متن برنامه ی درس هایی از قرآن کریم حجت الاسلام قرائتی؛ تاريخ پخش :: 1386/4/7
بِاِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
الهي انطقني بالهدي و الهمني التقوي
بینندگان عزیز بحث را در هفتم تیر 86 می شنوند، کمی راجع به هفتاد و دو تن شهدای حزب جمهوری و به خصوص شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی صحبت خواهم کرد ولی بحثمان چون درسهایی از قرآن است، از اصل بحث عدول نکنیم. ایمان آثاری در آخرت دارد که بهشت و رضوان خدا است که می گذریم وفقط اشاره به برکات ایمان در دنیا داشته باشیم.
1- نزول برکات الهی در گرو ایمان و تقوا
1) نزول برکات: قرآن می فرماید: «ولو انّ اهل القری» آیه نود و شش سوره انعام می فرماید: اگر اهل قریه ها ایمان داشته باشند و تقوا داشته باشند «لفتحنا علیهم برکات»
خوب کلمه «لو» مال جایی است که نمی شود، مثل اینکه آدم می گوید اگر عمه من مرد بود عمو بود ولی هیچ وقت عمه زن مرد نمی شود. مردم همه ایمان نمی آورند، ولی اگر ایمان آورند. و تقوا داشته باشند برکات نازل می شود. اینکه می گویند وقتی حضرت مهدی (ع) ظهور کند زمین برکاتش چهل برابر می شود، این به خاطر اینکه اگر ظهور کند مردم معجزه هایش را می بینند و برکاتش را می بینند عدالت را می بینند. « یدخلون فی دین الله افواجا» فوج فوج رفته رفته ایمان می آورند. ایمان که آوردند دنبال ایمان برکات هم هست. روایات زیادی داریم که اگر مردم زکات ندهند باران کم می شود. منتهی این را من یک وقتی من در پاسخ به سوالی گفتم. یک کسی گفت ما کشورهایی داریم که باران می آید ایمان هم ندارند پس آنها چی؟ شما می گویید اگر از ایمان برکات می آید من کشوری سراغ دارم که ایمان ندارد برکات هم هست.
در قرآن سه رقم آیه داریم قبلاً جوابش را داده ام، ولی خوب حالا پای تلویزیون همه مردم در یک آن نیستند. چون این دفعه سوم من هفت سال تو تلویزیون هستیم نمی توانیم بگوییم که یک چیزی را شانزده سال پیش گفته ایم یا هفت سال پیش گفته ایم.
2- تسریع یا تأخیر خداوند در کیفرهای دنیوی
در قرآن سه رقم آیه داریم 1- سیلی های فوری 2- سیلی های دیر 3 – سیلی های دیرتر. مردم اگر ایمان داشته باشند و خلاف کنند و خلافکار باشند فوری سیلی می خورند ببینید مثالی که زدم یادم هست که مثالم چه بود گفتم اگر قطره چایی به عینک بچکد فوری پاک می کنید ولی اگر قطره ی چای به لباس چکید دیگر روبروی مردم دستمال کاغذی را برنمی دارید و اینچنین کنید می گویید می روم خانه شستشو می دهم می شود، اما اگر قطره ی چای به فرش چکید اصلاً بعداً هم کاری به آن ندارید می گویند شب عید که می خواهم فرش ها را بشوییم اصلا آخر آخر. اگر جانی باشند خیانتکار باشند وخلاف کنند اصلا می گذاریم برای بعد بعد. پس قطره ی چای به عینک فوری، به لباس بعد، به قالی آخر سال. خود شما این کار را می کنید. سه تا آیه داریم یک آیه فوری، آیه فوری این است «وَمَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَنْ كَثِير ٍ الشورى/30» یعنی بادست خودت یک خلافی کردی چون خوب بودی حالت را گرفت. آیه ای که بعداً قرآن می گوید: «جعلنا لمهلکهم موعدا» موعدا یعنی وعده یک موعدی برایش می گذاریم عجله نمی کنیم موعد دارد باشد برای بعد. آیه