به نام خدا
يكي از راههاي آگاهي يافتن ازقيامت، به اين معني كه قيامت نزديك شده، فرود آمدن مسيح(ع) ميباشد. رسول خدا(ص) نيز فرمودند: «قيامت به پا نميشود تا اين كه مردي از اهل بيتم بر دنيا حكومت كند، كسي كه اسمش مطابق اسم من است.»
يكي از راههاي آگاهي يافتن ازقيامت، به اين معني كه قيامت نزديك شده، فرود آمدن مسيح(ع) ميباشد. رسول خدا(ص) نيز فرمودند: «قيامت به پا نميشود تا اين كه مردي از اهل بيتم بر دنيا حكومت كند، كسي كه اسمش مطابق اسم من است.»19
امام پنجم(ع) فرمودند: «مهدي(عج) درآخرالزمان ظهور ميكند و پس از قيامش قيامت ميرسد، و نشانهها و برهانهاي آن آشكار ميگردد.»20
وحدت؛ هدف مهدي(عج) و عيسي(ع):
همهي پيامبران، اوصياي آنان و مصلحان يكي پس از ديگري براي زدودن سياهي و فزوني نور، رهاندن انسانها از ستم آمدهاند، مهدي با كمك مسيح براي همين امر ميآيند تا مردم را با روزهاي روشن رهايي و صلح و عدالت آشنا سازند. اگر همگرايي و وحدت در عقيده و هدف وجود نداشته باشد هيچگاه دو نفر با هم نزديك نميشوند. مواردي از اين دست لازمهي شراكت و همدلي است. بر همين اساس، رابطهي نزول مسيح(ع) و ظهور مهدي منتظر(عج) به خوبي قابل لمس و درك است.
مبارزه با انحراف و تحريف:
يكي از اعتراضهاي هميشگي مسيح(ع) به يهوديان آنبود كه چرا آثار ديني را تحريف و تفسير متناسب با اميال خود ميكنند، مسيح روح دين و حقيقت آن را براي مردم و رجال دين بازگو ميكرد و آن دستورهايي كه بادعوت پروردگار سازش نداشت توضيح ميداد و تشريح ميفرمود. عيسي(ع) باورهاي آنان را باطل ميكرد تا آن كه سودجويان بازار دين، مسيح را در نظر سياستمداران، شخصي آشوبطلب، زيانآور براي جامعه، مخالفت رژيم و هرجومرجآفرين معرفي كردند. به خاطر اهميت مبارزه با تحريف است كه روايتهاي فراواني (حدود 25 حديث) تأييد كرده كه مهدي موعود(عج) پس از ظهورش حكم جديد آورده و بدعتها را نابود ميسازد. در حديث مفصل آمده: «… و هيچ بدعتي را باقي نخواهد گذاشت و هيچ سنتي را معطل نخواهد گذاشت بلكه جميع بدعتها را مرتفع خواهد ساخت و همهي سنتها به فعليت درخواهد آمد…»21
حضرت صادق(ع) فرمود: «هنگامي كه حضرت مهدي(عج) قيام كند با دستوري تازه، كتابي تازه، روشي تازه و حكمي تازه كه قبول آن بر عرب هم دشوار است، و اَحدي از كفار را باقي نگذارد و در امور خدايي ملامت كسي در وي اثر نكند.»22
حضرت رسول(ص) فرمودند: «البته او پيرو من است و هرگز بدعتگذار نيست و در داوريهاي خود از لغزش و اشتباه در امان است.23
ستيز با عالمنمايان:
