به نام خدا
اهداف بعثت
بزرگترین حادثه تاریخ بشر، بعثت پیامبران خداست. پیامبران الهى براى اصلاح سه عضو از وجود انسان فرستاده شدهاند، زیرا بىشك، سعادت دنیا و آخرت انسان و خرابى دنیا و آخرت او در صلاح و فساد سه عضو است.
هدف اوّل (حركت عقلى)
اصلاح عقل، رشد فكر انسان و قرار دادن اندیشه او در مسیر صحیح و سلامت است، زیرا انسان مىتواند در سایه نبوت، از نظر فكر به جایى برسد كه فقط فكر خیر و اندیشه پاك داشته باشد و در مغز او نقشه صلاح و پاكى باشد، چرا كه اگر درِ هر دانشى را به روى فكر بشر باز كنند،این تابلوى ارزنده از رسول گرامى اسلام صلی الله علیه و آله باقى مانده است كه :
«اطلبوا العلم من المهد الى اللحد»1 .
از گهواره تا گور زمان دانشجویى است و از گور به بعد، زمان برداشت محصولات دانش است :
«الدنیا مزرعة الآخرة»2.
هركسى را كه نزد ایشان تعریف مىكردند، دو پرسش مىفرمود، اگر مثبت بود، مىگفت: تعریف شما درست است، اگرنه، مىفرمود: عقل او چگونه است؟ یا درباره مرگ چگونه فكر مىكند؟ آیا او با عینك مادى به دنیا مىنگرد یا اعماق عالم را مىبیند؟ انبیا به عقل انسانها حركت مىدهند و دنیاى وسیعى را در برابر اندیشه آنها باز مىكنند.
حكمت جنگ پیامبر صلی الله علیه و آله با كفر
یكى از یاران پیامبر صلی الله علیه و آله گفته است: در حمله به مملكت كفر، سردار مشركان پرسید : علت حمله شما به مملكت ما چیست؟
گفتم: شما خیال كردید مابراى خاك آمدهایم، ما در عربستان خاك داشتیم. شما خیال كردید ما براى پول آمدیم، ما تازه از بردگى پول نجات پیدا كردهایم. گفت:
«لنُخرج العباد من عبادة العباد الى عبادة اللّه»3 .
آمدیم تا شما را از اسارت شاهان و امپراطوران و قیصرها نجات دهیم.
حكایت قاضى بلخ با فرد زرتشتى
قاضى بلخ كه حافظ ناموس و مال و جان مسلمانان بودهاست، در دادگاه نزد زرتشتى قدیمى و آتشپرست مىرود و به او مىگوید: مىدانم آتشپرست هستى، اما مىخواهم دخترم را شوهر دهم، به چه كسى بدهم. آمدم با تو مشورت كنم. از تعجّب بهت زده شد. قاضى مسلمانان كه امین جان و مال و ناموس مردم است براى شوهر دادن دخترش از من مشورت مىخواهد. گفت: آقاى قاضى من نمىتوانم طرف مشورت شما واقع شوم. گفت: آقا من قاضى هستم و قدرت هم دارم باید در این مشورت به من كمك كنى. آن زرتشتى عاقل بود بیرون گود ایستاده نگاه مىكرد، گفت: حالا كه مجبور هستم به تو مىگویم كه شاهان ایران براى شوهر دادن دختر همیشه دنبال پولدارها بودند، قیصران روم براى شوهر دادن دختر دنبال داماد صاحب جمال بودند، بزرگان عرب براى شوهر دادن دختر دنبال حسب و نسب و قبیله بودند، تنها كسى كه براى شوهر دادن دختر دنبال حقیقت بود، فقط محمد بن عبداللّه صلی الله علیه و آله بود. شما دخترت را به اهل حقیقت شوهر بده. طرف زرتشتى است، ولى از شعاع نور پیامبر كه از دور به او رسیده، عقل او این حركت را پیدا كرده و این اندازه فهمیده است كه شاهان عجم و قیصران روم و بزرگان عرب خطاكار بودهاند. تنها كسى كه در حیات و زندگى اشتباه نداشته، رهبر بزرگوار اسلام صلی الله علیه و آله بوده است. خدا نكند در كنار تعریف پیامبر، حقى از پیامبران خدا را پایمال كنیم.
« الآمآ * ذَلِكَ الْكِتَابُ لاَ رَیْبَ فِیهِ هُدىً لِلْمُتَّقِینَ * الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلَوةَ وَمِمَّا رَزَقْنَهُمْ یُنْفِقُونَ * وَالَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَیْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِن قَبْلِكَ »4
.
نبوت به دلیل حركت عقلى مردم به آنها عطا شد و خداوند برمردم منت گذاشته است.
