چندی پیش رهبر انقلاب اسلامی ایران طی حکمی اعضای حقیقی و حقوقی «شورای عالی فضای مجازی» را منصوب کردند. رهبر انقلاب اسلامی آثار چشمگیر شبکه جهانی اینترنت در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی، لزوم برنامه ریزی و هماهنگی به منظور پیشگیری از آسیبهای ناشی از آن، و بهرهگیری حداکثری از فرصتها در جهت ارائه خدمات گسترده و مفید به مردم را از دلایل اصلی ضرورت تشکیل شورای عالی فضای مجازی برشمردند و تأکید کردند: «این شورا وظیفه دارد مرکزی بنام مرکز ملّی فضای مجازی کشور ایجاد کند.»
* در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۸۰ و ۸۱
… مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۰ خطاب به شورای عالی انقلاب فرهنگی، وضعیت اینترنت را نابسامان عنوان کرده و ضمن هشدار، بحث کنترل و پالایش پایگاههای مخرب و برخورد با تخلفات اینترنتی را در راس اولویتهای فرهنگی دانسته و برای این کار مهلت یک ماهه مقرر فرمودند. معظم له در مورخه ۲۶/۹/۸۱ در دیدار به اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی فرمودند: «اینترنت یکی از نعم بزرگ الهی است، اما در عین حال یک نقمت بزرگ هم هست؛ یعنی یک چاقوی دو دم و خطرناک… اینترنت الان مثل یک جریان افسار گسیخته است… این مثل آن است که کسی یک سگ وحشی را بیاورد، بگویند قلادهاش کو؟ بگویند سفارش کردهایم آهنگر قلاده را بسازد!»
* بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه شهید بهشتى ۲۲/۲/۱۳۸۲
سوال: خواهشمندم توضیح دهید که چرا چینِ کمونیست، اینترنت را به شدّت سانسور مى کند؛ ولى در ایرانِ اسلامى این کار انجام نمى شود؟
پاسخ: در همه جاى دنیا – مخصوص چین نیست – وقتى جهاز عظیم و فراگیر اینترنت وارد مى شود، معمولاً فیلترهایى هم وجود دارد که هر کشور به فراخور تمایلات و تفکّرات و مصالحى که دارد، آنها را کار مى گذارد؛ این یک امر طبیعى است. در اینجا هم در آغاز کار مقدارى بى توجّهى شد، لیکن بعد اقداماتى کردند و باید بکنند؛ این درست است. البته که باید فیلترهاى مناسب و لازم را بگذارند.
* در دیدار با هزاران نفر از مردم استان مازندران ۶/۱۱/۱۳۸۸
حضرت آیت الله خامنهای بیاثر بودن توطئههای امریکا در سی سال گذشته را بسیار واضح و آشکار دانستند و تأکید کردند: دلیل بیاثر بودن توطئهها، این است که امروز جمهوری اسلامی ایران دهها برابر قویتر از روزها و سالهای اولیه شده است و به حرکت خود با شتاب و قدرت بیشتر ادامه میدهد.
ایشان با اظهار تعجب از عبرت نگرفتن دشمنان ملت ایران، از بیاثر بودن توطئههای قبلی و تلاش برای برنامههای جدید و در عین حال تکراری افزودند: آمریکاییها میگویند ۴۵ میلیون دلار بودجه تصویب کردهاند تا از طریق اینترنت جمهوری اسلامی ایران را شکست دهند که این نشان دهنده اوج درماندگی دشمن است زیرا آنها تاکنون دهها ۴۵ میلیون دلار صرف مقابله با نظام اسلامی از طریق کار دیپلماسی، تحریم، اعزام جاسوس، استخدام مزدور و روشهای دیگر کردهاند ولی به هیچ نتیجهای نرسیدهاند.
* بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار جوانان و فرهنگیان در مصلّاى رشت ۱۲/۲/۱۳۸۰
و اما حرف آخر: کسانى اینطور وانمود مىکنند نسلى که روى کار مىآید – که اصطلاحاً به آن «نسل سوم انقلاب» مىگویند – پُشتکرده به انقلاب و رویگردان از ارزشهاى دینى است؛ یا اگر هم نیست، به طور اجتنابناپذیرى اینگونه خواهد شد! بنده صددرصد حرف آنها را رد مىکنم. نه اینکه من عوامل فسادبرانگیز فرهنگى را نمىبینم یا نمىشناسم یا از آنها خبر ندارم؛ نخیر، بنده از ماهواره و اینترنت و رمانها و فیلمها و آهنگها و حرفهاى فاسد کاملاً خبر دارم و آنها را دست کم نمىگیرم. من عمرم را در میان جوانان گذراندهام. از دورانى که خودم جوان بودم، با جوانان دانشگاهى که خارج از محیط ما بودند، ارتباط برقرار کردم؛ تا امروز هم ارتباط من با جوانان قطع نشده است. بنابراین مىدانم حال و هواى جوانى چیست و امروز در فضاى جوانىِ ما چه مىگذرد؛ اما معتقدم نسل کنونىِ امروز این قدر هم آسیبپذیر و شکننده نیست؛ این را بد فهمیدهاند. این نسل در محیطى بار آمده که از محیط سى سال و سىوپنج سال قبل به مراتب پاکیزهتر و بهتر است. کسانى که در این محیط متولّد شدهاند، به برکت هدایت دینى توانستند آن کار عظیم را انجام دهند و آن ایمانهاى پولادین و استوار را عرضه کنند. من معتقدم که این نسل نسبت به آن نسل، در محیط بهترى پرورش یافته و آمادگیها و آگاهیهاى به مراتب بهتر و بالاترى دارد. بنده وقتى حدود بیست سالم بود، هرگز آگاهیهایى که امروز شما جوان بیست ساله دارید، نداشتم. امروز جوان ایرانى، آگاه و بامعرفت و بصیر و سیاسى و اهل تحلیل است و از همه بالاتر باایمان است.
* بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار علما و روحانیون استان همدان ۱۵/۴/۱۳۸۳
شما امروز با این چالش مواجهاید و مسألهى شما مهمتر و دشوارتر است از مسألهى علامهى حلى یا مسألهى علامهى مجلسى یا مسائل علماى بزرگى که در طول تاریخ بودهاند؛ با آنها قابل مقایسه نیست. امروز نشر افکار باطل نه فقط به وسیلهى ابزارهاى ارتباط جمعىِ فراوان – مثل رادیو، تلویزیون، اینترنت و انواع و اقسام روشهاى الکترونیکى – انجام مىگیرد، بلکه از شیوههاى هنرى هم استفاده مىشود. امروز در دنیا پول خرج مىکنند و فیلمهاى گرانقیمت مىسازند، براى اینکه غیرمستقیم فکرى را وارد ذهنها کنند یا فکرى را از ذهنها بیرون بیاورند. یکى از مهمترین نقاط آماج این کارها، افکار دینى و بخصوص افکار اسلامى است. البته بعد از برپا شدن جمهورى اسلامى، بخصوص افکار شیعه هم آماج همین چیزها قرار گرفته است. شما شاید شنیده باشید که در سرزمین فلسطین به وسیلهى صهیونیستها یا در امریکا کنفرانسهاى شیعهشناسى تشکیل مىشود و کسانى روى آراء و لایههاى فکرى و شکل اجتماعى شیعیان تحقیق مىکنند؛ این براى این است که بتوانند با شیعه مبارزه کنند. باید شیعه را بشناسند تا بتوانند با او مبارزه کنند.
* بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار رئیس و مدیران سازمان صدا و سیما ۱۱/۹/۱۳۸۳
زرسالاران اقتدارطلب
الان اشغالگر – مثل همان اشغالگرى که بخارست یا پاریس یا فلان کشور را تصرف کرده بود – در حال اشغال تدریجى است. این اشغالگر کیست؟ پاسخ این نیست که این اشغالگر دولت امریکا یا فلان دولت دیگر است؛ نه، این اشغالگر یک طبقهى اجتماعى است؛ طبقهیى که دولت امریکا و دولتهاى دیگر را به قدر توانایى و قدرت خود و آمادگىِ آنها دارد هدایت مىکند. البته در بافت و ساخت این دولتها هم بدون شک افراد این طبقه حضور دارند؛ اما هدایت، هدایت یک دولت نیست؛ هدایت یک مجموعهى طبقاتى است، که اگر بخواهیم در یک عبارت براى اینها اسم معین کنیم، باید بگوییم «زرسالارانِ اقتدارطلب». هدفشان هم سیطره بر منابع حیاتى و مالى همهى دنیاست.
