متن برنامه ی درس هایی از قرآن کریم حجت الاسلام قرائتی؛ تاريخ پخش :: 1386/6/29
بِاِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
الهي انطقني بالهدي و الهمني التقوي
در این بحث می خواهم چون در شب جمعه پخش می شود می خواهم در باره نماز جمعه صبحت کنم و روز جمعه. در قرآن سوره ای به نام سوره جمعه آیه ای هم داریم درباره نماز جمعه عزیزمان این آیه را می خواندکه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِي لِلصَّلَاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ الجمعة/9» من تفسیر می کنم
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا الجمعة/9» ای کسانی که ایمان آوردیده اید «إِذَا» زمانی که « نُودِي » ندا شد صدای اذان بلند شد « إِذَا نُودِي لِلصَّلَاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ الجمعة/9» روز جمعه که صدای نماز جمعه را شنیدید صدای اذان روز جمعه را شنیدید « فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ الجمعة/9» سعی کنید بدوید برای نماز جمعه « وَذَرُوا الْبَيْعَ الجمعة/9» مغازه ها را ببندید « ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ الجمعة/9» نگویید مشتری از دستمان می رود این نیم ساعت یک ساعت بستن به نفع شما است « إِنْ كُنتُمْ تَعْلَمُونَ الجمعة/9» اگر بدانید.
عرض کنم که نکاتی که اینجا من یاداشت کرده ام 1) اولین اقدام پیامبر بعد از هجرت به مدینه اقامه نماز جمعه بود پیامبر وقتی وارد مدینه شد هجرت کرد اولین کارش اقامه نماز جمعه بود نماز جمعه خط ویژه دارد مثل آمبولانس که میان ماشینها خط ویژه دارد « فَاسْعَوْا » نمی گوید «فَاذهَب» نمی گوید برو می گوید بدو یعنی خداوند روز جمعه به مردم یک هیجان نشاط خاصی می خواهد گفتند مغازه ها را ببندید «ذَرُوا الْبَيْعَ» رها کنید تجارت را
نماز جمعه هم وزن حج «علیک بالجمعه انها حج المساکین» روایت آمده که سعی کنید بروید نماز جمعه ثواب حج دارد حج مساکین.
اغنیا مکه روند فقرا سوی تو آیند این را برای امام رضا (ع) می خوانند حالا اغنیا مکه روند و فقرا سوی تو آیند جان به قربان تو که تو حج فقرایی حدیث داریم که نماز جمعه حج فقرا است اینکه کسانی که نمی توانند مکه بروند نماز جمعه بروند آن ثواب را خدا بهشان می دهند مثل کسانی که بروند شهر ری حضرت عبدالعظیم را زیارت کنند ثواب زیارت کربلا را دارد یکی از دوستان ما دعوت شد پیش نماز حرم شاه عبدالعظیم بشود ایشان هم قبول کرد و آمد شهر ری امام جماعت حرم شد به من می گفت که یکی از بزرگان من را دید گفت من یک خوابی برای تو دیدم گفتم چه خوابی گفت من خواب دیدم تو پیش نماز حرم امام حسین شدی یعنی خوابی که با آن حدیث البته من به خواب اعتقاد ندارم مگر اینکه این خواب طبق آیه و طبق حدیث باشد یعنی آثار گواهی باید یک جور باشد خود خواب نمی تواند حجت باشد مگر اینکه دلایل و قراینی داشته باشد که این خواب خواب صادقی بوده چون روایت داریم که کسی که زیارت کند زیارت کربلا امیدش است ببیند این دوست ما هم که الان هم امام جماعت است می گفت آن آقای بزرگواری که خواب دیده بوده نمی دانست که من اخیرا” رفتم پیش نماز شدم نماز جمعه حج فقرا مساکین است.
