متن برنامه ی درس هایی از قرآن کریم حجت الاسلام قرائتی؛ تاريخ پخش :: 1379/8/19
بسم الله الرحمن الرحيم
الهي انطقني بالهدي و الهمني التقوي
از سال گذشته ماه رمضان تا به حال شرح دعاي مكارم الاخلاق يكي از دعاهاي امام سجاد را داشتهايم كه حضرت ازخداوند ميخواهد اينگونه انساني باشد . منتهي اين بحث در آستانه تولد امام زمان ع و نيمه شعبان پخش ميشود ، آقايي كه ناخداي كشتي هستي و قطب عالم امكان و ناظر بر اعمال ما و امامي كه امام صادق ع كه از شش نسل قبل از آن حضرت است ميفرمايد : اگر من در زمان ظهور بودم خادم او بودم . و امامي كه امام رضا ع كه تقريباًصد سال قبل از تولد آن حضرت ع بوده هر زمان نام او را ميبرد به احترام ميايستاد و امامي كه تمام ائمه عليهم السلام منتظر او بودند ، و امامي كه به وعدههاي الهي در زمان اوعمل ميشود چون در قرآن سه مرتبه آمده :(لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ)توبه(33)يعني اسلام جهان گير ميشود – اين وعده خداوند است كه :(لَنْ يُخْلِفَ اللَّهُ وَعْدَه)حج(47)خداوند هرگز خلاف وعدهاش نميكند(وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ قيلاً)نساء(122)و چه كسي از خداوند راست گوتر و قول و وعده خداوند با دست امام زمان ع عمل ميشود ، ولي بايد زماني بيايد كه مردم رشد كنند .
مثالي از سال قبل چون نسل و مخاطبهاي تلويزيوني عوض ميشوند عدهاي شنيده اند . مثال : اگر اداره و سازمان برق لامپ در كوچه نصب كند و بچهها او را بشكنند لامپ دوازدهم را وصل نميكند ، چون مردم آمادگي نداشته و متمدن نيستند . همچنين خداوند لامپ و چراغ هدايت اول اميرالمؤمنين را نصب كرده او را شكسته و ائمه ديگر تا 11 چراغ هدايت ، و لذا خداوند امام دوازدهم ع را نگه داشته تا مردم و جهان آمادگي براي ظهورش پيدا كنند كه رهبر معصوم داشته باشند .
سؤال : امام زمان ع چگونه در مقابل تسليحات مهم نظامي ايستادگي كرده و پيروز ميشود ؟
جواب : جمعي مخترعين و مكتشفين اين تسليحات به حضرت ايمان آورده و علم و تخصص خود را در اختيارش ميگذارند .
مثال : امام(خميني ره) از مدرسه فيضيه قيام كرده ، عدهاي از خلبانان تحصيل كرده در آمريكا و دوره ديده در دنياي متخصص ، تخصص خود را در اختيار رهبر اسلامي گذاشتند . رواياتي هم داريم كه در باره امام زمان ع هم چنين اتفاقي ميافتد كه عدهاي از متخصصين به ايشان ايمان آورده ، تسليم ميشوند ، و چيزهايي هم به اشاره آن حضرت كشف ميشود .
حديث : تمام علوم و اكتشافات تا زمان امام زمان ع دو بيست و هفتم است و بيست و پنج بيست و هفتم آن به دست مبارك آن حضرت اكتشاف و اختراع ميشود .
طاغوت شكني به دست امام زمان ع
عدهاي بوده و اطلاع دارند و عدهاي هم شايد سن آنها نيست به آن اندازه ، كه در ايران يك امام(خميني ره) پيدا شدو طاغوت آن را شكست ، و از اين معلوم ميشود كه طاغوت شكني محال نيست .
مثال : مي گويند مشت نمونه خروار است .
