متن برنامه ی درس هایی از قرآن کریم حجت الاسلام قرائتی؛ تاريخ پخش :: 1381/9/7
«بسم اللّه الرّحمن الرّحيم»
الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی
بينندگان عزيز بحث را آخرين شب جمعه ماه رمضان تماشا میکنند. شبی که فردايش روز قدس از ابتکارات امام و نظام و نظام مقدس جمهوری اسلامی همين تأسيس روز قدس بود که يعنی روز حمايت از مظلومين. روزی که با يک راهپيمايی شما و باقی مسلمانها، يک سال بچههای فلسطين در مقابل اسرائيل مقاومت میکنند. هر سال من اين آيه را میخوانم و امسال هم اين آيه را بخوانم چون هر سالی ممکن است يک عدّه گوش دادند يک عدّه گوش ندادهاند آن شب، قرآن يک آيه دارد میفرمايد که «و لايطئون موطئا يغيظُ به الکفار» هر حرکت دسته جمعی که مسلمانها بکنند که يغيظ، يغيظ يعنی غيظ کنند، کفار به غيظ دربيايند، هر مانور دسته جمعی که کفار را عصبانی کند برای شما عمل صالح نوشته میشود. چون توی قرآن خيلی داريم «انّ الذّين آمنوا و عملوا الصالح، عملوا الصالح» زياد است. «عملوا الصالح» چی است؟
راهپیمایی علیه دشمن، عمل صالح قرآنی
يکی از اعمال صالح اين است که انسان مشی و رفتارش جوری باشد که کفار به غيظ دربيايند. اگر يک وقت مسلمانها، مسلمان بودند، کفار هم خيالشان راحت بود پيداست اين اسلامی که کار به کفار نداشته باشد، اصلاً اگر پيغمبر اسلام کار به کفار نداشت هيچ جنگی واقع نمیشد. اين که اسرائيل همه کاری میخواهد بکند، مسلمانها هم مسلمان باشند، چه مسلمانی است؟ ما بايد نمازمان هم جهت داشته باشد. «ان الصلوة تنهی عن الفحشاء و المنکر» يعنی نماز شما هم بايد يک خاصيت داشته باشد که جلوی فحشا و منکر را، اصلاً اگر يک مسجدی «حَی عَلی الصلوة» میگويد، دمِ درِ مسجد هم خلافکاری میشود اين پيداست «حی علی الصلوة» از خاصيت، مسجد بايد جوری باشد که حتی نگاه به کاشی بکنی بگويی اينجا مسجد است بريم جای ديگر، يعنی اصلش بايد، کاشيهای مسجد بايد مثل اين که میگوييم پليس است برو جای ديگر. يعنی نمازی خاصيت دارد که اذانش، خدا رحمت کند شهيد نواب صفوی را، با اذان شاه را میترساند. طرفداران نواب صفوی هر کجا بودند اذان میگفتند. اصلاً اذانش يک نارنجک بود. قرآن میگويد مسجد بايد جوری باشد که «کم يدخلوها الاوهم خائفين»، اگر غلط نخوانده باشم. يعنی مثل سنگر فرماندهی. الان سنگر فرماندهی را يک غريبه خواسته باشد برود تويش میترسد. میگويد مسجد سنگر فرماندهی است بايد چنان مسجد جون داشته باشد که اگر يک چهار تا فسادی هم میشود مردم بيايند به مسجد پناه ببرند و مسجد کمک نيروی انتظامی باشد. اگر مسجدهای ما جون داشته باشد از جوانها پر باشد «و کاُنهم بُنيانٌ مرصوص» شرع بيمه میشود دزدی هم توی شهر نمیشود يعنی خود مسجدِ محله، منطقه، خانههای دورش را، اما اگر تو مسجد چهار تا پيرمرد رفتند، پيرمرد و پيرزن وارفته نماز خواندند، همسايه مسجد هم دزدی میشود نيروی انتظامی هم میگويد من چه کنم. مسجد بدونند که، يعنی يک دزد بفهمد که اگر تا پانصد متری مسجد خواسته باشد خانه بزند فردا جوانهای مسجد کلهاش را میکنند. بداند که اگر به يک دختری چپ نگاه کند، به يک پسری سوء قصد داشته باشد جوانهای مسجد حالش را میگيرند. مسجد بايد جوری باشد که نسبت به مؤمنين آرام بخش باشد، نسبت به خلافکار اين سبب ترس باشد و اين به شرطی است که ما مسجدهايمان را زنده نگه داريم. اين حرکتهای دسته جمعی «ولايطئون موطئا يغيظ به اللکفار» حرکتهای دسته جمعی که اسرائيل و آمريکا را عصبانی میکند اينها عمل صالح است. به قصد عبادت هر سال شرکت میکرد، امسال هم شرکت بکنيم. خدايا يک دعا کنيم، آنچه ماه رمضان برای خوبها مقدّر کردی همه را برای همه