به نام خدا
اعتقاد به مهدي موعود(عج ) مسئله اي است كه درتمام اديان و مذاهب مختلف جهان اعم از كليميت و مسيحيت و مجوسيت و اسلام و غيره مطرح بوده و هست بدين معني كه در آخر زمان مصلحي ظهور خواهد كرد و به جنايتها و خيانتها و تبعيضات نژادي خاتمه خواهد داد.
در اين نوشتار سعي بر آن شده كه مهدويت و اعتقاد به آن نزد اديان الهي و تمامي گروههاي انساني وهمچنين سخنان امامان و پيامبران در اين باره كه از طريق وحي رسيده بود مورد بررسي قرار گيرد در اين راستا ابتدا مسئله مهدويت را مورد بررسي قرار ميدهيم .
اعتقاد به مهدي موعود(عج ) مسئله اي است كه درتمام اديان و مذاهب مختلف جهان اعم از كليميت و مسيحيت و مجوسيت و اسلام و غيره مطرح بوده و هست بدين معني كه در آخر زمان مصلحي ظهور خواهد كرد و به جنايتها و خيانتها و تبعيضات نژادي خاتمه خواهد داد.
آري , اعتقاد به مهدي (عج ) نه تنها يك باور اسلامي است كه عنواني مي باشد براي خواسته ها و آرزوهاي همه انسانهاي دردمند و ستمديده با كيش مذاهب گوناگون و همچنين بازده الهام فطري مردم است و با همه اختلافاتي كه در عقيده و مذهب دارند دريافته اند كه براي انسانيت در روي زمين روز موعودي و انسان موعودي خواهد بود كه با ظهورش هدف نهائي اديان الهي تحقق يافته و مسير آن بدنبال رنجي بسيار همواري و استواري لازم را مي يابد بنابر اين مسئله مهدويت با سابقه اي ديرينه ريشه در مذهب دارد اگر چه غير از قرآن مجيد تمامي كتب آسماني دستخوش تحريف شده اند ليكن با وجود جملاتي كه از دستبرد ديگران مصون مانده است كه در آنها از آمدن مهدي موعود و مصلح جهاني گفتگو شده است و چون اين مطلب بصورت پيشگوئي و مربوط به آينده است و مضامين آن در قرآن و روايات متواتر وارد شده است از اين رهگذر مسلم است كه اين عبارتها از منطق وحي سرچشمه گرفته و از دستبرد انسانها در طول تاريخ درامان مانده است از جمله روايات متواتري كه به ظهور مهدي وعده داده است حديث معروف طبري است كه به نقل از پيامبر آمده است (اگر از عمر دنيا يك روز بيش باقي نمانده باشد خداوند آن روز را طولاني كند تا مردي از امت و خاندان من كه نامش نام من است ظاهر شود و زمين رااز عدل و داد پركند چنانكه از ظلم و ستم پرشده باشد.)
باتحقيق و جستجو دركتب اديان و مذاهب آسماني به اين نتيجه قطعي و مسلم مي رسيم كه اعتقاد به مهدي موعود اختصاص به مسلمان ندارد بلكه ساير اديان و مذاهب نيز در اين عقده با مسلمين شريك مي باشند.
1 ـ منابع زرتشت : در كتاب مذهبي زرتشتيان كه در باره انقراض اشرار و وراثت صالحان آورده است (لشكر اهريمنان با ايزدان دائما در روز خاكدان محاربه و كشمكش دارند و غالبا پيروزي با اهريمنان مي باشد اما نه بطوريكه ايزدان را محور ومنقرض سازند چه در هنگام تنگي از جانب اهورامزدا كه خداي آسمان است به ايزدان كه فرزندان اويندياري ميرسد و محاربه ايشان 9 هزار سال به طول مي انجامد آنگاه پيروزي بزرگ از آن ايزدان ميشود و اهريمنان را منقرض مي سازد و تمام اقتدار اهريمنان در زمين است و در آسمان راه ندارند و بعد از پيروزي ايزدان و برانداختن اهريمنان عالم كيهان به سعادت اصلي خويش رسيده و بني آدم برتخت نيكبختي خواهد نشست .
