متن برنامه ی درس هایی از قرآن کریم حجت الاسلام قرائتی؛ تاريخ پخش :: 1382/7/24
«بسم اللّه الرّحمن الرّحیم»
الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی
بحث را بینندگان عزیز ایامی گوش میدهند که باز نیمه شعبان را داریم و پشت سر گذاشتیم من دو جلسه راجع به آقا امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) صحبت کردم و این جلسه سوم است گفتیم رابطه ما با امام رابطه علمی و عاطفی و عملی و رفتاری یعنی از نظر مغز و فکر باید امام را بشناسیم. از نظر دل و عشق و عاطفه باید مرید، مخلصاش و عاشق و مطیعاش باشیم. از نظر عمل هم باید گوش به حرف امام بدهیم این سه زاویه علمی، عاطفی، رفتاری دو جلسه صحبت کردیم. حالا این جلسه سوم انسان اگر کمالی ببیند عاشقاش است شما یک آدمی را توی خیابان میبینی نمیشناسی میگویند آقا میدانید ایشان کیه؟ ایشان چنین است، چنان است، چنین است، چنان است وقتی کمالاتش را برایت گفتند شما تا… سلام علیکم نمیدانی کیه اصلاً بچه کجاست. هیچ نمیدانی و همینکه فهمیدی شخصی است با کمال و با فضیلت نسبت به کمالاتش کرنش میکنی.
امام زمان (ع)، مظهر تمام کمالات
انسان عاشق کمال است و امام زمان و حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه شریف) مجسمه تمام کمالات است. آن وقت اگر انسان بداند که بالاخره… ببینید توی یک خانه راحت میخوابند میگویند یک نفر مثل شیر بیدار است، مثل شیر بیدار است اگر انسان دستش به یک طناب محکمی باشد خودش را انداخت توی دریا و این طناب بند به یک لنگری بود هر چه هم موج بیفتد این توی موجها میخندد با اینکه توی موج آدم باید بترسد چرا میخندد؟ چون دستش به «فقد استمسک العروة» «العروة» یعنی ریسمان «وثقی» یعنی محکم «العروة الوثقی» یعنی ریسمان محکم «استمسک» یعنی گرفته محکم کسی یک ریسمانی را گرفت توی موج هم میخندد.
امام حسین (علیه السلام) میگویند دم ظهر عاشورا صورتش باز شد، شفاف شد، مثل گل دید لحظاتی بیشتر به ملاقات با خدا باقی نمانده. اینهایی که یک مدتی مسافرند وقتی برمیگردند توی شهرش به کوچه که میرسند نگاه میکند به پشت سرش، اگر کسی توی کوچه نباشد چه جور میرود؟ میدود نگاه میکند اگر کسی او را نبیند میدود. من خودم یک سال و خوردهای بود پدر و مادرم را ندیده بودم. خدا رحمتشان کند طلبه نجف بودم یادم است که وقتی آمدم کاشان همچین دلم هی هر چه به دم خانهمان میرسیدم هیجان قلبم بیشتر میشد. کوچه آخر نگاه کردم با اینکه عمامه سرم بود دیدم کسی توی کوچه نیست، دویدم انسان اگر یک کمالی را ببیند روی آن پر میزند به همین خاطر هم گفتهاند در هر جلسهای فضائل اهل بیت را بگوئید تا کمالهای کاملهای واقعی توی دلتان بیاید. سراغ کاملهای مصنوعی نروید، چرا من این گل مصنوعی را گذاشتم اینجا؟ علت اینکه من این گل مصنوعی را گذاشتم اینجا، چون این مسجد است و در مسجد دستم به گل طبیعی نمیرسد، آنهایی سرشیشهای میمکند که دستشان به سینه مادر نرسد، آنهایی گِل میجوند که دستشان به بیسکویت نرسد) کسانی عاشق دیگران میشوند که کمالات واقعی را نبینند.