ای که می گوید بعد بعد هیچکاری با او نداریم آیه اش این است« إِنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدَادُوا إِثْمًا آل عمران/178» یعنی فرصت کامل می دهم تا خوب پیمانش پر شود. شاگرد خوب تا خلاف کرد دبیر می گوید آقا از تو توقع نداشتم شاگرد بد را تو امتحانها تذکر می دهد. آن کسی که اصلا سر کلاس بازیگوش است از روز اول رذل است معلم می گوید حالا اعصابمان را ناراحت نمی کنم باشد آخر سال یک صفربه او می دهم قد در قوری. پس ببینید شاگرد خوب را فوری گوشمالی می دهند شاگرد بد را گاهی تنبیهش می کنند تذکرش می دهند آنهایی که اصلش دیگر قابل هدایت نیستند می گوید باشد تا بعد که دیگه پیمانش پر شود. دادگاهها همینطور است اگر یک کارمندی خوب بود یک خلاف کرد فقط به او تذکر می دهند اگر یک خورده خلافش پررنگ بود تذکر کتبی به او می دهند و اگر یک آدم جاسوسی بود وزارت اطلاعات دنبالش میرود ببیند تا آخر به چی می رسد. و فوری بخاطر یک مقدار تریاک نمی گیرندش می گوید: بگذار ببینیم این آدم تریاکی چگونه است. این معلوم می شود یک کامیون هایی رد و بدل می کنند اصلاً ممکن است کامیون سرویس رد و بدل بکند و اصلاً وزارت اطلاعات کاری، یا نیروی انتظامات کاری نداشته باشد، چون می خواهد در یک جای حساسی مچ بگیرد. قطره ی چایی فوری، لباس بعداً، قالی آخر سال. «ما اصابکم من مصیبه فبما کسبت ایدیکم»، « جعلنا لمهلکهم موعدا»، «انما نملی لهم لیزداد اثما» منتهی هر چی آخر باشد خطرش بیشتر است خدا کند هر کی می خواهد سیلی بخورد تو همین دنیا سیلی بخورد که حواسش جمع بشود و توبه بکند. اگر فوری باشد دستمال کاغذی اگر یک خورده عقب بیفتیم مثل لباس مشت ومال می دهند در ماشین لباسشویی، اما اگر کاریش نداشته باشند معلوم می شود با دست بیل می رویم سراغش چون قالی را با دست بیل می شورند یعنی قالی را دمر می کنند با مشت و پا، یعنی هر چی به عقب بیفتد کیفرش بیشتر است بیشتر و سخت تر می شود. این یک.
3- هر ثروتی برکت نمی آورد
دوم اینکه قرآن راجع به افراد پولدار می گوید: بعضی پولدارها آدم های فاسدی اند اما اینکه پولش را می دهیم، برکت به او نمی دهیم. قرآن می گوید به مومنین برکات می دهیم ولی به فاسقین اموال می دهیم نگفته برکت میدهیم یعنی ممکن است کسی مال داشته باشد اما از مالش خیر نبیند. آدم هست روی موکت است کلی آدم می آیند خانه شان می روند افطاری می خورند روضه می خوانند، جشن، عزا، مهمانی، فلان صله رحم. آدم است در اتاق هایش قالی ابریشمی است سال می آید و می رود یک گرسنه روی قالی هایش سیر نمی شود. یک آدم با دوچرخه قراضه ممکن است مرتب نماز جمعه برود یک آدم با بنز با بالاترین ماشین ممکن است سال می آید و می رود یک نماز جمعه نمی رود. فرق می کند بین مال و برکت مال. فرق می کند بین طول عمر و برکت عمر گاهی انسان عمرش طولانی است اما از این عمر طولانی برکت… حاج احمد آقا می گفت امام 200تا کتاب بیشتر نداشت اما هم مرجع شد هم رهبر انقلاب.
گاهی ممکن است انسان چند هزار کتاب داشته باشد اما سواد نداشته باشد خیلی خانه ها مهرشان کوچک است نمازهای با حالی می خوانند خیلی خانه ها مهرشان و سجاده شان قد یک بقچه حمام است ولی نمازشان خوانده نشده. برکت خیلی داشتند این یک.
