بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
اللّهُمَّ اجعَلنی فیهِ مِنَ المُتَوَکِّلینَ عَلیکَ وَاجعَلنی فیهِ مِنَ الفائِزینَ لَدَیکَ
خدایا مرا در این روز از توکل کنندگان و سعادتمندان درگاهت قرار ده
وَاجعَلنی فیهِ مِنَ المُقَرَّبینَ اِلَیکَ
و مقرر فرما در این روز از مقربان درگاهت باشم،
بِاِحسانِکَ یا غایَةَ الطّالِبینَ
به احسانت ای نهایت همت جویندگان.
شرح فرازهایی از دعای روز دهم ماه مبارک رمضان
مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی در شرح دعای روز دهم ماه مبارک رمضان می گوید:
تمام امور دنیا و آخرت و هرچه در عالم وجود دارد به امر خداوند کار می کند؛ «ان الامر کله لله» یعنی به درستی که تمام امور به فرمان خداوند است» و تمام کلیدهای غیب نزد اوست «و عنده مفاتح الغیب لا یعلمها الاهو» یعنی: و کلید خزائن غیب نزد خداوند است (که) کسی جز خدا بر آن آگاه نمی باشد.
و هر گاه اراده الهی اقتضا کند که امری صورت پذیرد بدون هیچ درنگی صورت خواهد گرفت.
« اذا قضی امرا فانما یقول له کن فیکون» یعنی “هنگامی که (خداوند) اراده امری را کند به محض آنکه بگوید موجود باش، پس موجود خواهد شد و همه عالم فرمانبردار ذات اقدس اویند.
پس با توجه به این آیات در می یابیم که انسان در هر کاری که می خواهد انجام دهد باید به خدای (قادر و متعال) که خالق و آفریدگار اوست توکل کند چرا که امیرمومنان حضرت علی (ع) فرمودند: هر کس بر او توکل کند او را کفایت نماید و هر کس از او بخواهد، می پردازد و هر کس برای خدا به محتاجان قرض دهد، وامش را بپردازد و هرکس او را سپاس گوید، پاداش نیکو دهد.
فائزین چه کسانی هستند؟
وی در شرح این فراز از دعای روز دهم «واجعلنی فیه من الفائزین لدیک » می گوید: و مرا در این روز از کسانی که سعادت می یابند قرار ده.
فائز به معنای سعادتمند است که به کسی گویند که خداوند او را به واسطه عمل به دستوراتش به رحمتش وارد کرده و از عذابش دور ساخته است
چنانچه در قرآن می فرماید: «قل انی اخاف ان عصیت ربی عذاب یوم عظیم» یعنی: بگو که از عذاب روز عظیم (یعنی قیامت) می ترسم که معصیت پروردگارم را انجام دهم.
و در آیه بعد می فرماید: «من یصرف عنه یومئذ فقد رحمه و ذلک الفوز المبین» یعنی: کسی که از عذاب روز قیامت در امان بماند و از او عذاب برداشته شود پس به تحقیق به رحمت الهی وارد شده است که این سعادتمندی آشکار است و آنان که از معصیت پروردگار خویش اجتناب می کنند یقینا خداوند از آنان راضی است.
مرحوم آیت الله مجتهدی با بیان اینکه این رضایت سرچشمه از رضایت مخلوق به قضا و قدر پروردگار است، تأکید می کند: خداوند در قرآن می فرماید: «رضی الله عنهم و رضواعنه ذلک الفوز العظیم»
یعنی: خداوند از ایشان راضی است و آنان از خداوند راضیند که این رستگاری و سعادتمندی بزرگ است. که ما نیز از خداوند می خواهیم در این روز ما را از کسانی قرار دهد که به فوز عظیم دست یافته اند…
وی در شرح این فراز از دعا « واجعلنی فیه من المقربین الیک باحسانک یا غایه الطالبین » یادآور می شود: کسانی که به خداوند نزدیکترند و در پیشگاه او آبرومندند که تقوای الهی را پیشه کنند چرا که خداوند در قرآن می فرماید: ان اکرمکم عند الله اتقکم.
و اگر به واژه رسول اکرم(ص) توجه کنیم و آیه «ولکم فی رسول الله اسوه حسنه» را در نظر بگیریم می توانیم دریابیم که کسانی که می خواهند نزد خداوند آبرویی پیدا کرده و مقرب درگاه او گردند با توجه به آیه «یا ایها الذین امنوا تقوالله و ابتغوالیه الوسیله» باید به آیه « اطیعوالله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم» یعنی “خداوند و رسولش و برگزیدگان از ایشان (یعنی اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام) را اطاعت نمایید” عمل نموده تا بتوانند جزء کسانی قرار گیر که مقرب درگاه الهی هستند.
نماز شب یازدهم ماه مبارک رمضان
نمازهای مخصوصی برای هر شب ماه مبارک رمضان از حضرت علی (ع) روایت شده و ثوابهای زیادی برای هر شبی ذکر فرموده اند. این نمازهای مستحبی تماما دو رکعت دو رکعت خوانده می شود و خواندن آن در حالت نشسته هم جایز است، لکن ایستاده افضل است.
نماز شب یازدهم رمضان، دو رکعت است که در هر رکعت بعد از حمد ۲۰ مرتبه سوره کوثر خوانده می شود و حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) در مورد ثواب این نماز فرمود: کسی که این نماز را بخواند، در آن روز گناه نمی کند، اگر چه شیطان کوشش خود را بکند.