شرایط ملاقات امام زمان (ع)
حضور معنوی امام در دلها و حضور جسمیاش در بین جوانان. چرا آقا را نمیبینم؟ روایتی است مفصل چون من چون توی این جلسه میخواهم خیلی حرف بزنم، فشرده میخواهم صحبت کنم به امید اینکه بعد اینها کتاب بشود روایتی را دیدم که امام میفرماید میدانید چرا ما را نمیبینید: «و لو أن اشیاءنا وفقهم الله لطاعة» اگر شیعیان ما خدا توفیقشان بدهد اگر دلهایشان یکی بود «بالوفاء علیهم» اگر اینها هم دل بودند نسبت به دین وفادار بودند «لما تأخر عنهم الیمن بلقاءنا» لقاء ما، ملاقات ما، از ملاقات ما محروم نمیشدند دلیل اینکه شیعیان ما، ما را نمیبینند چون دلهایشان متحد نیست بعضی وفادار نیستند «ولتعجلت لهم السعادة بمشاهدتنا» اگر اینها هم دل بودند یک وفادار بودند، دو اینها زود ملاقات ما میآمدند. شخصی خیلی دنبال امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) میگشت. مسجد کوفه، مسجد سهله، اینطرف، آن طرف خودش را به آب و آتش میزد اول این را بگویم ما وظیفه نداریم کارهایمان را تعطیل کنیم برویم دنبال دیدن امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) کما اینکه وظیفه نداشتند یاران امام صادق (علیه السلام) بروند دنبال دیدن امام صادق (علیه السلام). کما اینکه وظیفه نداشتند افرادی زمان امام حسین (علیه السلام) کارهایشان را ول کنند بروند امام حسین (علیه السلام) را پیدا کنند. آنچه مهم است شناخت و اطاعت است. البته زیارت و ملاقات یک ارزش است اما اینکه کارمان را ول کنیم دنبال آقا بگردیم یک همچین تکلیفی ما نداریم. زیارت امام ارزش است. اما حدیث و آیهای نگفته کارت را تعطیل کن دنبال آقا بگرد حدیث میگوید: «اتقوالله» تقوا داشته باش. خود امام به شما توجه میکند. شخصی خیلی خودش را به آب و آتش زد که آقا امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) را ببیند تا بالاخره از طریقی فهمید که امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) فلان روز، فلان شهر و فلان خانه تشریف دارند، آمد دید بله یک پیرزنی یا جوان زنی مرده و یک سید بزرگواری هم آنجا نشسته و گفت آقا چقدر خودت را به این طرف و آن طرف میزنی. گفت آقا میخواهم امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) را ببینم گفت مثل این پیزرن باش. امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) میآید توی خانه شما. گفت این کیه؟ گفت زمانی که رضا شاه لعنتی حجاب را برداشت این زن 7 سال از خانه بیرون نیامد که پاسبانهای زمان رضا شاه چادر از سرش نکشند. 7 سال از خانه بیرون نیامد به خاطر تقوا. این رقمی تقوا داشته باشید، امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) به شما توجه میکند.
لازم نیست ما برویم جمکران، البته جمکران رفتن یک ارزش است اما خیلیها از خود بنده پرسیدند که آقای قرائتی چه کنیم امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) را ببینیم گفتم ولله چشمت گناه نکند، لیاقت ملاقات پیدا میکنی. شما اگر توی یک ظرفی حنا درست کردی، دیگر ظرف حنا را آبش کنند، بوی حنا میدهد با ظرف حنا و سدر آدم آب… با چشمی که بوی گناه میدهد مشکل هست.
رابطه عاطفی با امام زمان (عج)
خوب… وظیفه ما رابطه عاطفی ما با آقا در مجله انتظار مقالهای است که سردبیر محترمش نوشته. من دیروز مقاله را میدیدم حدود 30 تا رابطه عاطفی هست حالا من چون میترسم… بخشی از آن را گفتیم سلام کردن چون امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) زنده است وقتی سلام میکنی و میگویی السلام علیک یا مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف). میگوید والسلام علیکم و رحمة الله. سلام به اولیاء خدا کار خداست. خدا به اولیائش سلام کرده «سلام علی ابراهیم» آیه قرآن است. «سلام علی نوح فی العالمین» آیه قرآن است. «سلام علی موسی و هارون» آیه قرآن است. خدا به اولیاء سلام کرده پس ما هم به اولیاء سلام کنیم و جواب گرمتر میشنویم. دعا کردن یک که ما برای امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) دعا کنیم. «اکثر دعا بتعجیل» زیاد دعا کنید که خدا ظهور را نزدیک کند (حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) را دیدند که پرده کعبه را گرفته میگوید خدایا آن وعدهای که دادی وفا کن، خدایا ظهور من را نزدیک کن، خودش دعا میکند به ما هم گفته: «اکثر» دعا کنید. وظیفه ما این است که از خدا بخواهیم «و أعنی علی تأدیه حقوقه علیه» در دعای ندبه هست خدایا کمک کن حق امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) را ادا کنم. امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) به گردنم من حقی دارد. امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) از ما چه توقعی دارد.