4- امنیت و آرامش در پرتو ایمان به خدا
2)مساله دوم ایمان آرامش قرآن می گوید کسانی که ایمان دارند «وَلَمْ يَلْبِسُوا إِيمَانَهُمْ بِظُلْمٍ أُوْلَئِكَ لَهُمْ الْأَمْنُ الأنعام/82» اگر مومن آرام من با دلی آرام و نفسی مطمئن، مومن آرام می گوید من با خدا معامله کردم برای خدا سلام کردم حالا جواب داد داد نداد نداد برای خدا رفتم دیدنش برای خدا به او تلفن کردم اصلاً برای خدا رفتم بازدید آمد یا نیامد مهم نیست او به من محلی گذاشت یا محل نگذاشت اصلا با کسی معامله نمی کند چون او نیامده پس من هم نروم او کادو نیاورده پس من هم نبرم مریض شدم عیادتم نیامد پس حالا که مریض شد عیادتش نروم. با کسی معامله نمی کند. مسلمان مریض است من می روم عیادتش چه او بیاید چه نیاید چه آمده باشد چه نیامده باشد من برای بچه هایش کادو آوردم او برای بچه های من کادو نیاورد بابا ول کن معامله نکن آدم مومن با خدا معامله می کند. آدم هایی که از خدا جدا می شوند هی محاسبه می کنند من برای او قند دو کیلویی بردم او برای من قند یک کیلو و نیم آورد من برای او نیم سکه بردم او برای من ربع سکه آورد آدم هایی که با خدا نیستند دائماً دارند هی مثل شطرنج بازها هی فکر می کنند کجا خوب شد کجا بد شد کجا خوب شد کجا بد شد ولی آدمی که با خدا معامله می کند می گوید من چه کار دارم برای خدا کمکش کردم حالا او قدردانی بکند نکند کار با کسی ندارد ولی خیالش راحت است چون با یک نفر سرو کار دارد. ببین یک آشپزی که یک غذا می پزد خیالش راحت است با آرامش در آشپزخانه غذا می پزد اما اگر سی و دوتا مهمان داشت و هر مهمانی هم یک غذا خواست این آشپز در آشپزخانه گیج می شود یکی سرخ کردنی می خواهد یکی بی نمک می خواهد یکی با نمک می خواهد. این آشپزی که می خواهد چند نفر را غذا بدهد گیج می شود اگر آدم خواسته باشد همه ی مردم را راضی کند گیج می شود من در تلویزیون چه بگویم که همه خوششان بیاید هرچه بگویم یک عده ناراحت می شوند خدا که رفت آدم مردم را نمی تواند راضی کند اما اگر خدا آمد دیگر چه فرق می کند من با خدا معامله کردم امن یک آرامشی دارد.
5- عدم سلطه شیطان بر مؤمنان
3) شیطان کار با مؤمنین ندارد هر وقت خواستید بدانید شما مومن هستید یا ایمانتان لق است، هر وقت شیطان کارتان نداشت معلوم می شود به درجه ایمان رسیده اید چون شیطان گفت که « إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطَانٌ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا النحل/99» من حریف مومنین درجه ی یک نمی شوم آنهایی که اهل الله اند شیطان نمی تواند حریفشان شود. بله هولشان می دهد اما در روحشان نفوذ نمی کند ولی خوب هولشان می دهد ببینید شیطان چهار رقم برخورد می کند. برخورد شیطان با انبیاء در حد القاست « القی الشیطان» مثل کسی که نمی تواند برود نزدیک ماشین، مثلا کسی را می خواهی ناراحت کنی ولی دورش پلیس است نمی توانی بروی نزدیک ماشین از آنطرف گوجه پرت می کنی به ماشینش پرتقال پوسته پرت می کنی به ماشینش چون نمی توانی بروی ترورش کنی بالاخره باید سنگی گوجه ای پرت بکنی. شیطان نسبت به انبیاء، قرآن می گوید« أَلْقَى الشَّيْطَانُ الحج/52» القا پرتاب می کند این برای انبیاء اما در انبیا ء نفوذ نمی کنند اما یک چیزی پرت می کند به او. نسبت به مومنین قرآن می گوید «مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِنْ الشَّيْطَانِ الأعراف/201» مسّ یعنی تماس می گیرد با مومنین تماس می گیرد یعنی بغلشان یک تنه می زند اما نمی تواند برود تو. نسبت به آدم های عادی افراد عادی شیطان می رود فرو «الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ الناس/5» فی یعنی در می رود تو. نسبت به آدم های فاسق تو که هست دیگر بیرون هم نمی آید می رود همانجا می ایستد قرآن می گوید: «فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ الزخرف/36» قرین یعنی همنشین است همه ی اینها آیه قرآن است این یک آیه بود، یک آیه دیگر قرآن می گوید که« إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطَانٌ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ النحل/99» نسبت به مومنین سلطان نیست سلطنت ندارد وسوسشان می کند گولشان می زند ولی بالاخره «مسهم الطایف من الشیطان» وقتی شیطان دوره گرد می آید طایف یعنی دوره گرد شیطان های دوره گرد یک هولش می دهند اما متذکر می شوند آخ این حرف غیبت بود استغفرالله ربی واتوب الیه این حرف دروغ بود استغفرالله ربی واتوب الیه می گوید خدایا من را ببخش متذکر می شود. افراد فاسق هم اصلاً می روند فرو «یوسوس فی الصدور» آنهایی که خیلی بدند اصلا «فهو له قرین» اصلا شیطان می شود. اصلا فکر شیطانی نگاه ها شیطانی حرفها شیطانی است یعنی مثل انگوری که هر جاش را سوراخ کنید آب انگورش در می آید تمام وجودش میشود شیطان اصلاً یک حرف برای خدا نمی زندتمام هدفها هدفهای شیطان است.
