متن برنامه ی درس هایی از قرآن کریم حجت الاسلام قرائتی؛ تاریخ پخش :: ۱۳۸۲/۸/۱۴
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی»
امسال بحث مان بحث در جستجوی راه مستقیم است «اهدنا الصراط المستقیم» خدایا همه ما را به راه مستقیم هدایت کن جالب اینست که نمیگوئیم «اهدنی» «اهدنی» میگوئیم «اهدنا» در نماز من نیستم ما هستیم «السلام علینا و علی عبادالله الصالحین» نمیگوئیم «اسلام علی» «ایاک نعبد و ایاک نستعین» نمیگویم «ایاک اعبد وایاک استعین» یعنی حتی یک نفر هم نماز میخواند باید نماینده همه باشد به زبان همه حرف بزند اصل در جماعت نماز جماعت است «اهدنا» همه ما را به راه مستقیم هدایت کن. در راه مستقیم یعنی راه اعتدال نه تند نه کند روی این زمینه داریم صحبت میکنیم یکی از راههای… اینست که میفرماید که «ادعوا الناس بشروا و لاتنفروا»اگر میخواهید مردم را به حق دعوت کنید امر به معروف کنید معتدل امر به معروف کنید چه جوری؟ «ادعوا الناس» دعوت کنید مردم را از راه تشویق با فحش نمیشود با چوب و کتک نمیشود. پس موضوع بحث در جستجوی، در جستجوی راه مستقیم موضوع راه مستقیم راه اعتدال نه افراط نه تفریط نه تند روی نه کندروی راه میانه حالا راه میانه بحث هایی داشتیم قبلا در خنده در گریه خیلی بحث داریم در این زمینه شاید هم تا آخر ماه رمضان تمام نشود.
تدریج در دعوت دیگران به اسلام
دعوت راه مستقیم چگونه؟ گام به گام. این قرآن ۲۳ سال نازل شد یکی از اشکالاتی که کفار میکردند میگفتند چرا قرآن یک جا نازل نشد «لولا نزل القرآن جمله واحده» یعنی چرا یکمرتبه همه آیات نازل نشد اگر یکمرتبه نازل میشد افراط بود قرآن میفرماید «کذلک» اصلا آیه آیه ذره ذره این هفته یک آیه هفته بعد دو آیه هفته بعد ۱۰ تا آیه قطعه قطعه نازل شد «لنثبت به فوادک» برای اینکه قلب ات آماده بشود تثبیت بشود اگر هر چه باران هست یک ساعته بیاید خوب این فساد دارد بارانی ارزش دارد که گاه و بی گاه بیاید به تدریج بیاید. یعنی یکمرتبه ۳۶۴ روز باران نیاید یکمرتبه هم یک روز همه باران بیاید تدریج. قرآن بخوانم قرآن میگوید «فی سته ایام» خداوند آسمانها و زمین را در ۶ مرحله آفرید و حال آنکه خداوند میتواند بگوید «کن فیکون» در یک لحظه خلق کند آفرینش در چند مرحله خلق شد «فی سته ایام» انسان نطفه، علقه، مضغه، انسان در رحم مادر به تدریج رشد میکند حکمت خداوند اقتضا میکند که ما بعد از تولد گام به گام.