الان حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) از ما چه میخواهد. یکی از محترمین سید متفی عالم به من گفت که من خواب حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) را دیدم. چون خوب چون هم عالم است، هم عادل است هم حدوداً 30، 40 سال است او را میشناسم خیلی آدم با تقوا و وارستهای است. گفت من خواب امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) را دیدم به من گفتند آماده باش آقا میآید در باز شد آقا آمد زبانم گیر کرد. شک کردم آقا این است؟ این نیست؟ بعد دیدم زبانم قفل شده بعد به من گفتند آماده باش آقا میآید، بالاخره گفتم یا حجة ابن الحسن (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) تو از ما طلبهها چه میخواهی؟ گفت بروید چند تا از این بچهها را جمع کنید، صدای ما را به گوش این نسل نو برسانید. اسم شخصی را برد گفت جلسات فلانی مورد نظر من است. آن هم شخصی بود، طلبهای بود یک مشت جوانها را جمع کرده بود برای آنها اصول دین میگفت. قرآن و تفسیر میگفت، گفت کار ایشان مورد نظر من است بروید از آن طلبه یاد بگیرید. الان هم در زمان ما تعلیمات دینی لازم است، کافی نیست نماز جمعه لازم است، کافی نیست، معارف دانشگاه لازم است، سیاسی عقیدتی لازم است، اما کافی نیست. بهترین کار تربیتی این است که جلساتی بدون ترم و واحد پاس کردن نمیدانم نمره و مدرک و کارشناسی ارشد و کارشناسی غیرارشد و سرگرد میخواهد سرهنگ بشود، سیاسی و عقیدتی این کارها باید بشود. اما آن چیزی عمیق است که طرف با پای خودش بدون ترس و نمره، بدون اضافه کار گوینده برای خدا بگوید و شنونده برای خدا چی؟ گوش بدهد.
مثل امام (رحمة الله علیه) و حسینیه جماران امام (رحمة الله علیه) برای خدا میگفت: حسینیه جماران هم روی عشق گوش میداد.این گفتگو بار دارد. ولی درسی که برای نمره و پول بگویی برای نمره و پول بخوانی این چیزی توی آن نیست یک چیزهایی میخوانند، حفظ میکنند و نمره میگیرند، الان هم جای آن جلسات عمیق خالی است.)
پرداخت سهم امام زمان (ع)
حدیث داریم امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) با کسانی که زکات نمیدهند برخورد میکند. کسی که زکات نمیدهد مانند زناکارش دانسته. روایت داریم بعد حدیث داریم در منتخب الاثر، آیت الله صافی نقل کرده از مراجع قم میفرماید در آن زمان کسانی را میبینی که ثروت زیادی دارند از اول عمرشان که پولدار شدند تا الان هیچ زکات ندادند. البته زکات در فرهنگ قرآن زکات فقط آن 9 چیز نیست. زکات یعنی حق خدا را ندادند. حالا خمس هم شاید شامل بشود. بسیار آدمهایی داریم که وضع مالیشان خوب است اصلاً حساب سال ندارند. در آن روزگاری که امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) ظهور کند، ثروتمندان باید حق خدا را بدهند اگر ممانعت کنند گرفتار قهر ولی خدا و حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) میشوند روز ظهور امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) روز پایان گرسنگی و فقر است گرچه به قیمت محو شدن ثروتمندان و مرفهان بیدرد و بیتفاوت باشد. همه تبعیضها باید از بین برود. اموال عمومی بین همه مردم باید مساوی تقسیم بشود. در آن روزگار امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) اصلاً فقیری پیدا نمیشود تا زکات بگیرد بعد از آنکه تقسیم عادلانه شد. امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) رابطه عاطفی، فریادرس بسیاری از درماندگان است. در سفرهای حج هر سال دو سه تا خاطره اینطوری خود ما دیدیم که افرادی در چه شرایطی درمانده شدند و شخصی آمده اینها را نجات داده بعد هم معلوم شده که او خود آقا بوده چون حدیث داریم هر سال حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) در مکه است. فریادرسی درماندگان، شفای مریضهایی که به امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) متوسل شدهاند، دیدارهای معتبر البته بعضی از اینهایی که اخیراً دکان درست کردهاند،
بعضی از زنها، بعضی از مردها میگویند من امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) را میبینم، خواب دیدم خیلیشان دکان است، خیلیشان دروغ است. یک مشت عوام هم دور اینها جمع میشوند، ولی خوب افرادی مثل سید بحرالعلوم مرجع تقلید بود، جد آیت الله العظمی بروجردی که مسجد اعظم را ساخت. شیخ مفید… این آدمهایی که 80 سال سابقه علم و تقوی دارند ممکن است ببینند. اما اینکه هر کسی ادعا کند، خیلیشان دکان است، الان هم در تهران هم داریم در جاهای دیگر هم داریم آدمهایی که میگویند که… بخصوص حدیث داریم که اگر کسی میگوید من هر وقت بخواهم امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) را میبینم این قطعاً قطعاً قطعاً دروغ میگوید بله ممکن است گاهی آدم امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) را ببیند اما اینکه بگوید دیدن اختیارش دست من است اینها قطعاً دروغ میگویند بله… مواظب باشد.
