متن برنامه ی درس هایی از قرآن کریم حجت الاسلام قرائتی؛ تاريخ پخش :: 1381/7/25
«بسم اللّه الرّحمن الرّحيم»
الهی انطقنی بالهدی والهمنی التقوی
مدتی است تفسير سوره قصص را میگوئيم رسيديم به آيه 35 که خداوند به موسی گفت: برو پهلوی فرعون يه نفری نمیشود دادشم هم بيايد او خوش بيانتر است راجع به خوش بيانی، و اينکه در امر به معروف و نهی از منکر گاهی حرف شما را گوش نمیدهند بايد با يکی ديگه بروی او ادبيّاتش، فصاحتش «هو افصح منّی» نفوذ و شرينی کلامش، گاهی وقتها حرف شما اثر نمیکند ولی حرف کسی ديگر اثر میکند با او برويد گاهی حرف شما اثر میکند يکی ديگر مؤيد شما، با او برويد گاهی وقتها نامه اثر نمیکند، طومار اثر میکند، طومار اثر نمیکند، تلفن اثر میکند، و گاهی تلفن اثر نمیکند راهپيمائی اثر میکند، حساب کنيد که چه کاری برای امر به معروف مؤثرتر است همان را عمل کنيد چه کاری برای جلوگيری از فساد مؤثرتر است، گفت: داداشم هم با من بيايد، امتيازاتی دارد گفت: باشد داداشت را هم بهت میدهم: «قال سنشدّ عضدک بأخيک»: «قال»: خداوند فرمود، «سنشد عضدک بأخيک و نجعل لکما سلطاناً فلا يصلون اليکما باياتنا» تا میگويد: «انتما و من اتبعکما الغالبون» خوب: «قال سنشدّ عضدک» «عضد» يعنی بازو، من بازويت را با برادرت محکم میکنم به قول امروزيها پشتت را گرم کرده و میبندم به مناسبت «عَضُد» يه چيزی يادم افتاد الان، حرف بدی هم نيست که خوشا به حال کسی که پسرش عضدش باشد يعنی بازويش باشد، از سعادتهای مرد اين است که پسرش همکارش باشد و از سعادتهای مرد اينکه اولادهايش شکل باباش باشد که وقتی نگاه به پسرش کرد ياد پدرش افتاده که خدا بابايش را بيامرزد يه همچنين شکلی داشت يعنی همينکه هم شکل بابا بودن يه امتياز است از سعادت مرد است، همکار بابا بودن هم يک امتياز است. «عضد» يعنی بازو. در روايات داريم اولاد بازو است، الان که میگويند: اولاد کمتر زندگی بهتر، چون ديگه اولادها بازو نيستند، شکمند، تا میگويند هفت بچه، يعنی هفت شکم، میگويد: مادرش بگردد بدبخت، چند تا، 9 تا بچه، اوه، اوه، چون اولاد مساوی شده است با شکم بدبخت شدهاند، اما اگر اولاد مساوی بود با، تا میگفتند چهار تا بچه دارد، ماشاءاللّه 8 تا بازو دارد، چون نسل ما نسل کار نيست. بعضی هاشون میخواهند کار نازک بکنند، نون کلفت بخورند، عوض اينکه کار کلفت بکنند نون نازک بخورند به عکس شده صبح يه دستمال بردارد به شيشه بمالد، يه دو تا دگمه هم پای کامپيوتر بزند بعد هم مرخصی و اضافه کار و خلاص، خلاصه جمله اين است که در روايات ما اولاد «عَضُد» است، «عَضُد» با «عين» صاد، ضاد يعنی بازو، و ما بايد برويم به سمت اينکه بچههامون هنر هم داشته باشند، اگر میخواهيم گرسنگی نخوريم، اگر میخواهيم وابسته نشويم، يکی از مشکلاتی که يه وقت در مجمع مهمی بوديم، صحبت میشد میگفتند: فلان روستا ديپلم نمیخواهد، گفتند چرا آن وقت يه کسی يه همچنين حرفی زد، چقدر قابل تحمل است؟ گفت: اگر ديپلم بگيرد ديگه دنبال کشاورزی نمیرود، مثلاً فکر میکنند که صبحی يک نامهای به دستم رسيده بود از يک فوق ليسانس آنقدر توپيده بود که چرا ما تحصيل کردهها را میبرند سربازی از ما استفاده کنند خيلی خوب، حرف دوّمش قبول است، بايد، تحصيل کردهها در جای خود، استفاده بشود، يه تحصيل کرده مثلاً ننشيند يه کار ساده بکنه، بالاخره نظام يا نظام خرجش را داده يا خودش خرج خودش را داده، بالاخره عمری را در تحقيق گذرانده حالا بايد از سوادش استفاده کرد، اما ايشان، اين تکهاش درست است اما اينکه من نبايد بروم پادگان چرا، حضرت علی (عليهالسلام) دو، سه ميليون برابر تو سواد داشت اسلحه دست میگرفت تو حالا