه عدالت گروه گروه، گرد وجود نوراني پيامبر(صلي الله عليه وآله)حلقه زدند و او و دينش رامنجي خوديافتند، درآخرالزمان نيزهمان گونه خواهد شد.
ب. از ديدگاه قرآن
خداوند متعال در قرآن ميفرمايد: (وَ نُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَي الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ)(قصص: 5); و ما اراده كرديم كه بر مستضعفان منت نهاده و آن ها را پيشوايان حق نهاده و وارث زمين گردانيم.
آيه مزبور اميددهنده به همه انسانهاي آزاده عالم است; زيرا وعده خداوند و اراده حضرت حق به صورت يك قانون كلي و در شكل فعل مضارع و مستمر بيان شده است تا كسي تصور نكند اين وعده اختصاص به مستضعفان زمانهاي گذشته از جمله بني اسرائيل داشته است.
آيه شريفه چهار نكته را بيان ميكند:
1. ما ميخواهيم آن ها را مشمول نعمتهاي خود كنيم;
2. آن ها را پيشوايان خلق قرار دهيم;
3. آن ها را وارثان حكومت جبّاران قرار دهيم;
4. حكومت قوي و پا برجا به آن ها ميدهيم.
با تصور موضوعات ذكر شده، ميتوان نمونه گسترده و بارز اراده حضرت حق را ايجاد حكومت حق و عدالت در تمام كره زمين، توسط امام زمان (عج) دانست.
همچنين در ذيل اين آيه شريفه احاديثي از معصومان(عليهم السلام)ذكر شده است. از جمله در معاني الاخبار به سند خود از محمدبن سنان از مفضل بن عمر روايت كرده كه گفت: از امام صادق(عليه السلام) شنيدم كه فرمود: رسول خدا(صلي الله عليه وآله) نگاهي به اميرالمؤمنين(عليه السلام) و امام حسن و امام حسين(عليهما السلام) كرد و گريست و فرمود: شما بعد از من مستضعف خواهيد شد. مفضل ميگويد: عرضه داشتم: معناي اين كلام رسول خدا(صلي الله عليه وآله)چيست؟ امام صادق(عليه السلام) فرمود: معنايش اين است كه مقصود از آيه(وَ نُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَي الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ) شماييد و به حكم اين آيه شما پيشوايان اين امت هستيد بعد از من، و اين پيشوايي بعد از من تا روز قيامت ادامه خواهد داشت.38
براي زمان ظهور نيز شباهت هايي وجود دارد; از جمله ناگهاني بودن ظهور.
زمان ظهور
الف. در عهدين
براي ظهور مسيح و قيام او تاريخ مشخصي وجود ندارد و جز خدا هيچ كس از تاريخ آن با خبر نيست.
در انجيل متي ميگويد: شاگردانش به او گفتند: به ما بگو كه اين امور كي واقع ميشود؟ عيسي در پاسخ ايشان گفت: زينهار كسي شما را گمراه نكند! جنگ ها و اخبار جنگ ها را خواهيد شنيد. زينهار مضطرب نشويد; زيرا كه وقوع اين همه لازم است. ليكن انتها هنوز نيست; زيرا قومي با قومي و مملكتي با مملكتي مقاومت خواهند نمود و قحطي ها و وباها و زلزله ها در جاي ها پديد آيد. آن گاه شما را به مصيبت سپرده، خواهند كشت. همچنان كه برق از مشرق ساطع شده تا به مغرب ظاهر ميشود، ظهور پسر انسان نيز چنين خواهد شد. چنان كه ايام نوح بود ظهور پسر انسان نيز چنين خواهد شد. در زماني كه گمان مبريد پسر انسان ميآيد، هر آينه آقاي آن غلام ميآيد، روزي كه منتظر نباشند و در ساعتي كه ندانند.39
در جاي ميگويد: پس بيدار باشيد; زيرا كه آن روز و ساعت را نمي دانيد.40
و باز در فرازي ديگر ميگويد: اما از آن روز و ساعت هيچ كس اطلاع ندارد حتي ملائكه آسمان جز پدر من و بس.41 هرچند براي ظهور روز و ساعت مشخصي ياد نشده است و قيام مسيح ناگهاني دانسته شده است، اما نشانه هايي مبهم و گاهي مشهود نيز در متون آمده است. نشانههاي عمده ظهور مسيح را به طور خلاصه ميتوان تحت دو عنوان ذيل آورد:
1. ظهور مسيح با ذلّت قوم يهود بستگي دارد;
2. ظهور هنگام رقابت دولت ها با يكديگر خواهد بود.
