یكی از محورهای اصلی بیانات حضرت آیتالله خامنهای در دیدارهای اساتید و دانشجویان در سالهای اخیر، بحث «علم» است. به همین دلیل و به مناسبت برگزاری دیدار دانشجوان، در نظر داریم تا با تهیه و انتشار 10 پادكست با عنوان اصلی «العلمُ سلطان»، بیانات رهبر انقلاب را در حوزهی «اقتدار علمی» بازخوانی كنیم.
———————–
پادكست اول: «علم، قدرت است»؛ بیانات در دیدار اساتید دانشگاه تهران، 13 بهمنماه 1388. بخشهایی از پادكست:
«اين علم يك وقت منتهى به يك فناورى خواهد شد، يك وقت هم نخواهد شد. خود دانش مايهى اقتدار است؛ ثروتآفرين است؛ قدرت نظامىآفرين است؛ قدرت سياسىآفرين است. يك روايتى هست كه ميفرمايد: «العلم سلطان» – علم، قدرت است – «من وجده صال به و من لم يجده صيل عليه».(نهجالبلاغه) يعنى مسئله، دو طرف دارد: اگر علم داشتيد، ميتوانيد سخن برتر را بگوئيد، دست برتر را داشته باشيد – «صال» يعنى اين – اگر نداشتيد، حالت ميانه ندارد؛ «صيل عليه». پس كسى كه علم دارد، او دست برتر را بر روى شما خواهد داشت؛ در مقدرات شما دخالت ميكند؛ در سرنوشت شما دخالت ميكند. گنجينهى معارف اسلامى پر است از اين حرفها. يكى هم ايمان است؛..»
دانلود کلیپ صوتی ( العلمُ سلطان | علم، قدرت است )
حجم : 2.03 مگابایت
———————–
پادكست دوم: «چو دزدی با چراغ آید!»؛ بیانات در دیدار دانشجویان، 10 آبانماه 1383. بخشهایی از پادكست:
«عزيزان من! به علم اهميت دهيد. كليد اصلى باز كردن قفلهاى گوناگون، اهميت دادن به علم است. البته در كنار آن، اين امر بديهى را هم بايد در نظر داشته باشيد كه علم و عالم همانقدر كه مىتوانند مفيد باشند، مىتوانند مضر هم باشند؛ «چو دزدى با چراغ آيد گزيدهتر برد كالا». اگر كسى كه علم در وجود او هست، تقوا و پرهيزگارى و امانت و صداقت در او نباشد، مىتواند موجود مضرى باشد؛ مىتواند عليه كشور و مصالح كشور، علم خودش را مورد استفاده قرار دهد.»
دانلود کلیپ صوتی ( العلمُ سلطان | چو دزدی با چراغ آید! )
حجم : 2.18 مگابایت
———————–
پادكست سوم: «نوآوریهای خودی»؛ بیانات در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه صنعتی امیركبیر، 9 اسفندماه 1379. بخشهایی از پادكست:
«ما اگر علم نداشته باشيم، اقتصادمان، صنعتمان، حتى مديريّت و مسائل اجتماعيمان عقب خواهد ماند. امروز كسانى كه بر دنيا خدايى مىكنند؛ آن دستهاى مرموزى كه اختيار منابع عظيم انسانى و مادّى دنيا را در دست گرفتهاند و همه اقيانوس ها و همه تنگههاى حسّاس دريايى زير چشمشان است و هرجا مىخواهند دخالت مىكنند، با ابراز علم بود كه توانستند بشريت را به اين خاكستر بنشانند! لذا براى مقابله با كار آنها، علم لازم است… تا كسانى كه اهل كار و تلاش هستند، با پيشنهادها و با قالبها و نوآوريهاى علمىِ خودى بتوانند بناى حقيقى يك جامعه آباد و عادلانه مبتنى بر تفكّرات و ارزشهاى اسلامى را بالا ببرند. امروز كشور ما از دانشگاه اين را مىخواهد. »
دانلود کلیپ صوتی ( العلمُ سلطان | نوآوریهای خودی )
حجم : 2.44 مگابایت
———————–
پادكست چهارم: «بنای مستقل»؛ بیانات در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع)، 29 دیماه 1384. بخشهایی از پادكست:
«مثلاً چند تا فكر داراى اقتدار علمى، در يك نقطهى دنيا به يك نتيجهاى رسيدهاند، اين معنايش اين نيست كه هر آنچه كه آنها فهميدهاند، درست است! شما به مبانى خودتان نگاه كنيد؛ ما تاريخ، فلسفه، فلسفهى دين، هنر و ادبيات، و بسيارى از علوم انسانى ديگرى كه ديگران حتى آنها را ساختهاند و به صورت يك علم در آوردهاند – يعنى يك بناى علمى به آن دادهاند – مواد آن در فرهنگ و ميراث علمى، فرهنگى و دينى خود ما وجود دارد. بايد يك بناى اينچنينى و مستقل بسازيم.»
دانلود کلیپ صوتی ( العلمُ سلطان | بنای مستقل )
حجم : 2.42 مگابایت
———————–
پادكست پنجم: «تفكر ترجمهای»؛ بیانات در جمع دانشجویان دانشگاه امیركبیر، 9 اسفندماه 1379. بخشهایی از پادكست:
«يك كشور گاهى به تفكّر و ذائقه ترجمهاى دچار مىشود. فكر هم كه مىكند، ترجمهاى فكر مىكند و فرآوردههاى فكرى ديگران را مىگيرد. البته نه فرآوردههاى دست اوّل؛ فرآوردههاى دست دوم، نسخ شده، دستمالى شده و از ميدان خارج شدهاى را كه آنها براى يك كشور و يك ملت لازم مىدانند و از راه تبليغاتى به آن ملت تزريق مىكنند و به عنوان فكر نو با آن ملت در ميان مىگذارند. اين براى يك ملت از هر مصيبتى بزرگتر و سختتر است….»
دانلود کلیپ صوتی ( العلمُ سلطان | تفكر ترجمهای )
حجم : 2.27 مگابایت
———————–
پادكست ششم: «ته صف نایستیم»؛ بیانات در جمع نخبگان علمی، 14 مهرماه 1389. بخشهایی از پادكست:
«براى اين هدف كار كنيد، علم را براى اين فرا بگيريد، دنبال اين باشيد – اين لازم است – والّا اگر روشى كه علمآموزان و صاحبان علم در دنيا در اين دويست سال سيصد سال دنبال كردند، ما هم ته صف آنها بايستيم، راهى كه آنها رفتند، ما هم همان راه را برويم، اين كه هنرى نيست؛ اين كه هدفى نيست كه انسان از جان خودش براى آن مايه بگذارد. ما بايستى راه جديدى را باز كنيم. راه جديد اين است كه يك ملتى با دارا بودن ابزار علم و اقتدار علمى – كه همه چيز ديگر را به دنبال خودش مىآورد – انگيزههاى الهى و ارزشهاى الهى و اخلاق الهى را در دنيا عَلم كند و پرچمش را برافرازد. اين، آن توقعى است كه ما از شما داريم…..»
دانلود کلیپ صوتی ( العلمُ سلطان | ته صف نایستیم )
حجم : 2.69 مگابایت
———————–
پادكست هفتم: «وضعیت علوم انسانی»؛ بیانات در جمع طلاب قم، 29 مهرماه 1389. بخشهایی از پادكست:
«اينكه بنده دربارهى علوم انسانى در دانشگاهها و خطر اين دانشهاى ذاتاً مسموم هشدار دادم – هم به دانشگاهها، هم به مسئولان – به خاطر همين است. اين علوم انسانىاى كه امروز رایج است، محتواهائى دارد كه ماهيتاً معارض و مخالف با حركت اسلامى و نظام اسلامى است؛ متكى بر جهانبينى ديگرى است؛ حرف ديگرى دارد، هدف ديگرى دارد. وقتى اينها رایج شد، مديران بر اساس آنها تربيت میشوند؛ همين مديران مىآيند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد كشور، در رأس مسائل سياسى داخلى، خارجى، امنيت، غيره و غيره قرار میگيرند. حوزههاى علميه و علماى دين پشتوانههائى هستند كه موظفند نظريات اسلامى را در اين زمينه از متون الهى بيرون بكشند، مشخص كنند، آنها را در اختيار بگذارند، براى برنامهريزى، براى زمينهسازىهاى گوناگون.»
دانلود کلیپ صوتی ( العلمُ سلطان | وضعیت علوم انسانی )
حجم : 2.91 مگابایت
———————–
پادكست هشتم: «جهاد علمی»؛ بیانات در بازديد از پژوهشكدهى رويان، 25 تیرماه 1386. بخشهایی از پادكست:
«اگر دنبال علمى بگرديد كه اين علم، دشمنان آن اهداف را نه فقط ناراضى نميكند، خرسند هم می كند، اين جهاد نيست. فرض كنيم جهاد دانشگاهى يا فلان مؤسسهى مربوط به جهاد دانشگاهى بگويد در سال فلان، صد يا پانصد مقاله از من در «ISI» منتشر شده؛ اين، ملاك نيست. اين مقاله چه بود؟ در چه جهت بود؟ به چه درد شما خورد؟ آن كسانى كه با آرمانهاى شما دشمنند، نسبت به اين مقاله چه موضعى داشتند؟ آيا آنها احساس خطر كردند؟ البته سياسيونشان – اهل علم كه نگاهشان جور ديگرى است – يا نه، احساس خطر نكردند.»
دانلود کلیپ صوتی ( العلمُ سلطان | جهاد علمی )
حجم : 2.63 مگابایت
———————–
پادكست نهم: «چرخه كامل علمی»؛ بیانات در جمع نخبگان، 14 مهرماه 1389. بخشهایی از پادكست:
«آنچه در كشور لازم است و ميتواند موقع و جايگاه علمى كشور را به طور شايسته و افتخارانگيز به ما نشان دهد كه بالا رفته، وجود يك چرخهى علمىِ كامل است. در همهى بخش ها يك چرخهى بههمپيوستهى مهمى از انواع دانش هائى كه مورد نياز كشور است، بايد وجود داشته باشد تا اينها همافزائى كنند و به كمكِ هم بيايند. يك مجموعهى كامل علمى در كشور بايستى به وجود بيايد؛ اين هنوز نشده. اين جزيرهها بايستى به طور كامل به هم متصل شوند، يك مجموعهى واحد تشكيل شود؛ به هم كمك كنند، همديگر را پيش ببرند، همافزائى كنند، راه را براى جستجو و يافتن منطقههاى تازهى علمى در اين آفرينش وسيع الهى باز كنند؛ سؤال مطرح كنند، به آن سؤالها پاسخ داده شود؛ اينها همهاش لازم است.»
دانلود کلیپ صوتی ( العلمُ سلطان | چرخه كامل علمی )
حجم : 2.37 مگابایت
———————–
پادكست دهم(آخر): «نهضت تولید علم»؛ بیانات در جمع رؤساى دانشگاهها، مؤسسات آموزش عالى و مراكز تحقيقاتى، 23 مردادماه 1385. بخشهایی از پادكست:
«مسئلهى بعدی، مسئلهی نهضت توليد علم است، كه ما از شش هفت سال قبل از اين، اين قضيه را گفتيم، مطرح كرديم و دنبال كرديم. خوب، حالا بعضى از بحثهاى پيرامون اين مسئله، حقيقتاً وقت تلف كردن و خود را مشغول كردن است، كه: حالا اصلاً توليد علم معنايش چيست؟ آيا علم توليد كردنى است؟ آيا كشف كردنى است؟ ما به ياد آن جمعى مىافتيم كه راجع به مسألهى سينما بحث می كردند و پيش يك نفرى رفتند تا از او نظر بخواهند. ايشان گفته بود: حالا ببينيم آيا سىنِماست يا سىنَماست يا سىنُماست؟! اول اين را حل كنيم!؛ حالا كشف كردنى است، توليد كردنى است، تحقيق كردنى است؛ هر چه هست، مقصود معلوم است. ما مىگوييم پايهى فناوریهاى پيشرفته و رشد تمدن مادى، تمدن مرتبط با مسائل زندگى، دانش است؛ اگر بخواهيد اين دانش را از ديگران بگيريد و خودتان مصرفكننده باشيد، به هيچ جا نخواهيد رسيد. بايد اين دانش در داخل برويَد.»
دانلود کلیپ صوتی ( العلمُ سلطان | نهضت تولید علم )
حجم : 3.63 مگابایت
———————–
منبع : khamenei.ir