هدف دوم بعثت (اصلاح قلب)
اما هدف دوم نبوت و بعثت انبیا، براى اصلاح قلب مردم بوده است. مردم ممكن است عقل خود را از علم پُر كنند، اما به قول شاعران قدیم، دزدى از آب درآید كه با چراغ به زندگى مردم بزند.
چو دزدى با چراغ آید
گزیدهتر برد كالا
اگر عقل درستى نباشد و اگر قلب با واقعیات الهى كنترل نشود، عقل با علم به خنجر تیزى تبدیل خواهد شد كه از پشت به هر كسى مىزند. نبوت تنها بر علم تكیه ندارد. قرآن مىفرماید:
« وَمَا یَعْقِلُهَا إِلاَّ الْعَالِمُونَ »5.
ولى جز اهل معرفت و دانش در آنها تعقّل نمىكنند .
در جاى دیگر مىفرماید :
« یَوْمَ لاَ یَنفَعُ مَالٌ وَلاَ بَنُونَ * إِلاَّ مَنْ أَتَى اللّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ »6.
روزى كه هیچ مال و اولادى سود نمىدهد ، * مگر كسى كه دلى سالم [ از رذایل وخبایث] به پیشگاه خدا بیاورد.
یكى ازعقلهاى پرقدرت كه ضررش از حیوانات شرور براى بشر بدتر بوده است، در سوره اعراف و جمعه از دانشمند زمان بنى اسرائیل كه قلب خود را كنترل نمىكردند، به سگ هارتعبیر مىكند.
« فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِن تَحْمِلْ عَلَیْهِ یَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ یَلْهَثْ »7.
پس داستانش چون داستان سگ است [ كه ]اگر به او هجوم برى ، زبان از كام بیرون مىآورد ، واگر به حال خودش واگذارى [ باز هم ]زبان از كام بیرون مىآورد .
آیا كسانى كه از زمان فتحعلى شاه تا بهمن 57 كشور را به باد دادند، بىسوادهاى این مملكت بودند؟ سیصد سال در این كشور قرارداد استعمارى امضا شد و قراردادها هم در ایران و هم در انگلستان است، قراردادها را هم یا مهندسان یا دكترها امضا كردهاند. در تمام دوره حكومت قاجار، فقط چند نفر قرارداد را امضا نكردند؟ یكى قائم مقام فراهانى، چه قدر حاكم بوده است؟ یكى میرزا تقى خان امیر كبیر و دیگرى هم شهید شیخ فضل اللّه نورى و در این اواخر هم در چند دوره مجلس، سید حسن مدرس بود، اما كسى كه از همه قوىتر در برابر گرگ استعمار ایستاد، رهبر كبیر انقلاب بود.
هدف سوم بعثت (اصلاح نفس)
سومین هدف انبیا براى اصلاح نفس و به تعبیر سادهتر، اصلاح اخلاق و آراستن مردم به صفات الهى با تأكید بر اخلاق الهى است. دستورهاى مهمى هم كه در جانب عقل است، در اصلاح قلب و نفس است كه این دستورها در یك مجموعه وسیعى در قرآن، گنجانده شده است. در كتاب « الذریعة الى تصانیف الشیعة » نام كتابهایى كه براى اصلاح قلب، عقل و نفس است از الف تا یاء آمده است. كتاب « أعیان الشیعة » براى شناخت نویسندگان آن در شصت جلد، دانشمندانى را كه از راه قرآن و روایات براى اصلاح قلب و عقل و نفس اقدام كردهاند، نام مىبرد. پیشنهاداتى كه پیامبر صلی الله علیه و آله براى اصلاح این سه ناحیه دارد، 24 مسئله است.
سفارش پیامبر صلی الله علیه و آله به ترك گناهان
«أوصیك بتقوى اللّه»8 ؛ سفارش مىكنم كه رابطه خود را با همه گناهان، به ویژه گناهان كبیره قطع كنید.
امیرالمؤمنین علیه السلام خطبهاى در نهجالبلاغه درباره زهد و ورع و محرمات دارند. دراین خطبه مىفرماید: «به آن چه شما را دعوت كردم و آن این كه با گناهان كبیره ترك رابطه كنید»9. امام صادق علیه السلام علنى مىفرماید : «گناهان كبیره گناهانى هستند كه قرآن مجید به آن وعده حتمى آتش داده است. ربا گناه كبیره است، زنا گناه كبیره است كه در قرآن مانند ربا به آن وعده آتش داده شدهاست. شراب و قمار با شرط و بدون شرط با پول، موسیقى حرام، خوردن مال یتیم و ظلم به حق مردم، به امید كَرَم خدا معصیت كردن، گناه كبیره است. به این امید هم وعده آتش داده شدهاست كه هر كس تقوا پیشه كند، هم در دنیا و هم در آخرت منفعت آن را مىبرد»10 .
