در سال 63 یگان مهندسی رزمی سپاه با مشارکت جهاد سازندگی و وزارت صنایع سنگین وقت در طرحی ابتکاری برای وصل کردن ساحل شرقی هورالهویزه به جزایر مجنون در طول 75 روز اقدام به احداث پل خیبر به طول 13 کیلومتر کردند که از سه راهی فتح آغاز و به جزایر مجنون میرسید.
طراحی پل حاصل مطالعات و کار شبانهروزی شهید مهندس «بهروز پورشریفی» و جهادگران جهاد سازندگی و همکاری مؤثر وزارت سپاه و قرارگاه صراط المستقیم بود.
آنها با ساخت قوطیهایی تو خالی به طول 2.5 متر و عرض 2 متر و ارتفاع 40 سانتیمتر و پر کردن آنها با یونولیت و اتصال آنها به هم جادهای شناور به طول 13 کیلومتر و عرض 4 متر احداث کردند که در عملیات خیبر و حفظ جزایر مجنون نقش زیادی داشت.
خودروهای سبک از روی این پل میتوانستند با سرعت 20 کیلومتر در ساعت عبور کنند. دشمن هم هر جا پل را منفجر میکرد، نیروهای جهاد قطعات را زیر آتش شدید دشمن جابهجا کرده و دوباره آن را بازسازی میکردند.
از آنجا که پس از احداث جاده سیدالشهداء(ع) دیگر نیازی به پل خیبر نبود، پل خیبر جمعآوری شد. استفاده از چنین پلی با چنین طولی در تاریخ جنگها بیسابقه بود.
منبع : خبرگزاری فارس