نمازی که بعد از خطبه ها دعایش مستجاب می شود چند جا دعا مستجاب می شود 1- ساعت آخر روز جمعه روایات شیعه و سنی ندارد هم شیعه هم سنی داریم که ساعت آخر روز جمعه دعا برآورده می شود 2- وقتی باران می آید دعا براورده می شود یعنی وقت نزول رحمت بعد از خطبه های نماز جمعه هم دعا براورده می شود تنها نمازی است که امام اش باید دست به اسلحه داشته باشد خیلی هیئت هیئت قشنگی است یعنی هم اسلحه هم موعظه لازم است امام جمعه به مردم سلام کند لازم است امام جمعه به مردم سفارش به تقوا بکند حتی احتیاط می کند کلمه تقوا را بگوید مثلا” نگوید باید آدم خوبی باشید کلمه خوب نه متقی باشید شما را سفارش بکنند به تقوا یعنی حتی احتیاط می کنند بعضی می گویند لفظ هم لفظ تقوا باشید یعنی کلمه تقوا از دهن بیرون بیاید سفارش به تقوا منتهی تقوای وا رفتگی نه، تقوای وارستگی. چون ما دو رقم آدم داریم وارفته و وارسته وارفته یعنی آدم شلی است ولی وارسته متقی است مثل لالی که غیبت نمی کند کوری که نگاه بد نمی کند یک آدم های شلی هستند ولی وقتی می گوید دستت به اسلحه باشد و سفارش کند به تقوا یعنی ما هم اهل موعظه هستیم اهل تقوا اهل فرهنگ و اهل قدرت اینکه بگوییم کار فرهنگی بکنیم بدون قدرت اشتباه کردیم اینکه بگوییم به زور متوسل بشویم کار فرهنگی نداریم این فایده ندارد اینکه می گویند امام جمعه هم دستش اسلحه باشد هم زبانش موعظه یعنی قدرت و کار فرهنگی یعنی فرهنگ وقدرت بایدبا هم باشد یعنی هم باید کار فرهنگی کرد هم کار
اگر کسی نماز جمعه را سبک بشمارد این نشانه ی نفاق است. اگر کسی نرفتنش به نماز جمعه نشانه ی بی اعتنایی به نظام اسلامی باشد این نشانه ی نفاق است نمازی که باید مردم اطلاعات عمومی پیدا کنند نماز جمعه دو رکعت است به جای دورکعتش دوتاخطبه است ولذا می گویند وقتی امام جمعه خطبه می خواند شماگوش بدهید خطبه های نماز جمعه را باید گوش داد چون به جای دو رکعت نماز حساب می شودحالا یکی از خطبه ها سفارش به تقوا و تفسیر و اینطور چیزها باشد یکی از خطبه ها «یخبرهم بما وقع فی الافاق» امام رضا( ع) می فرماید یخبر یعنی خبر بدهد اما م جمعه به مردم یخبرهم یعنی به مردم خبر بده به چه چیز خبر بدهد «بما وقع فی الافاق» حوادث جهان را به مردم خبر بده ومردم هفته ای یک بار خبری از دهان از یک آدم با تقوا خبرها ی دنیا را بشنوند «یخبرهم بما وقع فی الافاق» وخیلی قشنگ مهندسی را حساب کنید دین ما مهندسی اش آدم را خیلی گیج می کندکه نماز ما چندرقم داریم نماز تنهایی داریم تکی آدم نماز بخواند نماز تکی چیست نماز تکی این است که نماز شب بخوانی نماز شب را گفتند در خانه بخوانید آدم نماز مستحبی را در خانه بخواند بهتر است تادر مسجدبخواند یک نماز داریم نماز جماعت یک نماز داریم نماز جمعه است که همه ی شهر یک جا باشد که هویتش به این است که هم عبادت است هم اجتماع است هم سیاست است هم خاری است در چشم دشمنان یعنی دشمن وقتی بخواهد ببیند امت اسلامی وفادار هستند یا نیستند میزان الحراره ی وفای مردم با نظام شرکت د رنماز عید ودر نماز جمعه است تا مادامی که نماز جمعه است مردم وفادارند همین که نماز جمعه خلوت شد پیداست که مردم یک خورده دلسرد شده اند ولذا نماز جمعه میزان الحراره ی وفاداری ماست نمازی که باید به جماعت خواند