اگر كسي يك خانه ساخت معلوم ميشود كه ميتواند يك شهرك بسازد ، چون صد خانه مثل آن يكي است و آن حضرت با اخلاص به تكليف الهيدر دنياي فساد عمل ميكند . مثل اين كه امام(خميني ره) چنين كاري را كرد . و آن زمان مستضعفين حكومت ميكنند مثل حكومت ايران كه رجايي(ره) آمد و هويدا فرار كرده و اعدام شد . اگرنمونههاي پائينتري را ديده باور كردن نمونههاي بالاتر محال نيست .
سؤال : چگونه امام زمان ع هزار و دويست سال عمر دارد ؟
جواب : محال نيست چون خدايي كه در اقيانوس اطلس به يك ماهي سه ميليون سال عمر ميدهد به يك بنده خودهم ميتواند هزار سال عمر بدهد .
سؤال : چگونه پير نميشود ؟
جواب : همانطور كه موي مژه و ابروبلند نشد و موي سر و صورت هر هفته بلند ميشود و او نود سال ثابت است ، يك پوست و يك گوشت ، يك آب و يك خاك ، نود سال ثابت ، چون خدا خواسته ، همانطور ميتواند يك انسان را ثابت نگه بدارد .
سؤال : چطور افراد باطل حق را ميپذيرند ؟
جواب : افرادي كه دنبال باطل رفته و خسته شدهاند حق را ميپذيرند ، حضرت امام خميني(ره) چندسال فريادحق طلبي سرداد كسي جز شاگردان وعدهاي كم ، گوش ندادند ، وحكومت طاغوت وشاه آنقدربه مردم فشارآورده كه سال همه مردم به امام(خميني ره)لبيك گفتند ، و اين شدني است .
چراغاني نيمه شعبان يك ارزش است ، و اصلاً امام زمان ع از شما نسل جوان است چون ما پير شده و معلوم نيست درك كنيم . نسل جوان هميشه به آن حضرت ع نزديكتر است و خوشا به حال شما ، و خوشا به احوال ياران آن حضرت و آنها كه نامشان مهدي است . به اميد روزي كه در مملكت ما بيشتر درباره آن حضرت كار شود ، البته مؤسسات زيادي هست و هزار و پانصد كتاب درباره آن حضرت نوشته شده و كار ميكنند .
و اخيراًما هم چند نفر جمع شده بنيادي راه انداختيم كه آن كتابها مطالعه شده و تقسيم بندي شود بر اساس سن افراد ، شبيه كاري كه براي نماز كرديم براي ابتدايي و راهنمايي و دانشگاه ، مثل سنگ يك و دو و سه كيلو فاز به فاز ، معرفت آن حضرت را تقسيم كنيم به اقشار مختلف اگر آقا مارا پذيرفته و چشمكي به ما بزند كه ارزش اسكناس به نخ در ان است . و ارزش هستي به رابطه آن بين خلق وخالق است .
در باره امام زمان ع است كه :(أَيْنَ السَّبَبُ الْمُتَّصِلُ بَيْنَ الْأَرْضِ وَ السَّمَاء)بحارالأنوارج99ص106 هستي به وجود او زنده است .
مثل كشتي و ناخداي آن ، اگر نباشد كشتي چه ميشود ؟ غرق ميشود .
حديث : مهدي ع نباشد زمين زير و رو ميشود .
من نيمه شعبان را تبريك گفته و واردبحث خودمي شويم . مكارم الاخلاق يعني اخلاق كريمه و بزرگواري .
حضرت ميفرمايد :(وَ صُنْ وَجْهِي بِالْيَسَار) الصحيفةالسجاديةص98و حفظ آبروي من به گشاده روزي براي من بفرما(صُنْ) مثل :(قل)يعني حفظ كن ، و(وَجْهِ) يعني آبرو ،(يَسَار) : گشايش و آسان زندگي كردن مال سبب آبرو است و به «عاريه » ميگويند عاريه چون در گرفتن مال بايد «آبرو و عار» را سرمايه كند و بار آن رابه دوش بكشد .