الزامات سلطهى جهانى
البته این سیطره، یک الزامات سیاسى دارد که همان نظم نوین جهانى است؛ یک الزامات علمى و ادارى دارد که بتدریج خود را به آن نزدیک مىکنند. مسألهى جهانىسازى که امروز در تجارت، پول، فرهنگ و شبکههاى فرهنگى – مثل اینترنت و مانند آن – مطرح است، همه دانسته و نادانسته در خدمت این مجموعهى طبقاتى است. البته تحلیل جامعهشناختىِ اینها خیلى دقیق، ریز و مفصل است.
* بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار وزیر علوم و رؤساى دانشگاهها ۱۷/۱۰/۱۳۸۳
مسألهى بُعد فرهنگى هم – که اشاره کردند و خیلى هم مورد توجه بنده است – بسیار مهم است. ما فرهنگ را بستر اصلى زندگى انسان مىدانیم؛ نه فقط بستر اصلى درس خواندن و علم آموختن. فرهنگ هر کشور، بستر اصلى حرکت عمومى آن کشور است. حرکت سیاسى و علمىاش هم در بستر فرهنگى است. فرهنگ، یعنى خلقیات و ذاتیات یک جامعه و بومىِ یک ملت؛ تفکراتش، ایمانش، آرمانهایش؛ اینها تشکیل دهندهى مبانى فرهنگ یک کشور است؛ اینهاست که یک ملت را یا شجاع و غیور و جسور و مستقل مىکند، یا سرافکنده و ذلیل و فرودست و خاکنشین و فقیر مىکند. فرهنگ، عنصر خیلى مهمى است. ما نمىتوانیم از فرهنگ و رشد فرهنگى و پرورش فرهنگى صرفنظر کنیم. فرهنگ هم مثل علم است؛ فرهنگ هم گیاه خودرو نیست. همهى آنچه شما از نشانهها و مظاهر فرهنگى در جامعهى خودتان و در هر نقطهیى از دنیا مىبینید، بدون تردید این بذر را دستى افشانده است. البته انسان بعضى از دستها را مىبیند، اما بعضى از دستها را نمىبیند؛ از داخل خانه، تا درون مدرسه، تا فضاى خیابان، تا رادیو و تلویزیون، تا ماهواره، تا تبلیغات جهانى، تا اینترنت، و از این قبیل چیزها. فرهنگ، هدایت و پرورش دادن مىخواهد. بنابراین در دانشگاهها کارفرهنگى بسیار مهم است.
* بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار علما و روحانیون کرمان ۱۱/۲/۱۳۸۴
امروز وظایف حوزههاى علمیه با گذشته تفاوتهاى زیادى کرده است. حوزهى علمیه فقط براى اقامهى جماعت نیست. منبر رفتن به صورت سنتى هم اگر محتواى عالى و پُر مغزى نداشته باشد، کافى نیست. امروز شما ببینید وسایل تبلیغ در دنیا چقدر متنوع شده؛ این طرفِ دنیا یک نفر جوان پاى یک دستگاه کوچک مىنشیند و افکار، تصورات، تخیلات، پیشنهادهاى فکرى و پیشنهادهاى عملى را از سوى هر کسى – بلکه هر ناکسى – از آن طرفِ دنیا دریافت مىکند. امروز اینترنت و ماهواره و وسایل ارتباطىِ بسیار متنوع وجود دارد و حرف، آسان به همه جاى دنیا مىرسد. میدان افکار مردم و مؤمنین، عرصهى کارزار تفکرات گوناگون است. امروز ما در یک میدان جنگ و کارزار حقیقىِ فکرى قرار داریم. این کارزار فکرى بههیچوجه به زیان ما نیست؛ به سود ماست. اگر وارد این میدان بشویم و آنچه را که نیاز ماست – از مهمات تفکر اسلامى و انبارهاى معارف الهى و اسلامى – بیرون بکشیم و صرف کنیم، قطعاً بُرد با ماست؛ لیکن مسأله این است که ما باید این کار را بکنیم.
* بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در خطبه هاى نماز جمعه ى تهران ۲۸/۵/۱۳۸۴
حقایق بشرى و اصالتهاى بشرى با گذشت زمان تغییر پیدا نمىکنند. انسانها از اول تاریخ تا امروز و از امروز تا پایان دنیا، همیشه عدالت را دوست داشتهاند و به عدالت نیازمند بودهاند؛ این تغییر پیدا نمىکند. انسانها از اول تاریخ تا امروز و از امروز تا آخر دنیا به مسؤولانى که نسبت به آنها وفادار باشند، در خدمت آنها باشند و براى آنها صادقانه عمل کنند، احتیاج دارند؛ اینها که تغییرپذیر نیست. درس امیرالمؤمنین در نهجالبلاغه ناظر به این چیزهاست. این اصالتها و این ثوابتِ حیات بشرى در طول تاریخ را امیرالمؤمنین بیان مىکند؛ ما آنها را مىخواهیم؛ والّا ما که نمىگوییم اگر خواستیم از این شهر به آن شهر برویم، مثل زمان امیرالمؤمنین برویم؛ نه، حالا با هواپیما بروید، ممکن است ده سال دیگر با یک وسیلهى بسیار تندروتر از هواپیما حرکت کنید. آن روز، نامه مىفرستادند، که دو ماه در راه بود؛ امروز شما با اینترنت لحظه به لحظه با آن طرف دنیا حرف مىزنید. اینها متغیرات است، اما عدالت و صلاح مسؤولان همیشه لازم است؛ حیف و میل نکردن اموال مردم که دست من و امثال من است، همیشه لازم است؛ اینکه تغییرپذیر نیست. اگر به توفیق الهى بتوانیم در این جهت خود را کامل کنیم و قدمهایى را که تا امروز بحمداللَّه برداشته شده، کامل کنیم، آن وقت کشور اسلامى به همان شکلى که گفتم، به وجود خواهد آمد؛ یعنى دولت اسلامى مىتواند کشور اسلامى به وجود بیاورد.
* بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار روحانیان و مبلغان در آستانه ى ماه محرم ۵/۱۱/۱۳۸۴
عنصر سوم، هنرمندى در نحوه ى بیان است. من به منبر خیلى عقیده دارم. امروز اینترنت، ماهواره، تلویزیون و ابزارهاى گوناگون ارتباطىِ فراوان هست، اما هیچکدام از اینها منبر نیست؛ منبر یعنى روبه رو و نفس به نفس حرف زدن؛ این یک تأثیر مشخص و ممتازى دارد که در هیچکدام از شیوه هاى دیگر، این تأثیر وجود ندارد. این را باید نگه داشت؛ چیز باارزشى است؛ منتها بایستى آن را هنرمندانه ادا کرد تا بتواند اثر ببخشد.
* بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاه هاى استان سمنان ۱۸/۸/۱۳۸۵
از این خطرناکتر، این است که سررشتهى همین تحولات منفى در سطح بینالمللى، در دست کسانى باشد که آنها به وسیلهى این تحولات مىخواهند اهداف خودشان را – که یا زر است یا زور – تأمین کنند و براى آنها چیزى به نام هویت ملتها اصلاً ارزش ندارد؛ که متأسفانه این در صد سال، صد و پنجاه سال اخیر، در دنیا اتفاق افتاده است؛ یعنى تحولات کشورهاى آسیایى و آفریقایى و امریکاى لاتین در دام طراحى باندهاى قدرت بینالمللى افتاده است و طراح اینها صهیونیست و سرمایهداران بینالمللى بودهاند. براى اینها آنچه مهم بوده، کسب قدرت سیاسى است که بتوانند در کشورها و دولتهاى اروپایى و غیره نفوذ کنند و قدرت سیاسى را در