يكي از شباهتهاي مهدي(عج) و مسيح(ع) آن است كه هر دو با عالمنمايان به ستيز ميپردازند. رجال دين يهود دريافته بودند كه عيسي(ع) همچون سيل بنيانكن آنان را تهديد ميكند و خطر بزرگ است كه ميتواند نابودشان سازد. اين گونه عالمنمايان با امام زمان(عج) نيز به طور قطع مخالفت خواهند كرد. اينها همانهايي هستند كه از دم شمشير امام زمان(عج) خواهند گذشت و خون زياد از آنها ريخته ميشود. اين گروه به سبب مخالفتشان محكوم به كفر هستند، چون در روايتها آمده انكار امام زمان(عج) كفر است. نقل است از جابربن عبدا… انصاري: كه حضرت رسول(ص) فرمود: «اگر كسي خروج و قيام مهدي(عج) را انكار نمايد كفر ورزيده به آنچه كه بر پيامبر(ص) نازل شده است و هر كس فرود آمدن عيسي(ع) را انكار كند همانا كافر شده و هر كسي كه خروج و حضور دجال را قبول نداشته باشد پس او نيز كافر گرديده است.»24
نقل از حضرت رسول(ص): «هركس كه قائم از فرزندان مرا انكار نمايد، پس همانا كه مرا انكار كرده است.»25
ابوحمزهي ثمالي ميگويد: امام باقر(ع) به من فرمود: اي اباحمزه! يكي ازچيزهاي حتمي كه نزد خداوند تغييرناپذيرند قيام قائم آلمحمد(ص) ميباشد، پس اگر كسي شك كند درآنچه كه ميگويم، ملاقات خواهد كرد خدا را در حالي كه به ذات پروردگار كافر شده است و منكرش نيز ميباشد.26
درمان بيماريهاي سخت:
يكي ديگر از شباهتهاي مهدي(عج) و عيسي(ع) آن است كه هردو بيماريهاي سخت را درمان ميكنند. قرآن كريم در سورهي آلعمران، آيهي 49 به يكي از معجزههاي حضرت عيسيبن مريم(ع) تصريح ميكند و ميفرمايد: وي بيماريهاي صعبالعلاج يا غيرقابل درمان از طريق عادي را درمان ميكند. با اجازهي خداوند متعال، كور مادرزاد و مبتلايان به برص و پيسي را بهبود ميبخشم و مردگان را با اجازهي خداوند زنده ميكنم.27
نقل از رسولا…(ص): آخرين ذريهي بتول عذرا(س) كسي است كه عيسيبن مريم(ع) پشت سرش نماز ميخواند، زمين را از عدل و داد پُر ميكند، همانگونه كه پُر از ظلم و جور گرديده، به سبب او مردم را از هلاكت نجات ميدهم و به وسيلهي او مردم را از گمراهي به هدايت سوق ميدهم، و به سبب وي كور را مداوا ميكنم و بهبود ميبخشم و مريض را شفا ميدهم. پس گفتم: مولاي من! (اين امر) در چه زماني اتفاق ميافتد؟ فرمود:«زماني كه علم (از ميان مردم) رخت بربندد و ناداني آشكار شود و خوانندگان قرآن زياد شوند و عمل (به قرآن ودستورهاي دين) كم كرده و قتل و كشتار بيدليل و بيسبب زياد شود و عالمان هدايتكننده كم شوند… .28
عليبن الحسين(ع) فرمود:«هر گاه قائم ما(عج) قيام نمايد، خداوند عزوجل از شيعيان ما بيماري را برطرف ميكند و دلهاي آنان را مثل قطعههاي فولاد و آهن ميكند، و نيروي هر يك از آنها را برابر چهل مرد ميسازد و از حكام و اركان مهم زمين خواهند بود.29
داشتن زندگي زاهدانه:
حجتبنالحسن(عج) زهدي عليگونه دارد. به عنوان مثال لباس آن حضرت زبر است و غذايش غير از جو سبوسدار نيست. امام هشتم(ع) ميفرمايد: «اگر قائم آلمحمد(عج) به پا خيزد، جز خون، عرق و رنج چيز ديگري نخواهد بود، مردم سوار بر اسبها هر سوي خواهند تاخت، لباس قائم(عج) زبر و خشن و غذايش سخت خواهد بود.30
اميرالمؤمنين(ع) در توصيف عيسيبن مريم(ع) ميفرمايد: «پس همانا عيسيبن مريم(ع) بالش و متكاي زير سرش سنگ بود و جامهي درشت و زبر و نان سبوسدار ميخورد و خورشت او گرسنگي و چراغش روشنايي ماه بود…»31
برگرفته از سايت :المهدويه