عوامل رفاه و يسار :
الف : خوبي به والدين
قرآن :(وَ كانَ أَبُوهُما صالِحا)كهف(82) داستانش اين است كه دو پيامبر وارد يك روستا شدند ، گرسنه بودند مردم به آنها غذا ندادند چون آنها رانمي شناختند رفتند ديدند ديواري در حال خراب شدن است حضرت خضر ع به موسي ع گفت : بيا اين ديوار را بنايي كنيم گفت : حمالي و عملگي و بنايي مفت به ما غذا ندادند ، خضرع گفت : زير اين ديوار گنجي است و صاحب آن ازدنيا رفته و انسان صالحي بوده و بچه يتيم دارد اگر نسازيم گنج معلوم و مردم آن را ميدزدند ، به خاطر باباي خوب ، دوپيامبر عملگي مفت کردندكه بچهها به خاطر خوبي او به نان و نوايي برسند .
آنها كه ميشنويد ، خيلي از كاميابيهاي ما به خاطر خوبي پدران و مادران ما ميباشد .
حديث : نگاه كردن به صورت پدر و مادر عبادت و دعاي آنها در حق فرزند مستجاب و ميگويند بين دو ابروي مادر راببوس ، و به آنها سفارش كنيد كه به شما دعا كنند و صداي ما هم نبايد بلندتر از آنها باشد .
در قرآن چهار مرتبه ميفرمايد :
(وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْسانا)بقره(83)به پدر و مادر نيكي كنيد و اين جمله كنار «شرك » است كه ميفرمايد :(لا تُشْرِكْ بِاللَّه)لقمان(13)به خداشرك نورز ، بعد ميفرمايد :(بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً)بقره(83)
خداوند احسان به والدين را در كنار تووحيد قرار داده ، خدا يكي است ، به پدر و مادر نيكي كنيد و اين دليل محكمي است بر اهميت پدر و مادر .
ب : تشكر
مي گويند : شكر نعمت نعمتت افزون كند
قرآن ميفرمايد : (لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزيدَنَّكُم)ابراهيم(7)
ج : عذرخواهي و توبه
گاهي با يك گناه رزق انسان بسته ميشود ميگويد :
(اللَّهُم اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تُغَيِّرُ النِّعَم)الكافي ج2ص589 ببخش گناهاني كه نعمتهاي مرا عوض كرده
قرآن هم ميفرمايد : توبه و عذرخواهي كنيد باران ميآيد .
البته اين به معناي تنبلي نيست ، كه چرا كوزه ما شكست ؟ به سنگ زدي ، ماشين زد ، يا ديگري ميشكند عوامل مختلفي دارد ، و اين عامل است براي توسعه رزق .
گناهي كرده كه مردم از سخنراني من لذت نميبرند و حال اين كه سابق بر آن لذت ميبردند ، يكي از عوامل برگشتن مشتري و نظر پزشك ، و . . . ممكن است گناه باشد .
د : تقوا
قرآن ميفرمايد :(وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً)الطلاق(2)(وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِب)الطلاق(3)و :
با دزدي و كلك پول پيدا ميكند بعد با حادثهاي از بين ميرود .
ه : امانت
حديث :(الْأَمَانَةِ يَزِيدُ فِي الرِّزْقِ) وسائلالشيعةج15ص347 : امانتداري رزق و روزي را زياد ميكند .
مثال : آدم خوش حساب شريك مال مردم است
اگر بداني اين مستأجر درست عمل كرده و اسراف كاري نميكند و خانه و ماشين شما را از خود ميداند راحت امانت و اجاره ميدهي ، ولي اگر رعايت نميكند و كلك ميزند حاضر نميشوي .
و : اقتصاد و ميانه روي
حديث : امام فرمود :(ضَمِنْتُ لِمَنِ اقْتَصَدَ أَنْ لَا يَفْتَقِرَ) منلايحضرهالفقيه ج2ص64من ضامنم براي كسي كه ميانه روي كند فقير نشود گدايي امروزبعضي براي ولخرجيهاي ديروز آن هاست .
