متن برنامه ی درس هایی از قرآن کریم حجت الاسلام قرائتی؛ تاريخ پخش :: 1381/1/15
«بسم اللّه الرّحمن الرّحيم»
اللهی انطقنی بالهدی والهمنی التقوی
بينندگان عزيز بحث را آغاز سال 81 اولين شب جمعه سال 81 میبينند (که مصادف با ششم محرّم است) پس من خوب است که شروع کارمان را با توجه به امام حسين (عليه السلام) شروع کنيم شما میدانيد که قرآن يک آيه دارد میگويد: هر کسی به شما سلام کرد شما جواب گرمش بدهيد، «اذا حییتم بتحیه فحیوا باحسن»: اگر کسی سلام کرد گرم جوابش را بدهيد و از آنجا که شهيد زنده است و ما به زنده که سلام میکنيم او جواب گرم به ما میدهد. برای اينکه روح و دلِ امام حسين (عليه السلام) را متوجّه کنيم به خودمان و امام حسين (عليه السلام) که شهيد است و زنده است به ما توجه کند و يه جواب گرمی به ما بدهد، پس بهتر اين است که ما به او سلام کنيم چون وقتی ما به آن توجه کرديم امام حسين (عليه السلام) به ما جواب میدهد. جواب گرم، و آغاز سالمان را با توجه امام حسين (عليه السلام) به خودمان جلب کنيم راهش اين باشد. من سلام میکنيم شما جمله، جمله اين سلام را با من بدهيد منتهی با توجه سلام کنيم يعنی همين الان دل را ببريم به سمت حسين. السلام عليک يا ابا عبدالله – جواب حضّار – و علی الارواح التی… حلّت بفنائک… عليک منی سلام الله… ابداً… ما بقيت… و بقی الليل و النهار… و لا جعله الله… آخر العهد منی… لزيارتک… السلام علی الحسين… و علی علی بن الحسين… و علی اولاد الحسين… و علی اصحاب الحسين… (سال نو ضمن تسليت ايام سوگواری به مناسبت عيد نوروز هم تبريک میگويم.) بحثمان در شبهای جمعه سال 80 بحث نظافت و پاکيزگی بود، يک بحث داشتيم پاکی ظاهری که از شانه و مسواک و حمّام و عرض کنم شستشو و لباس و زيبائی و بهداشت و نظافت ظاهری و يکی هم از پاکی معنوی که در پاکی معنوی هم بحث پاکی از گناه، عصمت، پاکی دل از کينه، پاکی چشم از نگاه بد، پاکی زبان از کلام بد، اينها همه نمونههای پاکی در اين جلسه يک بحث راجع به به پاکی ظاهری داشتيم و يک بحث راجع به پاکی معنوی، در اين بحث میخواهيم وارد احکام پاکی بشويم. راجع به پاکی معنوی اين چند جمله را من بگويم که راجع به پاکی قلب وقتی خداوند میخواهد تعريف کند، در روايات داریم در بحار است که «کانَ داود طاهر القلب» دل پاکی داشت، دلش پاک بود، کينهای نبود. «طاهر القلب» يه ارزشی است يا مثلا داريم که: «کانت حليمه من اطهر نساء قومها» حليمه سعديه همان زنی که شير داد به پيامبر (صلّی الله عليه و آله و سلم)، زن پاکی بود به خاطر پاکی اش خداوند بهش لطف کرد.