فکر میکنی فوق ليسانس، يا حجةالاسلامی، نبايد کلت و اسلحه تو، کشوری که دور تا دورش دشمن است و دارد تهديد میشود، زن و مردش بايد با اسحه آشنا بشوند سربازی را بايد رفت حالا دکتر و آيت الله هم هستی سربازی را بايد رفت، اينکه بله، بايد گفت من يه دوره کوتاه ببينم منتهی برای کارهای بعد از آموزشی، استفاده اين، يعنی حرفش 50 درصد درست است 50 درصد واقعی آخه بعضی 50 درصدها بی ارزش است اين از آن 50 درصدهای با ارزش است، 50 درصد بی ارزش میدانی مثل چی؛ يه کسی گفتند: شنا بلدی گفت 50 درصد، گفتند چطور گفت: شيرجه میروم ديگه بيرون نمیآيم (خنده حضار) گفت: پس اين از آن 50 درصدهای بی ارزش است، با آقا چرا مسافرت میروی، من 50 درصد، دو تا لاستيک دارم و دو تا ندارم. يعنی هيچی ماشين بايد، بعضی 50 درصدهابی ارزش است و اين پنجاه درصد با ارزش بود. يه کسی گفت: من پسر امام فلانم، گفتند: امام دو تا بچه داشت يه خوب و يه بد گفتم من از خوباش هستم. (خنده حضار)
«قال سنشدّ عضدک بأخيک»: موسی يار خواست. جواب: خدا يارش داد. از اين يه درس میگيريم که دعای انبياء مستجاب است. «و نجعل لکما سلطانا» من برای شما سلطان قرار بدهم، در قرآن 25 مرتبه کلمه سلطان آمده اکثرش سلطنت علمی است، مثلاً میگويد: «آتينا موسی باياتنا و سلطان مبين» حضرت موسی را آيه بهش داديم: «و سلطان مبين» يعنی استدلال. يا در سوره «الرحمن» که اگر میتوانيد «تنفذوا من اقطار السموات» اگر میتوانيد نفوذ کنيد توی آسمانها. «فانفذوا» نفوذ کنيد بعد میگويد: «لا تنفذوا الا بسلطان» مگر اينکه با قدرت علمی بتوانيد توی آسمانها را بشکافيد برويد بالا در قرآن 25 مرتبه کلمه سلطان آمده 5 تا مال سلطنت مادی، يعنی قدرت مادی و اکثرش مال قدرت علمی است. موسی بازو میخواهی؟ داداشت بازو، ضمناً بهت بگويم خبر خوشحالی که من «و نجعل لکما سلطاناً» قدرتی به شما میدهم که هر کس نسبت به حرف و منطق «موسی و هارون واتبعکما» و پيروان شما «الغالبون» شما پيروز میشويد. خوب.
نقش خانواده در انجام وظایف دینی
حمايت بستگان در گرمی مبلّغ خيلی اثر دارد کسی اطرافيانش يارش باشند. يکی از موفقيتها اين است که اعضاء خانواده يارش باشند. داداش و همسر و برادر و پسرش، يکی از موفقيتها اين است که اعضاء خانواده يارش باشند. داداش و همسر و برادر و پسرش، يکی از موفقيتهای اميرالمؤمنين (عليه السلام) همسری مثل زهرا (سلام اللّه عليها) بود و همسری مثل خديجه برای پيغمبر (صلیّ اللّه عليه و آله و سلم) و زينب (سلام اللّه) برای امام حسين (عليه السلام) اينکه اطرافيان آدم کمک کنند اين خيلی مهم است چون باقیها هم میگويند: اين قبولش دارد. من اگر توی خانه ايستادم خانمم پشت سرم نماز خواند، همه مردم ايران میگويند: معلوم میشود اين آدم خوبی است چون زنش هم که صبح تا شب با اوست قبولش دارد اما اگر آدم يه جايی نماز خواند، 5 هزار نفر هم به من اقتدا کردند ولی هيچ کس مرا نمیشناسد، چون میگويدها. اينکه اطرافيان آدم، آدم را قبول داشته باشند. «سنشد عضدک بأخيک» داداش بزرگتر تو، تو را قبول داشت مهم است، از عظمتهای حضرت امام اين بود که مرحوم آيت اللّه پسنديده، برادر بزرگ امام (ره) بود اما نماينده امام (ره) بود در دفتر مقام معظم رهبری افرادی پاسخ به سؤالات میدهند در قم که سنشان از مقام معظم رهبری بيشتر است. و سابقه تحصيلاتشان هم خيلی ممتد است میگويند: عجب اينها خودشان مجتهدند دارند فتوای ايشان را میگويند. اينکه افرادی که سنشان بيشتر است وافرادی که از عمق همديگر را میشناسند اينها بيايند حمايت کنند اين خيلی مهم است، هارون سنش از موسی بيشتر بود اما يه برادر بزرگ برادر کوچک را قبول داشت.