فایده اول برکات، دوم آرامش، سوم آدمهای مومن امید دارند قرآن یک آیه دارد می گوید شما در جبهه تیر خوردید دشمنان شما هم تیر خوردند. شما مجروح شدید دشمنان شما مجروح شدند شما کشته دادید آنها هم کشته دادند منتهی شما یک چیزی دارید که آنها ندارند «تَرْجُونَ مِنْ اللَّهِ مَا لَا يَرْجُونَ النساء/104» شما یک امید دارید که آنها ندارند بعثیها به ما حمله کردند طرفداران صدام به ما حمله کرد ما نرفتیم دفاع کردیم هم از منطقه شما شهید شد هم از منطقه آنها شهید شد منتهی شما خدا دارید آنها ندارند شما می گویید فرمان یک مجتهد عادل آنها می گویند فرمان یک جنایتکار ظالم مردم به شاه می گفتند بله قربان بله قربان به شاه می گفتند به امام مقام معظم رهبری هم می گفتند بله قربان هر دو می گفتند بله قربان منتهی از شاه می ترسیدند امام را دوستش دارند بله قربان داریم تا بله قربان از ترس یا بله قربان از محبت. بله قربان به فاسق یا به عادل بله قربان به کسی که هدفش راضی کردن آمریکا است یا کسی که هدفش راضی کردن خداست بله قربان ها به چه کسی فرق می کند. قرآن می خوانم «وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ الأعراف/128» افراد با تقوا عاقبت دارند «َالْعَاقِبَةُ لاهل التقوی» اینها وعده های خداست خدا وعده داده « وَمَنْ أَصْدَقُ مِنْ اللَّهِ حَدِيثًا النساء/87» خدا وعده داده کی بهتر از خدا وعده هاش صادق تر «وَلَقَدْ صَدَقَكُمْ اللَّهُ آل عمران/152» خدا وعده داده به وعده هاش وفا می کند. خدا وعده داده اگر شما تقوا داشته باشید حجابتان را حفظ کنید زبان حفظ کنید دینتان را حفظ کنید کشورتان را حفظ کنید عفتتان را حفظ کنید چشمتان را حفظ کنید عاقبت با شماست بالاخره در داماد می گویند این جوان چشمش پاک است این جوان سالم با مهریه کم دختر می دهند می گویند والله ما اطمینان به این جوان نداریم این جوان هرزه است این هزار تا سکه از او بگیر ممکن در بره می بینی یک جوان پاک با ده سکه دختر به او دادند جوان ناپاک را سیصد سکه چهارمیخش می کنند به جوان پاک همه به او نسیه می دهند به جوان ناپاک همه از او می ترسند تو همین دنیا هم همین طور است خود آدم های فاسد اگر ناموسی داشته باشند بروند دخترشان را به چه کسی می سپارند می گویند بسپار. به فلانی فلانی آدم پاکی با اینکه خودش آدم ناپاک اگر خواست ناموسش را به کسی بسپارد دنبال آدم پاک می گردد خوبی را بدها هم دوست دارند بدها هم خوبی را دوست دارند گاهی یک ماشین بر می دارند چند تا دوست یک خانه را می چاپند می دزدند بعد می گویند ببین بیا عادلانه تقسیم کنیم یعنی با اینکه این همه کارش ظلم آخر خط می گوید بیا عادلانه تقسیم کنیم آن هم عدالت را دوست دارد او هم که فحش خواهر می دهد فحش مادر می دهد می گوییم آقا جان بد است، زشت است این کلمه از دهن شما زشت است. می گوید: آقا حقش است می گوید حق یعنی اون هم حق را قبول دارد منتهی فکر می کند حق همین فحش است حق را همه قبول دارند حتی آنهایی که نا حق می گویند پاکی را قبول دارد آدم هرزه ای است وقتی می خواهد دختر بگیرد می گوید به مادرش ببین برو یک دختر پاک پیدا کن تو خودت چه چیزیت پاک است سر تا پای او ناپاک است اما ته دلش سراغ یک همسر پاک می گردد. پاکی را دوست دارند «والعاقبه للتقوی».