دل پاک ظرف لطف الهی
مثال: ظرف اگر پاک باشد شما شير و شربت و چايی میاندازی توش، اگر توی ظرفی سوسکی، پشهای باشد شما خودت هم چايی نمیريزی و میگويی بهداشتی نيست، همينطور که يک ظرف ناپاک را شما چايی نمیريزی، دل ناپاک را هم خدا بهش لطف نمیکند. اگر خواستيم، خيلی افراد از من پرسيدهاند که چه کنيم که خدا به ما يک لطفی بکند، چه کنيم که مورد لطف خاص خداوند قرار بگيريم، بهش گفتم ظرفت را بشوی خود خدا شيرش میکند. مثل اينکه میگوئيم: چه کنيم که اين آقا چايی بدهد به ما ليوانت را بشوی، بگير پاک باشد، چايی میدهند اگر کسی قلبش، کلامش، گوشش، زبانش پاک باشد، بيائيد سال 80 را تصميم بگيريم پاک باشيم. اشکال دارد تصميم بگيريم حرف بد پشت سر کسی نزنيم، غيبت کسی را نکنيم، تعهّد کنيم، من: «بسم الله الرحمن الرحيم» سال 81 يا حسين ماه محرم است تو کمکم کن يک سال حرف زشت نزنم میشود. خيلیها هستند در عمرشان دروغ نگفتهاند. الان من کسی را سراغ دارم، دو نفر الان توی ذهن من است که در عمرشان دروغ نگفتهاند و ريشهايشان هم سفيد شده است. میشود، خدايا دروغ نگويم. به مشتری دروغ نگويم، از من سؤال میکنند معلم هستم صاف بگويم بلد نيستم، آقا اين جنس؟ میگويم متوسط است، بهتر از اين میخواهی فلان مغازه دارند، راست حرف بزند، بگوئيم هر کجای بازار بگردی اين جنس گيرت نمیآيد. دروغ نگوييم، يعنی خداوند عاجز است که روزی ما را به دروغ بدهد، گاهی وقتها میگوييم بدون دروغ که نمیشود، چرا نمیشود؟
حديث: تمام افراد روزيشان حلال مقدّر شده اينکه میگويم دقّت کنيد کسانی که گيج میشوند، دروغ میگويند، غيبت میکنند، اختلاس و کلاه برداری میکنند، کم فروشی و همه رقم فروشی شيطتنت میکنند، که با تيزی و شيطتنت میپرند به حرامی را گير میآورند خداوند سهم حلالشان را کم میگذارد. آیه چيزی بگويم از آية الله بهاءالدين از رفقای امام خمينی (ره) بود ايشان میگفت: بابا عمر شما اندازهگيری شده، میگويد،«من قبل ان نبرأها» مثلا شما بايد 822 کيلو شکر بخوری، سهم شما در عمرت اينقدر شکر است حالا يه جا فکر میکنی صاحب خانه نيست دو تا قند میخوری به هوای ديزی، آنوقت فردا دکتر میگويد: آقا قندتان بالا رفته ديگه خانه خودت هم حق خوردن قند نداری، اين پايه مقداری بايد راه برود يه وقت که زيادی رله برود يه وقت میگويند: ببخشيد شما از پلّه بالا نرويد. آقا اين مقدار چربی سهمت هست 70 سال 90 سال عمر اين مقدار در عمر سهم چربی داری، گاهی وقتها يه چيزی میخوری میگويند چربيتان بالا رفته، اين که میگويند قندش بالا رفته، چربیاش چطور شده، چی شده، چی شده، اين به خاطر اين است که يه جايی تجاوز کردهای. خداوند از سهم حلال. اينطور نيست ما عجله نکنيم، چرا میترسيم، اگر راست بگوئيم خداوند روزيمان را ندهد مثل بعضی جوانها میگويند میترسيم ازدواج کنيم خرجی نياوريم. خوب يعنی چه؟ يعنی اگر يکی باشم خدا زور دارد ولی اگر دو تا شديم زور خدا طی میکشد، معنايش اين است. حديث داريم: کسيکه از ازدواج نمیکند از ترس خرجی به خدا سوء ظن دارد يعنی خدا اگر يکی را زور دارد دو تايی ندارد يا افرادی که مثلا فرض کنيد به هر حال. حالا حليمه سعديه زن پاکی بود.
زبان پاک، زمينه پذيرش توبه
چون ايّام محرّم است يه خاطره بگويم: دوّم محرّم بود امام حسين (عليهالسلام) میآمد کربلا (حرّ) با هزار تا سرباز جلو امام را گرفت، امام حسين (عليه السلام) قبل از اينکه حرّ برسد به يارانش فرمود: هر چه میتوانيد در مشکها آب ذخيره کنيد، برای اينکه لشگر يزيد میآيد تشنه هستند آب بدهيم «الله اکبر» چقدر اينها مردند و کرامت دارند. وقتی حرّ آمد تشنه بود و تمام لشگر او از آبهای ذخيره امام حسين (عليه السلام) تشنگی را بر طرف کردند و حتّی اسب هايشان، بعد حرّ گفت: نمیگذارم تکان بخوريد امام حسين (عليه السلام) جملهای فرمود: حرّ گفت: من میخواهم يه چيزی بگويم ولی چون مادرت زهراست حيا میکنم. اينجا پاکی زبان، زبانِ حرّ پاک بود. جسارت به زهرا (سلام الله عليها) نکرد. همين ادبش شايد مقدّمه شد که روز عاشورا خدا توفيقش داد که توبه کند، گاهی آدم میخواهد يه چيزی بگويد: میبيند آبرويش میريزد: قورتش بده: «والکاظمين الغيظ»: يعنی غيضت را قورت بده، زبان