در نماز جمعه تعدادی معین شده اند که باید حتما به جماعت خوانده شود نماز جمعه تنهایی نمی شود حتی گفته اند زندانی ها را با پلیس بیاورید از زندان بیاورید نماز جمعه خطبه ها را گوش بدهند بعد بروند یعنی اگر افرادی به دلیلی مجرم هستند یا مقصر یا به هر دلیلی زندان هستند نباید اینها از فرهنگ محروم بمانند حالا بدهکار است پول نداشته بدهد به هر حال خلافی کرده است زندان رفته اما آدم زندانی معنایش این است که از مسائل جامعه عقب بماند از مسائل فرهنگی عقب بماند زندان رفتن یعنی گاهی وقتها ما کاری را می کنیم بیش از جرمش جرم می کشد این آقا خلاف کرده برود زندان چرا دیگر از نماز جمعه محروم بماند ولذا داریم اینها را با پلیس بیاورید نماز جمعه خطبه ها را گوش بدهند بر گردانند قبل از روز جمعه سفر سفارش نشده است گفتند صبر کنید خطبه ها را گوش کنید بعد بروید مسافرت یعنی حضور در صحنه باید باشد مگر اینکه سفری در راه خدا باشد سفری که تحصیلی است دانشجو است یا جبهه است اگر سفری مهم است انجام دهد اما اگر سفرعادی است بعداز خطبه ها برود از روز قبل گفتند خودتان را آماده کنید داریم که شب جمعه که نماز می خوانید مستحب است به جای «قُلْ هُوَ اللَّهُ» سوره ی جمعه رابخوانید در سوره ی جمعه هم همین آیه است « إِذَا نُودِي …الجمعة/9» یعنی شب جمعه که نماز مغرب یا عشاء می خوانید در نماز شب جمعه این آیه را بخوانید سوره ی جمعه این آیه را بخوان تا یادت نرود که فردا جمعه است یعنی ازشب جمعه آماده باش طبل آماده باش حدیث داریم که وقتی اذان می گوید الله اکبر شما هم بگو الله اکبر یعنی این هماهنگی کنید با همدیگر از شب جمعه این تو گوشت برود که وقتی صدای نماز جمعه شنیدی در مغازه را ببند یعنی به بازار ی ها می گوید از شب جمعه خودتان را آماده کنید « ذَرُوا الْبَيْعَ » مغازه را ببند
حضرت امیر می فرماید که اگر شب جمعه غذایی می خوری که فردا ضعفت می گیرد حتی دارو سعی کن مصرف نکنی که از نماز جمعه محروم نشوی شب جمعه پیاز نخورید برای اینکه فردا در نماز جمعه ممکن است بوی پیاز مردم را اذیت کند خیلی قشنگ است دین این زیبایی ها ی دین آدم را کلافه می کند از شب جمعه پیاز نخور برای اینکه فردا یک نفر بغلت نشسته اذیت نشود ما راحت اذیت می کنیم مردم را هر جا بخواهیم ماشینمان را موتورمان را دوبله پارک می کنیم هر جابخواهیم راه بندان می کنیم هر جا بخواهیم راحت برایمان مردم انگارآزادیم هر کاری می خواهیم بکنیم یکی از بستگانمان می میرد بلندگو می گذاریم یک بار برای هفتش یک بار برای ختمش یک بار برای چهلش یک بار برای سالش یعنی یک پیرزن یک پیرمرد یاجوان یا هر کس که از دنیا رفت چند بار بلند گوی مسجد مردم را زجر می دهد خیلی راحت مردم را اذیت می کنیم اذیت به مردم اشکال دارد یکی از علمای شهر شما آقای ناصری که امام جمعه ی شهر کرد است آقای ناصری امام جمعه ی محترم شهر کرد یزدی است ایشان برای من می گفت حالا چون شما هم یزدی هستید دو سه تا خاطره ی قشنگ نقل می کرد یکی می گفت من اعلامیه های امام را در مکه پخش می کردم زمان شاه حکومت آنوقت ما را گرفت و دو سال در زندان سعودی بودیم بعد از دوسال آزاد شدیم و آمدیم نجف وخدمت اما م رسیدیم و امام هم شناخت که ما به خاطر پخش اعلا میه ها ی امام دو سا ل زندان صعودی بودیم در کشور آنجا به هر حا ل می گفت می خواستیم داماد بشویم یک پولی می خواستیم از امام بگیریم قرضی به اما م گفتیم ما می خواهیم داماد بشویم دو سال هم زندان بودیم به خاطر شما شما ده هزار تومان به ما قرض بدهید شش ماه دیگر من به شما می دهم امام فرمود مانعی ندارد ده هزار تومان امام قرض داد می گفت شش ماه یا