و در كتاب جاماسب نامه آمده است كه (مردي بيرون آيد از زمين تازيان از فرزندان هاشم مردي برزگ سرو بزرگ تن و بردين جد خويش بود با سپاه بسيارو رويي به ايران نهد و آباداني كند و زمين پراز داد و عدل كند)
و در جائي ديگر آمده است (سوشيانس نجات دهنده بزرگ دين را در جهان رواج خواهد داد فقر و تنگدستي را ريشه كن سازد ايزدان را از دست اهريمنان نجات داده و مردم جهان را همفكر و هم گفتار و هم كردار گرداند.
2 ـ منابع هندي : در كتاب شاك ماني آمده است (پادشاهي و دولت دنيا به فرزند سيدخلايق دو جهان كشن (كشن در لغت هندي نام پيامبر اسلام (ص ) است كه در بشارت فوق فرزند برومندش را بنام ايستاد و خداشناس ناميده چنانكه شيعيان او را قائم مي خوانند وي كسي باشد كه بركوههاي مشرق و مغرب دنيا حكم براند و فرمان كند و برابرها سوار شود و فرشتگان به كاركنان او باشد و جن و انس درخدمت او باشد و از سودان كه زيرخط استوا است تا ارض تسعين كه زيرقطب شمال است و ماورا بحار را صاحب شود و دين خداتكدين شود ودين خدا زنده گردد و نام او ايستاده باشد و خداشناس باشد.
و نيز در كتاب هندوان كه نزد هنديان است آمده (پس از خرابي دنياپادشاهي در آخر زمان پيدا شود كه پيشواي خلايق باشد و نام او منصور باشد و تمام عالم را بگيرد و دين خودآورد و همه كس را از مومن و كافر بشناسد و هر چه ازخدا بخواهد برآيد.
3 ـ انجيل : كمر خويش را بسته چراغهاي خود را برافروخته بداريد و شما مانند كساني باشيد كه انتظار آقاي خودشان را مي كشند كه چه وقت از عروسي مراجعت ميكند تا هر وقت كه در را بكوبد بي درنگ براي او بازكنند خوشابحال آن غلامان كه آقاي ايشان چون آيد ايشان را بيدار يابد پس شما نيز مستعد باشيد زيرا در ساعتي كه گمان نمي بريد بر انسان مي آيد.
4 ـ تورات : و نهالي از تنه يسي بيرون آمده و شاخه اي از ريشه هايش خواهد شكفت و روح خدا بر او قرار خواهد… گرگ با بره سكونت خواهد كرد و پلنگ با بزغاله و گوساله و شير و پرواري با هم و طفل كوچك آنها را خواهد راند در تمامي كره مقدس من ضرري نخواهد كرد زيرا كه جهان از معرفت خدا پرخواهد شد.
5 ـ زبور : شريران منقطع خواهند شد و اما منتظران خداوند وارث زمين خواهند شد. هان بعد از اندك زمان شرير نخواهد بود در مكانش تامل خواهيد كرد و نخواهيد بود و اما حليمان وارث زمين خواهند شد و ميراث آنها خواهد بود.
بنابر اين با بررسي اديان الهي و كتب ديني به اين نتيجه مي رسيم كه اعتقادبه مهدي موعود(عج ) تنها به تفكرات شيعه يا مسلمين منحصر نمي گردد هر جندنابترين اعتقادات مربوط به شيعه مي باشد اما بطور عام تفكر آخر زمان و منجي بشريت در تمام اديان الهي مشترك است .
منابع و ماخذ
1 ـ اصالت مهدويت از جهت اتفاق مسلمانان و اجماع شيعه و اهل سنت
2 ـ اصالت مهدويت از جهت نقش آن در عمل و برقراري عدالت و به ثمر رساندن انقلاب اسلامي
3 ـ اصالت مهدويت از جهت قبول امم و امتان آن در بشارت پيامبران و اديان الهي
4 ـ اصالت مهدويت تاليف حضرت آيت الله العظمي شيخ لطف الله صافي
اعتقاد به مهدي موعود(عج ) تنها به تفكرات شيعه يا مسلمين منحصر نمي گردد هر چندنابترين اعتقادات مربوط به شيعه مي باشد
برگرفته از سايت :المهدويه