تهمت، شيوه مخالفان حق
خوب برويم سراغ آيه بعد. «فلمّا جاءهم موسی» موسی نيرو میخواست خدا بهش داد، داداشش حضرت موسی آمدند پهلوی فرعون «فلمّا جاءهم موسی باياتنا» وقتی حضرت موسی معجزه خودش را نشان داد «قالوا ما هذا الّا سحر»، «ما سمعنا بهذا فی آبائنا الاولين» آيه 35، 36 میفرمايد که: «فلمّا جاءهم موسی» وقتی حضرت موسی آمد سراغ فروعون «باياتنا» با معجزاتی که داده بوديم بهش عصا اژدها شد «بيّنات» معجزات روشن «قالوا» به جای اينکه قبول کنند در پاسخ گفتند: «ما هذا الّا سحر» نيست اين حرکت تو مگر سحر. اين که عصا اژدها شد سحر است «ما سمعنا بهذا» ما يه همچين حرفهايی را نشنيدهايم حرف تازه آوردهای «ما سمعنا بهذا» ما همچين حرفهايی نشنيدهايم «فی ابائنا الاولين» اين چه پيامی دارد.
2 مسئلهای که در مقابل معجزه میگويند «سحر» تهمت سادهترين راه هايی است که يه کسی را از گردونه بيرون کنند. تهمت ما افراد عزيزی را داشتيم که با تهمت روی هوا کردند. تهمت دروغ، دروغ دروغ، توی همين تلويزيون که من دارم صحبت میکنم افراد عزيز ومحترم، بايد تهمت روی هوا رفت تهمتی که يک در ميليارد حقيقت نداشت. به عاقلترين افراد که انبياء هستند میگفتند: ساحر، اصلاً میگفتند: مجنون، ديوانه، هر کسی عقلش از همه بيشتر است، میگفتند: ديوانه. به اميرالمؤمنين (عليه السلام) که بيشتر از همه نماز میخواند میگفتند مگر نماز میخواند. گاهی به افرادی که زندگی شان بسيار ساده است میگويند: فلان برج را دارد. بله ما داريم آدم هايی که بردند، خوردند. اما به آن هايی که بردند و خوردند کسی چيزی نمیگويد، به ديگران میگويند خدا رحمت کند مرحوم امام (ره) را که میگفت: آنکه فحش میدهد به بهشتی فحش میدهد يعنی به آخوند خوبه فحش میدهد والّا هستند آدم هايی که بردند و خوردند اما کار به اونها ندارند، کار به اين دارند که اين ممکن است که يه روزی در مقابل استکبار يه زمانی يه حرفی بزند، بيائيم او را بشکنيم، اصلاً رمز اينکه آية اللّه صدر را شهيد کردند چون به صدام گفتند: اين صدر همان خمينی است. چند سال سنّش کوچکتر است اگر باشد روح همان است. خون همان و فکر هم همان است، اصلاً نگذاريد از اول بزرگ بشود. «سحر» تهمت سحر مواظب باشيم.
