متن برنامه ی درس هایی از قرآن کریم حجت الاسلام قرائتی؛ تاريخ پخش :: 1386/6/1
بِاِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
الهي انطقني بالهدي و الهمني التقوي
بینندهها بحث را در ماه شعبان می بینند، ماهی که امام زمان (ع) در آن متولد شده، در سال هم ما باید سالها و سالها راجع به حضرت مهدی صحبت کنیم، منتهی امیدواریم که خدا ما را ببخشد، تقصیر و قصوری بوده، ولی ماه شعبان را باید بحثی داشته باشیم. حالا چه قبل از نیمه ی شعبان پخش شود چه بعد از نیمهی شعبان،موضوع بحثمان نقش امام است، «لولل الحجه اذن لاخت» این مضمون است که اگر حجت خدا نباشد، زمین اهل خود را می خورد، این حدیث را می خواهیم تحلیل کنیم چون به ما گفتهاند اگر یک حدیثی شنیدید، با قرآن متر کنید، اگر هم وزن قرآن بود بپذیرید، اما اگر ضد قرآن بود و نقیض قرآن بود، این حدیث را به دیوار بزن، یعنی باید حرفها، می خواهیم ببینیم جایگاه قرآنی این حدیث چه چیزی است، یک بحث قرآنی فنی است، و چون شما هم همه آموزش پرورشی هستید، و تربیت نسل در اختیار شما است، ممکن است خیلی از قسمتها را نتوانید برای بچهها بگویید، ولی من طوری می گویم که برای بچهها هم بتوانید بگویید.
بسم الله الرحمن الرحیم
بچهها این شعر را بلد هستند، ابرو و باد و مه و خورشید و فلک در کارند، این آیه ی قرآن است، این شعر از قرآن گرفته شده است، چون در قرآن کلمه ی لکم زیاد است، در قرآن کلمه ی لکم تا بخوای داریم، «خَلَقَ لَکُمْ» «سَخَّرَ لَکُمْ» «مَطاع لَکُمْ»، «خَلَقَ لَکُمْ» همین است، ابرو و باد و مه و…. یعنی خداوند هستی را برای ما آفریده است. «خَلَقَ لَكُم مَّا فِي الأَرْضِ جَمِيعاً البقرة/29» جمیعا گفته یعنی آنچه در زمین است برای شما آفریده شده است، پس تمام آفریده های زمین برای ما است، به دلیل اینکه قرآن می فرماید، «خَلَقَ لَكُم مَّا فِي الأَرْضِ جَمِيعاً البقرة/29» ما گنهکاریم یا گنهکار نیستیم، بشر گناه می کند، نمی کند.
1- گناه و ظلم، عامل کیفرهای الهی در دنیا
قرآن می گوید حالا که گناه می کنی، من باید همه را نیست کنم، قرآن می فرماید «لَوْ يُؤَاخِذُ اللّهُ النحل/61» لو یعنی اگر،«لَوْ يُؤَاخِذُ اللّهُ النحل/61» اگر خدا مؤاخذه کند، اگر خدا خواسته باشد مؤاخذه کند، اگر خداوند الله ناس را، اگر خدا ناس را مؤاخذه کند به عملی که انجام داده اند، بظلمهم می گوید، «بِظُلْمِهِم مَّا تَرَكَ عَلَيْهَا مِن دَآبَّةٍ النحل/61» یعنی اگر خدا خواسته باشد مردم را به خاطر گناهشان مچ بگیرد هر چه جنبنده است، باید نابود شود، چون من همه را برای شما آفریدهام و بشر به خاطر گناهش اگر بخواهد مچ بگیرد باید همه را نابود کند، این که خدا آفریده و ما را نابود نمی کند، پیدا است یک چیزی در آن است، این موج باید ما را غرق کند موج گناه، این که ما شنا بلد نیستیم، بیخود در دریا شنا می کنیم، موج هم طوفانی است باید غرق شویم چرا غرق نمی شویم.