ما مقدّر کن (الهی آمين) اسرائيل و آمريکايی که در ايران تحقير شد در دنيا روز به روز خوارتر بفرما (الهی آمين) اينهايی که با حرکتشان، با اشکشان، با قلمشان، با بيانشان، با پولشان، با وجودشان، با حضورشان در جبههها آنهايی را که برای اسلام و مسلمين مفيدند و مفيد بودند همه را، همه مشکلاتشان را حل بفرما (الهی آمين) و اما بحثی که دارم، صلوات بفرستيد: «اللهم صلّ علی محمّد و آل محمّد»، ما امسال بحث ماه رمضانمان راجع به اهل بيت بود اگر خواسته باشيم مفصّل بگوييم هر، مثلاً پيغمبر يک سال سخنرانی دارد، چون تمام حرکاتش را خواسته باشيم بگيم خيلی طول میکشد. اميرالمؤمنين (علیه السلام) هم همينطور، اينست که يک نگاه عبوری به زندگی اميرالمؤمنين (علیه السلام) و پيغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلم) کرديم حالا هم يک نگاه عبوری به حضرت زهرا داشته باشيم. در قرآن آيات زيادی مربوط به حضرت زهراست يکی از مصاديق حضرت زهراست. يکی از آياتی که همهتان حفظيد اين آيه هست: چون بينندهها شب جمعه آخرِ ماه رمضان است و يک آيه خواندن ثواب يک ختم قرآن دارد و هر کس همه قرآن را بخواند يک دعای مستجاب دارد دوست دارم الان که بينندهها، که عرض کنم با هم همه مردم ايرانی که پای تلويزيون هستند اين سوره را بخوانيم به اين نيت که ثواب اين را هديه کنيم به حضرت زهرا: «بسم الله الرحمن الرحيم». «انا اعطيناک الکوثر»، «فَصِّلَ لِرَبِّک والنحر، ان شانئک هوالابتر» هديه روح حضرت زهرا باشد اين سوره و من هم تفسيرش را بکنم. بعد که با حضرت زهرا (سلام الله علیها)، با اين سوره آشنا شديم يک مقدار هم فضائلش را بگويم. خوب پس موضوع بحث سيره فاطمی، حضرت زهرا (سلام الله علیها)، نگاهی به تفسير سوره کوثر.
حضرت زهرا (سلام الله علیها)، مصداق سوره کوثر
«بسم الله الرحمن الرحيم». «انا اعطيناک الکوثر»، «فَصِّلَ لِرَبِّک والنحر، ان شانئک هو الابتر» خيلی عنايت کنيد. اين سوره را پنجاه تا نکته من تقريباً نوشتهام. لااقل بيست تايش را اينجا بگويم. آنوقت يک خورده هم حالتان، يعنی به حال میآييد که، اِ، سه چهار تا کلمه پنجاه تا نکته تويش است؟ و چون سوره کوچکی است زود هم میشود جمع و جورش کرد. ترجمه کنم: انا يعنی بدرستيکه ما عطا کرديم به تو، کوثر از کثير است. کثير يعنی زياد، کوثر يعنی خيلی زياد. ما عطا کرديم به تو خيلی زياد را، کوثر داديم حالا کوثر قرآن هست، اهل بيت هست، فاطمه (سلام الله علیها) هست، هر چيز خيلی زياد رإ؛ّّ میشود گفت کوثر. منتهی ما که میگوييم فاطمه است يک دليل داريم. چون پيغمبر ما پسر نداشت. يک بچه کوچولو داشت به نام ابراهيم از دنيا رفته بود فقط دختر داشت و منتظر بودند که پيغمبر بميرد میگفتند پسر که ندارد چراغش خاموش میشود ابتر است. عربهای جاهلی به کسی که پسر ندارد میگفتند ابتر. يعنی اين عقبه ندارد بیعقبه، آن وقت خدا گفت شانَ يعنی دشمن، دشمنت همان دشمنت بیعقبه. يعنی او با اين که پسرهای 120 کيلويی به قول ما دارد با همه پسرهايش بیعقبه است، اما تو با همين يک زهرا عقبه داری من اگر بخواهم با يک دختر نسل سادات را زياد میکنم اگر نخواهم با ده تا پسر هم نسلش را قطع میکنم. دشمنِ تو او ابتر است. چون به پيغمبر میگفتند ابتر ما میگوييم مراد از کوثر فاطمه است. چون اين پاسخ آن نيش است گفتند ابتر، فرمود خودت ابتری. اين بدليل مراد آخر آيه میگوييم کوثر و اگر نه معنی کوثر که خير زياد است که هم زهراست، هم وحی است، هم قرآن است. همه چيزی میتواند باشد. خوب اما نکاتی که توی اين آيه است: يکی که اين کوچکترين سورههای قرآن است. ما سورهای نداريم که سه تا آيه داشته باشد حتی قل هوالله پنج تا آيه دارد.