6- توفیق و هدایت ویژه الهی برای اهل ایمان
خروج از ظلمات یکی از امتیازات ایمان و برکات آن است. آدم مومن در بن بست نمی ماند «یهدیهم ربهم بایمانهم» خیلی آیه قشنگی است یهدیهم یعنی خدا هدایت می کند اینها را پروردگار اینها را هدایت می کند بایمانهم به خاطر اینکه ایمان دارند اینها را از بن بست بیرون می آورد به درد چه کنم مبتلا نمی شود از برکاتش است. به آدم مومن بالاخره اگر رگبار تهمت هم بزنند بعد می فهمند که حق با اوست. چه قدر بهشتی را لطمه زدند ولی بالاخره آخرش معلوم شد که بهشتی پاک است بنی صدر جنایتکار این آیه قرآن است «إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنْ الَّذِينَ آمَنُوا الحج/38» این آیه قرآن است این آیه ها را حفظ کنید دوتا کلمه بیشتر نیست اصلا هر کس فارسی بلد است اینها را می فهمد بعضی آیه های قرآنی به قدری آسان است که هر کس پنج شش کلاس درس داشته باشد می فهمد ان الله بدرستی خدا یدافع دفاع می کند« از الذین آمنوا» خدا از آمنوها دفاع می کند چقدر برای امام حسین حرف زده اند چقدر اصلا مگر گفته اند علی نماز می خواند علی تو مسجد چیز شده مگر علی نماز می خوانده آنقدر در شام تبلیغات کردند که گفتند علی نماز نمی خوانده ولی بالاخره علی نماز خوان است یا عمروعاص حسین گفتند خروج کرده بالاخره امام حسین علیه السلام برنده شد.
7- یاد شهدای هفتاد و دو تن و مرحوم دکتر بهشتی
در طول تاریخ همیشه حق پیروز است یکی از برکات ایمان این است خدا وعده داده «إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنْ الَّذِينَ آمَنُوا الحج/38ا» هفتادودوتن را شهید کردند هفتادودوتن الذین آمنوا بودند وقتی هفتادودوتن شهید شد تا مدتی کسی تسلیت به مسئولین کشور نگفت گفتند کشوررفت چون هم قوه مقننه در آن بود نماینده گان مجلس هم قوه ی مجریه در آن بود وزیر ها معاون های وزیرهم قوه ی قضاییه در آن بود گفتند دیگر مملکت رفت ولی خدا مملکت را نگه داشت« إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنْ الَّذِينَ آمَنُوا الحج/38» من خدمت دکتر بهشتی بودم از چند کشور آمده بودند با ایشان صحبت کنند ایشان به چند زبان وارد بود هم آلمانی چون چند سال آلمان بود تسلط داشت هم انگلیسی هم عربی فارسی هم که زبان مادری اش بود این چهار زبان را مسلط بود با افراد مختلف صحبت می کرد یک مرتبه صدای اذان بلند شد پاشد یک حصیر انداخت گفت الله اکبر همه خبرنگارها هم نشسته بودند. حاج احمد آقا هم می گفت امام هم اینطور بود روزی که شاه فرار کرد چند صد خبرنگار از دنیا آمدند با امام صحبت می کردند وسط سخنرانی به احمد آقا گفت احمد ظهر شد گفتم آقا ظهر الان است گفتم الان ظهر است اصلا امام با این چند صد خبر نگار خداحافظی نکرد با این که روز فرار شاه سخنان امام را بعضی کشورها مستقیم پخش می کردند گفتند آقا شما دارید با کره ی زمین صحبت می کنید فرمود ولش کن نماز این نماز اول وقت دکتر بهشتی را من بودم در جلسهیک روز دکتر بهشتی گفت من با تو کار دارم زنگ زد آمد خانه ی من ایشان تهران بود قبل از انقلاب ایشان تهران بود من طلبه ی قم بودم گفت پنجاه وپنج دقیقه با شما کار دارم گفتم حالا بگویید شصت دقیقه. گفت: نه. بعد می خواهم بروم خانه ی شهید حقانی امام جمعه بندر عباس که شهید شد حساب کردم بین خانه ما تا خانه ی ایشان پنج دقیقه راه است پنجاه وپنج دقیقه خانه ی شما هستم منتهی کسی دیگر هم خانه ات نباشد می خواهم تنها باشی آمد منزل ما. گفت تو یک خوبی داری یک بدی آمدم از خوبی ات تشکر کنم نسبت به بدی ات به تو هشدار بدهم. گفتم خیلی ممنون خوبی ما چی است گفت خوبی تو این است در معلمی قوی هستی چون من خودم در دبیرستان و دانشگاه تدریس کردم تو در معلمی معلم قوی هستی من این معلمی تو را تبریک می گویم خطری که برای تو پیش می آید می ترسم تخته سیاه را رها کنی بروی سراغ پول. این ایام محرم و عاشورا این حسینیه ها روضه می خوانند دهگی دوتا هم پاکت پول بدهند به تو دهنت پراز آب بشود دیگر بچه و تخته سیاه و گچ را رها کنی بروی برای پیرمرد ها روضه بخوانی چه خبر است پول دارند بروی برای تاجرها روضه بخوانی نه اینکه روضه برای تاجرها بد است می گفت تو که می توانی معلم باشی آن کار را نکن ولی حالا کسی نمی تواند معلم باشد آن هم حالا خیلی کار مقدسیه حالا خرجی شما چقدر است خوب زمان شاه بود گفتم خرجی ام ماهی انقدر است گفت من ماه به ماه پول برای شما می فرستم که شما از نظر زندگی تامین بشوید و سراغ هیئت ها نروی همین تخته سیاه و بچه ها. هیچ رنگ منطقه ای هم به خود نگیر هر جای ایران دعوتت کردند برو نگو من برای محله ی پایین هستم یا برای محله ی بالا گفتم چشم بعد که قبول کردم گفتم حاج آقا ببخشید این پول چه پولی است گفت پول سهم امام است گفتم سهم امام باید با احتیاط خرج کرد من هم می ترسم احتیاط نداشته باشم ببین من الان خانه ام، وضعم خوب است سهم امام را باید با دقت خرج کرد من آن دقت تقوای لازم می ترسم نداشته باشم ببین حالا که از تهران آمدی خانه ی من دلت می سوزد که من دست از تخته ی سیاه بردارم به شما قول شرف می دهم که تا آخر عمر دست از تخته سیاه بر ندارم افراد تاجری که افراد نابغه ای را تشخیص می دهند در دانشگاه یا در حوزه اینها را آزاد کنند که اینها بروند کارهای مهمی را بکنند. و بهشتی این کار را نسبت به بنده کرد منتهی من نابغه نبودم یک طلبه عادی بودم ولی من را قلاب کرد از آنجا آورد اینجا وصل کرد همه هفتاد و دو تن همین طور هستند ولی وقت ندارم از آنها بگویم.
خدایا کسانی که هفتاد دو تن را شهید کردند به بدترین سرنوشت خودشان و یارانشان را مبتلا بفرما (الهی آمین )روز به روز چهره نفاق رسواتر می شود ما دیدیم شاه صدام بنی صدر منافقین خدایا این آمریکا و اسرائیل را ذلّتشان را با چشم خودمان ببینیم (اللهی آمین). روز به روز به اسلام عزت بیشتری عنایت بفرما (اللهی آمین ). نثار روح همه شهدا بخصوص هفتاد و دو تن یک صلوات دیگر بفرستید (اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم).
والسلام علیکم و رحمه الله و بركاته