2- نقش انبیا و اولیا در حفظ هستی
قرآن می فرماید که «وَمَا كَانَ اللّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ الأنفال/33» یعنی خدا مردم را عذاب نمی کند، چرا برای اینکه «وَأَنتَ فِيهِمْ الأنفال/33» چون تو در بین مردم هستی، تکرار می کنم 1ـ هستی برای بشر آفریده شده، «خَلَقَ لَكُم مَّا فِي الأَرْضِ جَمِيعاً البقرة/29» جمیعا یعنی همه ی آنچه در زمین است برای بشر است، بشر هم برای عبادت آفریده شده است، «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ الذاريات/56» هستی برای ما آفریده شده ما هم برای اینکه بنده ی خدا باشیم آفریده شده ایم، قرآن می گوید اگر خدا بخواهد مچ بگیرد به خاطر گناهانتان مچ بگیرد همه را نابود می کند، پس ما چون گناه می کنیم خدا همه را نابود می کند، چرا نابود نمی کند؟ می گوید «وَأَنتَ فِيهِمْ الأنفال/33» خدا عذاب نمی کند چون تو پیغمبر در مردم هستی، یعنی وجود یک شخص ولی خدا باعث می شود که خداوند، با اینکه مردم خلاف می کنند خداوند کارشان نداشته باشد، «وَأَنتَ فِيهِمْ الأنفال/33» ممکن است شما بگویید و انت برای شخص پیغمبر است، می گوییم نه در مواردی داریم که، «بکم ینفس الحمد و یکشف الضر» «بکم فتهلا و بکم یختم» یعنی این شخص پیغمبر به عنوان ولی خدا است، پوست و گوشت شخصی او مهم نیست، مقام نبوت و مقام رسالت است که این مقام ولی اللهی به اهل بیت او هم رسیده است. در زیارت جامعه داریم، صفاتی که ما برای پیغمبر می گوییم، همه را برای امیر المؤمنین هم قائل هستیم، همه را برای حضرت مهدی هم قائل هستیم، فقط یک فرق است و آن است که به پیغمبر وحی می شد به غیر پیغمبر وحی نمی شود، «الّا انه لا نبی بعدی» به گفته ی شیعه وسنی پیغمبر به علی بن ابی طالب گفت: همه ی مقامات من را تو داری «الّا انه لا نبی بعدی»
3- حضور حضرت لوط، مانع نزول عذاب
این برای اسلام نیست، این برای انبیا قبل هم بوده است. خدا به فرشتهها گفت بروید قوم لوط را زیر و رو کنید، فرشتهها آمدند دیدند حضرت لوط هم آنجا است گفتند خدایا اینجا را زیر و رو کنیم، «إِنَّ فِيهَا لُوطًا العنكبوت/32» آیه ی قرآن است که خواندم، «إِنَّ فِيهَا لُوطًا العنكبوت/32» پیغمبری به نام حضرت لوط اینجا است، فرمود: خدا فرمود «نَحْنُ أَعْلَمُ بِمَن فِيهَا العنكبوت/32» من می دانم پیغمبر اینجا است به او می گویم، برو وقتی رفت شما شهر را زیر و رو کنید، کسی می گفت هواپیما به این بزگی را چطور میدزدند، گفت: تا پایین است بزرگ نمی دزدند، می گذارند به آسمان برود کوچک شد می دزدند. یعنی فرشتهها هم می دانند جایی که ولی خدا است، نباید عذاب نازل شود. وقتی خدا به فرشتهها گفت قوم لوط جنایتکار هستند، مفسدند، بروید شهرشان را زیر و رو کنید، فرشتهها آمدند دیدند پیغمبری به نام حضرت لوط است گفتند خدایا ما اینجا شهر را چگونه زیر و رو کنیم پیغمبر آنجا است، «إِنَّ فِيهَا لُوطًا العنكبوت/32» گفت بله «نَحْنُ أَعْلَمُ بِمَن فِيهَا العنكبوت/32» من می دانم آنجا پیغمبر است منتهی می گوییم به او می گوییم «فَأَسْرِ بِأَهْلِكَ هود/81» می گوییم بلند شو و برو، وقتی رفت آن وقت منطقه از ولی خدا خالی می شود زیر و رو می شود.
«بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ»
سؤال: اگر وجود ولی خدا نباشد، این بشر با این جنایاتش قابل تحمل نیست «وَلَوْ يُؤَاخِذُ اللّهُ النَّاسَ بِظُلْمِهِم مَّا تَرَكَ عَلَيْهَا مِن دَآبَّةٍ النحل/61» این آیه چند بار هم تکرار شده است، عرض کنم به حضور شما که آیه ای دیگر داریم که اگر ولی خدا در منطقه نباشد، زیرو و رو می شوید، آیه اش این است، «وَإِن كَادُواْ لَيَسْتَفِزُّونَكَ مِنَ الأَرْضِ الإسراء/76» اینها می خواهند تو را از منطقه تبعید کنند، به پیغمبر می گوید: پیغمبر مشرکین تصمیم گرفتهاند تو را از مکه بیرون کنند، اگر تو در مکه نباشی «إِذًا لاَّ يَلْبَثُونَ خِلافَكَ إِلاَّ قَلِيلاً الإسراء/76» اگر تو در مکه نباشی مکه هم زیر و رو می شود، یک چیزی به شما می گویم، دو بار به کعبه حمله شد، یکبار خدا غضب کرد، یکبار خدا غضب نکرد، سؤال: چرا خدا یکبار غضب کرد، یکبار غضب نکرد، یکبار ابره پادشاهی بود در کشور خودش کعبه ساخت به مردم گفت به جای مکه دور کعبه ای که من در کشور ساختم طواف کنید، به کعبه اش جسارت شد، بی اعتنایی شد، عصبانی شد گفت حالا که کعبه من را محل نگذاشته اید من هم کعبه ی شما را خراب می کنم. لشگر فیل سواری تشکیل داد آمد کعبه را خراب کند، قرآن می گوید که «أَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحَابِ الْفِيلِ الفيل/1» این که می گوید اصحاب فیل، این فحش است، مثل اینکه بگویند اصحاب الاغ، عوض اینکه آدم بگوید اصحاب رسول الله، اصحاب؟ علی بن ابی الطالب می گوید اصحاب فیل، یعنی انسان می تواند اینقدر سقوط کند که جزء اصحاب حیوان شود، آیا نمی بینی که خدا به اصحاب فیل چه کرد، فیل سوار هایی که آمدند کعبه را خراب کنند، «تَرْمِيهِم بِحِجَارَةٍ مِّن سِجِّيلٍ الفيل/4» به حجاره سنگ کوچک از سجّیل حالا این چه مواد اتمی داشته، نمی دانم قرآن می گوید وقتی به سر آنها می خورد، «فَجَعَلَهُمْ كَعَصْفٍ الفيل/5» یعنی کاه مأکول یعنی اکل شده خورده شده کاه خورده شده می شود پِهِن، این سنگ ریزه از عدس بزرگتر بود از نخود کوچک تر به مخ هر کس می خورد پودر می شد،
4- حمله یزید به شهر مکّه و تخریب کعبه
اینجا یک سؤال است کسانی که سوء قصد به کعبه کنند، خداوند «فَجَعَلَهُمْ كَعَصْفٍ مَّأْكُولٍ الفيل/5» این یک سؤال، سؤال دوم یزید کعبه را با منجلیق خراب کرد چرا خدا غضب نکرد، چطور اَبرَه که خواست کعبه را خراب کند نابود شد امّا یزید کعبه را خراب کرد و خراب هم شد و طوری هم نشد، چرا خدا آنجا لشکر یزید را نابود نکرد. آنجا که که خدا غضب نکرد، به