نو بودن، دليل باطل بودن نيست
بعد هم میگويد: اين را در نياکان نشنيدهايم، مسئله نياکان چقدر ارزش دارد. ميراث فرهنگی و آثار باستانی، سابقه هست، سابقه هم میتواند ارزش باشد هم خيلی نمیتواند ارزش باشد، آياتی داريم سابقه ارزش است مثلاً قرآن میگويد: «شرع من الدين ما وصّی به نوح» پيامبر همين حرفها که به تو زديم همين حرفها را به نوح و ابراهيم. موسی و عيسی زديم حرفهای تو سابقه دارد. سابقه خود شحص ارزش است. پيامبر (صلی اللّه عليه و آله و سلم) میگفت: بابا من که نو نيستم يه مرتبه که وارده مکه نشدهام 40 سال در ميان شماها زندگی کردهام «ما کنت بدعاً من الرسل» من که پيامبر اولی نيستم قبل از من پيامبران بودهاند «ولقد بعثتم فيکم عمرا» عمری من توی شما بودهام، سابقه ارزش است. در مسئوليتی که به استاندار میدهد، اميرالمؤمنين (عليه السلام) به مالک اشتر میگويد: کارهايی که سابقه خوب دارد، اين هايی که حالا يه سابقهای دارند حالا چکار داری حالا کارش نداشته باشی. هزار و حدود چهار صد سال است اين قبر حضرت رقيه و حضرت زينب (سلام اللّه عليهما) مرکز دلگرمی شيعه بوده و تاريخ شام و مظلوميت اهل بيت (عليهم السلام) آنجا همين قبر کوچولو نشان داده حالا شما تحقيق کنی آيا حضرت رقيه در شام بود يا در ده کيلومتری شام بابا ول کن ديگه بعضی تحقيقات، تحقيقات خنک است، محققش هم بندهخدا مشکل پيدا کرده، روضه میخوانديم آقا يه روضهای میخواهند همه يه حالی داشتند. میخواست بگويد شمر روی سينه امام حسين (عليه السلام) نشسته بود آقايان طلبه دقت کنند. دانشگاه، و هرکسی پای تلويزيون نشسته يا معلم و طلبه و روحانی دقت کند برای آنها. روضهای بود و همه حالی داشتند گريه میکردند میخواست بگويد شمر روز عاشورا رفت روی سينه امام حسين (عليه السلام) نشست. «و جلس» نشست «جلوس» نشست همينطور که گريه میکردند گفت در يکی از نسخههای خطی داريم «فجلس» حالا يا «و جلس» يا «فجلس» اصلاً حال همه را گرفت. اسمش را هم میگذارد پژوهش، تحقيقات مرده شور ترکيب اين تحقيقات را ببرد (خنده حضار) حال همه را گرفت. حالا بيائيم ثابت کنيم که قبر رقيه اينجا بوده يا اونجا چاهی که يوسف در او افتاد شمال شرقی کنعان بوده يا جنوب غربی بابا ولم کن، يه سری بازی با الفاظ، بازی با، حالا اسمش هم تحقيقات باشه، اولين پرده کعبه را يمن بافتند يا شام، حالا چی، مثل اينکه آدم رساله بنويسد که، حسينيه جماران چند تا موزائيک دارد. حالا مثلاً که چی، بوعلی سينا چند کيلو است (خنده حضار) مادر شيخ مفيد «بَگُم» بود يا «فاطمه بَگِم» بابا ولم کن (خنده حضار) يه سری تحقيقات، شرح حال علما را میخوانی میبينی يه چيزهايی نوشته که هيچ لازم نيست بنويسند، روشن فکرها سفرنامه مینويسند کسی نمیخواند، سه بعد از ظهر وارد اتريش شديم من چه خاکی به سرم کنم حالا چهار وارد میشدی؟ قهوه خورديم، حالا من چه خاکی به سرم کنم چای میخوردی، حالا يا چای خوردی يا قهوه، سه بعدازظهر يا دو بعدازظهر چه نقشی دارد، آنقدر آن آقايانی که، دقت کنيد، آنقدر کتابها قابل خلاصه نويسی است، کتابهايی هست که صد صفحه است ولی حرف جا بيش از 5 صفحه بيشتر نيست، سخنرانیها آنقدر آب توش است. سخنرانی میکند میخواهد بگويد ای مردم، ای مردم را باز میکند، ای مردم کارگر، کشاورز، روحانی، ارتشی، بسيجی، خانه دار، دانشجو، بابا ای مردم (خنده حضار) حالا ديگهای مردم مردم را چقدر آب توش میکنی، بازی با الفاظ، بازی توی سفرنامهها، پژوهشهای بی لغو، رسالههای دانشگاهی که مشکلی را از جامعه و فرد حل نمیکند، میخواهی رساله بنويسی يه رساله بنويس نقش زن در انقلاب، حالا بيائيم ثابت کنيم کلثوم همان زينب بوده يا دو تا بودهاند. حالا يا دو تا يا يکی، يا اين و آن، نقش زن در اسلام و تبليغات اسلام، شما راجع به حضرت زينب (سلام اللّه عليها) صد تا سوژه زنده میتوانی تحويل بدهی چرا بحثی میکنی که اين تحقيق بشود؟ و لذا 350 تا «اعوذ» داريم توی کامپيوتر، يعنی پناه میبرم به تو. يکی از آن «اعوذ»ها که هر روز پيامبر (صلی اللّه عليه و آله و سلم) میفرمود: «اعوذ بک من علم لا ينفع» پناه میبرم از علمی که هيچ خاصيتی ندارد. پس سابقه گاهی مهم و گاهی هم مهم نيست، میگويد: نه چون پدران ما يه همچين حرفی نداشتهاند ما قبول نداريم حالا ممکن است پدران شما خيلی کارها را نداشته باشند متأسفانه يه مشت از اين وهّابیهای، بايد بگويم کذايی، هر چيز نو را میگويند بدعت است، نه اصل برچيز حلال بودن است ما اگر نمیدانيم حلال است يا حرام بايد بخوريم چند تا چيز در اسلام اين را اصل است. ببينيد داريم اصل پاکی بنام «اصالة الطهاره» يه چيزی را نمیدانيم پاک است اصل پاک است مگر اينکه نجس بودنش ثابت شود آقا انسان راه میرود گِلهای کوچه میريزد به لباس آدم میخواهد نماز بخواند، بگو اين گِلها که معلوم نيست پاک است يا نه؟ معلوم نيست بگو «اللّه اکبر» نماز بخوان اصل پاکی است. اصل حليّت، اصل اين است که اشياء حلال است حالا يه ميوهای پيدا شد نمیدانيم حلال است يا حرام، اصل حلال است مگر اينکه بگوينداين حرام است اگر نگفتند همه چيز حلال است تا نگفتند همه چيز پاک است.
اصل بازار مسلمانها، هرچيز در بازار مسلمانهاست پاک است، آقا اين دستش ماليده اينجا يه کافر نيامده؟ به آن چيز مخلوط، بتو چه، اگر اينطور باشد که آدم سنگ روی سنگ بند نمیشود آقا اين قصاب «بسم اللّه» گفت به من چه گفت، انشاءاللّه گفته، شايد يادش رفته به توچه، يادش هم رفته به من ربطی ندارد، يعنی اگر خواسته باشيم وسوسه کنيم ما اصل بر ايمان منطق است. ولی نه اينها میگفتند ما میدانيم به موسی میگفتند نمیدانيم منطق تو چيه، ولی چون قديم اين حرفها نبوده «ما سمعنا بهذا فی اباءنا الاولين» ما اين را در نياکان، در آثار قبلی نشنيدهايم بسيار خوب، «و قال موسی» موسی گفت: «ربّی اعلم» موسی گفت خداوند.
3-حالا اينجا چون در آستانه نيمه شعبان هم هستيم، داريم امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشريف) که بيايد دين جديد میآورد، چون مردم يه سری با آداب و رسوم عادت کردهاند میگويند اِ اين تازهاش را برای ما آورده، حرف تازه بودن دليل بر اين نيست که منفی است خيلی حرفها تازه است و درست است.