حكایت روزى حلال با پرهیز از حرام
مردى در مدینه زندگى مىكرد كه كارش دزدى بود، ولى بروز نمىداد. شبها دزدى مىكرد و صبح قیافه زیبایى داشت. از دیوار خانهاى نصف شب بالا رفت. چهار اتاق خانه پر از اسباب و یك زن سى ساله هم تنها بود. گفت: امشب سفره ما دو برابر است، هم پول و طلاها را مىبریم و هم آن زن كه كسى پیش او نیست و زورش هم به ما نمىرسد. در این فكر بود كه یكى از آن برقهاى الهى به او زده شد. یك لحظه قیامت خود را نگاه كرد، چه شبهایى دزدى رفتم و بعد به ناموس مردم دست درازى كردم، حالا هم قیامت شده است، هیچ فریادرسى ندارم، اگر خدا مرا محاكمه كند، چه جوابى بدهم. از دیوار پایین آمد و گفت: مولاى من! ما هر شب به دزدى رفتهایم، امشب تو را دزدیدهایم، ولى خیلى سخت به او گذشت. قیافه آن زن در نظرش مىآمد، عجب زن زیبایى بود. صبح به مسجد آمد، مردم گفتند: یا رسولاللّه خانمى شما را كار دارد، فرمود: داخل مسجد بیاید، زن گفت: پدر و مادرم مردهاند، خانهاى دارم با چند اتاق پر از اسباب زندگى، شوهرم هم مرده است. دیشب بیدار بودم، شبحى روى دیوار دیدم، نمىدانم خیالاتى شدهام یا كسى مىخواست دزدى كند. درد ما را درمان كن. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: چیست؟ گفت: از امشب مىترسم در آن خانه تنها باشم، اگر كسى زن ندارد، مرا شوهر بده. پیامبر رو به جمعیّت كرد و دزد را دید، فرمود: زن دارى؟ نه، پول دارى عروسى كنى؟ زن گفت: آقا پول نمىخواهم، همین خوب است. فرمود : آقا این خانم را مىخواهى؟ الان آمادهاى خانم را برایت عقد كنم؟ گفت: هر چه شما بفرمایید، عقد كرد و فرمود : معطل نشو دست خانم را بگیر و برو. دو تایى به خانه رفتند و دزد نگاهى به این اتاقها كرد، گفت: خانم دلم مىخواهد گریه كنم، با من حرف نزن، چشمان او مانند آتش سرخ شده بود، گفت: خانم آن دزد دیشبى من بودم و من براى رضاى خدا از تو گذشتم و این گونه خدا به من مرحمت كرد.
توصیههاى رسول خدا صلی الله علیه و آله
وفا كردن به عهد، اداى امانت و ترك خیانت.
درهمه جا نرم و آرام حرف بزنید، صداى خود را بلند نكنید.
به یك دیگر سلام كنید، تكبّر نكنید.
حقّ همسایگان خود رارعایت كنید.
كار خوب انجام دهید.
آرزوهاى خود را كم كنید، عاشق آخرت شوید،از قیامت در وحشت باشید.
به هیچ قیمتى، رابطه خود را با خدا قطع نكنید، قرآن را بفهمید.
تا آخر عمر خود به یك مسلمان فحش و ناسزا نگوئید. دین من دین فحش نیست.
بترسید از این كه از گناه كار اطاعت كنید.
بترسید از این كه از یك دولت عادل اسلامى سرپیچى كنید.
بترسید از این كه راست گویى را تكذیب كنید.
بترسید از این كه دروغ گویى را تصدیق كنید.
خدا را همه جا یاد كنید.
براى هر گناهى كه كردید توبه كنید وعذر بخواهید.
براى گناهان پنهان باطنى و گناهان آشكارظاهرى توبه كنید11.
این فرهنگ پیامبر صلی الله علیه و آله است.
——————————————————————————–
1 . كشف الظنون : 1/78.
2 . عوالى اللآلى : 1/267، حدیث 66 ؛ غنائم الأیام : 3/521 .
3 . تاریخ الطبرى : 3/34 ؛ البدایة والنهایة : 7/46.
4 . بقره (2) : 1 ـ 4.
5 . عنكبوت (29) : 43.
6 . شعراء (26) : 88 ـ 89 .
7 . اعراف (7) : 176 .
8 . الخصال، شیخ صدوق : 525.
9 . نهج البلاغة، خطبه 81 .
10 . ثواب الأعمال : 130.
11 . تحف العقول : 26 ؛ بحار الأنوار : 77/127، حدیث 33 (سفارشات به معاذ بن جبل).
استاد حسین انصاریان