و : خوش اخلاقي
حديث :(من ساء خلقه ضاق رزقه)غررالحكم ص 264هر كس بد اخلاق شد روزياش تنگ ميشود .
آقايي بوددرمشهددرايام حج خيلي خوش اخلاقي وخدمت ميكرد(حتي دستشوييهاي گرفته
را با نايلكس دردست باز ميكرد) و همه او را دوست داشته و ميخواستند به همراه كاروان خود ببرند او هم شرط ميكرد كه درصورتي ميرود كه يك نفر را كه شرائطي دارد و تا آخر عمر نميتواند مكه ببرد دنبال خود بياورد و آنها هم قبول ميكردند و اين به خاطر حسن خلق او بود .
ز : حسن نيت
انسان خير خواه مردم باشد و از اين كه جنس بد به مردم بفروشد و كار را بد انجام ميدهد غصه بخورد ,اگر دلسوز باشدبنا ، همه خانه سازي را دوست دارند به او بدهد و يا نجار .
ح : با وضو بودن
نه به معناي نگه داشتن ادرار است ، حتي يك دقيقه(جايز نيست انسان ادرار خود را نگه دارد) گويند به حكيمي گفتندپسر شما بي ادبي كرده چون به همراه هم بوديم از اسب پياده شد و همان جا كنار ادرار كرد . گفت : او پسر من نبوده اگربود روي اسب ادرار ميكرد . چون به همان اندازه هم نگه داشتن آن ضرر دارد .
و من خيلي ناراحت هستم از اين كه مسئولين مدارس ميگفتند ما هزاران مدرسه در شهر و روستا داريم كه دستشويي نداشته و بچهها ادرار خود را نگه داشته تا به منزل بروند ، و اين چند ساعت چقدر امراض که به سراغ آنها نميآيد .
حديث : قاضي حق ندارد ادرار را نگه داشته و قضاوت كند,چون ممكن است فشار ادرار در مغز او اثر بگذارد .
حديث : اگر كفش قاضي تنگ است قضاوت نكند چون ممكن است فشار به پا در قضاوت او اثر كند .
حديث : اگر شتر را بيش از ديگران دواندي ، نميتواني قضاوت كني .
چون شتر را دوانده و خسته كرده در راه مكه و جرم انجام داده من در استاني بودم كه پدر از خارج براي بچهها پول فرستاده و مجتمعهاي چند صد ميليوني ساخته بودند به او پيغام دادم اين كار را نكند ، در حالي كه در جاهاي ديگر بچهها دستشويي نداشته باشند .
براي فوتباليستها عيبي ندارد چون در بازيهاي بين المللي خرج كنيم تا بدرخشند ، اما چند ميليون خرج هواپيماي يك كودك آن طرف دنيا كشتي بگيرد . از طرفي بعضي پدرها پول ندارند براي بچهها كفش بخرند و جهازيه و خانه اجاره کنند ولي ما ميخواهيم عقب نيفتيم و از طرفي خرج كرده که دختر ما با فلان پسر کشتی بگيرد ، كه زور پسر زيادتر است درهيچ كجاي دنيا ، دختر و پسر با هم كشتي نميگيرند ، دختر با دختر ، پسر با پسر و اگر با پسر باشد به طور طبيعي زور پسر زيادتر است به طور ميانگين ، نه درهمه موارد . من به مسئول تربيت بدني هم گفتم كه عزت ما در اين كشتي بود ، عزت ما در جنگ روشن شد كه يك وجب جمهوري اسلامي خاكش را به كفار نداد و عزت ما در اين كه ميگوئيم مرگ بر آمريكا ونمي ترسيم و رئيس جمهور اسرائيل بيش از همه از ما ناراحت است و همه مسلمانها به هواي جمهوري اسلامي شادهستند كه ما از آنها حمايت ميكنيم ، دو ميليون خرج دختر ده ساله می کند از طرفي مدارس دستشويي ندارند ، كمي روشن فكر بازي و خود باختگي حاكم شده ، البته اصل ورزش لازم است وماموافق هستيم .