رعايت احترام در شادیهای مذهبی
گاهی وقتها يه چيزی، ما سليقههامون قاطی شده، سليقه هامون را بايد از دين جدا کنيم، امام (ره) هی میفرمود اسلام ناب، يعنی سليقه ات را بگذار کنار خود اسلام چه میگويد. در اسلام اين حرام است و يا حرام، جايز است يا جايز نيست؟ اينقدر حرف هست که اگر من الان بزنم متن قرآن است و الان تلويزيون را مردم میشکنند، با اينکه متن دين است ولی اگر بگويم مردم تحمّل نمیکنند قاطی شده است سليقهها، در مسجدالحرام همه حاجی خانمها چادرشان سفيد است اما همين چادر سفيد توی کاروان که راه میرود روحانی کاروان بهش تذکر اخلاقی میدهد میگويد چرا با چادر سفيد بابا آخر هتل مهمتر است يا مسجدالحرام، اين چادر را توی مسجدالحرام حلال است، اينجا حرام است قاطی شده. خدا رحمت کند مطهری را، میگفت: يخچال تا حالا پنج قانون پيدا کرده به خاطر سليقه مردم، اول که آمد حرام بود، دوم جزو شرافيگری شد، تجملات و مکروه، بعد که دو سه تا کارخانه يخچال سازی که درست شد مباح شد، بعد کم کم جزء نيازها شد، مستحب شد و الان جزو واجبات شده، (خنده حضار) آخه ببينيد سليقه مردم که قاطی میشود يه يخچال 5 حکم روی آن جاری میشود و حال اينکه از اول نه حرام بود نه واجب بود، از نيازهای زندگی. سليقههای شخصی بايد گذاشته شود کنار، پريشب رفتيم يه مسجدی ديديم جوآنهابا آقای آن مسئله دارند آقا و جوانها دور ما جمع شدند که آقا آبروی ما را ريخته است، کف زدهايم آقا گفته حرام است، گفتم آقا جون يه وقت میگوئيم برای سلامتی امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشريف) کف بزنيد آخه امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشريف) را صلواتهايش را بايد صلوات فرستاد مثل اينکه برای يک آيت اللّه آدم کراوات بياورد. آخه عقل هم خوب چيزيه (خنده حضار) شما اگر رفتی سوغاتی آوردی از يه شهری برای آيت اللّه کراوات میآوری؟ (خنده حضار) برای يه جوان سوپر دولوکس يه عصا میآوری؟ (خنده حضار) آخه هر چيزی، آخه در اين حد که آدم بايد بفهمد چی چی به چی چی میخورد کنار کباب ريحان و نعنا میگذارند، پلو شويد را با باقلا درست میکنند، با ماش درست نمیکنند، سنخيت هم خودش يه چيزيه برای سلامتی حجةالاسلام کف بزنيد (خنده حضار)
4-ما گاهی وقتها ديگه بنابراين تناسب را مراعات کنيد، مسئله را هم به مراجع بدهيد که هرکس مقلد هرکس هست آزادش بگذاريد، حريم مسجد را هم حفظ کنيد، ضمناً کف زدن هم حرام نيست، حرام نيست اما اگر کسی توی مسجد برای امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشريف) کف بزند معلوم میشود که اين مراعات سنخيت را نکرده است. مثل اينکه يه پيرزن را به هر حال. مراعات کنيم که اين پيرزن يا پيرمرد است، اين جوان يا روحانی، مسجد و نيمه شعبان است.
امام زمان (علیه السلام)، پدر امت اسلامی است
راجع به امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشريف) هر چه میتوانيد بها بدهيد، امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشريف) عصاره هستی است شب نيمه شعبان احتمال دارد شب قدر باشد، و در روايات داريم شب قدر امضاء میشود ولی اندازهگيری آن شب نيمه شعبان است، از شبهايی است که احيا گرفتن در شب نيمه شعبان خيلی، اخيراً الحمدللّه در ايران رسم شده. مسجدهای تهران که، مسجد دانشگاه چند سال است احيا میگيرد. دانشجوها حديث داريم: اگر کسی شب نيمه شعبان احيا بگيرد آن وقتی که همه مردم دلشان میميرد اين بصيرت دارد يعنی اين کلاه سرش نمیرود، يعنی توی گردوخاکها، چشمهايش میبيند، وقتی که فتنهها عقل را از آدم میگيرد او عقلش کار میکند، يعنی آن وقتی که همه خوابند اين بيدار است حديث داريم. فايده احيا شب نيمه شعبان اين است که آن شبی که همه افراد جور ديگری فکر میکنند اين درست فکر میکند. يعنی جو زده و مد زده، بصيرت دارد. دعای کميلی که مال شب جمعه است اصلش مال نيمه شعبان وارد شده منتهی گفتهاند فتوکپیاش را شب جمعه بخوان، يعنی شب جمعه فتوکپی است. اصل دعای کميل مال نيمه شعبان است. پس احتمال شب قدر داده میشود، هم شبی است که عصاره هستی متولد میشود، هم احيا آن شب مستحب است، هم هرکس احيا بگيرد دلش نمیرود آن شبی که دلها میميرد.