بزرگترین هدیه، در کوچکترین سوره قرآن
کوچکترين سوره قرآن است اما بزرگترين هديه در کوچکترين چی! سوره مثل چکهای چيز هست که اخيراً هست. چکهايی که نقد است. چی میگويند؟ يک چکهايی گاهی کوچک است ولی يک ميليون پول تويش هست. گاهی هم يک گونی کاه است. چيزی نمیارزد يک گونی سيبزمينی است مثلاً. البته سيبزمينی گران شده است يعنی گاهی خداوند بوی زيادی را در يک عطر کوچکی جاسازی میکند ولی يک شيشه آب ممکن است، بزرگترين هديه در کوچکترين سوره، در اين کوچک پنج بار پيغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلم) کرديم حالا هم يک نگاه عبوری به حضرت زهرا (سلام الله علیها) داشته باشيم. در قرآن آيات زيادی مربوط به حضرت زهراست يکی از مصاديق حضرت زهراست. يکی از آياتی که همهتان حفظ هستيد اين آيه هست: چون بينندهها شب جمعه آخرِ ماه رمضان است و يک آيه خواندن ثواب يک ختم قرآن دارد و هر کس همه قرآن را بخواند يک دعای مستجاب دارد دوست دارم الان که بينندهها، که عرض کنم با هم همه مردم ايرانی که پای تلويزيون هستند اين سوره را بخوانيم به اين نيت که ثواب اين را هديه کنيم به حضرت زهرا: «بسم الله الرحمن الرحيم». «انا اعطيناک الکوثر»، «فَصِّلَ لِرَبِّک والنحر، ان شانئک هوالابتر» هديه روح حضرت زهرا باشد اين سوره و من هم تفسيرش را بکنم. بعد که با حضرت زهرا (سلام الله علیها)، با اين سوره آشنا شديم يک مقدار هم فضائلش را بگويم. خوب پس موضوع بحث سيره فاطمی، حضرت زهرا (سلام الله علیها)، مورد خطاب است 2 پنج مرتبه پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) مورد خطاب قرار گرفت. چطور؟ «انا اعطيناک» ک يعنی تو. «فَصِّلِ، صَلِّ» يعنی تو نماز بخوان. «لِرَبِک، والنحر» هم دو تا امر است که خطابم را، مخاطب پيغمبر است. در يک سوره پنج میخواهد اين هديه بدون درخواست داده شد. 3 عطا بدون درخواست داده شد. آخه گاهی وقتها آدم میگويد که آقا يک عيدی به ما بده آن هم دست میکند يک پولی میدهد. گاهی نگفته میدهد. بگوييم بده شيرينتر است يا نگفته؟ نگفته. خدا به پيغمبر، در قرآن و دعاها نداريم که پيغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلم) کرديم حالا هم يک نگاه عبوری به حضرت زهرا داشته باشيم. در قرآن آيات زيادی مربوط به حضرت زهراست يکی از مصاديق حضرت زهراست. يکی از آياتی که همهتان حفظيد اين آيه هست: چون بينندهها شب جمعه آخرِ ماه رمضان است و يک آيه خواندن ثواب يک ختم قرآن دارد و هر کس همه قرآن را بخواند يک دعای مستجاب دارد دوست دارم الان که بينندهها، که عرض کنم با هم همه مردم ايرانی که پای تلويزيون هستند اين سوره را بخوانيم به اين نيت که ثواب اين را هديه کنيم به حضرت زهرا: «بسم الله الرحمن الرحيم». «انا اعطيناک الکوثر»، «فَصِّلَ لِرَبِّک والنحر، ان شانئک هوالابتر» هديه روح حضرت زهرا باشد اين سوره و من هم تفسيرش را بکنم. بعد که با حضرت زهرا (سلام الله علیها)، با اين سوره آشنا شديم يک مقدار هم فضائلش را بگويم. خوب پس موضوع بحث سيره فاطمی، حضرت زهرا (سلام الله علیها)، بگويد «اللهم الرزقنی کوثر». دعا نکرده خدا بهش داد. اما يه جايی پيغمبر میخواست. مثلاً چی چی میخواست؟ مثلاً قبله را میخواست عوض بشود. چون قبله اول ما حالا چون بحث هم روزِ شب قدس بحث میشود خوب چيزی به ذهنم آمد. مسلمانها، پيغمبر که چهل سالگی به پيغمبری رسيد رو کعبه بت بود. همه بتپرستها هم به احترام کعبه، به احترام بگيد: بتها، رو به کعبه بودند. پيغمبر ديد اگر رو به بتها بايستد خواهند گفت به بتهای ما احترام میگذارد حالا هر چی هم بگويد غرض من بتها نيست میگويند نه ديگر چون بتها روی کعبه هست پس رو به کعبه يعنی رو به بت. و لذا پيغمبر تا ماداميکه روی کعبه بت بود. پيغمبر از اين وری وامیايستاد. پشت به کعبه نمیکردها ولی از اين وری وامیايستاد که به همه بگويد خط من از خط شما جداست. از چهل سالگی تا 53 سالگی مکه بود. سيزده ساله قبله پيغمبر بيتالمقدس بود. همين قدسی