محبت امام زمان (ع) به یارانش
روایت داریم به خاطر وجود حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) بسیاری از بلاها از جان شیعه برطرف میشود. پیامهایی داده که پیام هایش رهنمود دارد. بسیاری از گرههای کور علمی را خود آقا باز میکند. شفای بیماران، باز کردن گرههای علمی، پاسخ به سؤالات در زمان غیبت ما را به فقیه عادل سپردن، عرض کنم…. حتی حدیث داریم شما که دعا میکنید امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) به دعای شما آمین میگوید، آمین گفتن به دعای…. اینها مسائلی است که… یک صلواتی بفرستید «اللهم صل علی محمد و آل محمد». یک خاطره برایتان بگویم روایت داریم که اگر کسی حج بر او واجب بشود و حج نرود لحظه مردن به او میگویند تو به دین اسلام نباید بمیری. حالا خواستی یهودی بمیری، مسیحی بمیری، به دین دیگر بمیر. مسلمان حق نداری بمیری…ت… یهودیان هم… این حدیث. یکی از مراجع تقلید آیت الله العظمی سید محسن حکیم ایشان در نجف دارد درس میگوید. این عرضی که بنده میکنم از یکی از علمای تهران، یکی از علمای ایران است که از باباش نقل میکند میگوید بابام درس آقای حکیم نشسته بود. آیت الله حکیم امروز، باید بحث حج را بگوید.
گفت آقا این روایتی که داریم هر که حج نرود یا یهودی میمیرد یا مسیحی من راجع به این روایت میخواهم یک قصه بگویم. ناقل قصه مرجع تقلید آیت الله العظمی حکیم، مرجع تقلید، من واسطه سوم هستم. آیت الله العظمی حکیم نقل میکند که بین دو نفر یک رفاقتی بود سالها با هم رفیق بودند تصمیم گرفتند هر کدام مردند به خواب زنده بیاید بگوید آن طرف قبر چه خبر است. یکی از این رفقا مرد و هر شب ایشان حمد و قل هو الله و صدقه و تبری و فاتحه و اینها و منتظر بود به خواب بیاید و خبر بیاورد، خبر میآورد بعد از یک سال و خوردهای. گفت تو بنا شد به وعده وفا کنی تا مردی خبر بدهی، من یک سال است منتظر تو هستم بالاخره آن خبره… آن طرفها چه خبره؟ گفت آقا من یک سال است زندان بودم گفتم اِه! تو از بزرگان دین هستی تو هم زندان بودی؟ گفت راستش را میخواهید من واجب الحج شده بودم، اما فکر میکردم واجب الحج نیستم. مکه نرفتم، لحظه مرگ گفتند حق نداری مسلمان بمیری. دیدم نفس آخر… میگفت پیغمبر (صلّی الله علیه و آله) آمد، امیرالمؤمنین (علیه السلام) که دقیقه آخر آمد، حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) هم آمد. حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) گفت چون ایشان از یاران مخلص ما است، حالا مکه نرفته، شما صبر کنید ایام حج من به نیابت ایشان میروم مکه شما ایشان را بازداشت کنید من امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) هستم به نیابت ایشان امسال میروم مکه بعد از اینکه عمل حج تمام شد ایشان را آزادش کنید، یک سال چیزش کنید… بازداشت. میگفت یک سال بازداشت بودم تا شخص حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) به نیابت من حج انجام داد.
«و لا ناسین لذکری» یک حدیث دیدم که امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود هر وقت شما غصه میخورید من هم غصه میخورم، هر وقت شما شاد میشوید، من هم شاد میشوم یعنی اینطور رابطه، رابطه قوی است.
قیام امام زمان (ع) با شمشیر
خوب… یک سؤال هست اینکه، اینکه این جملهای که شما میگوئید امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) با شمشیر ظهور میکند در روایات داریم که آیا در برابر این همه سلاحهای مدرن با شمشیر الان چه سلاحهایی که این شهر را… نمیدانم اسلحههای میکروبی و شیمیایی و اتمی تازه این حالاست. ممکن است امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) اُه!! نمیدانیم کی ظهور میکند شاید سال دیگر ظهور کرد، شاید 5 هزار سال دیگر ظهور کرد تا زمان امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) ما نمیدانیم چه میشود.
الان که الان است شمشیر در مقابل بمباران خاصیتی ندارد آن زمان معلومه شاید ممکن است یک اسلحههای دیگر هم اختراع بشود. پس این جمله «یخرج بالسیف» یعنی چه؟ یعنی حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) با شمشیر «سیف» یعنی شمشیر الان شمشیر کارآیی ندارد تا آن زمان معلوم نیست چه خبر بشود این «یخرج بالسیف» دو تا معنا دارد، شمشیر علامت است مثل گنبد، گنبد علامت مسجد است نه اینکه مردم روی گنبد نماز میخوانند. یک نماز هم در تاریخ کسی روی گنبد نخوانده. این علامته الان همان پادگان که هواپیمای بمب افکن در آن هست، همان در پادگان، دم درش آن سربازی که ایستاده چی دستش است؟ سرنیزه نه یعنی توی این پادگان سرنیزه است، توی پادگان اف 14 و اف 16 و نمیدانم فردا ممکن است اف چند بشود، ممکن است اف باشد ولی این سرنیزه علامت قدرت است، پس ممکن است شمشیر علامت قدرت باشد یعنی دیگر با تقیه نمیخوانیم یعنی تاریخ موعظه از بعضیها گذشته پس یا شمشیر علامت است، یک پاسخ یا کلمه شمشیر رمز است چی امروز میگویند؟ نماد شمشیر نماد است، نماد است مثل یک مجسمهای که درست میکنند مثلاً میگویند این نماد است یا شمشیر، یا ممکن است اسلحههای مدرن برود جلو برود جلو برود جلو برود جلو برود جلو تا با یک دکمه بشود دنیا را به هم ریخت اما خود اینهایی که اختراع کردند میبینند این نشد بیایند دو مرتبه یک قوانینی بگذارند که تمام اسلحهها، استفاده از تمام اسلحهها ممنوع، کشتار جمعی همه ممنوع. بیائید دو مرتبه جنگ تن به تن باشد، جنگ تن به تن اصلاً جنگهای امروز که جنگ نیست که توی جنگهای امروز یک، جنگهای امروز سن مطرح نیست. بمباران میکنند، یک وقت میبینی دهها، صدها کودک… بشریت مطرح نیست.
گاهی وقتها دامها، گلهها، گاوها، درختها، آب و خاک مطرح نیست. یک وقت میبینی… اصلاً نسل امروز مطرح نیست، یک وقت آن چیزی میریزند که تا دهها سال توی بچههای آینده هم اثرش میماند. اینکه جنگ نشد که خوب آقا با من دعوا کرده من این را جوری شیمیاییاش کنم که نسلاش هم از بین برود. این آقا گناه کرده بزش چکار کرده، میشاش چکار کرده، باغش چه گناهی کرده، خانوادهاش چه گناهی کرده، پیرزن توی خانهاش چه گناهی کرده. توی این جنگها اصلاً عاطفه مطرح نیست. عاطفه مطرح نیست، جوانمری مطرح نیست. اصلاً آن آقایی که بمب میاندازد شناخت ندارد، نمیداند کیه همینطور گفتهاند برو آنجا را بمباران کن. شناخت مطرح نیست در این جنگهای بمباران فرصت توبه مطرح نیست، فرصت موعظه مطرح نیست، فرصت وصیت مطرح نیست. جنگ، جنگ تن به تن است، جنگ تن به تن من این را میشناسم، این هم من را میشناسد. ممکن است همان لحظه بگویم آقا ببخشید من عذرخواهی میکنم، توبه میکنم، همان جا هم ممکن است من موعظهاش کنم. بگویم آقا این کار را نکن، همان جا پشیمان بشود. ممکن است یک کسی وصیت داشته باشد من آقا میخواهی من را بکشی بکش ولی من به فلانی بدهکارم، من فلانی، فلان بابا من را میکشی به بچهام کاری نداشته باش. به باغم کاری نداشته باش، به زن و بچهام کاری نداشته باش. به پیرمرد، پدر پیر و مادر پیرم کاری نداشته باش.
توی این جنگهای بمباران هیچی مطرح نیست. من تعجب میکنم چرا اسم اینها را میگذارند مدنیت، وحشیگری از زمان ما بالاتر نبوده. صد رحمت به زمان جاهلیت، زمان جاهلیت یکی یکی مردم را میکشتند، یک قبیلهای، قبیله دیگر را میکشت، نسلکشی نبود که جنگ اصلی جنگ تن به تن است. جنگ تن به تن توی آن جوانمردی است، شناخت است، فرصت است، تجاوز به دیگران نمیشود. من خود اینکه به جبهه آمده میکشم او را.
عدالت، حتّی در جنگ
پس ببینید «یخرج بالسیف» معنایش این است یا شمشیر رمز و نماد است یا اینکه یا شمشیر رمز جنگ عادلانه عادلانه است. جنگ غیرشمشیر عادلانه نیست. همینطور بمباران میکنند، یک شهر را زیر و رو میکنند. آثار بمباران مثلاً ژاپن بعد از 50 سال هم توی نسلشان ماند. اینکه جنگ نیست که نسل دوم و نسل چهارم و نسل پنجم چه گناهی کردهاند. اصلاً جنگ حقیقی جنگ شمشیر است. این جنگهای مدرن ما همهاش وحشیگری است. پس امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) با شمشیر ظهور میکند. یعنی جنگ امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) جنگ عقل است، یعنی جنگی است همراه با عقل، همراه با معرفت و شناخت، همراه با انصاف. اینکه میگویند امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) میکشد، عرض کردم افرادی را میکشد که جز زور هیچ منطقی را قبول ندارند. ولی امام (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) مهر هم دارد.
امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) با این اختراع چه میکند؟ امام خمینی (رحمة الله علیه) با مخترعین چه کرد. بسیاری از خلبانهایی که با پول شاه رفتند آمریکا دوره تخصصی دیدند همینکه انقلاب شد همان خلبان آمد سن و تخصص و قدرتش را در اختیار جمهوری اسلامی امام خمینی (رحمة الله علیه) گذاشت. حدیث داریم امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) که ظهور میکند، متخصصین کره زمین میآیند خودشان و تخصص شان را در اختیار امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) قرار میدهند. امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) را میشناسیم؟ ما نمیشناسیمش ولی امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) ما را میشناسد. مگر میشود او ما را بشناسد و ما او را نشناسیم؟ بله قرآن میگوید برادارن یوسف (علیه السلام)، یوسف (علیه السلام) را توی چاه انداختند. آمد زندان مدتی توی خانه بود و مدتی هم زندان بود. نمیدانم چند سال هم قحطی شد. خلاصه قصه حدوداً سی چهل سال طول کشید. بعد که آمدند یوسف (علیه السلام) را دیدند قرآن یک آیه داریم در سوره یوسف میگوید: «فعرفهم» یعنی یوسف (علیه السلام) برادرها را شناخت. «و هم له منکرون» ولی برادرها یوسف (علیه السلام) را نشناختند.
لذا حدیث داریم امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) ظهور که میگند میگویند اِه!! ما این را چند بار دیگر دیده بودیم «یمشی فی الاسواق» توی بازارها راه میرود. میان مردم است او مردم را میشناسد و مردم او را نمیشناسند خوب…آیا ملاقات با امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) ممکن است؟ امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) الان هم که غایب است توی جامعه هست در زی… در دعای ندبه داریم «بنفسی انت» «بنفسی انت» یعنی ای امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) جان من قربانت «من مغیبٍ» با اینکه غایبی «لم یخل منّا» با اینکه غایبی تو از ما دور نیستی، غایبی ما نمیشناسیمت، اما منزوی نیستی. بنابراین اگر کسی میخواهد بگوید هر وقت من میخواهم امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) ببینم قطعاً دروغکی است. در جلسه قبل گقتم دلیل اینکه افراد امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) را نمیبینند امام فرمود به خاطر اینکه گناه میکنید «فما یحبسناعنهم» ما را از شما حبس نمیکنند یعنی فاصلهای که بین ما و شما افتاده «ما یتصل منّا، مما نکرهُ» اعمال زشتی شما انجام میدهید خبر عمل زشتتان را خدا به من میرساند بخاطر عمل زشتی که انجام دادی و خبرش به ما رسید توفیق ملاقات من را پیدا نمیکند.