دست بگیرند و پول کسب کنند و این کمپانیها، سرمایههاى عظیم، کارتلها و تراستها را به وجود آورند. هدف این بوده است؛ آن وقت اگر اقتضاء مىکرده است که اخلاق جنسى ملتها را خراب کنند، راحت مىکردند؛ مصرف گرایى را در بین آنها ترویج کنند، بهراحتى این کار را انجام مىدادند؛ بىاعتنایى به هویتهاى ملى و مبانىِ فرهنگى را در آنها ترویج کنند، این کار را مىکردند. اینها، اهداف کلان آنها بوده است که تصویر مىکردند. آن وقت همیشه لشگرى هم از امکانات فرهنگى و رسانهاى و روزنامههاى فراوان و مسائل گوناگون تبلیغات در مشت اینها بوده است، که اینها امروز یواش یواش دارد پخش مىشود و من پریروز در روزنامه – البته سه، چهار ماه قبل از این، من مقالهاش را دیده بودم – گزارشى از تشکیلِ «ناتوى فرهنگى» را خواندم. یعنى در مقابل پیمان ناتو که امریکاییها در اروپا به عنوان مقابلهى با شوروى سابق یک مجموعهى مقتدر نظامى به وجود آوردند؛ اما براى سرکوب هر صداى معارض با خودشان در منطقه خاور میانه و آسیا و غیره از آن استفاده مىکردند، حالا یک ناتوى فرهنگى هم به وجود آوردهاند. این، بسیار چیز خطرناکى است. البته حالا هم نیست؛ سالهاست که این اتفاق افتاده است. مجموعهى زنجیرهى به هم پیوستهى رسانههاى گوناگون – که حالا اینترنت هم داخلش شده است و ماهوارهها و تلویزیونها و رادیوها – در جهت مشخصى حرکت مىکنند تا سررشتهى تحولات جوامع را به عهده بگیرند؛ حالا که دیگر خیلى هم آسان و رو راست شده است.
* بیانات در دیدار اساتید دانشگاههاى استان خراسان در دانشگاه فردوسى مشهد ۲۵/۲/۱۳۸۶
هرگونه تدریسى که در یک کلاس، ناشى از بىحوصلگى، ناشى از کموقتى، ناشى از بىاهتمامى و بىاعتنایى به درس، بىاعتنایى به دانشجو، بىاعتنایى به وقت و ساعت انجام بگیرد، مناسب شأن دانشگاه امروزِ کشور ما نیست. من تأیید مىکنم که ما بایستى اساتید استخواندار و قدیمىِ قوى و باارزش را با اصرار در دانشگاه حفظ کنیم – که دوستان اشاره کردند – در کنار این مؤکداً عرض مىکنم که بایستى از اساتید جوان و پرانگیزه هم استفاده بشود و وارد بشوند. ما نباید در هیچ بخشى دچار کمبود استاد و خلاء استاد باشیم. امروز راه هم براى این باز است. خوشبختانه دانشجوهایى که دورههاى تکمیلى را مىگذرانند، رتبههاى خوبى دارند، رتبههاى بالایى دارند و استعدادهاى خوبى دارند، مىتوانند در تدریس دانشگاهها نقش ایفا کنند. بخشنامهها و دستورالعملهاى قدیمى، آیهى قرآن نیست که نشود آن را عوض کرد. به موقعیتها نگاه کنید و دانشگاه را از لحاظ تدریس به یک میدان پرتحرک تبدیل کنید؛ با تعامل دانشجو با استاد، تحرک استاد، مطالعهى استاد، دسترسى استاد به مراکز علمى و اطلاعات علمى و نشریات علمى – که امروز خوشبختانه با رواج اینترنت و چیزهاى دیگر، خیلى از گذشته آسانتر شده – دانشگاه را به یک مجلس عمومىِ دائماً در حال مباحثه و در حال کار تبدیل کنید؛ دانشجو را رشد بدهید و تربیت کنید. این یک نکته است.