امام مهدی (علیه السلام) در حديث ثقلين
بعد هم ما نسبت به امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشريف) بايد بدانيم. حديث ديدم با اين دو تا چشمهايم که: امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشريف) فرمود: روزی صد بار من به شما دعا میکنم. پس میارزد که ماحداقل روزی يه بار بگوئيم «اللّهم کن لوليک» آن کسی که دعا میکند و ما با دعای او، حديث داريم: اگر دعای من پشت سر شما نبود دشمنان شما را قورت میدادند. از دلايلی که ما میتوانيم راجع به مهدويت استفاده کنيم، ضمناً اين را هم برای شما بگويم کار برای زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشريف) را گير فحش نباشيد، آخه گاهی ما يه وقت يه لولو درست میکنيم بنام انجمن حجتيه توی روزنامهها هرکس هم میخواهد راجع به امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشريف) کار، او میترسد، اين انجمن است. اين حرفها چيه؟ انجمنها يه عده خوب هستند، يه عده هم با انقلاب بد بودند و يه عده هم انقلابی بودند مثل باقی مردم، ما کار به انجمن نداريم، خودمان عاشق امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشريف) هستيم، ما بچههای امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشريف) هستيم اصلاً امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشريف) بابای ما است.
5-«انا و علی ابوا هذه الامة» حضرت علی (عليه السلام) فرمود، پيامبر (صل اللّه عليه و آله و سلم) فرمود: من و علی پدر شما هستيم. اصلاً حضرت ابراهيم (عليه السلام) بابای ما است. «ملة ابيکم ابراهيم» دخترها فرزندان حضرت مهدی (عجل اللّه تعالی فرجه الشريف) هستند. اسم مهدی روی بچههاتون بگذاريد. توجه به امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشريف) بشود بيشتر از اينکه هست. الحمدللّه مردم خودشان توجه دارند اين جمکران جمعيتهای چند صد هزار نفری گاهی جمع میشود خود مردم خط را پيدا میکنند عشقشان را میرسانند ولی نترسيد هر کاری برای امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشريف) توانستيد بکنيد، بکنيد.
ما چند نفر شديم يه دفتری درست کردهايم به نام بنياد فرهنگی حضرت مهدی (عجل اللّه تعالی فرجه الشريف) دو سال است بنده مؤسس بودهام دعوت کرديم از آقايان تشريف آوردند کارهای خوبی هم شده، دبير اين حرکت آقای ابوترابی بود که بعد از اينکه دو ماه گذشت تصادف کرد و به رحمت خدا رفت ابوترابی دبيرش بود، الان دبيرش آقای دکتر شيبانی است، دعوت کردهايم از جمعی از فرهنگيان و علما و هيچ کدام هم از جزء انجمن حجتيه نيستيم، کارهای خوبی هم شده، صد تا طلبه فاضل را گرفتهايم در قم در يک منزلی، تخصصی راجع به مسائل مهدويت کار میکنيم، اين به سوی ظهور در شبکه 2، همه شکبههای تلويزيون الحمدللّه درباره امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشريف) کار میکنند، راجع به امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشريف) جمع شويد و محله به محله کار بکنيد. امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشريف) که در حد مشکلات و چراغانی کم است، فرهنگ امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشريف)، امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشريف) يعنی اميد هستی، امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشريف) يعنی کسی که تمام وعدههای قرآن به آن بند است. «جاء الحق و زهق الباطل» مصداقش آن است. «ليظهره علی الدين کلّه» در قرآن سه بار آمده، «ليظهره علی الدين کله» سه بار در قرآن تکرار شده يعنی کره زمين به دست اسلام خواهد افتاد و همه انبياء و اولياء منتظر يه همچين روزی هستند که اين وعده عملی بشود. امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشريف) اميد هستی است جمع شويد گروه گروه، گروه، هيأت، هيأت، مثل هيأت هايی که برای امام حسين (عليه السلام) پلو میپزند برای نيمه شعبان هم پلو بپزند، شوفرهای تاکسی روز نيمه شعبان يک ساعت کرايه نگيريد از ساعت 11 تا 12 به عشق حضرت مهدی (عجل اللّه تعالی فرجه الشريف) بگويند از ساعت 11 تا 12 ما کرايه نمیگيريم يک ساعت کرايه نگيرند، حالا صد، دويست، پانصد کمتر، نگيرند هر شاعر يه شعر برای امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشريف) و نويسندهها يه مقاله برای امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشريف) بنويسند. توی هر فاميلی چند تاکلمه مهدی باشد، اين عشقشان را نسبت به آن کسی که روزی صد بار به ما دعا میکند. ديديد توی اسکناس يه نخ است، آن نخ ارزش میدهد، ارزش میدهد به اسکناس، نخ هستی اوست «حبل اللّه المتين» مهدی نخ هستی تو هستی «و صراطه مستقيم» تمام اين امواج و کارها مال برق است و برق هستی حضرت مهدی (عجل اللّه تعالی فرجه الشريف) است.