حرکت زمین جوری تنظیم شده که یک ذره ذره هوا تاریک شود یکمرتبه اگر هوا تاریک شد همه میافتند توی خیابان اگر یک مرتبه هوا روشن شود همه چشمها کور میشود دیدید گاهی میروند دعا بخوانند چراغها را خاموش میکنند تا چراغها را روشن میکنند همه چشم هایشان اذیت میشود یعنی یکمرتبه توی تاریکی برق میآید چشم را اذیت میکند یکمرتبه توی تاریکی روشن بشود یکمرتبه توی روشنایی تاریک بشود حرکت زمین جوری طراحی شده «قدرناه تقدیرا» یعنی جوری برنامه ریزی کردهایم که تدریج در رشد گیاهان تدریج در آموزش و پرورش تدریج در آفرینش زمین و آسمان تدریج در تعلیم و تربیت تدریج در نزول باران… کار باید گام به گام و تدریج باشد به ما گفتهاند بچه هایتان را به تدریج… دین آشنا کنید. یک خانم یک دختری با او بود دختره خیلی بدحجاب بود دختر کوچولو بود هشت سال اش بود مثلا یک نفری گفت آقاجان دخترت را اینطوری میآوری توی خیابان غلط است گفت هنوز ۹ سالش نشده من ۹ سالش بشود میگویم حجاب داشته باشد گفت بابا میشود دخترت را همینطور تریاکی اش کنی؟ بگو سر ۹ سال میگویم نکش وقتی دختر معتاد شد به تریاک یک مرتبه سر ۹ سال نمیشود گفت تریاک نکش تو اگر میخواهی دخترت تریاکی نشود باید از اول نگذاری دودی بشود نمیشود گفت حالا بگذار فعلا تریاکی بشود سر ۹ سال میگویم به راست راست به چپ چپ تریاک نکش! او هم فوری نمیکشد یک کسی که عادت کرد به دروغ یکمرتبه… یک ماشینی که تند میرود یکمرتبه نمیتواند ترمز کند که.
تدریج در تربیت فرزند
اشتباه میکنند زنهایی که میگویند چون دخترم به سن تکلیف نرسیده حالا بگذار آزاد باشد این اگر آزاد شد سر ۹ سال یکمرتبه نمیشود… باید یک جوری گام به گام البته نباید هم فشار آورد در حفظ قرآن هم همینطور است بعضی بچههای تیزهوش طوری نیست قرآن حفظ کنند چون استعداد و هوشش بالاست حالا ما روی آن حرف نمیزنیم اما عموم بچهها یعنی بچههای عادی خواسته باشیم قبل از… اینها را وادار به حفظ قرآن کنیم این توی آیه و حدیث نیامده نه توی قرآن آمده و نه توی حدیث آمده که بچه ات را در این سن وادار کن همه قرآن را بله حالا یک کسی یک خانوادهای تیز هوش است خوب حالا او استثناست و ما این افراد استثنایی را نباید الگو قرار بدهیم به اسم دیدنیها این افراط و تفریط عرض کردم در دعوت. یک کسی که… ببینید قرآن وقتی که شراب… قرآن وقتی میخواست شراب را حرام کند همینطور در یک سراشیبی آرامی قرآن شراب را حرام کرد اول فرمود که از انگور دو تاچیز درست میکنند «تتخدون» میگیرید اتخاذ یعنی میگیرید «تتخذون منه» از انگور «تتخدون منه سکرا» وسیله مستی «و رزقا حسنا» یک رزق حسن از… از انگور هم شراب میسازید هم یک رزق خوب اینکه میگوید «ورزقا حسنا» معلوم میشود آن شراب خوب نیست ببینید من میآیم خانه شما میگویم چند تا برادر دارید میگویی این آقازاده… این برادرم است یک برادر خوب هم دارم اینکه میگوید یک برادر خوب هم دارم یعنی اینکه اینجا نشسته… میگوید از انگور شراب میسازید… چیز میسازیم شراب میسازیم یک رزق خوب هم میسازیم یعنی فقط گوشه زد که آن شراب خوب نیست بعد فرمود: «فیهما منافع للناس» در شراب و قمار «فیهما منافع للناس» یک منافعی دارد بالاخره شراب خیلی منافع دارد آن کسی که انگور میکارد آن کسی که شراب را میسازد کارخانههای شراب سازی کارگرها کارخانههای بطری سازی کارخانههای کارتن سازی کامیون هایی که شراب را حمل و نقل میکند مغازه هایی که شراب میفروشند آنهایی که شراب را صرف میکنند بالاخره خریدار فروشار، فروشنده دلال آنهایی که مالیات شراب میگیرند بطری ساز کارتن ساز کامیون بر اینها، همه اینها… میگوید منافعی دارد خیلیها نان میخورند توی شراب اما «و اثمهما اکبر» اثم با (ث) سه نقطه ضررش بیشتر است پس اول اشاره کرد بعد گفت… بعد فرمود که «لاتقربوا الصلاه و انتم سکاری» وقتی شما مست هستید نماز نخوانید «حتی تعلموا، حتی تعلموا ما تقولون» تا بدانید ما تقوا «تعلموا ما تقولون» وقتی مست هستید نماز نخوانید «لاتقربوا الصلوه» نزدیک نماز نشوید در حالی که شما مست هستید «و انتم سکاری» وقتی مست هستید «حتی تعلموا ما تقولون» تا بدانید چی چی میگویید.