* بیانات در دیدار روحانیون و طلاب تشیع و تسنن کردستان ۲۳/۲/۱۳۸۸
هر دوره اى اقتضائى دارد. یک روز ما براى اینکه از هویت قرآنى اسلام دفاع کنیم، کتابها مینوشتیم، استدلالها میکردیم، حرفها میزدیم، یک عده مستمع و مرید و علاقه مند هم وجود داشتند، اینها را از ما میشنفتند، کار ما انجام گرفته بود. طاغوتى هم بر سر کار بود، اجازه ى بیشتر از این تحرک را نمیداد. بعضى مان که زرنگتر بودند، تلاشهاى گسترده ترى میکردند؛ بعضى هم به همان حداقل اکتفا میکردند. اما امروز چه؟
امروز دو خصوصیت وجود دارد که بار من و شما را سنگین میکند. یک خصوصیت پیشرفت شیوه هاى انتقال فکر است. شما ببینید تلویزیون، رادیو، وسائل الکترونیکى، اینترنت و دیگر وسائل ارتباطاتى، امروز در دنیا در خدمت چه اهدافى قرار دارد. امروز استکبار به این اکتفا نمیکند که شمشیر نشان بدهد؛ شمشیر هم نشان میدهد، اما در کنار او به دهها شیوهى دیگر متوسل میشود براى اینکه آن فکر غلط، آن راه خطا، آن روش ستمگرانه و طغیانگر را بر ملتها تحمیل کند. امروز طبق اطلاعات قطعى ثابت شده است که مؤسسهى عظیم هالیوود و شرکتهاى بزرگ سینمائى با سیاستهاى استکبارى آمریکا همراهى و همکارى مستمر و باب میل دارند. این مؤسسهى بزرگ فیلمسازى و سینمائى که دهها کمپانى بزرگ فیلمساز از هنرمند و از کارگردان و از بازیگر و از نمایشنامهنویس و فیلمنامهنویس و سرمایهگذار در آن گرد هم جمع شدند، در خدمت هدفى دارند حرکت میکنند.
آن هدف عبارت است از اهداف سیاست استکبارىاى که دولت آمریکا را هم همان سیاستها دارد میچرخاند. اینها چیز کوچکى نیست. امروز شما براى اینکه اسلام را، دین را، حقیقت را، صراط مستقیم را، هم به مردم نشان بدهید، هم مردم را در این صراط به راه بیندازید، با مشکلات بزرگى رو به رو هستید. باید با زمان، خودمان را تطبیق دهیم. شبههها از قبیل شبهههاى صد سال و دویست سال قبل نیست. شبهههائى که در ذهن جوان شما، دانشجوى شما، حتّى دانشآموز شما القاء میکنند، شبهه هائى از جنس روز است. در مقابل این کى میخواهد بایستد؟ غیر از علماى دین، غیر از مرزداران عقیده چه کسى باید در مقابل این تیرهاى مسموم و زهرآگین بایستد و قرار بگیرد؟ این، مطلب دوم.
* دیدار با مردم مازندران در سالگرد حماسه ۶ بهمن ۶/۱۱/۱۳۸۸
حالا اگر آن کسى که در مقابل مردم مىایستد، به اینها دل بست، این آن خطاى دوم است که اتفاق مىافتد. دل بستن به دشمن؟! وقتى مىبینیم که این دشمن وارد میدان شده است، بایستى بفهمیم، بشناسیم؛ اگر خطائى، اشتباهى کرده باشیم، باید اشتباه را برطرف کنیم. از روز اول، آمریکائىها علیه جمهورى اسلامى توطئه کردند. خوب، این توطئهها زائد است که بگوئیم بىاثر بود؛ واضح است که بىاثر بود؛ اگر این توطئهها بىاثر نبود که حالا باید اثرى، نشانى از جمهورى اسلامى باقى نباشد؛ مىبینید که جمهورى اسلامى امروز دهها برابر قوىتر از روز اول است؛ پس این توطئهها بىاثر بود. امروز هم هى نقشهاى جدیدى میزنند، باز هم توطئه میکنند؛ عبرت هم نمیگیرند. من تعجب میکنم! به گذشته فکر نمیکنند که خوب، این همه توطئه کردیم، این همه علیه جمهورى اسلامى پول خرج کردیم، این همه اینجا آنجا این را دیدیم، آن را دیدیم، در داخل مزدور پرورش دادیم، در بیرون این و آن را علیه جمهورى اسلامى بسیج کردیم؛ اثرى نکرد.