ب. از نظر روايات
در روايات، وقايع و حوادث انتظار به شكلهاي گوناگون بيان شده اند. برخي از آن ها به علاماتي اشاره ميكنند كه وجودشان حتمي است و برخي ديگر به علايم غيرحتمي. بدين گونه، روايات راه هرگونه انزوا را بسته و ايجاد تحرك ميكنند.
در جوامع روايي شيعي و سني از امور متعددي به عنوان علايم ظهور ياد شده است كه نشانههاي آن را ميتوان از زواياي مختلف نگريست; براي مثال، از لحاظ پيوستگي و گسستگي نسبت به ظهور، علايم منفصل و متصل، علايم پيش از ظهور و علايم مقارن ظهور، حوادث خارق العاده و اوضاع عمومي جوامع بشري و علايم حتمي و علايم غيرحتمي.
آنچه مسلّم است زمان قيام حضرت مهدي (عج) مشخص نيست و كساني كه براي آن وقت معين ميكنند دروغگويند.
از امام صادق(عليه السلام) پرسيدند: آيا براي ظهور مهدي (عج) وقت معيني هست كه خلايق بدانند؟ فرمود: «حاشا، وقت ظهورش ساعتي است كه خداي متعال در كتاب خود فرموده: (يَسْأَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْسَاهَا قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِندَ رَبِّي…)(اعراف187 : اما ظهور فرج با خداست و وقت گذاران دروغگويند.»42
از بررسي مجموع روايات چنين به دست ميآيد كه قيام هنگامي واقع ميشود كه مردم تشنه پذيرش حقيقت و خواستار قيام مصلح و منجي باشند و اين زماني است كه حكومتهاي ستمگر جوامع را به استثمار كشيده و جنگهاي خانمان سوز مردم را به تنگ آورده باشد; زماني كه بشر آمادگي كامل براي حكومت خدايي و قوانين و اصول آن را داشته باشد و اين آمادگي است كه به حضرت نيرو ميدهد تا آنچه كه هيچ مصلحي به انجامش موفق نشد انجام دهد.
ويژگي ياران حضرت
الف. در عهدين
براي ياران مهدي (عج) ويژگي خاصي بيان شده است.