روایت است بحار، جلد 55، صفحه 177 «فما یحبسنا» ما را از شما حبس نمیکنند یعنی مانع بین من و شما نمیشود «الا ما یتصل منا» مگر اخباری که به ما متصل میشود خبرهایی که میرسد «مما نکره» خبرهای غمآوری که از طرف شما به ما میرسد.
رجعت خوبان، در زمان ظهور
آیا در زمان امام زمان (علیه السلام) یک عده زنده میشوند؟ بله اسمش چیه؟ رجعت، مگر میشود؟ خوب بله
میشود چه جوری؟ در اینکه باشد یا ثابت باشد دست خداست موی ابرو و مژه 80 سال توی صورت شما ثابت است یک سانتی موی سر و صورت هر هفته در حال تغییر و تحول است یک پوست و یک گوشت، یک آب و یک نان خدا اراده کرده، یک مو ثابت، یک مو متغیر. همان خدایی که در هر صورتی مویی را ثابت و مویی را متغیر در این جهان انسانی را ثابت، باقی انسانها را متغیر میتواند این درختهای هر پائیزی برگش زرد میشود، هر بهاری سبز میشود، زمین هر سال میمیرد، هر سال زنده میشود باران میآید «یحیی به الارض بعد موتها» آیه قرآن است یعنی زمین مرده زنده میشود. درخت مرده زنده میشود طوری هم نیست خدایی که روز قیامت میخواهد همه را زنده کند مثل س… شیرینیفروشها وقتی میروی شیرینی بخری یا میوهای را بخری، یک خوردهاش را میگویند بچش میخوری میگویی خوب است، میگویی پس حالا دو کیلوش را بده، اگر آن کسی که میخواهد یک مرتبه یک میوهای بدهد به شما ممکن است یک خوردهاش را قبلاً به شما تحویل بدهد. خدایی که میخواهد روز قیامت همه را زنده کند حالا 4 نفر هم قبل از قیامت زنده کند.
نمونه از کدام دین بگویم از دین عیسی (علیه السلام) بگویم؟ از دین عیسی (علیه السلام) برایتان میگویم یکی از معجزات عیسی (علیه السلام) این بود که مردهها را زنده میکرد. پس در همین دنیا مرده زنده میشود یک از عُزَیر بگویم. عُزَیر پیغمبری بود از قریهای میگذشت گفت خدایا این قریه مخروبهای که مردمش نابود شدند چگونه زنده میشوند؟ خدا همان جا «فأماته الله مأته عام» صد سال مرگش داد. پیغمبر را حضرت عذیر را «ثم بعثت» «امات ثم بعثت» یعنی خدا پیغمبر را مرگش داد بعد صد سال بعد توی قرآن است در قرآن داریم عذیر مرد و زنده شد. یک عیسی (علیه السلام) مرده را زنده میکرد «محیی الموتی باذن الله» زنده شدن که… در زیارت جامعه داریم: «مقر برجعتکم» یعنی من قبول دارم ای امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف)! ای اهل بیت شما یک رجعتی خواهید داشت. پس رجعت یعنی چند نفر افراد البته مال همه نیست یک افراد خاصی با یک شرائط خاصی دو مرتبه زنده میشوند. کاری هم ندارد در زیارت عهد، دعای عهد داریم که ای خدا اگر من قبل از ظهور امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) مردم، آقا که ظهور کرد دو مرتبه من را زنده کن. بله… طوری هم نیست در دعای عهد هم داریم.
دعا برای امام زمان (ع)
مسئله آخر اینکه یاد امام زمان (علیه السلام) نباید هر وقتی گیر کردیم ما هر وقت گیر میکنیم میگوئیم یا الله. زن را میبرند اتاق زائو یا الله. مادر دخترش دارد کنکور امتحان میدهد (اللهم صل علی محمد و آل محمد، اللهم صل علی محمد و آل محمد، اللهم صل علی محمد و آل محمد) چته؟! یکی از این صلواتها را قبل میفرستادی. ما هر وقت گیر میکنیم میگوئیم یا الله قرآن انتقاد میکند میگوید چرا هر وقت گیر میکنید میگوئید یا الله «فاذا رکبوا فی الفلک دعوا الله» همینکه کشتی میخواهد غرق بشود یا الله «فلما نجاهم» جفتک میزند چرا وقتی کشتیات غرق میشود یا الله میگویی.
