هميشه نگران تبليغات پر خرج كانديداها هستم/ پول زياد براي تبليغات، افراد را وامدار مي كند/ اگر كسي براي خدا در تبليغاتش اسراف نكند، خدا به او كمك خواهد كرد
انتخابات دهم رياست جمهوري كه در 24 خرداد 92 برگزار مي شود، يكي از مهم ترين رويدادهاي سياسي جمهوري اسلامي در دهه 1390 شمسي است كه تاثير مستقيمي بر تحولات یک دهه آتی کشور، منطقه و جهان خواهد داشت.
به گزارش رجانيوز، طي سه دهه پس از پيروزي انقلاب اسلامي دولتهاي مختلفي روي كار آمده اند كه عملكرد 8 ساله هر يك از آنها تاثيرات آشكار و نهاني بر عرصه سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي كشور داشته است.
دولت موقت مهدي بازرگان عليرغم عمر يك ساله خود، حواشي زيادي داشت تا آنجا كه روحيه سازشكارانه و محافظه كارانه آن در برابر دشمنان انقلاب باعث شد، در نهايت خود استعفا دهد.
دولت ابوالحسن بني صدر نيز سرنوشت چندان متفاوتي با دولت بازرگان نداشت و به علت تعارض ماهوي با ماهيت انقلاب اسلامي، نتوانست چندان دوام بياورد و بعد از يك سال و اندي كشمش با جناح خط امام و نيروهاي انقلابي، با فرار از كشور كار خود را به اتمام رساند.
محمد علي رجايي انتخاب مردم بعد از ابوالحسن بني صدر بود. مردي كه كوتاه ترين دوره رياست جمهوري ايران و در عين حال خوش خاطره ترين دوران به نام او ثبت شده است. وي با حضور كم خود در راس قوه مجريه، توانست گفتمان خدمت و مردمي بودن يك رييس جمهور را به بهترين نحو ممكن در ميان مردم بسط دهد، اما منطق دشمنان نظام اسلامي ايچاب مي كرد كه وي بيش از يك ماه رييس جمهور ايران نباشد و خيلي زود با شهادت او، كشور از وجود خدمتگزاري مانند وي محروم ماند.
اما تثبيت نظام سياسي ايران منجر شد تا رييس جمهور بعدي اولين كسي باشد كه تا انتهاي دوران 4 ساله اش در قدرت باقي بماند و از همين رو در دور دوم رياست جمهوري نيز با اقبال معنادار مردم مواجه شود.
آيت الله سيد علي خامنه اي نخستين فردي است كه مردم دو دوره پياپي به عنوان رييس جمهور به وي اعتماد كردند. هر چند ساختار حقوقي نظام جمهوري اسلامي در آن برهه به گونه اي بود كه نخست وزير عملا اداره كشور را به دست داشت و در اين ميان سياست هاي كلان اقتصادي- اجتماعي بكار گرفته شده در اين دوره نيز عمدتا محل مناقشه رييس جمهور و نخست وزير بوده است.
اما دوران رياست جمهوري اكبر هاشمي رفسنجاني از سال 68، فصل جديدي از ارائه اراده منتخب ملت بر جامعه است چرا كه از اين برهه به بعد با تغيير بخش هايي از قانون اساسي، رييس جمهور بعد از رهبر انقلاب دومين چهره موثر در اداره كشور به شمار مي رود و از اين رو سالهاي دوران سازندگي براي ملت، پر از خاطرات منفي و تلخي است كه برخي از مباني انحراف از خط اصيل انقلاب در آن برهه كليد خورد.
ترويج اشرافي گري به جاي ساده زيستي مسئولين، كليد خوردن ديدگاه هاي فرهنگي ليبرال در كشور، پياده سازي برنامه هاي اقتصادي شبه ليبرال و خفقان سياسي كم سابقه در دوران رياست جمهوري هاشمي رفسنجاني بيشترين تصاويري است كه از آن دوران در ذهن ملت باقي مانده است، هر چند در اين ميان حجم قابل توجه سازندگي هاي خرابي هاي بعد از جنگ را نبايد از خاطر برد.
دوران محمد خاتمي نيز با يك سوءتفاهم بزرگ آغاز شد و ملتي كه در ظاهر براي نشان دادن تقابل خود با هاشمي رفسنجاني، در روز دوم خرداد 76 بر روي برگه هاي خود نام “محمد خاتمي” را نوشتند در عمل ديدند تفاوت ماهوي ميان وي و دولت پيشين وجود ندارد و در همين راستا سوم تير 84 در بستر تاريخي متفاوتي شكل گرفت و محمود احمدي نژاد با گفتماني متفاوت از 16 سال گذشته موفق به كسب آراي ملت شد.
وي در طول دولت نهم توانست طراز موفقي از يك دولت انقلابي، عدالتخواه، پركار، پرنشاط، فعال و كارآمد را از خود به جاي بگذارد، شاهد مثال اين ادعا حجم بالاي تخريب هاي دشمنان خارجي و وورزشكستگان سياسي داخلي بود كه در “نه به احمدي نژاد” اجماع كرده بودند اما آغاز دولت دهم حاكي از تغيير گفتمان احمدي نژاد در برخي عرصه ها بود كه عملا منجر به نگراني بسياري از دلسوزان انقلاب شد.