در اشعياي نبي ميگويد: علمي به جهت امتهاي بعد بر پا خواهد كرد و از اقصاي زمين براي ايشان صفير خواهد زد و ايشان تعجيل نموده، به زودي خواهند آمد و در ميان ايشان احدي خسته و لغزش خورنده نخواهد بود و احدي نه پلكي خواهد زد و نه خواهد خوابيد و كمربند احدي از ايشان باز نشده، دوال نعلين احدي گسيخته نخواهد شد كه تيرهاي ايشان تيز و تمامي كمانهاي ايشان زده شده است، ايشان مثل شير ماده و مانند شيران ژيان غرش خواهند كرد.43
در دانيال نبي ميگويد: در ايام اين پادشاهان خداي آسمان ها سلطنتي را كه تا به ابد زايل نشود برپا خواهد نمود.44
در مزمور ميگويد: چشمان خداوند به سوي صالحان است. چون صالحان فرياد برآورند خداوند آن ها را شنيده و ايشان را از تنگيهاي ايشان رهايي بخشد.45
در اشعياي نبي ميگويد: اي رسولان تيزرو برويد نزد امت بلندقامت و براق نزد قومي كه از ابتدايش تاكنون مهيب بوده اند، يعني امت زور آورنده و پايمال كننده.46
در جاي ديگر ميگويد: دروازه را بگشاييد تا امت عادل كه امانت را نگه ميدارند داخل شوند، طريق راستان استقامت است.47
همچنين در فرازي ديگر ميگويد: اينك بعضي از جاي دور خواهند آمد و بعضي از شمال و از مغرب; اي آسمان ها ترنم كنيد و اي زمين وجد نما و اي كوه ها آواز شادماني دهيد; زيرا خداوند قوم خود را تسلّي ميدهد.48
ب. از نظر قرآن
قرآن كريم ميفرمايد: (بَعَثْنَا عَلَيْكُمْ عِبَاداً لَّنَا أُوْلِي بَأْس شَدِيد) (اسراء: 5); بندگاني از خود را كه داراي قوت و نيرومندي شگرفي هستند به سوي شما ميفرستيم.
در تفسير نورالثقلين پيرامون تفسير آيه شريفه از امام صادق(عليه السلام) نقل شده كه فرمود: آنان كساني هستند كه خداوند ـ تبارك و تعالي ـ پيش از ظهور قائم (عج) آن ها را برمي انگيزد و آنان دشمني از آل پيامبر(صلي الله عليه وآله) فرا نمي خوانند، مگر اينكه او را به قتل برسانند.
در روايات اسلامي در مورد تعداد ياران حضرت و نيز شباهت آن ها به اصحاب پيامبر(صلي الله عليه وآله) و مسائل ديگر سخن رفته است.49 در اينجا به يك ويژگي آن ها اشاره ميشود:
ياران امام (عج) از تمام سرزمينهاي اسلام و از دورترين كرانههاي گيتي و از نقاط پراكنده گردهم ميآيند.
از منظر اسلام، ياران مهدي افرادي هستند كه خداوند آنان را با عباراتي مانند «عبادي و عباداً لَنا»، وصف نموده است و ياري آنان را با عباراتي مانند: «اَيَّدنا المؤمِنينَ» تضمين نموده است، همان گونه كه پيروزي اصحاب پيامبر(صلي الله عليه وآله) را در جنگ بدر توسط ملائكه وعده فرموده بود.
در كتب عهدين نيز به چگونگي غلبه منجي بر سراسر جهان اشاراتي شده است.
پی نوشت ها :
35ـ مرموز 37، بند 39.
36ـ اشعياء نبى، باب 49، بند 8.
37ـ همان، باب 49، بند 2.
38ـ سيد محمّدحسين طباطبائى، تفسير الميزان، ترجمه سيد محمّدباقر موسوى همدانى، بنياد علمى و فكرى علّامه طباطبائى، ج 16، ص 20.
39ـ انجيل متى، باب 24، بند 50، 48، 37، 27، 8، 7، 6، 4، 3.
40ـ همان، باب 25، بند 13.
41ـ همان، باب 24، بند 36.
42ـ شيخ صدوق، پيشين، ج 2، ص 160.
43ـ اشعياى نبى، باب 5، بند 2، 27، 28، 29.
44ـ دانيال نبى، باب 2، بند 44.
45ـ مرموز، باب 3، بند 18.
46ـ اشعياء نبى، باب 18، بند 2.
47ـ همان، باب 49، بند 12 و 13.
48ـ همان، باب 49، بند 13.
49ـ محمدباقر مجلسى، پيشين، ج 52.
منبع: www.bfnews.ir
مقالات مرتبط
• مهدويت در اسلام و عهدين (2)
• مهدويت در اسلام و عهدين (3)
• مهدويت در اسلام و عهدين (4)
برگرفته از سايت :راسخون