خاطر اینکه کسی رفته بود داخل کعبه که ضد امام بود چون در آن زمان سه نفر بودند، یکی یزید بود که اعدعا داشت به نا حق، یکی امام حسین (ع) بود که اعدعا داشت به حق، یکی هم ابن ذبیر بود، ابن ذبیر هم اعدعا داشت، می گفت: نه یزید نه حسین،من، آن وقت یزید دنبال ابن ذبیر می گشت، ابن ذبیر رفت در کعبه پنهان شد، یزید برای اینکه دشمن خود را بکشد کعبه را به منجلیق بست، کعبه خراب شد، امام کعبهای که ابن ذبیر در آن پنهان شود آن کعبه هم دیگر کعبه، نیست. کعبه ای که علی در آن متولد شود، آن کعبه است. کعبه ای که پناه گاه ابن ذبیر، چون ابن ذبیر همینطور که ضد یزید بود ضد امام حسین هم بود، دشمن امام اگر در کعبه هم باشد، کعبه هم خراب شود طوری نیست. «لَا أُقْسِمُ بِهَذَا الْبَلَدِ وَأَنتَ حِلٌّ بِهَذَا الْبَلَدِ البلد/2-1» به این کعبه قسم، چون تو در آن حلول کردی،
5- نقش امام غائب در بقای اهل زمین
گاهی نگویند امام زمان غائب است چه خاصیتی دارد، وجود او باعث، شما نگویید کوهها چه اثری دارد، قرآن می گوید: ما؟؟؟ کوهها را قرار داده ایم و اگر کوهها نبود «تَمِيدَ بِكُمْ النحل/15» زمین دائماً شما را می جنباند. گداختگی درون زمین طوری است که پوست زمین همیشه در حال لرزش است، این کوه است که این پوسته را نگه داشته است، پدر پیر مرد ممکن است با بچه اش فوتبال و والیبال نزند، نگوید تو به چه درد می خوری اصلاً اگر سایه ی پدر بالای سر تو نباشد، جوان های هرزه هزار نگاه بد به تو می کنند، همین که بفهمند تو پدر و مادر داری سایه اش برای شما، اصلاً سایه اش، این مهم است، گاهی وقتها ایام جنگ یک پیرمردی از علما می رفت مثل آیة الله شهید محراب، آیة الله مدنی، آیة الله اشرفی، صدوقی، بعضی از این علما دستغیب، آیة الله مشکینی با لباس رزم می رفت داخل رزمنده ها، این نمی توانست آرپیچی بزند نه می توانست، آن حرکتهای رزمنده های بسیجی را داشته باشد، رزم شبانه، روزانه، ولی همین وجود آیة الله اشرفی در جبهه، هزرا نفر را شارژ می کرد، من از امام زمان معذرت می خواهم در آموزش مجبورم مثال بزنم، در غیر این صورت تمام مثل هایی که زدم باید از حضرت مهدی عذر خواهی کنم، که حضرت مهدی را به پیر مرد در جبهه تشبیه کنیم، تشبیه کنیم به نخ اسکناس، تشبیه کنیم به مزرعه، همه ی تشبیهها در شأن حضرت مهدی نیست من از ایشان معذرت می خواهم منتهی، گفت که آدم در آموزش «إِنَّ اللَّهَ لاَ يَسْتَحْيِي أَن يَضْرِبَ مَثَلاً مَّا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا البقرة/26» در آموزش ما می خواهیم، اصل این است که بفهمد.
«بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ»
آقایونی که دیر پای تلوزیون آمدند، بحث چیست. حدیثی داریم به این مضمون، اگر حجت نباشد زمین مردم را می بلعد، با چه بیانی این را برای نسل نو بگوییم، بیانش این است که خداوند کلمه ی لکم در قرآن زیاد آورده است، ترجمه ی لکم، لکم همان شعر ابر و باد و مه و خورشید است یعنی هستی را خدا برای بشر آفریده است، بشر را هم برای عبادت آفریده، اگر بشر از این عبادت خارج شود و ظلم کند روی زمین چیزی باقی نمی ماند چون فلسفه ی وجودی دیگر ندارد، چون همه برای ما است اگر او نباشد فلسفه ی وجودی ندارد، می گویند کسی رفته بود سر کلاس فلسفه نشسته بود، به استاد دانشگاه گفت آقا بحث ما اقتصاد است، شما که صحبت می کنید چه دلیلی دارد که لامپ روشن باشد، ما حرف های شما را می شنویم لامپ را خاموش کن، این ضد اقتصاد است صرفه جویی نیست، استاد مقداری به شاگرد نگاه کرد گفت: باشد برق را خاموش کرد، همینطور که برق خاموش شد، دیدند شاگرد لباسهای خود را در می آورد، گفتند چرا؟ گفت من لباس پوشیدهام اصطحلاک دارد، به خاطر اینکه وقتی می بینم تاریکی است، کسی من را نمی بیند، به چه دلیل لباس هایم اصطحلاک داشته باشد، استاد گفت بلد شو و برو تو پروفسور اقتصاد هستی، لازم نیست تو درس بخوانی، فلسفه ی وجودی بشر، هستی برای چه آفریده، دلیل وجود چیست؟ بشر است، «خَلَقَ لَکُمْ» ابر و باد و مه خورشید برای بشر است، پس هستی برای ما است ما برای چه هستیم؟ ما برای «لِیَعبُدونَ» برای عبادت، عبادت چیست؟ عبادت هر کاری که رنگ خدا داشته باشد، نماز است، مطالعه است، کار است، خدمت به جامعه است، همه ی اینها جزء عبادت است، هر کاری که برای خدا باشد عبادت است. شوهر داری، همسر داری، بچه داری، خانه داری، همسایه داری، رفیق داری، هر کاری که نیت تو خدا باشد عبادت است. پس هستی برای بشر است، بشر برای عبادت است، معنای عبادت یعنی کارها رنگ الاهی داشته باشد، حالا اگر هستی را برای بشر آفریدیم و بشر را برای عبادت آفریدیم، امّا بشر چون آزاد بود عبادت نکرد، ظلم کرد، می گوید، خوب اگر ظلم کرد، دیگر وجود این بشر نیاز نیست، چون هستی برای عبادت است، اگر این عبادت نکرد خوب بر می داریم، سفره را پهن کرده ایم برای اینکه مهمان غذا بخورد، اگر غذا نمی خورد سفره را جمع کنیم. اگر این هستی را پهن کردیم، خلق کردیم، برای عبادت، اگر مردم ظلم کردند، در هم بپیچ، سؤال: 1 ـ ما که عبادت نمی کنیم 2 ـ ظلم هم می کنیم 3 ـ خدا هم سفره را جمع نکرده، می گوییم به خاطر اینکه آیه ای دیگر داریم به خاطر اینکه، «مَا كَانَ اللّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَأَنتَ فِيهِمْ الأنفال/33» به خاطر وجود تو سفره باز است، گاهی وقتها سر سفره همه غذا می خورند و می روند و گاهی هم نفله می کنند، اما یک آدم حسابی، نشسته و مشغول غذا است صاحب خانه، به خاطر اینکه یک آدم حسابی غذا می خورد، به خاطر آن غذا سفره را جمع نمی کند. گاهی خادم مسجد می بیند، همه رفتند، یک نفر مرد خدا در مسجد عبادت می کند، به خاطر یک نفر لامپ های مسجد را خاموش نمی کند، سانس استخر تمام شده است، امّا به خاطر اینکه یک آدم در آنجا شنا می کند استخر را باز نگه می دارند. یک آدم آنجا باشد «وَأَنتَ فِيهِمْ الأنفال/33» یعنی به خاطر وجود تو، وجود پیغمبر، وجود اهل بیت چطور، وجود اهل بیت همان وجود پیغمبر است. یعنی تمام کمالات پیغمبر را اهل بیت دارند.
6- نماز و عبادت امام زمان علیهالسّلام، مایه بقای زمین
چون در زیارت جامعه داریم که «بکم ینفس الامر» «بکم فتهلا» «بکم یخدم» آغاز هستی پایان هستی، یعنی کلید هستی شما هستید، شما نقش کلیدی دارید، نقش امام زمان چیست، 1 ـ وجود ایشان 2 ـ دعای ایشان 3 ـ عبادت ایشان، حضرت مهدی عبادت هایی دارد، ما به امام که سلام می کنیم می گوییم «السّلام علیک حین تسلی» مهدی جان سلام بر تو وقتی که نماز می خوانیم، «السلام علیک حین ترکع» سلام بر تو با رکوع هایی که داری، «السّلام علیک حین تسجد» حضرت عباسی شما یک رکعت نماز با حال در عمرتان خوانده اید، این نماز های ما ارزش دارد، آب ندارد مثل انگور پلاستیکی هایی است که شوفرهای تاکسی کنار آینه آویزان می کنند، لاشه اش لاشه ی انگور است آب ندارد، نماز بدون حضور قلب میوه ی پلاستیکی است، آن وقت بگوییم ابر و باد و مه خورشید و فلک در کارند برای انسان، انسان هم برای عبادت، و عبادت او هم انگور پلاستیکی، پس ابر و باد و مه خورشید و فلک برای انگور پلاستیکی، اصلاً خدای حکیم یک چنین کاری را می کند، یک چیزی باید باشد، آن چیز مهم است و آن ولی خدا که عبادتش وقتی می گوید الله اکبر هستی کنار او الله اکبر بگویند، «یسبح معهد» آیه اش یادم رفت که وقتی حضرت داوود ذکر خدا می گفت، کوهها هم با او ذکر خدا می گفتند. سنگ ریزهها هم در دست پیامبر سبحان الله می گفتند، الان هم سبحان الله می گویند منتهی گوش نیست بشنود، باید این هستی یک جوهری داشته باشد که هستی به خاطر آن جوهر ارزش داشته باشد. باید کسی در مسجد نماز بخواند که ارزش داشته باشد، این چراغها روشن باشد به خاطر، گاهی یک جاده برق کشی می کنند ممکن است تا صبح در این فرودگاه این همه لامپ روشن است یک هواپیما بنشیند، در هواپیما شخصیتی است که اگر در طول عمرم این فرودگاه روشن باشد برای فرود آمدن این شخصیت می ارزد، یک کسی باید در این هستی باشد،
7- نقصها و خللهای بسیار در عبادات ما
در غیر این صورت خودمان هم به نمره ی خودمان، آنها که نماز نمی خوانند که هیچ، آنها که تمام کارشان خلاف است که هیچ، تازه ما که مسلمان هستیم و طرفدار قرآن و پیغمبر و اهل بیت و دین و انقلاب و تقوی نمازهای ما انگور پلاستیکی است، امام حسین (ع) در مناجاتش می گوید «الهی من کان محاسنه مساوی» ما در خوب هایمان بیست بدی است، بنده وقتی افطاری می دهم پاسدارم را اذیت می کنم، خانوادهام را اذیت می کنم، بچه هایم را اذیت می کنم، همسایهام را اذیت می کنم، در کوچه ترافیک است، آب زیاد مصرف می کنم غذای زیاد می پزیم اصراف می شود، یعنی اگر همین افطاری که مستحب است فوت کنیم، می بینیم لابه لای افطاری بیست گناه پیدا شد، عزاداری می کنیم طبلش یک گناه است، بلندگو (مردم آزاری) یک گناه است، راه بندان است سینه می زنیم خیابانها را می بندیم، راه بندان یک گناه است،شعرهای مداح یک گناه است، حرفهای بی اساس بعضی از منبریها شعر های بعضی از مداح ها، یعنی اگر خواسته باشی به تحلیل بنشینی آن عزاداری که ما به عنوان عبادت به آن نگاه می کنیم، عزاداری ما نقاط ضعف زیادی است، گاهی به کلاس مذهبی می رویم، همین کلاس مهدویت بچه بلند می شود شیر