خوب ما همیشه بگوئیم یا الله، یاد موسمی مورد انتقاد است، یاد موسمی که فرعون هم یا الله گفت، فرعون تا دید غرق میشود گفت چه؟ گفت که «تبت الان» خدایا من الان توبه کردم. اصلاً قرآن میگوید: «و لیست التوبه» اگر آنهایی که میخواهند دم مرگ هم میگویند استغفر الله فایده ندارد. خوب زودتر میگفتی استغفر الله. پس ببینید توبه دقیقه آخر فایدهای ندارد. فرعون هم دقیقه آخر توبه کرد یاالله وقت غرق خاصیتی ندارد. ما هم وقتی یاد امام زمان (علیه السلام) میکنیم باید همیشه یادش باشیم هر روز برایش صدقه بدهیم، پول که میاندازی کمیته امداد برای صدقه سلامتی خودت بگو برای سلامتی آقا امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) و همه مسلمانها هر روز دعا کنیم. توی هر خانهای یک کتاب باشد، توی هر خانهای یک کتاب باشد با کارنامه حضرت آشنا بشویم، خودمان را برای رساندن به آن قله آماده کنیم.
زیارت آل یاسین بخوانیم، دعای ندبه گاه و بیگاه. لااقل بخوانیم در کنار هر نمازی «اللهم کن لولیک» بگوئیم. صلواتها که میفرستیم اینکه میگوئیم یاد حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) همیشه باید باشد چون قرآن یاد اهل بیت را جاسازی کرده. همه ما توی نمازمان در تشهد میگوئیم: «اللهم صلّ علی محمّد و آل محمّد» و صلوات سنیها پررنگتر از شیعهها است. بد نیست تشهد سنیها را برایتان بخوانم: «اشهد ان لا اله الا الله» را که گفتند به صلوات که میرسند ما فقط صلوات خالی میفرستیم آنها نه، صلوات پررنگ صلوات سنیها بر اهل بیت بیش از ما است، میگویند: «اللهم صلّ علی محمد و اهل بیته و آل محمد و بارک علی محمد و آل محمد کما بارکت علی ابراهیم و آل ابراهیم و ترحم علی محمد و آل محمد» هو! آن برکتی که به ابراهیم (علیه السلام) دادی به محمد و آل محمد هم بده. آن ترحمی که به ابراهیم (علیه السلام) کردی به… ببینید حالا من دقیق هم نمیدانم ممکن است یک کلمهاش هم اشتباه کردم ولی من این را شنیدم توی نمازهایشان دیدم که صل… بعد امام شافعی که رهبر شافعی هست میگوید ای محمد و آل محمد درود بر شما به قدری عزیز هستید که خدا واجب کرده در هر نمازی در تشهد اسم شما را ببریم و نمازی که اسم شما برده نشود آن نماز قابل قبول نیست.
پس خدا خواسته که ما یاد اهل بیت باشیم در هر نماز چه شیعه و چه سنی. اینکه ما هر وقت گیر میکنیم بگوئیم یا صاحب الزمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) درست نیست یاد موسمی از خدا درست نیست. هر وقت گیر میکنیم بک یا الله، قرآن سر میگیریم، وقتهای دیگر هم قرآن را باز کن، یک صفحهاش را بخوان، بچهها وقتی امتحان دارند درس میخوانند این معلوم میشود عاشق درس نیست، عاشق نمره است. آدمی عاشق علم است.
بنده پیشنهادم این است بسیاری از جاها میشود تابستان هم درس را تعطیل نکرد، بروید توی خط خمیرگیرها، خمیرگیرها چهار بعد از نصف شب پا میشوند (بلند میشوند) تا ساعت 7 کارشان تمام است میشود جاهایی که هوا داغ است درس را بگذاریم 3 بعد از نصف شب تا ساعت 8 صبح، 8 صبح هم هوا داغ میشود بروند استراحت. مگر ماه رمضان شما سحرخیز نیستید؟ هوا که داغ شد برنامه را عوض کنید شما مثل اداره دخانیات اتریش میخواهی 8 بیایی خوب 8 هوا داغ است، خوب چرا روی میخ نشستی، میگویی آخ پاشو آن طرف بنشین شما چرا ساعت 8 میآیی که بگویی هوا داغ است، سحر درس بخوان که هوا داغ نیست، ما میتوانیم یک تغییری بدهیم منتهی نمیخواهیم تغییر بدهیم.
«والسلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته»