به نام خدا
پرسش: گفته شده که امام زمان (عج) با پیشرفته ترین سلاح روز می آید . این مطلب تا چقدر صحت دارد ؟ و یا اینکه دوباره پیروزی خون بر شمشیر است ؟
پاسخ: به صورت يقيني نميتوان در مورد «سلاحها» در زمان خروج و قيام اظهار نظر كرد. البته بين حضرت و مخالفان جنگ صورت ميگيرد؛ ولي نوع سلاح واقعاً روشن نيست و اگر بپذيريم كه همين سلاح هاي فعلي و يا پيشرفته تر در هنگام ظهور و جنگ با حضرت موجود باشد، به اين معنا نيست كه از همه سلاحها استفاده ميشود؛ زيرا يكي از ياري دهندگان حضرت «رعب و ترس» است. خداوند در دل دشمنان ترس و هراس مياندازد و اين باعث ميشود كه به درستي نتوانند از هر سلاحي استفاده كنند. به علاوه كه تبليغ و تبيين امام(عج) باعث ميشود عده زيادي از مردم (وچه بسا برخي سربازان جبهه باطل) به حقيقت حركت حضرت آشنا شده و او را بپذيرند. بر اين اساس وضع به گونهاي خواهد شد كه دشمن امكان استفاده از هر سلاحي را نخواهد داشت. البته توجيهات ديگري نيز شده است.
پرسش: آیا حدیثی در مورد از کار افتادن سلاح های کنونی در زمان ظهور وجود دارد ؟ در صورت بودن لطفا بیان کنید .
پاسخ: در پاسخ بايد دو نكته را يادآور شويم:
الف. چون زمان ظهور به هيچ وجه معلوم نيست، پس نميتوان گفت حضرت اكنون ظهور خواهد كرد تا بگوييم سلاحهاي كنوني از كار خواهد افتاد. واقعاً معلوم نيست حضرت در چه زماني و با چه شرايطي ظهور ميكند و در زمان ظهور وضع سلاحها چگونه خواهد بود؟ آيا پيشرفتهتر خواهد شد؟ آيا بشر به كمال رسيده و قبل از ظهور سلاحهاي خطرناك را منهدم خواهد كرد؟ آيا در اثر جنگهاي قبل از ظهور تمام سلاحها تمام خواهد شدو … ؟
ب.چون در زمان صدور روايات، سلاحي جز سلاح سرد نبود، معنا نداشت كه ائمه(ع) در اين مورد سخن بگويند يا پرسشي از آنها شود. بنابراين نميتواند اصولاً چنين حديثي وجود داشته باشد. زيرا بزرگان ما به قدر فهم مردم با آنان سخن ميگفتند.
با توجه به دو نكته بالا، نبايد انتظار حديث صريحي را داشت. اما از بعضي از احاديث ميتوان مطلبي را استفاده كرد، براي نمونه امام باقر(ع) ميفرمايد: «يسير رعب امامه شهراً و خلفه شهراً؛ ترس و رعب به فاصله يك ماه قبل و بعد از امام در حركت است»(بحار الانوار، ج52، ص343، ح91). يعني يك ماه قبل از اينكه امام وارد منطقهاي شود، ستمگران و سپاهيانشان را وحشت و ترس فرا ميگيرد. از طرفي شرط اوليه استفاده از توان و تجهيزات، داشتن روحيه و قدرت پر اقدام است. وقتي كسي بترسد، هيچ كاري نميتواند انجام دهد. همچنين امكان دارد سپاهيان دشمن وقتي كلام دلنشين امام را بشنوند، از فرماندهان ظالم خود سرپيچي كرده و از اين سلاحها استفاده نكنند.
پرسش: آيا موقع ظهور همراه حضرت انگشتر سليمان و پرچم حضرت (ص) و سنگ و عصاي موسي است ؟
پاسخ: در برخي روايات اشاره شده است كه امام مهدي(ع) هنگام ظهور، ميراثهايي از انبياي گذشته به همراه دارد.
در روايتي از امام باقر(ع) نقل شده است: قائم(ع) هنگامي كه ظهور كند، با پرچم پيامبر و انگشتر سليمان و سنگ و عصاي مربوط به موسي(ع) ظاهر ميشود.(منتخب الاثر، ص386).
پرسش: تجهيزات نظامي امام زمان در هنگام خروج و قيام چگونه خواهد بود؟
پاسخ: 1ـ به صورت يقيني نميتوان در مورد “سلاحها” در زمان خروج و قيام اظهار نظر كرد. البته بين حضرت و مخالفان جنگ صورت ميگيرد؛ ولي نوع سلاح واقعاً روشن نيست و اگر بپذيريم كه همين سلاح هاي فعلي و يا پيشرفته تر در هنگام ظهور و جنگ با حضرت موجود باشد، به اين معنا نيست كه از همه سلاحها استفاده ميشود؛ زيرا يكي از ياري دهندگان حضرت “رعب و ترس” است. خداوند در دل دشمنان ترس و هراس مياندازد و اين باعث ميشود كه به درستي نتوانند از همه سلاحي استفاده كنند. به علاوه كه تبليغ و تبيين امام(عج) باعث ميشود عده زيادي از مردم (وچه بسا برخي سربازان جبه باطل) به حقيقت حركت حضرت آشنا شده و او را بپذيرند. بر اين اساس وضع به گونهاي خواهد شد كه دشمن امكان استفاده از هر سلاحي را نخواهد داشت. البته توجيهات ديگري نيز شده است.
اگر مراد شما سلاحهاي زمان بعد از پيروزي حضرت است؛ طبيعي است كه ديگر جايي براي اين سلاحها نيست در آن دوران حاكميت عدل الهي جايي براي نزاع و درگيري باقي نميماند.
پرسش: روي انگشتر حضرت که هنگام ظهور به دست دارند چه کلماتي نوشته شده است ؟
پاسخ: طبق برخي روايات نقش نگين امام زمان چنين است: “انا حجت الله و خاصته”
پرسش: سلاح امام زمان عليه السلام هنگام ظهور چيست ؟
پاسخ: اینكه سلاح حضرت و يارانش، هنگام ظهور چه خواهد بود، امري است كه حقيقت آن براي ما روشن و آشكار نيست؛ چرا كه ترسيم صحيح و دقيقي از آينده براي ما قابل تصور نيست. لذا تعيين و مشخص كردن نوع سلاح، امكان ندارد. البته در اين ميان چند نكته قابل دقت و تأمل است:
الف. رواياتي كه در آنها به «سيف، (شمشير)» اشاره شده، لزوماً به معناي آن نيست كه نوع سلاح حضرت، شمشير است؛ بلكه معناي اولي و درست آن، اين است كه قيام امام مهدي(ع) مسلحانه است. اگر مراد روايات واقعاً «شمشير» باشد معناي آن اين است كه قيام مسلحانه، با شمشير خواهد بود. اين معناي دوم، البته محل ترديد است.
ب. هر چند در دوران حضرت، علم شكوفا ميشود و مردم به كمك آن، به درستي از مواهب الهي استفاده ميكنند، ولي اين شكوفايي، لزوماً به معناي تأييد و تكميل شكوفايي و پيشرفت صنعتي مردم در دوران غيبت نيست. به بيان ديگر، هر پيشرفتي قابل پذيرش و ادامه نيست، از جمله پيشرفت در صنايع جنگي كه روح حاكم بر آن، بر اساس تسلط بيشتر عدهاي قليل بر منابع طبيعي و عمومي دنيا و استثمار آن به نفع خود است. طبيعي است اين پيشرفت، در نظام مهدوي ـ كه بر اساس صلح و عدالت است ـ جايي ندارد و حضرت نيز نيازي به استفاده از سلاحهاي مدرن و فوق مدرن ندارد.
ج. پيروزي در جنگ و غلبه بر دشمن، تنها با تكيه بر سلاح و ادوات جنگي نيست؛ بلكه درايت و فرماندهي درست نيز شرط است. امام زمان(ع) از درايت و فرماندهي خود كه از علم الهي سرچشمه گرفته است، بهره ميبرد. علاوه بر آنكه حضرت، علاوه بر امدادهاي غيبي و ملائكه، مجهز به لشكر رعب است و خداوند، وحشتي در دل دشمنان او ميافكندكه توان درست فكر كردن و بهرهبردن از تجهيزات را از دست ميدهند. پيامبر اسلام(ص)، نيز در جنگهاي خود، مؤيد به اين ابزارها بود(مانند جنگ بدر و احزاب) و بر دشمنان پيروز مي شدند .
پرسش: فلسفه ظهور امام زمان چيست؟ تجهيزات نظامي حضرت در مقابل دشمنان چگونه خواهد بود؟
پاسخ: براي فلسفه ظهور، ادله مختلفي ميتوان بيان كرد؛ از جمله:
در فطرت انسانها، حق طلبي و عدالت خواهي نهفته و در درون جان و خميرمايه آنان رشد و تعالي، مهر ورزي و نيك خواهي، آسايش و آرامش همگاني، بيزاري از ظلم و فريب كاري، نفرت از تباهي و آلودگي نهادينه شده است. انسانها واقعاً زيبايي و رفاه را براي همه خواسته و از مشكلات و كاستيهاي ديگران رنج ميبرند و لذا در مواقع بروز بلاها به ياري يكديگر برميخيزند. طبيعي است انساني كه داراي حيات اجتماعي است، زماني ميتواند به اميال فطري خود پاسخ دهد كه جامعه، تحت مديريت صحيح قرار گيرد. آدمي وقتي ميبيند مكتبهاي دست ساز بشر و حاكميت انسانهاي بريده از خدا، نه تنها نتوانسته محيط مطلوب را فراهم آورد؛ بلكه با فراواني ظلم و فساد، دردهاي بيشماري را بر او تحميل كرده است؛ از درون جان آرزو ميكند كه روزي مرد آسماني، عالم به نيازها و توانا بر رفع آنها بيايد و در سايه سار حكومتش، حقيقت زيبايي خويش را جلوهگر سازد. بنابراين ظهور امام مهدي(ع) امري است كه فطرت آن را ميطلبد و خداوند در پاسخ به اين نياز فطري، ظهور منجي را نويد داده است.
اگر از راه عقل بخواهيم به اين مطلب بنگريم، ميتوانيم بگوييم: يكي از صفات زيبايي الهي، لطف است. هر كجا فيض الهي امكان داشته باشد، لطف او ميطلبد اين فيض را برساند و از اين رو امامت ـ طبق تعريف شيعه ـ پس از رحلت پيامبر(ص) معنا پيدا ميكند؛ چرا كه وجود امام و راهبري او انسان را به خدا نزديكتر و از معصيت دورتر ميكند. حال اگر مردم به گونهاي آماده شدند كه مديريت و حاكم امام معصوم را پذيرا گردند تا در سايه حكومت او، به طرف تعالي و قرب الهي حركت كنند، لطف خدا ميطلبد كه ظهور چنين فردي رقم بخورد.
در رابطه با سلاح حضرت اظهار نظر قطعي نميتوان كرد. برخي معتقدند: شمشير حالتي نمادين دارد و بيانگر قيام مسلحانه حضرت است، طبق اين نظر سلاحي كه حضرت در قيام خود از آن استفاده ميكند، سلاح متعارف روز است. برخي ديگر بر اين باورند كه جنگ واقعاً با شمشير است. اينان براي تبيين چگونگي جنگ، احتمالاتي را مطرح كردهاند، براي مثال، عدهاي سخن از استفاده از معجزه به ميان آوردهاند و برخي ديگر گفتهاند: بسياري از سربازان با شنيدن پيام حضرت، دست از جنگ برميدارند و لذا عملا استفاده از بسياري از ابزار، امكان پذير خواهد بود، به هر حال آنچه مسلم است، اينكه سلاح حضرت و يارانش به گونهاي است كه فرد بي گناه كشته نميشود.