«لو لا الحجّة لساخت الارض» اگر برق برود همه کارخانهها میايستد. اگر مهدی (عجل اللّه تعالی فرجه الشريف) نباشد شيعه و سنی، نه يکی و دو تا و صد تا و چهل تا و پنجاه تا، يه هيأت حديث داريم که حضرت فرمود: من میروم بين شما دو چيز دارم، قرآن و اهلبيت هرگز جدا نمیشوند.
6-اون هايی که میگويند. مهدی (عجل اللّه تعالی فرجه الشريف) هنوز متولد نشده است، من نمیدانم پاسخ اين حديث را چه میگويند: پيامبر (صلی اللّه عليه و آله و سلم) فرمود: «لن يفترقا» از هم جدا نمیشوند، تا قرآن هست. بايد يک رهبر معصوم هم باشد بايد يه کسی باشد که آفرينش به نماز او ارزش بدهد. چون قرآن میگويد:
«و ما خلقت الجن و الانس الّا ليعبدون» هستی را برای عبادت آفريدهام عبادت ما که ارزش، آقايان کوچولو هم که پای تلويزيون «اللهم کن لوليک» بلد نيستند بگويند: «السلام عليک يا مهدی»، زنهای خانه دار همه، سلام بر مهدی، «السلام عليک يا مهدی». توجه به مهدی (عجل اللّه تعالی فرجه الشريف) چون مهدی (عجل اللّه تعالی فرجه الشريف) زنده است و قرآن میفرمايد: شما که سلام میکنيد او جواب گرمتر به شما میدهد. شما که سالم به امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشريف) کردی امام زمان به شما توجه میکند و جواب گرمتر میدهد و توجه ما به امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشريف) چيزی نيست اما توجه امام زمان به ما خيلی، ما خانه رو به خورشيد بسازيم چيزی گير خورشيد نمیآيد اما خورشيد بتابد توی خانه ما خيلی چيز گير ما میآيد، ما خانه رو به خورشيد، يا پشت به خورشيد برای خورشيد چيزی نيست، ما به امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشريف) سلام بکنيم يا نکنيم. ولی توجه امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشريف) به ما خيلی ارزش دارد. مهدی جان کشور مال خودت است مراجع ما روی تشک تو نشستهاند، رهبر ما بچه توست، امت ما امت توأند؛ تو را به مادرت زهرا از خدا بخواه رهبر ما، دولت ما، امت، جوانها ناموس و نسل و انقلاب و مرز و عزت و قدرت ما روز به روز بيشتر بشود.
و هيچ ضربهای به اين نظام و ناموس و دين و دنيای ما، ضربهای وارد نشود.
همينطور که طاغوت ايران را شکستی، طاغوتهای جهان را بشکنی.
آنهايی را که در راه هدف تو کار میکنند مورد لطف خاص خودت قرار بده.
آنهايی که در ضد تو قدم برمیدارند اگر قابلند هدايت و اگر قابل نيستند، خودت اينها را نابود کن. و شر اشرار را از سر ما کم کن.
بنابراين از کلمه انجمن حجتيه نترسيد، هر کسی هر کجا هست يه گروهی شود، دو تا، ده تا، راجع به امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشريف) هم چراغانی، هم پلو دادن، گوشت دادن، وليمه دادن، شما که بچهات متولد شد میخواهی گوسفند عقيقه کنی نيمه شعبان باشد، کارهای خير و بريز و بپاشها را، شما که سرهنگ را میخواستی تيمسارش کنی، نيمه شعبان باشد، فارغ التحصيلی و جشن آن نيمه شعبان باشد، و اگر گوشواره برای دختر میخواهی بخری، نيمه شعبان باشد، يعنی يه مقداری کارها را بيندازيم روی بار نيمه شعبان که شيرين شود پهلوی نسل ما.
خدايا! معرفت ما را نسبت به امام زمان (عجل اللّه تعالی فرجه الشريف) بيشتر و ما را مشمول دعای خاصش قرار بده.
«والسلام عليکم و رحمة اللّه و برکاته»