دو ماه یادم نیست ده روز به آخر وقت مانده امام پیغام داد به آقای ناصری بگویید ده روز دیگر باید پولت را بدهی آماده باش می گفت ما خیلی جاخوردیم اما م بالاخره نگفت تو جوان طلبه رفتی مکه بخاطر ما دو سال زندان بودی حالا ما این ده تومان را ازتونگیریم گفت حساب حساب کاکا برادرقرض کردی باید بدهی گفتی شش ماه سر ده روز بده این خیلی برای ما مهم یعنی امام خلاصه به کسی باج بدهد با کسی رو در بایستی کند در رودر بایستی بماند خیلی رک گفت که بگویید ده روز دیگر پول را بدهد مردم برای اینکه یک رای جمع کنند کدخدا یا شورای اسلامی یا وکیل بشوند اوه انقدر پلوی مفت می دهند انقدر تبلیغات می کنند این قدر باج می دهند این را ببین آن را ببین امام رهبر دنیا شد رهبر مسلمانان شد وحتی وام به کسی ده روز بیش از مدت نداد این یک خاطره خاطره ی دوم که راجع به حق الناس است ایشان می فرمودامام آمد نماز بخواند پشت در کفش بود امام نگاه به کفش ها کرد برگشت گفتیم آقا مردم در سالن نشسته اند منتظرنماز جماعت هستند بفرماییدنماز بخوانید فرمودمن اگر بیایم ونماز بخوانم باید پایم را بگذارم روی کفش مردم آخر چرا من باید پایم را بگذارم روی کفش مردم گفتیم آقا راضی اند گفتند راضی باشند من پا روی کفش مردم نمی گذارم برگشت گفتیم آقا چه می کنید گفتند بگونماز فرادی بخوانند گفتیم آقا ما کفش ها را کنارمی زنیم بفرما نماز بخوانید کفش ها راما کنار می زنیم فرمود کفش ها را کنار بزنی این لنگه کفش ها قاطی می شود وقتی بر گردند عمر مردم تلف می شود باید دنبا ل لنگه ی کفششان بگردند چرا به مردم ظلم کنم ببینید این دین ما این است وقتی دین معنایش این است این که مافکر می کنیم حالا که صدایمان خوب است حق داریم سحر خوانی کنیم حق داریم قرآن بخوانیم حق داریم نه شما حق ندارید عزاداری کنید به نحوی که مردم آزاری بشود مردم آزاری به هیچ دلیلی نماز جمعه را می گوید شب جمعه پیاز نخور فردا در نماز جمعه ممکن است بوی پیاز بدهی خیلی وقت ها که می رویم به نماز جمعه سجاده می بریم بعد از نماز جمعه سجاده را بر می داریم همین طور هرکسی سجاده اش را بر می دارد کمک می کند هی تکان می دهیم یک گردوخاکی بلند می شود که اینطور نباید باشد تکان داد ن سجاده سجاده را تا کن ببر خانه تکان بده حتی مسافرت شما می روید مشهد می روی هر مسافرت زیارتی یا غیر زیارتی نگو حالا ما مسافریم اگر مسافر در نماز جمعه شرکت کند ثوابش بیش از افراد همان شهر است
نماز جمعه کفاره ی گناهانی است که انسان در طول هفته انجام می دهد البته مادامی که گناه کبیره را رهاکنداگرگناه کبیره نکرده باشیم گناهان کوچک را نماز جمعه گناهان این هفته تا آن هفته را گناهان کوچک رامی بخشد کفاره است اگر کسی کارگری گرفته روز جمعه کارگر گفت می خواهم بروم نماز جمعه این را جلویش را نگیرد البته ممکن است کارگران هم به اسم نماز جمعه جیم شوند این هم هست ولی اگر کارگری واقعا جیم نمی شودمی گوید می خواهم بروم نماز جمعه اجازه اش بدهیدوقتی زندانی را می گویند اجازه اش بدهید ولی خوب کارگر که زندانی نیست هر کس سه جمعه پی در پی بدون عذ ر موجه نماز جمعه را ترک کند نامش در دفتر منافقین ثبت می شود «من ترک الجمعه ثلاثه متتابعه لغیرعلة کتب منافقا» کسی سه هفته پشت سر هم نماز جمعه نرود بدون دلیل حتی داریم اگر جوانی مسجد نمی آید دخترتان را به او ندهید چون این جوانی که پشت می کند به جامعه جامعه هم پشت کند به این جوان مقابله به مثل کنید چرا