عبادت همراه معرفت
یکبار به من گفتند آقای قرائتی شما چرا با تواشیح مخالف هستید گفتم با تواشیح عربی مخالف هستم برای اینکه قرآن میگوید «تعلموا ما تقولون» بدانید چی دارید میگوئید این عربی هایی که میخوانند من نمیفهمم چی چی میگویند حالا من نمیدانم خودشان لابد میفهمند ولی من نمیفهمم «تعلموا ما تقولون» ما وقتی قرآن را خواندیم ترتیل و تجوید باید ببینیم قرآن چی میخواهد بگوید بعضیها یک عمری قاری هستند همهاش قرآن میخوانند اما یک آیهاش معنایش را بلد نیستند ما وقتی میگویند قرآن بخوان «تعلموا ما تقولون» بدانیم چی چی میخوانیم چه تواشیح اش چه قرآن اش البته معنایم این نیست که بپ… قرآن را فارسی بنویسمها! قرآن فارسی هم غلط است… اخیرا یک قرآن هایی هم چاپ شده فارسی سلیقههای شخصی توی آن جاسازی شده به طوری که خیلی مرموزند یعنی یک آدمهایی هستند از فارسی سوءاستفاده میکنند چون وقتی فارسی شد مثل دوغ است، دوغ دیگر آدم نمیفهمد هرچه آب قاطی اش شد. باید معلوم بوشد حتی «تعلموا ما تقولون» ترجمه و قرآن باید با هم باشد مثل ماشین اسکورت ماشین جلویی برود این هم پشت سرش برود اگر قرآن را برداریم دیگر این اسکورته معلوم نیست کجا میرود روی چه سرعتی میرود دیگر کنترل نمیشود.
یک جایی بودیم یک آقایی گفت این آیه معنایش اینست گفتم از کدام کلمه درآوردی خوب تفسیر به رای است برداشت من باسمه تعالی غلط کردی ما برداشت کردیم ما برداشتمان باید از الفاظ قرآن باشد بگوئیم این لفظ معنایش اینست این هم همه کتابهای لغت هست معلوم است. یک کسی بود اول انقلاب بحمدلله اعدام شد آمده بود بین مارکسیسم و اسلام داشت جمع میکرد مثلا میگفت «ان اکرمکم عندالله اتقیکم» گرامیترین مردم نزد خداوند آنست که با تقوا باشد میگفت تقوا یعنی انقلابی گفتم کلمه تقوا از کجای درمی آید انقلاب. تقوا یعنی خودت را از خلاف از گناه حفظ کن انقلاب از کجای آن در میآید حالا تو میخواهی انقلابی باش، باش ما آیاتی داریم که انقلابی باشید از آیات دیگر انقلابی بودن در میآید اما از کلمه تقوا… این همینطور خودش داشت میبافت ترجمه قرآن غلط است تنهایی چون ترجمه قرآن اگر قرآن بالای سرش نباشد این مثل اش مثل اسکورتی است که ماشین اولی جلوی او نباشد اصلا دیگر ما نمیتوانیم حساب کنیم این اسکورت درست میرود یا درست نمیرود بگوید آقا من اسکورتم ولی ماشین جلویی نیستش خوب اسکورت چی چی هستی ما باید ماشین جلویی باشد ببینیم تو هماهنگ با او هستی یا نیستی اگر ماشین جلویی را بردارند این اسکورت نیست.
خط کش باید باشد تا ببینیم خط شما راست است یا کج شاقول میخواهد تا ببینیم پایه چه جور است به هر حال افراط و تفریط در دعوت داریم که «ادعوا الناس» مردم را به خیر دعوت کنید و لذا گفتهاند موذن باید خوش صدا باشد چون موذن دارد مردم را به خدا دعوت میکند «حی علی الصلوه» یعنی بشتابید بیائید نماز بخوانید خوب این آدم باید صدایش هم خوشش بیاید یک صدای نکرهای میگوید بعضیها داریم درموذن هر کس صدایش بهتر است او اذان بگوید «ادعوا الناس» دعوت کنید مردم را «و بشروا» بشارت بدهید «و لاتنفروا» مردم را فراری ندهید «و یسروا» به مردم آسان بگیرید «و لاتوثروا» به مردم سخت نگیرید. یک کسی آمده توی مسجد دارد نگاه نگاهش میکند چرا به او نگاه میکنی چه قیافهای است؟! خوب سخت نگیر قیافهاش حرام که نیست که دل اش میخواسته که بلوزش این رنگی باشد حالا اگر کسی با این بلوز این رنگی وارد مسجد شد…
مقام معظم رهبری میگفت مشهد پیش نماز یک مسجدی بودم یک کسی با بلوز رنگارنگ آمد صف اول نشست بعضی از این پیرمردهای مشهد آمدند و گفتند پسر! تو خجالت نمیکشی با این بلوز آمدی صف اول برو عقب میگفت این را بلندش کردند رفت عقب من آمدم و گفتم آقا پسر شما بیا صف جلو اصلا مگر میشود یک کسی را بلندش کرد جایش نماز خواند هر که جای این پسره نماز بخواند نمازش باطل است اگر یک بچه ۲ ساله را ۳ ساله را بلندش کردید رئیس دانشگاه هم جای این بچه نماز بخواند نماز رئیس دانشگاه باطل است نمیشود کسی را از سر جایش بلند کرد حالا شما حاج خانم هستی حاج خانم باش نمیشود کسی را از سرجایش بلند کرد. آقا ایشان مهمه خوب مهمه این را نباید بلندش کرد با زبان خوش با زبان خوش باید چیز کرد… قرآن میفرماید اگر میخواهید مردم را دعوت کنید کدش اینست «هو الذی» ببینید خدا چه جوری دعوت کرده «هو الذی یصلی علیکم یصلی علیکم» خدا بر شما درود میفرستد «هو الذی یصلی علیکم و الملائکه» ملائکه خدا هم بر شما درود میفرستند برای چی درود میفرستند «لیخرجکم» برای اینکه شما را بیرون بیاورم از چی «من الظلمات الی النور» شما را از ظلمات بیرون بیاورم «من الظلمات الی النور» این آیه قرآن است
دعوت همراه محبت و رحمت
یعنی اگر خواستید مردم را از ظلمات به نور دعوت کنید راهش صلوات است از راه درود با درود خدا و فرشتهها درود میفرستند تا شما را از ظلمات به نور دعوت کنند. دعوت هم… نمیشد با فحش و نفرین و… یک بچهای که بد است مادرش نفرینش میکند با نفرین بچه ات خوب میشود؟ باباش ممکن است کتکش بزند با کتک خوب میشود؟ اصلا اگر با شلاق کسی خوب شده بود رئیس خوبها الاغها بودند چون الاغها بیشتر از همه شلاق میخورند اگر بنا باشد با شلاق کسی خوب بشود باید الاغها از همه بهتر باشند چون بیش از هر موجودی الاغ شلاق میخورد با شلاق بنا نیست خوب بشود کسی با نیش هم بنا نیست خوب بشود حدیث داریم اگر در انتقاد زیاد انتقاد کنید طرف لجباز میشود حدیث داریم «ان الافراط فی ملامه» ملامتش میکنی. دیشب که گوشت را سوزاندی خوب پا شو تو دیشب گوشت را سوزاندی تجدید شدی پا شو یک چای بیاور تو که تجدید شدهای پیراهن من را اتو کن تو که تجدید شدهای اتاق را جارو کن تو که تجدید شدهای همهاش میگوید تجدید شدی حدیث داریم کسی که سر به سر کسی بگذارد بیش از یک بار انتقاد کند از کسی طرف لجباز میشود. نه کتک نه نفرین نه فحش توی جبهه یکی فحش داد به معاویه ب…از… لشکر معاویه حضرت امیر (علیه السلام) فرمود چرا فحش دادی گفت آقا معاویه گفت معاویه باشد گفت لشکر معاویه گفت فحش ندهید من ناراحت شدم شما فحش دادید «انی» امیر المومنین (علیه السلام) فرمود «انی» بدرستی که من «اکره» کراهت دارم «ان تکون سبابین» من ناراحتم شما سباب باشید «سباب» باسین یعنی کسی که فحش میدهد چرا فحش میدهی؟ قرآن داریم میفرماید یک کسی هم که بت پرست است فحش ندهید احساساتش جریحه دار میشود او هم به خدای شما فحش میدهد «لاتسبوا الذین یدعون من دون الله فیسبوا الله عدوا» فحش ندهید فحش دادن افراط است نفرین افراط است شلاق افراط است نه افراط نه تفریط از آنطرف هم ول کن هر کاری میکند بکند این هم افراط است که حالا مثلا یک کسی را همینطور آزادش بگذاریم هیچ به او تذکر ندهیم موعظه نکنیم ما هم موعظه میخواهیم که پیشگیری است هم شفاء قرآن میفرماید که من هم درمان فرستادهام هم پیشگیری هم درمان هم پیشگیری «جاءکم» یعنی آمد سراغ شما چی؟ «موعظه من ربکم و شفاء» آیه قرآن است یعنی هم موعظه آمد هم شفاء فرق بین موعظه و شفا چیه؟ موعظه یعنی پیشگیری میکند موعظه میکنی نصیحت میکنی پیشگیری میکنیم که طرف گناه نکند حالا اگر گناه کرد باز شفاء مریض را میشود شفا داد گناه هم کردید توبه اول تقوا که گناه نکند بعد اگر گناه کرد توبه داریم «اذاحدثتم من الناس» اگر میخواهید حرف بزنید برای مردم «فلا تحدثهم بما یفضعهم» یک چیزی نگویید که اینها جیغ شان بلند شود یک جوری حرف بزنید که مردم تحمل کنند.
یک مداحی میگفت که روز قیامت یک نفر را که بردند جهنم همه بدنش میسوخت جز دست و سینهاش گفتند چرا؟ گفت چون این برای امام حسین (علیه السلام) سینه زده خوب اگر تو همه بدن من را میسوزانی این یک دست را میخواهی چکار کنی؟ ببینید این مثلا اصلا بنده خدا میخواهد مردم را به امام حسین (علیه السلام) دعوت کندخوب یعنی خوب اگر امام حسین (علیه السلام) لطفی دارد من را ازجهنم نجات بدهد این چه لطفی است که همه من را بسوزانند فقط دستی که سینه زده… ببینید حرفهای چرند و پرند است آی چقدر توی حرفها چرند و پرند هست این ملاقاتهای امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ۹۰% آن دروغ است حالا با کم و زیادش کلمه ۹۰ را میگویم با کم و زیادش) دین ما یک دین شفافی است واجبش معلوم است.
بعضیها میگویند میخواهیم خودسازی کنیم به یکی گفتم مکه بودم به یک کسی گفتم شما مقلد چه کسی هستید؟ گفت من تقلید نمیکنم اهل سیر و سلوک هستم باسمه تعالی غلط کردی سیر و سلوک چی چیه؟ تو بنده… خا… خدا هستی باید ببینی خدا میگوید چه حرف خدا را هم باید کسی بفهمد که ۶۰ سال درس خوانده است باید تقلید کنی سیر و سلوک چی چیه دکانت را جمع کن. هرچه واجب است انجام بدهید هرچه حرام است انجام ندهید باقی اش هم دکان است باقی اش هم دکان است «قد تبین الرشد من الغی» راه رشد و راه غی معلوم است یعنی راه حق و باطل قرآن نور است ما توی نور سیر و سلوک نداریم سیر و سلوک یعنی عبد خدا این را قبول داریم یعنی سیر و سلوک به دستور مرجع تقلید همین روزهای که ماه رمضان میگیریم سیر و سلوک است سیر و سلوک ما «سیر الی الله» همین دستوراتی است که در اسلام گفته عرفان بازی یکی از بازی هاست مثل… مثل باقی بازیها …
قرآن و عترت، معیار سنجش دین
سیر و سلوک ما در قالب «تارک فیکم الثقلین کتاب الله و اهل بیتی». یک جایی نشسته بودم یک کسی وارد شد من دیدم صاحبخانه دوید جلوی او مخلصم قربان شما ما هی گفتیم کیه؟ بعد دیدم که ناخنها کثیف دستها کثیف لباسهایش ژنده بعد آش رشته خورده بود ریخته بود خشک شده بود نشسته بود اصلا دلام به هم زد از این قیافه گفتم ایشان کیه خیلی… یک گوشه لباسش سوخته بود گفت ایشان دارد سیر و سلوک طی میکند «من الله الی الله من الناس الی الناس من الناس الی الله من الله الی الناس» گفتم من اصلا این دین تورا قبول ندارم دین ما میگوید «النظافه من الایمان» دین ما اینست اینقدر پیغمبر (صلی الله علیه و آله) مواظب عمامهاش بود که گاهی آئینه گیرش نمیآمد توی آب خودش را درست میکرد. یک روز میخواست عطر بزند عطر نداشت به خانمش حالا حضرت خدیجه بود (سلام الله علیها) یا کسی دیگر گفت آقا این روسری شما بوی عطر نمیدهد؟ گفت چرا روسری من هم معطر است روسری خانمش را گرفتتر کرد آنوقت یک خورده روسری خانمش را به سر و صورت مالید که بوی عطر از روسری به…
گفتند امام سجاد (علیه السلام) کجا نماز میخواند؟ گفت بروید مسجد را بو کنید آنجایی از مسجد که بوی عطر میدهد آنجایی است که امام سجاد (علیه السلام)… چون ایشان با عبای عطر زده نماز میخواند. حدیث داریم پیغبر (صلی الله علیه و آله) آن مقداری که پول عطر میداد بیش از آن مقداری بود که پول غذا میداد حضرت فرمود اگر نبود که مردم کار مشکل میشد مسواک را واجب میکردم حضرت چوب مسواکش پشت گوشش بود مثل نجاری که قلم مداد را میگذارند اینجا وقتی از دنیا رفت بدنش را برداشتند دیدند زیر متکایش چوب مسواک است یک رکعت نماز با مسواک ثوابش ۷۰ برابر میشود به ما گفتهاند رنگ لباستان یک رنگی باشد که اگر چرک شد معلوم باشد چرک شد رنگ لباس نپوشید که بگوئید بابا این خوب است هر چه هم چرک شد پیدا نیست رنگ لباس چنان روشن باشد که چرکش معلوم باشد بروید بشورید نه اینکه آنقدر رنگش تار باشد که… آخر دینی که اینقدر روی نظافت و… صدها حدیث داریم شما فکر نکنید شهرداری که الان درست شده یک چیزی است مال دنیای غرب و دنیای شرق هیچی، تمام روایات شهرداری توی روایت هست کشتارگاه گوسفند را کجا بکشید جاده، مزاحمت بیابانی آسفالت جاده نرخ اجناس درختکاری کاری حدیث داریم اگر یک درختی را قطع کردید باید یک جای دیگر یک درخت بکارید که فضای سبز همیشه باقی بماند یک شاخهای را ما حق نداریم بشکنیم دینی که این همه روی… یک کسی داشت توی آب غسل میکرد حضرت فرمود چه میکنی؟ گفت دارم غسل میکنم گفت تو حق نداری توی این آب غسل کنی این آب آشامیدنی است «لاتفسد علی الناس مائهم» آب آشامیدنی مردم را چرا فاسد میکنی میخواهی غسل کنی آب را بردار برو بیرون غسل کن توی این آب آشامیدنی تو چه حقی داری که غسل میکنی. یک زنی را دیدم آمد لب جوی سطل آشغال را ریخت توی نهر آب گفتم خانم چرا همچین کردی؟ گفت توی این سطل یک خورده نان است من ترسیدم خورده نان از بین برود ریختم توی آب گفتم تو نمیدانی یک نهر آب را خراب میکنی بخاطر ی خورده نان اصلا توی مسجد من حق دارم سیگار بکشم؟ این تجاوز به حریم هوایی است تجاوز به حریم هوایی گاهی با اف۱۶ است گاهی با هواپیما است گاهی هم با همین سیگار است هوای تو اتوبوس و هوای تاکسی مال ماست جایی که هوایش مال همه است چه حقی دارند ۱۶ نفر میآیند سیگار میکشند تجاوز به حریم هوایی همه میکنند. خیلی اینها را باید مراعات کنیم تندرویها در دعوت حرف که میزنید یک چیزی بگوئید که مردم تحمل کنند «اذا حدثتم الناس فلا تحدثهم بما یفضعهم» حدیث میخوانید یک جوری حدیث نخوانید که مردم برق بگیردشان.
دوری از افراط و تفریط به نام دین
بچه بودم یعنی شاید پانزده سالام بود رفتم یک یه جایی دیدم که یک کسی میگوید اگر کسی در نماز بجای سوره حمد بجای سوره قل هو الله سورههای دیگر بخواند به دین ابولهب مرده! اه! این چه حدیثی است بابا واجب که نیست قل هو الله بخوانم من میتوانم بعد از «ولا الضالین» انا اعطیناک الکوثر بخوانم انا انزلنا بخوانم والعصر بخوانم اسلام به من اجازه داده بعد از قل هو الله هر سورهای خواستم بخوانم غیر از آن چهار تا سورهای که سجده دارد حالا اگر اسلام به من اجازه داده آنوقت بگویی آقای قرائتی حالا که در نمازهای شبانه روزی ات قل هو الله نخوانی تو به دین ابولهب مردی این چه حدیثی است؟ امام فرمود اگر یک حدیثی شنیدید اینرا با قرآن متر کنید اگر با قرآن متر نخورد «فلضربو علی الجدار» بزنید به دیوار اصلا آن کسی که، کسی که حرفی میزند حرفش طبق قرآن نیست آن کله و کتا… را بزن به دیوار وقتی میگوید حدیث را بزن به دیوار کله آن حدیث خوان هم باید زد به دیوار چون این حدیث تو… خورشید، ماه دو نیم شد خیلی خوب قرآن قبول دارد میگوید «… و انشق القمر» آمدند پهلوی پیغمبر (صلی الله علیه و آله)و گفتند اگر تو الان این ماه را دو تا کردی ما میفهمیم تو پیغمبری. پیغمبر دعا کرد و از خدا خواست ماه دو نیم شد دو نیم شد و به هم چسبید دو نیم شدن ماه محال نیست اما بعد میگوید نه نصفش رفت توی یقه از این آستین آمد بیرون نصفش هم… بابا این ماه به این بزرگی توی آستین کوچک کجا جایش است دیگر این تیکهاش دروغ است این دومی اش دروغ است خدا رحمت کند شهید مظلوم بهشتی را میگفت اگر میخواهید اسلام پیش برود خرافات را از اسلام جدا کنید اسلام پیش میرود هر کجا که اسلام ایستاده یک خرافات توی آن افتاده هر جا دیدید آب نخورده یک پشه توی آن افتاده پشه آب سالم باشد همه میخوردند اگر دیدید کسی لیوان آب را پس داد پیداست توی این آب یک پشه است یا پیداست این آب دست یک آدم نااهلی است میگوید آقا اگر لیوان دست تو است من از خیر این آب گذشتم اگر آب آور آدم تمیزی باشد و آب هم سالم باشد هیچ تشنهای آب را رد نمیکند هرکجا اسلام پس رفت افراط و تفریط بوده یک خرافاتی… یا بدعت گذاشتهاند بدعت یعنی یک چیزی که توی دین نیست آوردن جزو دین یا از اسلام یک تکهاش را نگفتهاند گفته اسلام چیه؟ گفته اسلام اینست گفته اگر اسلام اینست من نمیخواهم نماز جماعت میخواند ربا هم میخورد میگوید بارک الله به به به! یک میلیونی ۳۰ تومان یک میلیونی ۴۰ تومان لقمه حرام ولی صف اول هم میایستد و نماز میخواند اگر دین اینست من این مسجد را قبول ندارم هر کجا مردم از اسلام فرار کردهاند یا افراطی دیدهاند یا تفریط.
خدایا! ما را در فهم دین و عمل به دین و ابلاغ و تبلیغ دین از همه کجیها و از همه افراط و تحریفها، افراط و تفریطها و انحرافها حفظ بفرما.
«و السلام علیکم و رحمه الله»