که ما فردا راهپيمايی داريم. بعد هجرت کرد هشتاد فرسخ آمد مدينه. در مدينه هم يکی دو سال از اينور وايستاد. مکه که رو به بيتالمقدس میايستاد در مکه يهودی نبود، يهودی قابل ارزشی… ولی مدينه خيلی يهودی بود. يهوديهای مدينه اين را دست گرفتند که پيغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلم) کرديم حالا هم يک نگاه عبوری به حضرت زهرا داشته باشيم. در قرآن آيات زيادی مربوط به حضرت زهراست يکی از مصاديق حضرت زهراست. يکی از آياتی که همهتان حفظيد اين آيه هست: چون بينندهها شب جمعه آخرِ ماه رمضان است و يک آيه خواندن ثواب يک ختم قرآن دارد و هر کس همه قرآن را بخواند يک دعای مستجاب دارد دوست دارم الان که بينندهها، که عرض کنم با هم همه مردم ايرانی که پای تلويزيون هستند اين سوره را بخوانيم به اين نيت که ثواب اين را هديه کنيم به حضرت زهرا: «بسم الله الرحمن الرحيم». «انا اعطيناک الکوثر»، «فَصِّلَ لِرَبِّک والنحر، ان شانئک هوالابتر» هديه روح حضرت زهرا باشد اين سوره و من هم تفسيرش را بکنم. بعد که با حضرت زهرا (سلام الله علیها)، با اين سوره آشنا شديم يک مقدار هم فضائلش را بگويم. خوب پس موضوع بحث سيره فاطمی، حضرت زهرا (سلام الله علیها)،رو به بيتالمقدس وامیايستد. چون بيتالمقدس پهلوی يهوديها هم ارزش داشت گفتند حالا که رو به بيتالمقدس وامیايستد و بيتالمقدس ما سابقه داريم پس اين پيغمبر دنبالهرو ما است. حالا که قبلهاش دنبالهرو ما است معلوم میشود قرآنش هم فتوکپی تورات ما است معلوم میشود نسخه اصلی ما هستيم خود پيغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلم) کرديم حالا هم يک نگاه عبوری به حضرت زهرا داشته باشيم. در قرآن آيات زيادی مربوط به حضرت زهراست يکی از مصاديق حضرت زهراست. يکی از آياتی که همهتان حفظيد اين آيه هست: چون بينندهها شب جمعه آخرِ ماه رمضان است و يک آيه خواندن ثواب يک ختم قرآن دارد و هر کس همه قرآن را بخواند يک دعای مستجاب دارد دوست دارم الان که بينندهها، که عرض کنم با هم همه مردم ايرانی که پای تلويزيون هستند اين سوره را بخوانيم به اين نيت که ثواب اين را هديه کنيم به حضرت زهرا: «بسم الله الرحمن الرحيم». «انا اعطيناک الکوثر»، «فَصِّلَ لِرَبِّک والنحر، ان شانئک هوالابتر» هديه روح حضرت زهرا باشد اين سوره و من هم تفسيرش را بکنم. بعد که با حضرت زهرا (سلام الله علیها)، با اين سوره آشنا شديم يک مقدار هم فضائلش را بگويم. خوب پس موضوع بحث سيره فاطمی، حضرت زهرا (سلام الله علیها)،فرع است. خيلی سر به سر و نيش میزدند، خوب آدمی هم که نيش میخورد بهترين راه خداست، خدايا چه کنم اين سر به سرم میگذارد. سحرها، شبها میآمد زير آسمان هی به اطراف آسمان نگاه میکرد. چيزی نمیگفتها، توی دلش اين بود: خدايا چه کنم، يهوديها نيش میزنند آيه نازل شد، صورت در عربی میدانيد چی است؟
تغییر قبله از مسجد الاقصی به مسجد الحرام
وجه، آيه نازل شد، پيغمبر، «قد نری تقلب الوجهک فی اسماء سماء» هم میدانيد چی است، شبها هی میآيی همچين، همچين میکنی، ما میبينيم که شبها میآيی صورتت را توی آسمانها همی همچين همچين میکنی. چته؟ نيش بهت میزنند؟ چشم، «فانو اينک قبلةً ترضاها»، يک قبلهای میدهيم که تو راضی باشی. در يک نماز چهار رکعتی که رکعت اول و دوم را اين ور خواند جبرئيل آمد رکعت سوم و چهارم را کج کرد. اصلاً صفها همه بهم ريخت. يعنی رکعت اول و دوم اين ور، سوم و چهارم اين ور. الان هم در مدينه هست مسجدالقبلتين يعنی مسجدی که دو تا قبله داشت، رکعت اول و دوم اين ور، دومی اون ورده يهودیها آمدند ديدند قبله عوض شده سند افتخار از دستشان رفت، ديگه نمیتوانند نيش بزنند. گفتند خيلی خوب پانزده سال اين ور بوده، حالا اين ور شده. اين پانزده ساله کارش درست است يا غلط اگر درست است چرا از کار درست دست برداشت اشکال داريد. اگر غلط است پيغمبری که پانزده سال است اشتباه میرود بدرد پيغمبری نمیخورد آيه نازل شد. پيغمبر آماده جواب باش: «سَيَقول»، سَ يعنی آينده. «سَيَقولُ النسهاء» آدمهای نابخرد، بیخرد، خواهند گفت، خواهند گفت «ماء اللهم»، چی باعث شد اينها کج شدند، «عن قبلتهم» از قبله پانزده سالهشان که «کانوا عليها» قبلهای که پانزده سال رو بِهِش بودند چه باعث شد که کج شدند؟ «قُل» بهشان بگو چشمتان کور شود. «فلله مشرق والمغرب» مشرق و مغرب مال خداست. «فاينما تولوا فثم وجه الله» هر طرف بايستی رو به خداست. اما اگر اين دور باشيم ما نيش بشنويم ما نيش شنو، ما منتکش نيستيم. ما به سمتی میايستيم که زير منت شما نباشيم. اصلاً قبله رمز استقلال است. چون اين ور مسيحيها، اين ور يهوديها ما بايد به يک سمتی بايستيم که ناز کسی را نکشيم، ببينيد، قبله عوض شد. اما پيغمبر با چشمهايش، با آه و نالهاش سراغ قبله میگشت. اما کوثر را پيغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلم) کرديم حالا هم يک نگاه عبوری به حضرت زهرا داشته باشيم. در قرآن آيات زيادی مربوط به حضرت زهراست يکی از مصاديق حضرت زهراست. يکی از آياتی که همهتان حفظ هستيد اين آيه هست: چون بينندهها شب جمعه آخرِ ماه رمضان است و يک آيه خواندن ثواب يک ختم قرآن دارد و هر کس همه قرآن را بخواند يک دعای مستجاب دارد دوست دارم الان که بينندهها، که عرض کنم با هم همه مردم ايرانی که پای تلويزيون هستند اين سوره را بخوانيم به اين نيت که ثواب اين را هديه کنيم به حضرت زهرا: «بسم الله الرحمن الرحيم». «انا اعطيناک الکوثر»، «فَصِّلَ لِرَبِّک والنحر، ان شانئک هوالابتر» هديه روح حضرت زهرا باشد اين سوره و من هم تفسيرش را بکنم. بعد که با حضرت زهرا (سلام الله علیها)، با اين سوره آشنا شديم يک مقدار هم فضائلش را بگويم. خوب پس موضوع بحث سيره فاطمی، حضرت زهرا (سلام الله علیها)، با آه و نالهاش سراغ کوثر نرفت. پس کوثر عطايی است که بدون درخواست داده شد خوب، کوثر نعمتی است که آثارش تا قيامت هست. چهارم: عطايی که تا قيامت هست. آخه الان که آدم چيزی به کسی هديه میدهد، دسته گل است که برای دو روز و دو شبت از بين میرود، پيراهن است که بعد از پنج سال از بين میرود خانه که بعد از پنجاه سال صد سال از بين میرود اما گفت يک کوثری به تو میدهم که تا ابد باشد.
توجّه به دختر در برابر رسوم جاهلی
احترام دختر، پنج: زمانی که دختر را زنده در گور میکردند خدا به دختر گفت چی؟ به دختر فرمود فی کوثر. اين شکستن فرهنگ جاهلی است. يک زمانی که دختر را زنده توی گور میکردند آن وقت خدا در آن زمان فرمود «انّا اعطيناک الکوثر»، ما به تو دختر داديم. کوثر دختر است. فاطمه مصداق کوثر است اين خودش يک سنتشکنی است. ما يک رفيقی داشتيم آن روزی که ريختند زمان شاه توی فيضيه طلبهها را زدند بعضیها را کشتند میزدند به قصد کشت همان شب عمامه گذاشت گفت من روی بغض شاه همين امشب میخواهم عمامه بگذارم. معاويه گفت کسی اسم علی روی بچههايش نگذارد. امام حسين گفت به کوری چشم معاويه همه بچههايم را میگذارم علی. علی اکبر، علی اوسط، علی اصغر. امام حسين سه تا پسر داشت همه را گذاشت علی اصلاً علت اين که ما برای امام سه تا صلوات میفرستيم نه يعنی خدای نکرده امام از پيغمبر بالاتر است. امام يک چراغ قوه پهلوی خورشيد. اصلاً قابل قياس نيستند هيچکس با پيغمبر مقايسه نمیشود. اما چون شاه میگفت اسم امام را نبريد، آمريکا هم از امام بدش میآيد ما به کوری چشم شاه و آمريکا، اين سه تا صلوات بخاطر کوری چشمش است نه بخاطر اين که مقام ايشون. به کوری چشم اونی که دختر را زنده توی گور میکند خدا به دختر گفت کوثر. اين هم يک. سنتشکنی. ششم: الفاظ اين سوره هيچ کجا نيست. هيچ کجای قرآن. اين سوره تمام کلماتش منحصر بفرد است. مثلاً در کل قرآن، آخه بعضی چيزها توی قرآن زياد است. ولی انا اعطينا هيچ جای قرآن نيست. کوثر هيچ جای قرآن نيست. «صَلِّ لربک» هيچ جای قرآن نيست. «و انحر» هيچ جای قرآن نيست. الفاظش منحصر بفرد است. «غيرِ، الذين امنوا، عملوا الصالحات» اينها توی قرآن فراوان است. اين چيزهايش منحصر بفرد است. شش.