مسجد نمی آیی نمی گوییم برو این مسجدممکن است آقای مسجدرا قبول نداشته باشد برو یک مسجد ی که آقایش را قبول داری ولی اگر جوان گفت آقا اصلامن با جامعه ی اسلامی نمی خواهم بروم در جمعیت اگر کسی بی اعتنایی شد به جمعیت اسلامی خوب جمعیت اسلامی هم نسبت به او یک … آنوقت شما می دانید اگر به همین حدیث عمل کند مسجد ما پراز جوان می شود داریم هر کس نمی تواند برود نماز جمعه مبلغی صدقه بگذارد تا کفاره ی عدم حضور او در نماز جمعه باشد این روایت را شیعه ندیدم اهل سنت این روایت را نقل کرده اند در کنز العما ل حدیثش آمده است یعنی نماز جمعه جوری است که به هرحال مثل یک وقت هایی که می گویند سفر نحس است داریم که مثلا در فلان روز سفر نکنید در عین حا ل روایت داریم که اگر لازم شد سفر بکنید منتهی صدقه بگذارید کنار که دفع بلا بشود حدیث داریم که پیغمبر فرمود هر کس نماز جمعه نرود از روی انکار یعنی می گوید من اصلا قبول ندارم یا استخفاف وسبک شمردن این را خداهمیشه کارش را جمع نمی کند یعنی همیشه در زندگی اش تاب می دهد یعنی هر طور بخواهد خودش را جمع وجور کند نمی تواند اگر کسی حدیث از پیغمبر است صلی الله وآله وسلم کسانی که نماز جمعه نمی روند از روی استخفاف یعنی می گوید ول کن بابا برو بابا کسانی که نماز جمعه را تحقیر می کنند این زندگی اش همیشه تاب می خورد وخدا هیچوقت زندگی اش را جمع نمی کند یعنی آب خوش نمی گذارد از گلویش پایین رود هر چقدر جمع می کند مرتب پخش می شود این حدیث از اهل شیعه است
خطبه های نماز جمعه باید طولانی نباشد حدیث داریم دوره ی آخر الزمان خطبه ها را طولانی می کنندسوره ها را کوچک می کنند حرف خودش را می کشد حرف خدا را کم می گذارد خطبه را کوچک کنیداما به جایش عوض قل هوالله مثلا سوره جمعه را بخوانید یا سورهی منافقون را بخوانید چون داریم رکعت اول سوره ی جمعه خوانده شود یک صفحه است و رکعت دوم سورهی منافقون آن هم تقریبا یک صفحه ی قرآن حالا انتخاب این دو سوره مهندسی می خواهد سوره ی جمعه یعنی اتحاد ملی یعنی خودتان را جمع کنید رکعت دوم که منافقون بخوانید یعنی باید مواظب باشید ازتوطئه ها یعنی هم خودی ها به هم متصل بشوید وبدانید وظیفه تان چیست خودسازی است فکر نکنید آدم خوبی هستید « إِنْ زَعَمْتُمْ أَنَّكُمْ أَوْلِيَاءُ لِلَّهِ مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوْا الْمَوْتَ الجمعة/6» سوره ی جمعه آیاتی است که «يُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ الجمعة/1» هستی سبحان الله می گوید تو چرا غافل هستی اگر فکر می کنی آدم خوبی هستی نباید از مرگ بترسی اگر از مر گ می ترسی پیداست گیر داری این یک مقداری سوره ی جمعه نکاتی درونش است رکعت دوم نماز جمعه سوره ی منافقین است البته خطبه ها هم گاهی مربوط به خطیب است خطیب گاهی وقتها یک جوری حرف می زند وحرفهایی می زند هم خود بیانش وهم مطالبی که می گوید جاذبه دارد تا چهل دقیقه هم جاذبه دارد تا نیم ساعت هم جاذبه دارد گاهی وقتها جاذبه ندارد اگر جاذبه ندارد افرادی از من پرسیدند ما چقدر سخنرانی کنیم می گویم آیا حرف زدنت جاذبه دارد یا جاذبه ندارداگر جاذبه دارد چون مردم دفعه ی اول آدم هایی که عاشقند پا منبرهمچین گوش می دهند ..