مقام معظم رهبري فرمود : ورزش براي جوانها لازم و براي پيرها واجب ، و اين خيلي جالب است و اتفاقاً اسلام بعضي مورد حديثها بر اساس ورزش ملاك گذاشته شده .
مثلاً : نميگويد هر عمهاي كه ديدي ثواب دارد بلكه هر قدمي كه براي ديدن او برداشتي ، و هر قدمي كه براي ياد گرفتن يك كلمه و تحصيل و يا هر ركعت نماز ، بلكه هر قدمي كه براي نماز ، ثواب بر اساس قدم زدن اين كه اسلام محور را براساس قدم زدن گذاشته توجه اسلام به ورزش است ، ولي يك بچه ده ساله چند ميليون خرج كرده ، بعد هم ذلت ايران و هم خلاف شرع ، و اسراف پول ، آن وقت پدر اين دختر هزار و يك مشكل اقتصادي دارد .
ما بياييم به جاي گل ، پول به سر فوتباليستها بريزيم بعد با آن پول كارخانهاي به افتخار آنها ساخته و در آن لباس ورزشي براي بچههاي بي بضاعت بدوزيم . گل پرپر شده و به صحرا ريخته ميشود اگر ديگران ميكنند چرا ما ؟ آن هاهر كاري ميخواهند بكنند ، ما خود براي ورزش طراحي كنيم ، خودباخته نباشيم ، خوشا به حال بعضي ورزشكاران ، خداوند حفظ كند رسول خادم قهرمان دنيا شد به او گفتيم اگر قهرمان دنيا شدي نميشود سجده شكر كني ، به جاي اين كه آنها از كول همديگر بالا ميروند .
ايشان گفت اين كار ريا ميشود ، گفتم اين ريا ثواب دارد ، بعضي از جاها ريا ثواب دارد چون اگر ما زير لحاف مرگ برشاه ميگفتيم شاه نميرفت .
اسلام فرموده بعضي از جاها نعره بكش ، براي نماز پشت بام اذان بگو . يعني اسلام طرفدار آن است كه بعضي از جاهابايد هياهو باشد ، شب عاشورا در خانه تاريخ خواندن و گريه كردن نيست ، بايد بيرون آمد و يا حسين گفت . قبول كرد قهرمان دنيا شد و سجده شكر كرد و ماهواره دنيا نشان داده گفتند اين چه بود ، اين اخلاق اسلامي است كه مسلمانها وقتي خدا به آنها لطف كرد يا دست به آسمان «الحمدلله » و يا در سجده ، اين تهاجم فرهنگي كه دارند اين جواب آن است بايدحيثيت خود را حفظ كرده و خود را نبازيم .
خداوند رحمت كند سيد جمال الدين را كه رفته بود اروپا همه با قاشق و او خواست با دست غذا بخورد او را مسخره كرده و خنديدند كه امل هستي گفت من متمدن و شما امل هستيد چون من دست خود را شسته واطمينان دارم ولی به قاشق و چنگال شما اطمينان ندارم و اين استاندارد است پس بنده روشنفكر و شما امل هستيدهمين حرف را نسبت به مذهبيها هم ميزنيم . من خدمت شما بگويم ، نسل جوان خوب گوش بدهيد روشنفكرترين مردم زمين مذهبيها و امل ترين آنها بي دينها هستند و آن را با دليل علمي ثابت كرده و دين را كنار ميگذريم .