باز دوباره مىنشینند چهل و پنج میلیون دلار بودجه تصویب میکنند، براى اینکه جمهورى اسلامى را شکست بدهند! بودجه تصویب میکنند که از طریق اینترنت، انقلاب ایران را از بین ببرند؛ جمهورى اسلامى را سرنگون کنند! ببینید چقدر این دشمن، دشمن درماندهاى است. خوب، شما چند ده» چهل و پنج میلیون دلار «را تا حالا مصرف کردهاید؟ چقدر شما براى شکست دادن جمهورى اسلامى کار دیپلماسى کردید، تحریم اقتصادى کردید، انواع و اقسام توطئهها را کردید، جاسوس فرستادید، جاسوس تربیت کردید؛ چه فایدهاى کردید که حالا باز میخواهید از این طریق وارد شوید و ملت ایران را به خیال خودتان از انقلاب جدا کنید؟ این را دشمن نمیفهمد. این، همان سنت الهى است؛ این، همان زدن به چشم و گوش دشمن غافل از خداى متعال است که حقائق را نفهمد؛ غافل کردن دشمن است.» فسینفقونها ثمّ تکون علیهم حسرة «؛ (۲) پول را خرج میکنند، بعد هم برایشان حسرت میشود؛ چون بىفایده است. من نمیدانم چقدر نشستند طراحى کردند، کار کردند تا بتوانند در تهران به یک بهانهاى آشوب راه بیندازند؛ خدا میداند که از چه مدت قبل اینها نشستند طراحى کردند؛ خوب، چه شد؟ غیر از این شد که مردم از آنچه که بودند، بیدارتر شدند؟ اگر کسى خیال میکرد که لازم نیست دیگر بیاید توى میدان، از نظام جمهورى اسلامى دفاع کند، با این حوادث، همه احساس کردند که باید همیشه براى دفاع از جمهورى اسلامى حاضر باشند.
* بیانات در دیدار روحانیون استان سمنان ۱۷/۸/۱۳۸۵
وظیفهى ما چیست؟ اولین وظیفهى ما این است که این نقش روحانیت اصیل را جدى بگیریم. من بارها گفتهام که با همهى این وسایل ارتباط جمعىاى که وجود دارد – البته روحانیت باید از همهى این وسایل ارتباط جمعى استفاده کند؛ از اینترنت و تکنولوژیهاى جدید ارتباطاتى باید همهى روحانیت براى دین استفاده کند؛ همچنانى که از رادیو و تلویزیون و بقیهى چیزها استفاده مىکند – در عین حال، مسجد، جلسهى مذهبى، نشستن روبهروى مردم، دهان به دهان و نفس به نفس با مردم حرف زدن، یک نقش بىبدیل دارد و هیچ چیزى جاى این را نمىگیرد و این هم مال شماست. گروههاى سیاسى خودشان را مىکُشند که بتوانند یک چنین نقشى را به دست آورند؛ اما نمىشود. شما که معمم و روحانى هستید، یا آن خانم طلبه یا مبلغ، وقتى در مقابل مخاطبان خودش قرار مىگیرد و مىدانند روحانى است، دلبستگى و دلدادگى و اعتماد به او، از نوع دیگرى است و ربطى به اعتماد به بقیهى گویندگان و سخنوران ندارد. ما باید این نقش را قدر بدانیم؛
* بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى ۲۷/۱۱/۱۳۷۹
این تبلیغات فرنگى و این تهاجم فرهنگى چیز جدیدى نیست؛ آنچه که جدید بود – که ما در این چند سال بر روى آن تکیه کردیم – روشهاى نویى بود که در داخل کشور شروع شد و هنوز هم ادامه دارد. در دنیا تهاجم فرهنگى علیه انقلاب، از تهاجم سیاسى و اقتصادى سریعتر و همهگیرتر و همهجایىتر بود. انواع و اقسام کارها را کردند؛ چقدر علیه اسلام و انقلاب و مبانى اسلامى و مبانى شیعى، که فکر مىکردند در پدید آمدن این انقلاب نقش داشته، فیلم ساختند – که امروز آن را به رایانه و اینترنت هم کشاندهاند – و همه کارهایى را که مىتوانستند، انجام دادند؛ براى اینکه جلوِ این سخن نو را – یعنى اینکه باید قدرت سیاسى در کشور در دست انسانهاى پرهیزگار و عادل باشد و شرط این اقتدار سیاسى، پرهیزگارى و عدالت باشد – بگیرند. این سخن نو چیزى است که هر صاحب قدرتى را در دنیا تکان مىدهد و هر دستگاهى را که از قدرت، انتفاع مادّى مىبرد، دچار وحشت مىکند. لذا همه جاى دنیا با این فکر مخالفند.