یعنی حرف را در هوا می پرد می گیرد چون این عاشق است عاشق حرفها است اما یک عده از مردم عاشق نیستند آدم هایی که عاشق نیستند این طوری گوش نمی دهند همچینی گوش می دهند این دیگر عاشق نیست معمولی است بعضی آدم ها خسته شده اند کلافه اند می خواهندآقا تمامش کنددیگر خسته می شوند بعضی از افراد که پامنبر نشسته اند دیگر دارند منفجر می شوند نگاه کن به قیافه ببین آنکه پای منبر نشسته عاشق است فارغ است تشنه است بسته است لیز است فراری است یعنی با همین نگاهها نگاه کن ببین «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِي لِلصَّلَاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ الجمعة/9» شراب به چند دلیل حرام است ولذا کسی که انگور بکارد و به قصد اینکه بدهد شراب کندکشاورزش هم مورد لعنت است فروشنده انگور خریدارانگور به قصد شراب بخرند بفروشند کارخانه ای که شراب می سازد کارخانه ای که بطری می سازد کارتنی که بطری ها را داخلش می گذارند کامیونی که بطری ها را حمل ونقل می کندآن کسی آنها را سرو می کندفروشند ه خریدار همه ده گروه در شراب ..شراب هم برای کلیه برای مغز برای چشم برای نسل ضررهای زیادی دارد اما قرآن می گوید شراب نخورید چرا برای اینکه می گوید « وَيَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَعَنْ الصَّلَاةِ المائدة/91» یعنی شراب نخور تورا از نماز با ز می دارد اگر دادوستد ما را از نماز باز داشت چه یعنی مشغول تجارت زعفران نبات فرش پتو سیب زمینی پیاز هر چیز اگر کسی مشغول تجارت است و تجارتش اورا از نماز باز می دارد این تجارت هم خاصیت شراب دارد نه از نظر مراجع تقلید وتوضیح المسائل علمی نمی خواهم بگویم معامله حرام است اما خاصیت شراب را دارد چون قرآن وقتی می خواهد بگوید شراب نخور می گوید شراب نخور از نماز باز می دارد پس هرکاری که مارا ازنماز باز داشت حتی استاد دانشگاه دارد درس می دهد د رفرمانداری جلسه گرفتندمسئولین هر درس وبحث وکارسیاسی اجتماعی اقتصادی داری می نویسی امام رضا داشت می نوشت صدا اذان راکه شنید قلم را انداخت هر کاری که ما را از نماز باز بدارد مثل شراب است حالا اگر ما نمی توانیم همیشه این کاررابکنیم متاسفانه متاسفانه متاسفانه وقت اذان مغازه هاباز است لااقل روز جمعه مغازه را ببندید لااقل ماه رمضان ظهر ها که می شود یک پرده بکشیدبنویسیدبه مناسبت نماز بیست دقیقه تعطیل به هر حال « فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ الجمعة/9» نماز ذکرالله است « أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ الرعد/28» خدایا خیلی نماز جمعه می توانستم برویم نرفتیم خیلی نماز اول وقت می توانستیم بخوانیم نخواندیم خیلی می توانستیم از دانشمندان چیزی یاد بگیریم نگرفتیم خیلی از لحظه های عمرمان را می توانستیم به خدا نزدیک بشویم دور شدیم خیلی کار غلط از ما سر زده خیلی غفلت خدایا تو را به حق محمد وآل محمد تمام تقصیر ها وقصور ها را ببخش وبیامرز از الان تا ابدتوفیق جبران عنایت بفرما مزه ی عبادت را بر ما بچشان وتوفیق بده مزه ی عبادت را به نسل آینده بچشانیم به امام زمان کسی سلام میکند به نمازش سلام بکنید السلام علیک حین تصلی مهدی جان سلام بر نمازت السلام علیک حین ترکع مهدی جان سلام بر رکوعت السلام علیک حین تسجد مهدی جان سلا م بر سجده هایت السلام علیک حین تقرا مهدی جان سلام بر قرائت حمدوسوره ات السلام علیک حین تهلل مهدی جان سلام برلااله الا الله گفتنت السلام علیک حین یعنی امام زمان یک سلا م به خودش می دهیم ویک سلام هم به رکوع و سجودش و قرائتش و سخنانش نماز نماز است خدایا ما را از برپاکنندگان نماز قرار بده (الهی آمین).
والسلام علیکم ورحمه الله و بركاته