ندارد، صبحانه نخورده است، شوهر مان بلند می شود، برنامه های خانه، یک وقت ممکن است همین کلاس، همین بنده که اینجا صحبت می کنم، به نظر خودم عبادت می کنم، اما روز قیامت ممکن است از من مچ بگیرند، تو بیخود این چنین کردی، یک ملیارد و سیصد ملیون منحرف یک کشور، یک ملیارد و پنجاه ملیون یک کشور دیگر بودند، تو اگر زبان آن کشور را یاد می گرفتی می رفتی، ده سال هجرت می کردی ممکن بود ملیونها منحرف را آنجا هدایت کنی، چرا به تلوزیون آمدیم، تازه خیلیها به من قبطه می خورند، می گویند خوشا به حال تو، حدیث که می خوانی در تلویزیون ملیونها گوش می دهند، خدا که این گونه متر نمی کند، خدا می گوید الان وظیفه ات چیست، اینقدر آدم داریم که برای حج دلش می تپد، هر چه برای زکات می گویی اصلاً گوشش بدهکار نیست به او می گوییم آقا شما چند بار رفته ای مکه، می گوید بله، می گوییم، منطقه ی شما منطقه ی گندم و کشمش و خرما است، یک سخنرانی برای زکات کرده ای می گوید نه،می گوییم این چه دینی است که حج آن اینقدر در بورس است و زکاتش اینقدر غریب است،
خدایا وجود حضرت مهدی وجودش باعث شود که از ما رفع عذاب شود، چون ما با این عبادت هایمان خیت است، خیتی هایمان که دیگر هیچ، «محاسنه مساوی» ما آنجا که نصیحت می کنیم گاهی لجن می کنیم مثل آدم هایی که لجن خیابان را بر دارد و به دیوار سفید بنویسد، نظاقت را مراعات کنید. می گوید آقا خواهش می کنم، نصیحت کردن تو کسافت کاری است. یک بچه گریه می کرد یک آدم بسیار بد قیافه او را بلند کرد گفت: جان بیشتر جیغ می زد، گفت اصلاً جان تو اسباب وحشت است، خواهش می کنم بگذار زمین بچه آرام می شود، گاهی وقتها خوبی های ما بدی است. وقتی که می گوییم جان طرف وحشت می کند. در این هستی چه چیزی است، که هستی به خاطر آن ارزش داشته باشد، «خلق لکم» لکم لکمها به عشق او لکم باشد، چه درختی در این باغ است، که همه ی علفهای هرزه که آب می خورند به عشق آن میوه هستند، «لوللحجه لساحته؟؟؟» خدایا معرفت مان را نسبت به آقا امام زمان بیشتر، و ما را از مریدها، عاشقان، عارف هایش، خادم هایش، یاران واقعی او قرار بده، روز به روز بر معرفت ما نسبت به آقا معرفت ما مودت ما اطاعت ما نسبت به آقا بیفزا، آقا فرمود زمانی که من غائب هستم دست تان را در دست فقیه عادل بی هوس، مرجع تقلید مجتهد باشد، اسالم شناس در حد اعلا عادل، هوی و هوس هم نداشته باشد، مأموریتی که ما در زمان غیبت داریم پیروی از مراجع است، این راه های سیر و سلوک و خود سازی، خواهش می کنم به اینها اینقدر ور نروید، ما این همه مرجع تقلید داریم رفته کتاب سیر و سلوک فلان عارف را می خواند، که نم دانیم صوفی است، شیخی است، شیعه است، سنی است، صافِ، کجِ، چه سلیقه ای دارد سلیقه هایش را قاطی کرده است، پای بسیاری از اینها به جایی بند نیست. ما مهدی داریم، قرآن داریم، اهل بیت داریم وقتی هم غائب هستند مرجع تقلید داریم. این سیر و سلوکها را ببو سید و بگذارید طاقچه، مردم را با این سیر و سلوکها منحرف نکنید، سیر و سلوک را قبول دارم منتهی سیر و سلوک از طریق دعای کمیل و مرجعیت، نه سیر و سلوک از طریق جای دیگر.
والسلام علیکم و رحمة الله و بركاته