نماز و انفاق، راه تشکر از خدا
هفتم نماز و انفاق نمونه تشکر است. نماز و انفاق بهترين تشکر است. چرا؟ میگويد حالا که به تو کوثر دادم تشکر کن تشکر چی؟ «صَلِّ، صلوة». نماز بخوان. «وانحر»، شتر گوسفند کن. شتر بکش يعنی گوشت دادن به، شتری نحر کن، شتر را بکش گوشتش را تقسيم فقرا کن. يعنی نماز خواندن و رسيدگی به فقرا بهترين نوع تشکر است. حالا که من به تو کوثر دادم تو هم. اين هم يکی. نماز و قربانی خيلی جاها با هم است. در مکه هم میگويند نماز طواف بخوان آنجا هم میگويند عيد قربان همه حاجی واجب است حداقل يک گوسفندی بکشد. خوب. شما اگر زخم زبان را تحمل کنيد خدا دفاع میکند. هشت: صبر از شما دفاع از خدا. به پيغمبر میگفتند ابتر، پيغمبر تحمل میکرد. گاهی يک متلک به شما میگويند. سر بسرت میگذارند. شما در مقابل متلک تحمل کن خدا دفاع میکند چون يک آيه داريم قرآن میگويد «انّ الله يُدافع عَنِ الذين آمنوا» خدا دفاع میکند از مؤمنين بذار بهت متلک بگويند، بگويند ابتر من دفاع میکنم. دفاع چی است؟ «انا اعطيناک الکوثر» دفاع از آن متلک است. نه تنها دفاع بلکه دفاع سختتر. نهم: دفاع قاطعتر. اين هر يعنی خودش. نمیگويد «اِنّ شانئک ابتر.» میگويد «ان شانئک هو الابتر.» مثل اين که میگويند خودِ خودِ خودتی اين خودِ خودِ خودتی يعنی آها. يعنی شک نکنی خودتی. اين يه وقت آدم میگويد خودش است. خودش است «ان شانئک هو»، اين هو يعنی خودش است. مثل اين که خداوند از منافقين، از قول منافقين نقل میکند که به منافقين میگفتند که خب شما هم ايمان بياوريد، میگفتند «أنؤمنُ»؟ ما ايمان بياوريم «کامَنَ السُفَها». يه مشت خُل مسلمان شدند ما هم برويم مثل خُلها مسلمان بشويم قرآن میفرمايد: «أَلا اِنَهّمٌ هُمُ السُّفَها» آگاه باش همانها خودشان ميفهمند، يعنی بايد دفاع را قاطعتر بود. نوع تشکر را بايد خدا يقين کند. ده: نوع تشکر را بايد خداوند تعيين کند. میگويد ما به تو کوثر داديم خب تشکر کن. چه جوری؟ میگويد همه جوری من میگويم: نماز. آخه بعضيها میگويند آقا چرا نماز بخوانيم؟ میگوييم بابا نماز تشکر از خداست میگويد خيلی خب من خودم با خدا يه جوری بلدم تشکر کنم تو چه کار داری؟ بابا اگر رفتی توی ارتش گفتند احترام بذار نوعش را ارتش بايد تعيين کند میگويد دستت را بگذار اينجا میگويی اجازه میدهی من خيلی به شما علاقه دارم دستم را میگذارم بالاتر. میزنند توی گوشت. دستم را میگذارم اينجا. میگويد اگر از من میخواهی تشکر کنی همانطور که من میخواهم. بهترين پذيرايی آن است که مهمان چی میخواهد؟ مثلاً شما به يک طلبه مثل بنده يک کراوات هديه کنی من که خوشم نمیآيد که. به يک جوانی که مسابقه دو داده يک عصا هديه کنی خوشش نمیآيد که. بله برای يک پير عصا هديه کنی خوشش میآيد. بايد ببينيم او چی دوست دارد. نوع تشکر را بايد خدا تعيين کند. خدا گفته نوع تشکر نماز باشد، شما اگر دستت خونی شده بريديد، میگوييم آقا يک پارچه سفيدی، باندی بيار بپيچم شما اگر ده تا لحاف کرسی هم بياری من قبول نمیکنم من فعلاً يک پارچه سفيد میخواهم. بگو آقا پارچه سفيد ده گرم پنبه من ده تا لحاف کرسی آوردهام میگويم بسمه تعالی نمیخواهم. شما وقتی نياز به غسل داری بايد بروی زيردوش غسل کنی بگويی آقا من غسل نمیکنم اما توی همه اقيانوس اطلس و کبير توی همه اقيانوس هند و همه شيرجه میروم. يک عمری توی همه اقيانوسها شيرجه بروی تا خودت نيت غسل نکنی باز هم پاک نمیشوی. دو هزار تا مشت آب بريزی تا قصد وضو نکنی وضو نمیشود، همان طور که گفتهاند بايد انجام شود. کوثر خوب، تکاثر بد. کوثر ارزش است تکاثر ضد ارزش. کوثر خير زيادی است که خدا میدهد تکاثر آن زياد. طلبیهايی است که ما دنبالش میرويم. هی حرص میزنيم مالمان را زياد کنيم. قرآن از تکاثر انتقاد کرده «الهاکم التکاثر». تکاثر يعنی زيادهروی. دو تا قبيله با هم دعوايشان شد آن گفت ما بيشتريم آن گفت ما بيشتريم. گفتند دعوا نکنيد سرشماری کنيد شمردند قبيله الف باخت حاشا کرد گفت نه زنهای حامله را دو تا حساب کنيد دو مرتبه سرشماری کردند باز هم باخت گفت نه خير ما خيلیهامان مردهايم برويم قبهشان مردههامان را هم بشمريم رفتند قبرستان مرده شماری. آيه نازل شد خاک توی سرتان کنند شما رفتهايد مرده میشماريد. «الهاکم التکاثر»، «الهاکم» يعنی سرگرم کرده شما را سرشماری؟ سرشماری يعنی تکاثر، «حتی زرتم المقابر» يعنی حتی اين که «زرتم»، «زرتم» يعنی اين که زيارت کرديد مقابر، يعنی مقبره. يعنی رفتيد مقبره پدرتان را میشماريد يعنی اينقدر شما روحتان و فکرتان، سطح علمیتان آمده پائين تا به استخوان پوسيدههای پدرتان افتخار میکنيد که ما دويست کيلو استخوان پوسيده داريم آن يکی صد و پنجاه کيلو استخوان پوسيده دارد. يعنی کارتان به جايی رسيده که به استخوان پوسيدهها افتخار میکنيد؟ «الهاکم التکاثر حتی زرتم المقابر» يعنی اينقدر شما پائينيد؟ کوثر ارزش است تکاثر ضد ارزش است. رويش و ريزش نسل بدست خداست. کی نسلش زياد شود کی نسلش کم. رويش نسل بدست خداست. يک دختر اين همه سيد. آنهايی که مادرشان سيد است باز هم سيدند من بارها گفتهام. ريزش دست خداست. نماز مقدم بر انفاق است. بعضيها میگويند ما نماز نمیخوانيم به فقرا کمک میکنيم قبول نيست نماز و انفاق بايد با هم باشد. مثل نخ، نخ اگر به دمِ سوزن بود ارزش دارد. من سوزن ندارم ولی هرچه بخواهی نَخِتْ میدهم چيزی نمیدوزد اگر میخواهی بدوزد بايد اين نخ وصلِ به سوزن شود. نماز مقدم بر انفاق است. نماز وسيله تربيت است. چرا؟ برای اين که میگويد فَصّلِ نماز بخوان لِرَبِّک، رَبِّک، رَبِّک يعنی اين که میخواهد تو را تربيت کند چون میخواهد تو را تربيت کند وسيله اين تربيت نماز است چون نماز به قول امام يک کارخانه انسانسازی است شما اگر اهل نماز باشیها، نمیتوانی نجس باشی چون همهاش را بايد بزنی پاک باشد. نمیتوانی دزد باشی چون دگمه و نخ دزدی باشد نماز باطل است، نمیتوانی آدم منزوی باشی چون «قد قامة الصلوة» بايد بروی نماز جمعه، جماعت. آدم اگر نماز درست خواسته باشد بخواند همه کارهايش درست میشود. رَبِّک، نماز وسيله تربيت است. بعضی کيفرها توی همين دنياست. فکر نکن همه را خدا گذاشته برای قيامت. خيلیها را توی دنيا سيلی میزند میگويد حالا که به تو گفت ابتر من توی همين دنيا نسلش را قطع میکنم. «شانئک هوالابتر» يعنی بعضی کيفرهای خدا توی همين دنيا است. پس ببينيد اينها را ديگر نمینويسم. چند تا شد؟ يازده تا. دوازده: نماز مقدم بر انفاق است، سيزده: نماز وسيله تربيت است چون میگويد «صَلِّ لِرَبِّک»، چون خدا ربّک، ربّک يعنی میخواهد تو را تربيت کند نماز بخوان. چهارده: بعضی کيفرها در همين دنياست. نمیگذارند برای قيامت توی همين دنيا. حالا که گفتی اَبتر نسلت را قطع میکنم. در اسلام هم سروش است هم خروش. هو تولی است هم تبری. هم زنده باست است هم مرده باد. هم حبّ است هم بغض، هم رويش است هم ريزش، چون خدا میگويد کوثر، ابتر، کوثر رويش است. ابتر ريزش است. کوثر سروش است، ابتر خروش است، کوثر تولی است، ابتر تبری است. دشمن رهبر را نشانه میرود. به خودِ پيغمبر گفتند ابتری يعنی گاهی وقتها دشمن بقدری پررو میشود که ديگر دست میگذارد روی شخص اول، رهبر، پيغمبر، به پيغمبر، چون عطا از اوست نماز هم بايد از او باشد. میگويد «اِنّا»، «اِنّا اعطيناک» ما به تو عطا کرديم پس تو هم «فَصَلِّ لِرَبِّک»، حالا که عطا از اوست تشکرت هم بايد از او باشد. اِنّا يعنی ما داديم پس لرَبِّک تشکرت هم از او باشد. خدا به تو کوثر داده، کوثر يعنی خيلی زياد، حق نداری ميش بکشی، تو هم بايد بزرگترين شتر، حيوانها را بکشی. يک وقت يک بچه عادی است خُب ميش و بز بس است اما وقتی زهرا دادم تو هم بزرگترين حيوانها را بايد بکشی. يعنی وقتی به تو صد ميليون پول دادم تو ديگه حق نداری پنج تومن بندازی توی صندوقِ کمک امداد. تو بايد ده هزار تومانی بندازی. يعنی کسی که وضعش خوب است آن هم بايد عطيهاش خوب باشد. حالا که من به تو کوثر دادهام میگويد «واَنْحَرْ»، «نَحْرْ» غير از ذبح است نمیگويد «فصل لربک واذبح»، نمیگويد ذبح کن، ذبح مال گوسفند و ميش است. میگويد وانحر، نحر مال شتر است. کسی که خدا هديهاش زياد است بايد بخشش هم بيشتر باشد. «وانحر». نماز هم در بزرگترين سوره آمده هم در کوچکترين. بزرگترين سورههای قرآن سوره بقره است، اول سوره بقره میگويد «الذين يقيمون الصلوة»، کوچکترين سورهها سوره کوثر است میگويد «فَصَلِّ»، نماز بقدری مهم است هم تو بزرگترين سوره آمد هم در کوچکترين سوره. دلهای رنجيده و اَبتر شنيده را با نماز و انفاق و عطا و وعده شاد کنيد، افرادی که توی جامعه تحقير میشوند، کسی که تحقير میشود بايد جبران کنيد، يک کسی اذان میگفت، يک کسی آمد ديد اذان میگويد، جسارت کرد به اون، تف انداخت، تا به من خبر دادند دويدم رفتم گفتم کی بوده همان جايی که، گفتم عوض، بجای جبران جسارتی که کردند تو مهمان من بيا برو مشهد. يک کسی که تحقير شد بايد امت حزبالله در مقابل تحقير او را تکريم کند. وقتی تحقير میشود پيغمبر میگويند ابتری، عقبه نداری، خدا هم در مقابل اين تحقير جبران میکند. يعنی سعی کنيد توی جامعه خوبانی که تحقير میشوند به يک نحوی، اگر يک کسی که سيلی زد به يک کسی، به ناحق، دسته دسته برويم ازش تغذيه کنيم. که بگويد اگر به ناحق يک سيلی خوردم عوضش است حزبالله با من است. دلهای رنجيده را، هی میگويند وقت تمام شد. خيلی خوب، اين آخر را هم بگويم. کيفر و جرم بايد متناسب باشد. چون به پيغمبر گفت ابتر، کيفرش هم اين است که بگوييم «هوالابتر». يعنی کيفر بايد با جرم تناسب داشته باشد. حالا که تو گفتی ابتر، خدا هم بهش گفت ابتر. عدو شود سبب خير اگر خدا خواهد اگر اين ابتر نمیگفت شايد اينقدر نسل فاطمه (سلام الله علیها) مبارک نبود. خدا به کوری چشم، خير کثير مربوط به سن نيست گاهی يه دختر ممکن است هجده سالش باشد مثل فاطمه (سلام الله علیها)، اما کوثر باشد. يعنی اگر خدا خداسته باشد بدهد گاهی يک برگ زرد میافتد توی حوض کشتی پنجاه تا مورچه میشود. بغل استخر چناری است قدِّ مِنار، حتی يک مورچه را هم نجات نمیدهد، اين که چی چی نجات است مهم نيست گاهی ممکن است يک آدمِ عادی يک تار عنکبوت يک پيغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلم) را توی غار حفظ میکند اين همه چوب و چدن و سنگ پيغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلم) کرديم حالا هم يک نگاه عبوری به حضرت زهرا داشته باشيم. در قرآن آيات زيادی مربوط به حضرت زهراست يکی از مصاديق حضرت زهراست. يکی از آياتی که همهتان حفظيد اين آيه هست: چون بينندهها شب جمعه آخرِ ماه رمضان است و يک آيه خواندن ثواب يک ختم قرآن دارد و هر کس همه قرآن را بخواند يک دعای مستجاب دارد دوست دارم الان که بينندهها، که عرض کنم با هم همه مردم ايرانی که پای تلويزيون هستند اين سوره را بخوانيم به اين نيت که ثواب اين را هديه کنيم به حضرت زهرا: «بسم الله الرحمن الرحيم». «انا اعطيناک الکوثر»، «فَصِّلَ لِرَبِّک والنحر، ان شانئک هوالابتر» هديه روح حضرت زهرا باشد اين سوره و من هم تفسيرش را بکنم. بعد که با حضرت زهرا (سلام الله علیها)، با اين سوره آشنا شديم يک مقدار هم فضائلش را بگويم. خوب پس موضوع بحث سيره فاطمی، حضرت زهرا (سلام الله علیها)،را حفظ نمیکند، برای اين که چی چی مؤثر است بايد خدا، خدا بايد نظر کند. يک درخت کوچک کلی ميوه میدهد. درخت بزرگ ميوه نمیدهد. برای اين که، اين را بايد برکت را از خدا بخواهيم. حرفهايم ماند، بهرحال فاطمه مصداق کوثر است.
خدايا به آبروی فاطمه و شوهرش و پدرش و بچههايش و مهديش و نسلش و اشکش و عبادتش و تقوايش و سوزش و خطبهای که در مسجد خواند به حق زهرا (سلام الله علیها) و سوزِ دلش تمام دعاهايی که ماه رمضان امسال شده مستجاب بفرما (الهی آمين).
تمام دعاها را مستجاب کن (الهی آمين). دخترهای ما را فاطمه گونه، پسرهای ما را علی گونه به سمت آن خط هدايت بفرما (الهی آمين). کشور ما، دين ما، دنيای ما، رهبر ما، دولت ما، امت ما، نسل و ناموس ما عقايد و افکار ما، انقلاب و عزت و مرز و بوم ما، آب و خاک ما و هرچی به ما دادی حفظ بفرما (الهی آمين).
قيامت را روزِ روسفيدی ما قدار بده (الهی آمين).
هر چی به خوبهايت میدهی به ما مرحمت کن (الهی آمين).
همه لغزشها و گناههای ما را ببخش (الهی آمين).
انشاءالله در راهپيمايی شرکت کنيم.
«والسلام عليکم و رحمة الله و برکاته.»