پاک، میشود اول سال تصميم بگيريم چشم و زبان پاک باشد. حتّی حديت داريم که: اگر کسی نگاهش به يه دختری خورد، نگاهش نکرد بعد گفت: خدايا من جوانم و اين دختر و نگاهی که من میکنم تو راضی نيستی خودت از حلال ازدواج برايم جور کن. چون به خاطر خدا چشمش را پائين کشيد، خدا از راه حلال ازدواجش را آسان میکند. خداوند جبران میکند يکی از اسمهای خداوند«جبّار» است يعنی جبران میکند، اگر شما کوتاه آمدی. حالا راجع به بحث وضو که يکی از مسائل طهارت است من چند تا نکته دارم برايتان بگويم: اولين کاری که آدم از خواب بلند میشود بهداشتی است «الله اکبر» مسئله وضو گرفتن، قرآن میگويد: «اذاقمتم الی الصلوة»: همينکه صبح پا شديد به سمت نماز، اول«فاغسلوا وجوهکم» صورتتان را بشوئيد. پس سؤال صبح که آدم از خواب پا میشود، من نمیدانم اينها را سلام صبح بخير میگويند يا نه؟ من که نمیرسم گوش بدهم ولی حالا اگر تلويزيون نگفته تجديد نظر کند.میگويد: آقا صبح که پا میشوی چه میکنی؟ میگويم: صبح که پا میشوم لباسهايم را میپوشم میروم اداره، ای بابا نماز چه شد؟ نماز هم جزو زندگی است. فيلم سازان ما بايد همينطور که فيلم از مردم میگيرند. خوب از همه چيز مردم فيلم بگيرند. غذا خوردن و عقد و عروسی. مراسم بله برون، عزاداری شان، اگر همه را فيلم برداری میکنند نماز هم جزو بدنه کار مردم است. از نماز هم صحبت بشود،نه نماز تصنّعی يعنی همان نماز طبيعی که میخوانند اين هم مطرح شود. يعنی يه دبير بيايد سر کلاس من بعد از نماز چنين کردم.تو که نماز ميخوانی به بچّهها هم بگو من نماز خواندهام. فوتباليستهای ما همينطور که گل زدنشان را میبينند، نمازخواندنشان را هم ببينند، خوب چرا گل را وسط چشمها میزنی و نمازت را مثل هروئينیها میروی او پشته، خوب نمازت را هم توی زمين چمن بخوان، گل زدنت را که ديدند، نمازت را هم ببينند چه اشکالی دارد، ما گاهی وقتها، يکی از کارهای بسيار خوبی که مقام معظم رهبری هم تأييد کرد. انشاءالله بايد رشد پيدا کند. اين بود که مردم ظهر عاشورا توی خيابان سينه میزنند. امام حسين (عليه السلام) خودش نيز نماز است جلو 30 تا تير، خورد. امام حسين (عليه السلام) میتوانست توی خيمه نماز بخواند آمد بيرون که بگويد: مردم حساسترين شرائط که که ظهر عاشورا است شما را از نماز غافل نکند. حالا ما يه مشتری که میآيد میگوييم: مشتری حيف است نماز را بعد میخوانيم. کافی است که يک مشتری ما را از نماز بياندازد. نماز اول وقت، ظهر عاشورا امام حسين (عليه السلام) نيز نماز است. امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هم نيز نماز است تو حرف حسابيت چيست داری سينه میزنی؟ آخر حرف حساب تو چيه؟ يه کار خوبی که در جمهوری اسلامی شد اينکه بسياری از ما تهران که اينطوری است زيادی از شهرها اينطوری است.يه وقت قم به آيةالله العظمی نجفی مرعشی ره گفتند: آقا امشب حرم نيا برای نماز، ايشان توی صحن حرم حضرت معصومه (سلامالله عليها) نماز میخواند، گفتند: امشب شب عاشورا است نيائيد برای نماز، میخواهيم سينه بزنيم. کار به جايی رسيده بود که سينه زنها به يک مرجع تقليد میگفتند: نماز نخوانند میخواهيم سينه بزنيم. خوب اين يه رقم ديد است. يه ديد ديگه: الآن ظهر عاشورا که میشود عزاداران قم يک جماعت توی حرم است و يه سه راه بازار يعنی تقريبا دو، سه کيلومتر يک نماز، يا مشهد چه نمازهايی خوانده میشود، تهران، خيلیها که مشکل هم دارند يه وقت برای آب و برف و فلان سر ظهر قيچی میکند يکی اذان میگويد و همه با هم اذان میگويند، علی ای حال، ظهر عاشورا بايد پيدا باشد. چهره نماز عاشورا، نماز عاشورا خيلی، ما هم تشکر میکنيم از عزادارها. هم تقاضا میکنيم اين سنّت را احيا کنند. پس چی گفتم حالا:
1-آغاز سالتان را با سلام به امام حسين (عليه السلام) شروع کرديد.«الحمدالله» اين سلام به امام حسين (عليه السلام) را يادتان نرود. در روز، روزی چند بار همينطور بگوئيد «السلام عليک يا مهدی» تا به حضرت مهدی (عليه السلام) توجه کردی آن حضرت هم به شما توجّه میکند و میفرمايد: و عليک السلام و رحمةالله، توجّه امام زمان (عليه السلام) به شما خيلی اثر دارد. ما توجه کنيم برای آنها فرقی نمیکند ولی آنها.
مثال: ما خانه مان را رو به خورشيد سازيم چيزی گيرش نمیآيد. اما خورشيد نورش بيايد توی اطاق ما خيلی برکت دارد. ما رو به خورشيد يا پشت به خورشيد خانه بسازيم، سلام به امام زمان (عليه السلام) بکنيم، يا نکنيم، در آنهااثر نمیکند. توجه خورشيد به اطاق ما و توجه حضرت مهدی (عليه السلام) به ما خيلی کار ساز است. هر وقت آب میخوريم سلام بر حسين لعنت بر يزيد.
وضو بر وضو، نور بر نور
حالا يه مقداری میخواهيم راجع به وضو صحبت کنيم.
اول: آداب وضو: در وضو برای چی وضو میگيريم؟ 1 – برای نماز که واجب است، برای غير نماز هم، هميشه با وضو باشيم. يه چيزی برايتان بخوانم اين حديث راهم تا امروز صبح بلد نبودم، امروز صبح ياد گرفتم. حديث داريم: اگر کسی هميشه با وضو باشد، اگر يه وقت در حال وضو بميرد ثواب شهيد دارد.
البته معنای با وضو بودن اين نيست که آدم ادرارش را نگه دارد. نه بدون اينکه در محصور باشد وضو داشته باشد. وضو، هميشه با وضو بودن خوب است برای قرآن خواندن، ذکر، اصلا آدم با وضو باشد وضو بر وضو نور بر، روی، وضوی با وضو نور علی نور است. آخه بعضی چيزها دوتايی زشت است مثل اينکه دو تا کراوات روی هم ببنديم. دو تا کراوات روی هم میگويند: اين خل است. امّا دو تا لامپ دليل بر خلی نيست نورش زياد است. مثلا میگويم: «واذکروا الله کثيرا».
ذکر خدا زيادش مفيد است، اما بعضی چيزها مثل غذا، اضافهاش فشار به معده است. حتی آدم وضو دارد يه بار ديگر هم وضو بگيرد. و خشک هم نکنيد هر چی آب سرد روی پوست باشد نشاطش بيشتر است. بعد چه جوری وضو بگيريم بعد من هم میخواهم وضو بگيرم دوربين راسِ من باشدمن يه بار وضو را گفتهام حدود نه سال قبل ولی از نه سال پيش خيلی از بچهها عوض و بدل شدهاند، کوچولوها بزرگ شدهاند حالا يه دفعه ديگر ببينند. حالا ما طشت نداريم، حالا فرض کنيد طشت است. ببينيد وضو که میگيريم دستها را اول میشوئيم اين شستن دست مستحب است و جزء وضو نيست، مستحب است که انسان دستش را بشويد. بعد آب را بر میداريم میريزيم بالا از بالا همينطور میشوريم. شد، گردی نشوريد همچينی، مثل اينکه ليف میزنيم توی حمام. نه از بالا به پايين باشد خلاصه آب بايد به همه بدن برسد به همه صورت از جايی که مو در میآيد تا چونه، از شصت تا انگشت وسط و احتياطا به مقداری اينور و آنوَرَش، بعد دست راست را که میخواهيم وضو بگيريم، آب را ور میداريم میريزيم بالا. آب هم بايد همه جا برسد من ديدم آب را بعضیها که میريزند به اينجا همچنين میکنند اينجا را خود دست آب میگيرد، پشت دست که آب دست نمیگيرد همينطور دستتر را میکشد اين ديگه مسح میشود. مسح غلط است اين مسح که انسان با دستتر میکشد مسح سر و مسح پا اينجا نبايد مسح باشد بايد شستن باشد. غسل است در دست بايد شستن باشد مسح کافی، بنابراين آب را که میريزيد همينطور که اينجا آب جاری است پشت دست هم بايد آب جاری باشد يعنی يه مشت آب اين پشت و يه مشت آب اينجا به طوری که آب به همه جا جاری شود نه اينکه آب را اينجا بريزيد اينجا را خوب میشوری آن وقت اينجاها چی؟ يه دست خالی میکشی، اين میشود مسح. بعضیها که وضو میگيرند دستشان را میآورند تا اينجا آب را همين طور بيار تا نوک. تا نوکها همچنين بعد هم دست چپ شد. بعد هم مسح سر، روی زلف هم مسح بکشی کافی است به شرطی که زلفها مالِ خودش باشد اگر زلفها را از شمال شرقی و يا جنوب غربی بياری اينجا کافی نيست همانجا اگر زلف مالِ خودش باشد طوری نيست زلف بايد ميزون باشد اگر خيلی طئلانی باشد يا زلف مالِ اينجا نباشد، اگر زلف مالِ اينجاست روی زلف مسح بکشی کافيه، لازم هم نيست زلفها را پس کنی همين روی خود زلف کافيه، فرق بين وضو و غسل اين است که در وضو روی زلف کافيه، در غسل بايد توی زلف هم شسته شود، مسح پا هم همينطور میکشيم، وضو نور است، دعاهايی هم دارد خدا چقدر قشنگ وصل کرده. اول اين وضو رابطه دارد به حق مردم، آب غصبی نباشد مکان غصبی نباشد يعنی حقّ مردم مراعات شود حالا اگر کسی خونه لوله کشی نيست از خونه همسايهها شيلنگ گرفته، دولت هم راضی نيست بايد مسئلهاش را بپرسيد، که میشود با اين آب، وقت نداری وضو بگيری بايد تيمّم کنی پا شدی ديدی اِ نزديک آفتاب است تا بروی وضو بگيری، آفتاب میزند اونجا بايد تيمّم کنی.
ﻭﺿﻮﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﻣﺴﻮﺍک
در وضو دو چيز است که اهل سنّت بيشتر يا دقّت میکنند شيعهها کم دقّت میکنند ولی ثواب دارد. دقت کنيم، يکی شستشوی بينی، يکی مسواک، اين خيلی عنايت بشود روش. پيغمبر ما (صلّی الله عليه و آله و سلم) مسواکش پشت گوشش بود. وقتی از دنيا رفت بلندش کردند ديدند زير متکايش مسواک است مسواک خيلی مهم است شستشوی بينی مهمّ است، آب سرد مهمّ است خشک نکردن مهمّ است اين مالِ اصل وضو. اولين کار وضو است. بعد از وضو، چند تا حديث هم برای وضو بخوانم.
-«من طلب حاجة و هو علی غير وضو، فلا تقضَ فلا تلومنّ الّا منّ الّ نفسه»، اگر کسی بدون وضو سراغ کاری رفت و موفّق نشد گله نکند. – يعنی سراغ يه کاری که می رويد با وضو باشيد
-«انی لا عجب ممن يأخذ فی حاجة فهو علی وضو کيف لا تغضی» اگر کسی وضو گرفت مشکلش حل نشد، من تعجب میکنم. – چطور با اينکه وضو داشت يعنی کارهای معنوی در کارهای مادّی اثر دارد.
-«من توّضأَ للمغرب کان وضوئه کفارة لما مضی لذنوبه الا الکبائر» کسی که برای نماز مغرب وضو، گناهان صبح تا غروبت را خداوند میبخشد مگر گناهان کبيره را.
-«من جدّد وضوئه من غير جدّد الله توبته من غير استغفار» با اينکه وضو دارد اگر دو مرتبه وضو بگيرد خداوند او را میبخشد بدون اينکه استغفار کند.
وضو به هنگام خواب
-«من باب علی طهر فکانما الليل»: کسی که وضو بگيرد برود توی رختخواب تا صبح هم که خواب است مثل اين است که احيا گرفته و در حال عبادت است.
-«من اتی المسجد طهرّالله من ذنوبه و کتب من زوّاره» کسی که وضو خانهاش گرفت و به مسجد آمد اين از زوّار خداوند است.
-«اکثر من الطهور يزيدالله من عمرک» وضو داشتن عمر را زياد میکند. و اگر میتوانی هميشه با وضو باشی، هميشه با وضو باش، اينها روايات وضو است. و امّا چند نکته خدمتتان بگويم، عرض کنم که گفتيم وضو آنقدر مهم است که کليد بهشت نماز است و کليد نماز وضو است، در جلسه قبل گفتيم: «مفتاح الصلوة الطهور» اين يه حديثی بود گفتم «الطّهر نصف الايمان»: وضو نصف ايمان است.
-«الوضوء من تمام الصلوة»: وضو علامت تمامی نماز است.
– روز قيامت آنهايی که وضو دارند ازامت پيامبر (صلّی الله عليه و آله و سلّم) پيشانيشان از آثار نور وضو درخشنده است. – امّا امام رضا (عليه السلام)
امام رضا (عليه السلام) فرمود: دليل وضو چيه «لان يکون العبد طاهرا اذ اقام بين يدی الجبّار فی مناجاته» وضو برای اين است که وقتی میخواهد با خدای پاک صحبت کند خودش هم پاک باشد.
«نفيّا من الادناس و النجاسه» پاک باشد از آلودگیها. «مع ما فيه من ذهاب الکسل و طرد النعاس باطنی» حيرت و خواب آلوديش با وضو از بين برود. يعنی هم نظافت ظاهری و هم نشاط باطنی، بعد در وضو جاهايی که برهنه هست ما میشوئيم مثل صورت و دستها و عرض کنم به حضور جنابعالی که راجع به اسرار وضو رواياتی هم هست که حالا ديگه مطرح نمیکنم. صلواتی بفرستيد.
تيمّم، نشان از خاک بودن
دقيقه آخر يک کلمه هم راجع به تيمّم بگويم و غسل، اگر آب نبود يک يا گران بود که نمیشد بخريد دو، يا گرگی و سگی بود که آدم میترسد وضو بگيرد سه، يا آب دارم میترسم وضو بگيرم بعد تشنهام بشود برای خوردن نداشته باشم. چهار در مواردی بايد تيمّم کرد. منتهی تيمّم نه به خاک کوچه و بازار.
حضرت علی (عليه السلام) ديد يه کسی به خاک کوچه تيمّم میکند، فرمود چرا همچين میکنی؟
اميرالمؤمنين (عليه السلام) «ان تيمّم رجل بتراب من اثر الطريق» از خاک کوچه آلوده است. «فتيمّموا صعيدا طيبا»، «صعيد»: خاک طيّب، خاک دلپذير، خاکی که دلپذير باشد، خود خاک دلپذير، يعنی خاکی که آلودگی نداشته باشد، تيمّم هم اينطوری است. نگاه کنيد: دو دست را میزنيم، ممکن است آقا بگوئيد برای چی؟ عبوديّت، بندگی، اصلا خداگاهی میخواهد ما را خاک مالی کند. روز عيد فطر میدانی به ما میگويند چه؟ میگويند: عيد فطر بهترين لباست را بپوش، حالا برو نماز عيد بخوان روی خاک. اِ لباس نو روی خاک؟ میگويند: میخواهم خاک ماليت کنم. امام حسن مجتبی عليه السلام وقتی میرفت مکه کلّی شتر و اسب راه میانداخت، باقلوا درست میکرد. امام سجّاد (عليه السلام) باقلوا درست میکرد. اسم باقلوا در حديث نيست. نوشته است مغز بادام و شکر و روغن يه چیزی میشود شبيه باقلوا. آن وقت خودش پا برهنه میرفت، میگفتند: حسن جون، به امام حسن مجتبی (عليه السلام) شما هم مرکّب بر میداری و غذا درست میکنی و هم، گفت امّا مرکب بر میدارم نمیخواهم بگويند فلانی کنِس است، میخواهم در را مکه خرج کنم، امّا پياده راه میروم خانه محبوب میخواهم با پای پياده بروم، پياده میروم به خاطر اينکه عشقم را به خدا برسانم. يک وقت آدم میگويد پيشانی شما را بوسيدم، يه وقت میگويد خاک زيرِ پات را بوسيدم، پيشانی بوسيدن کاری ندارد، خاک، يعنی هر چی ما خاک مالی بشويم، در برابر خدا، اما در برابر غير خدا محکم.
امام حسين (عليه السلام) سر بدنی میدهد ولی تن به ذلّت نمی دهد، زير سم اسب میرود ولی زير بار زور نمیرود. يعنی ما بايد نسبت به خدا هر چه میتوانيم تواضع کنيم، نسبت به طاغوت هر چه میتوانيم سر فراز باشيم. خوب ايّام عاشورا است، بحث وضو بود يک جمله هم بگويم صلواتی بفرستيد. مسئله آب مالِ تيمّم که گفتيم تيمّم کنيم دست را میزنيم به خاک پاک میماليم به پيشانی قشنگ همينطور که نگاه میکنيد تا بالای دماغ، چشمها کار ندارد. آخه يه کسی میگفت: اين تيمّم بهداشتی نيست گفتم چرا؟ دستت را میزنی توی خاک کوچه بعد هم میماليد تو چشمتون. گفتم: نه خير تو غلط میگی بعد اشکال میکنی. اول خاک کوچه نه، خاک پاک،بعد هم خود خاک کشنده ميکروب است. اين همه آب زباله میرود توی خاک و از آنور آبِ زلال میآيد بيرون تصفيه خونه است زمين، بله مرکز ميکروبها هم هست ولی ما میتوانيم يه خاک تميزی را توی شيشه نگه داريم بعد هم مس میکشيم ديگه کيفيّتش را تو رساله بگوئيد.
منتهی اگر آب يه وقت ضرر دارد ممکن است آب سرد ضرر ندارد شما حق نداری اينجا تيمّم کنی. گاهی افراد تا يه دستشون خون است فوری تيمّم میکنند، میگويد دستم خون است يا دمل يا زخم و بريدگی است تيمّم کنم: نه خير اينجا بايد وضوی جبيره بگيری، که در رساله بايد ببينی، فرض کنيد حالا انگشت من بانده بسته شده، صورت را با اين دستم میشورم اين دستم هم که هست بلند میکنم آب را میريزمها قشنگ، فقط اين دستم جبيره است، يه نايلونی و پارچهای دستِ تَرَم را روی اين میگذارم، جبيره را تو رساله ببينيد. چون من توی مسائل فقهی ضعيفم، خيلی هم ضعيفم، ولی اجمالا: غسل: مسئله غسل آب بايد به همه بدن برسد. از امام سؤال کرد که چرا در غسل بايد همه بدن را بشوئيم؟ حضرت فرمود: برای اينکه مسئله جنب شدن مربوط به همه بدن است. دليلش هم اين است که همه بدن سست میشود،چون رابطه داردبا اعصاب سمپاتيک که در همه بدن پخش است مسئله غسل يه رابطه دارد با جريان خون، يه رابطه دارد با اعصاب سمپاتيک، چون مربوط به همه بدن است، آب بايد به همه بدن برسد. روايتی هم هست که «من تحت کل شعر» حديث داريم. يعنی مسئله غسل، قبل از غسل انسان در شرائطی قرار میگيرد. از زيرِ هر موئی. حالا اين قصّه را بيش از توی تلويزيون نمیتوانم بگويم. ولی خوب يه افرادی بايد حياء هم نکنند. مسائل دينيشان را بپرسند. قرآن داريم که مردم سؤالهايشان را راحت میآمد از پيامبر (صلی الله عليه و آله و سلم) میکردند. «يسئلونک علی الاهلّه» از هلال میپرسيدند، ماه شب اوّل بعد میگويد که: «يسئلونک عن المحيض» از حيض هم میپرسيدند.
آخه حيض کجا ماه کجا؟ ولی يه کسی که پيغمبر شد هم «يسئلونک عن المحيض» هم «يسئلونک عن الاهله» هم «يسئلونک عن الانفال» از انفال می پرسيدند، جنگلها؟ هم «يسئلونک عن الخمر و المسير» از شراب از کوه و دريا و جنگل، از ماه توی آسمان و از مسائل مثلا زنانه هم میپرسيدند. يعنی مسئله دين يه مسئله که همه چيزی دارد. قرآن ببينيد، اصلا خداشناسی آن هم، میگويد: «افلا ينظرون الی الابل کيف خلقت»: نگاه کن به شتر ببين چه جوريه. «و االی السماء…»
کسی میخواهد خداشناس شود هم میتواند از شتر و هم از آسمان میتواند، گاهی از کهکشان میآيد: «والسماء رفعها و وضع الميزان» توازن در کهکشان است – بعد میگويد: حالا که در کهکشانها توازن است. يعنی ميزان در کهکشان وصل میکند به ميزان شتر را وصل میکند به آسمان. اين جامعيّت اسلام است. که اينطوريه. خوب پاکی مورد مورد توجه اسلام است و امّا مسئله آب شب هفتم محرّم دستور آمد که آب را به اهل بيت (عليهم السلام) ببنديد. من يکی، دو جمله برای آب بگويم. امام صادق (عليه السلام) در سفر ديد يه کسی دارد دست و پا میزند به اصحاب فرمود: ببينيد چه مشکلی دارد؟ دويدند، برگشتند، امام فرمود: چش بود گفتند تشنهاش بود، گفت: خوب آبش داديد. گفتند: نه يهودی بود. گفت: اِ يهودی باشد آبش بدهيد آب را به يهودی هم نبايد بست.
– حضرت ابراهيم (عليه السلام) يه دعا کرد خدا مچش را گرفت، گفت: «و ارزق اهله من الثمرات من آمن» هر که ايمان دارد «و ارزق اهله» بهش بده بخورد خدا فرمود اين چه دعايی است میکنی؟ «و من کفر فامتعه» من کافر را هم بهش میدهم بخورد. مسئله آب و نان اسلام و کفر ندارد.
نزول باران، به دعای امام حسين (علیه السلام)
يه زمانی کوفه قحطی شد مردم کوفه آمدند کفتند: يا علی قحطی شده يه نماز بارانی بخوان يه دعايی بکن. حضرت امير (عليه السلام) فرمود برويد به امام حسين (عليه السلام) بگوئيد دعاتون کند، به امام حسن (عليه السلام) بگوئيد دعاتون کند، مردم آمدپهلوی دو تا آقا زاده: گفتند: آقا قحطی شده آب نيست. اينها يه خطبهای خوانده و دعا کردند، دستهای کوچولو بالا آب آمد. بعد مردم آمدند گفتند: يا علی متشکريم چه پسرهايی داری؟ حضرت علی (عليه السلام) گريهاش گرفت،گفت: همين حسين که با دعاش شما مردم کوفه آب خورديد. همين مردم کوفه آب را روی حسين خواهيد بست. با دعای پسرم همه شماها رودخانه هاتون پر از آب شد، رود فرات، اما همين مردم کوفه يه جرعه آب به علی اصغر نخواهد داد.اين وفا داری، اصلا مردانگی، شيوه اسلامی، نامردی.
-وقتی پيغمبر ما مکه را فتح کرد همه را آزاد کرد، حتّی پدر معاويه را آزاد کرد، پدر معاويه اسير بود فرمود همتون آزاد، آن وقت جبرانش اين بود که وقتی پسر معاويه اهل بيت را گرفت، بچههای پيامبر را آن رقمی اسير کرد. هر چی میخواهی اسلام، اهلبيت (عليه السلام) عزّت دارند.
و هر چی میخواهی کفر، و نمونه کفر را شما الآن در آمريکا ببينيد، يه کشور افغانستان را بمباران میکند به خاطر يه که حالا حق است يا باطل يا راست میگويد يا دروغ که معلوم هم نيست راست میگويد: نمید.نيم چی چی شد قصّه، ولی به هر حال کشور پهلوش مثل يه استکان است. شما يه استکان را میشکنی چه احساس داری، اون يه کشور را بمباران میکند. و همين آمريکا حرفی ندارد ايران را هم و همه کشورهارا. اين سيمای کفر است. اصلا استدلال نمیخواهد اين جنايتهايی که اسرائيل و امريکا میکند، ضمن اينکه تلخ است يه شيرينی هم توش است. شيرينيش اين است که ديگه ما برای زشتی کفر نيازی به استدلال نداريم، لازم نيست بگوئيم به چه دليل؟ غرب بد است غرب اين است شرق يعنی آمريکا و کشورهای اروپايی شريک شدند، برای اينکه صدام را ريشه کن کنند در حمله ماجرای کويت، صدام در آستانه رفتن بود. يه مرتبه گفتند: خوب ببينيم اگر صدام ريشه کن بشود مردم عراق چه خواهند کرد. گفتند: والله مردم عراق مثل مردم ايران، انتخاباتی خواهند کرد، به يه کسی رأی خواهند داد، رئيس جمهور میشود، گفتند: اگر بناست مثل ايران بشود، صدام باشد بهتر است يعنی تخصصهای حقوقی، سياسی، نظامی، آمريکا و اروپا به اينجا رسيدند که صدام از اينکه مردم عراق خودشان تعيين کنند اين رژيم، اين نتيجه تمدّن غرب است سيمای بنی اميّه و سيمای غرب.
خدايا! آنهايی که روز ششم محرّم آب را بستند، آنهايی که جلو حق را بستند در طول تاريخ و راه را کور کردند برای نسل بر عذلبشان بيفزا.
خدايا! آنهايی که در طول تاريخ طرفدار حق بودهاند انواع رحمت و مغفرت را نثار آنها بفرما.
خدايا! ما و نسل ما را تا آخر تاريخ در همه مراحل طرفدار حق قراربده
خدايا! قلب آقا امام زمان (عليه السلام) را از ما راضی بفرما.
همينطور که عرض کردم ديد و بازديد عيد خوب است و شام وناهار اما به احترام امام حسين (عليه السلام) بايد حريم را نگه دارم. ضمنا تقاضا میکنم از همه هيئتهای عزاداری برنامه ريزی کنند يه مقداری گونی بگذارند توی فرقون عقب هيأت بياورند و يه مقداری مهر ظهر عاشورا هرکجا هستند اين نماز با شکوهی بخواهند خيلی هم خوشمزه است، آن نمازی که آدم توی خيابان میخواند ياد آن نمازی که امام حسين عليه السلام يه مزهای هم دارد، من خودم سر نماز منقلب نمیشوم ولی ظهر عاشورا تامی روم نماز بخوانم حالم منقلب میشود 30 تا تير خورد ولی نمازش را اول وقت خوان.چيه نماز اين نماز عاشورا را بهش بهاء بدهيد وخدا انشاءالله همه را از نمازگزاران واقعی قرار بدهد.
«والسلام عليکم و رحمةالله»