حال كه 34 سال از پيروزي انقلاب اسلامي مي گذرد و بسياري از تجارب مهم و ارزشمند اين سالها در پيشگاه ملت است، انتخابات رياست جمهوري يازدهم به عنوان يكي از مهم ترين عرصه هاي سياسي كشور محل مداقه و تامل بسياري از ناظران داخلي و خارجي است.
تجربه نشان داده هر آنجا كه گفتمان عمومي دولت هاي بعد از انقلاب در راستاي مباني اصيل انقلاب اسلامي و بازگشت به روح انقلاب بوده است، خط خدمت و پيشرفت كشور تسريع شده و هر آنجا كه اختلافات داخلي، حواشي زائد و انحرافات از گفتمان انقلاب اسلامي بيشتر بوده است، روند كارآمدي و خدمت رساني دولتها نيز تحت تاثير قرار گرفته و مردم هم نارضايتي خود را اعلام كرده اند.
با اين تفاسير، رجانيوز در سلسه گزارشهايي اقدام به انتشار معيارهاي رييس جمهور اصلح از منظر رهبر معظم انقلاب مي نمايد. معيارهايي كه مي تواند براي عموم مردم راهگشا و مفيد باشد تا بار ديگر به دور از دعواهاي روزمره سياسي و آزار دهنده، راه انتخاب رييس جمهوري در طراز پيچ تاريخي پيش رو توسط ملت راحت تر باشد.
در چهارمين سلسله از اين گزارش ها، بايد و نبايدهاي تبليغات انتخاباتي كانديداها مورد توجه است:
هميشه نگران تبليغات پر خرج كانديداها هستم/ پول زياد براي تبليغات، افراد را وامدار مي كند
يكى از كارهايى كه بنده – چه در تبليغات انتخابات مجلس و چه در انتخابات رياست جمهورى – هميشه نگران آن هستم، اين است. نه خودشان تبليغات پُرخرج كنند، نه به طرفدارانشان اجازه دهند. بعضى افراد ممكن است بگويند به ما ربطى ندارد؛ اين كار پُرخرج را ديگران مىكنند. شما بگوييد نكنند. خوشبختانه آنگونه كه اطّلاع پيدا كردم، ساعتهاى فراوانى براى نامزدها وقت گذاشتهاند كه از طريق تلويزيون و راديو با مردم حرف بزنند. شايد سيزده، چهارده ساعت هر كدام از اين حضرات وقت دارند كه با مردم حرف بزنند. خيلى خوب؛ اين بهترين تبليغات است. راديو و تلويزيون همهجا وجود دارد؛ چه نيازى هست كه براى تبليغات گوناگونِ رنگينى كه بعضى جاها مىكنند، پول زيادى مصرف شود كه احياناً بعضى افراد هم نتوانند خودشان آن خرج را كنند و مجبور باشند از كسانى بگيرند و خداى نكرده وامدار شوند؟
بيانات در خطبههاى نماز جمعهی تهران. 28 ارديبهشت 80
در مردم سالاري ديني نبايد تبليغات پرخرج صورت بگيرد
“در مردمسالارى دينى كارهاى رايج دنيا و اسرافها و تبليغات پر خرج مطلقا نبايد انجام گيرد. ما در همين سيستان و بلوچستان هزاران جوان را با استعدادهاى خوب و قابل رشد و قابل استفاده براى ادارهى كشور مشاهده مىكنيم كه اينها در يكجا معطّل و منتظر يك وسيلهى جزئى ماندهاند براى اينكه بتوانند كار خود را دنبال كنند؛ آنگاه عدّهاى بيايند ميلياردها صرف تبليغات كنند براى اينكه نظر مردم را به سمت خود جلب نمايند؛ آن هم با روشهاى بعضاً غلط و بعضاً خلافشرع، كه شنيده شد در بعضى از مناطق، نامزدهاى انتخابات با شعارهاى ضدّاسلامى و ضدنظام خواستهاند نظر مردم را جلب كنند! البته مردم با بىاعتنايى خود، پاسخ اينها را دادند؛ ليكن معلوم شد دستگاه نظارت بر اين امور، دستگاه دقيقى نبوده و به وظيفهى خود عمل نكرده و درك و احساس مسؤوليت مردم از آن دستگاه، نظارت بيشتر بوده است و غالباً دست رد به سينهى اينها زدهاند.”
13 اسفند 81 در ديدار با اعضاي مجلس خبرگان رهبري
اگر كسي براي خدا در تبليغاتش اسراف نكند، خدا به او كمك خواهد كرد
“در این تبلیغات، خرج و اسراف هم نشود. بنده گمان میکنم اگر کسی برای خدا از اسراف در تبلیغات و کارهای ناباب اجتناب کرد، خدای متعال به او کمک خواهد کرد و او را در مقصودی که دارد، موفّق خواهد گرداند.”
بیانات در خطبههای نمازجمعه تهران- 29/11/1382
مخارج بيش از حد و اسراف گونه انجام نگيرد
“در تبلیغات انتخابات … مراقبت شود که مخارج بیش از متعارف و زیادی و اسرافگونه انجام نگیرد. … مسئولان در هرجا که هستند، باید کاری کنند که این ارتباط و علقه با مردم و این پیوند و این اعتماد، حفظ شود.”
بیانات در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران به مناسبت عید سعید غدیر- 06/02/1376