سفري به صد كيلومتر ، ميخواهيم برويم چند اتوبوس است بعضي از اين اتوبوسها رانندهاش براي احتياط اگراحتياج شود همراه خود چماقي ، طناب بكسل ، بنزين و كلتي و موارد ديگري را برداشته و عده ديگر از رانندهها كنارايستاده تخمه شكسته و كار آنها را مسخره ميكنند هر دو اين راه را ميروند حال يا احتياج ميشود به آنها يانمي شود اگر احتياج نشد آنها كه برداشتهاند چه ضرري كردهاند ولي اگر احتياج شد آن كه برنداشته چه خاكي به سرخواهد كرد ؟
همينطور انسانهاي ديندار كه به آخرت و قيامت اعتقاد دارند حال ماه رمضان ناهار را كمي ديرتر و چندركعت نماز به جاي اين كه ديگر به همين مقدار مقابل آئينه ايستاده و موهاي خود را به راست و چپ ميكشانند و يك آدم كيلويي چند سير هم روسري ، مقنعه يا چادر به سر كرده اگر قيامت نبود مذهبي چه ضرري خواهد كرد ولي اگرقيامت باشد كه به هزارو يك دليل خواهد بود كسي كه احتياط نكرده و اين اعمال را انجام نداده چه خاكي به سرش خواهد كرد ؟ پس روشنفكرترين مذهبي و امل ترين ديگران هستند .
ما كه دست به دست امام(خميني ره) گذاشته كه از هيچ چيز جز خدا نميترسد امل است ؟ و ديگران كه دست به دست كسي كه از سوسك ميترسد گذاشته روشنفكراست ؟ ديگران با يك تلفن و تشر آمريكا ميترسند و امام(خميني ره)مي فرمايد : آمريكا هيچ غلطي نميتواند بكند .
و زماني كه امريكا گفت ايران را در محاصره اقتصادي ميكنيم امام(خميني ره) فرمود: اگر رئيس جمهور امريكا يك فكر و تصميم درست در عمرش گرفته باشد همين است و رابطه ما با آنها رابطه گرگ وميش است .
آنها را در يك هجوم جنگ رواني و فشار روحي قرار داد . آن روز هم كه رابطه داشتيد دوشيده ، دزديده و خورديد . رفتند پس بدهند با اين كار امام(خميني ره) فرمود : چه بهتر
و اين ولايت فقيه است و ديگران امل هستند ، مگر كسي كه خون امام حسين ع در او باشد ، كسي كه سر به ني داد ولي تن به ذلت نداد .
پپسي او كانادا شود و كفش او تا به تا ضعف اعصاب ميگيرد ولي ما امتي هستيم كه مثل مردم دزفول كه موشك خورده و رواني نشدند و ديگران با يك موشك رواني ميشوند و مذهبيها بايد افتخار كنند و به مذهبي بودن افتخاركنند . خدايا : مزه دين و قرآن و عزت و استقلال و عبادت و معرفت و خدمت به مردم و شهامت ، اطاعت و ولايت رهبري حضرت مهدي ع و انتظار كه منتظر كه هيچ وقت نميگويد كار به بن بست رسيده بچشان .
خداوندرحمت كند راشد مثل مطهري ره كه شما يادتان نميآيد دو مثال قشنگ دارد ، من هم از مطهري شنيدهام دريك سفري معناي انتظار اين نيست كه شب وقتي به انتظار خورشيد هستي در تاريكي هم بنشيني كه خورشيد خواهد آمد بايدبلند شد و به فكر نور بود و زمستان منتظر تابستان هستيم ولي نه به معناي اين كه سرما را تحمل كنيم بلكه به فكر وسيله گرما هم هستيم انتظار به معناي اين نيست كه عيبها باشد بايد در فكر برطرف كردن آنها بود و منتظر آن حضرت ع هم بود . نبايد به ذلتها ونابسامانيها به بهانه انتظار بسازيم هم بايد اصلاح كرد و هم منتظر مصلح باشيم .
كسي كه منتظر مصلح است خود هم بايد صالح باشد ، مجرم نميتواند منتظر مصلح باشد .
خدايا ما را از ياران امام زمان ع قرار بده
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته