متن برنامه ی درس هایی از قرآن کریم حجت الاسلام قرائتی؛ تاريخ پخش :: 1377/10/19
بســم اللّه الرّحمن الرّحــيم
الهي انطقني بالهدي و الهمني التقوي
شب بيست و يكم، شب شهادت اميرالمؤمنين(عليه السلام) و شب قدر بينندگان بحث رامي بينند، زماني كه قرآن را به سر ميگذاريم يعني خدايا قرآن را پشت سر قرار نميدهم روي سر قرار ميدهم و عقل بايد تابع وحي باشد. شب توسل و نزول ملائكه به زمين كه ميفرمايد:
«تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ» قدر/4 همه فرشتگان همراه با روح، فرشته بزرگ نازل ميشوند.
و مهمان امام زمان(عليه السلام)، چون در زمان پيامبر(صلّي اللّه عليه و آله و سلّم) مهمان آن حضرت ميشدند و بعداز او كسي كه شبيه و به جاي آن حضرت، يعني اهلبيت(عليهم السلام) هستند.
«لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ» قدر/3 شب قدر از هزار ماه بهتر است.
و هزار ماه حدود هشتاد و چند سال ميشود، كار خير در شب قدر هزار برابر اجر دارد، در كمك و اطعام و افطاري وهمچنين شب بيست و سوم كه شب استثنايي است. و شب قدر خداوند به اندازه يكسال خيرات را اندازه گيري ميكند، جلسه پاسخ به سؤال بود و چون شب شهادت اميرالمؤمنين(عليه السلام) است خوب است سؤالات هم دراين رابطه باشد. (صلوات حضار)
سؤال اول: با سلام و عرض تسليت به مناسب شهادت مولاي متقيان علي ابن ابيطالب(عليه السلام) خدمت شما، با اينكه به عقيده ما شيعيان علي(عليه السلام) خليفه بلافصل پيامبر(صلّي اللّه عليه و آله و سلم) است چرا نامش در قرآن نيامده؟
جواب: شايد بتوان به اين سؤال ده پاسخ داده شود(البته در اينجا 4 پاسخ بيشتر نيامده)
1- درد بي درمان لجبازي است.
كه اگر هزار دليل هم باشد ولي لجباز باشد قبول نميكند، قرآن ميفرمايد:
«وَ إِنْ يَرَوْا آيَةً يُعْرِضُوا وَ يَقُولُوا سِحْرٌ مُسْتَمِرٌّ» قمر/2 اگر هزار دليل و تمام نشانهها آورده شود اعراض كرده و ميگويند سحراست.
از تاريخ: نام «احمد» در «تورات » و «انجيل » بود كه: «يَأْتي مِنْ بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ» صف/6(صلوات حضار)
مگر اين اسم در آن دو كتاب نيامده بود ولي ميفرمايد: «يُحَرِّفُونَهُ» بقره/75 تحريف كردند آن را پس اگر كسي با علي(عليه السلام) دشمن و لج باشد اگر اسم آن حضرت هم باشد دست از قرآن برداشته و تحريف ميكند البته الان بحث ما بر سر اهل سنت نيست چون آنها آن حضرت را دوست دارند بلكه عدهاي كه دشمن هستند عده كمي كه «أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» هم ميگويند ولي سر علي(عليه السلام) را ميشكافند، و بغض اهل بيت(عليهم السلام) را دارند. ناسزاگفته و آنها را ميكشند، حال اگر اسم علي(عليه السلام) بود، ائمه(عليهم السلام) را اذيت و زندان نكرده ونمي كشتند؟ ! !
2- مگر موسي(عليه السلام) اسم هارون را نگفت:
قرآن ميفرمايد: «وَ قالَ مُوسى لِأَخيهِ هارُونَ اخْلُفْني في قَوْمي» اعراف/142 موسي(عليه السلام) به هارون گفت بعد از من خليفه من باش اما كاري كردند كه هارون به دگاه خداوند گفت:
«إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُوني وَ كادُوا يَقْتُلُونَني» اعراف/150 مردم(بني اسرائيل) مرا ضعيف كرده و نزديك بود كه مرا بكشند.
مگر پيامبر(صلّي اللّه عليه و آله و سلم) نفرمود كه: «أَنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِيٌّ بَابُهَا»(عيونأخبارالرضا، ج2، ص66) من شهر علم هستم و علي درب اوست.
گفتند: اين علي، آن علي نيست(عليٌّ) يعني درب آن شهر علم بلند است.
اگر لجبازي باشد، اسم هم كه باشد جور ديگري معنا ميكنند.
3- فكر ميكنيد اگر بدانند مخالفت نميكنند؟
حضرت موسي(عليه السلام) به مردم گفت: «يا قَوْمِ لِمَ تُؤْذُونَني وَ قَدْ تَعْلَمُونَ أَنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُم» صف/5 چرا مرا اذيت ميكنيد و حال آنكه ميدانيد من پيامبر و فرستاده خدا هستم.
فكر نكنيم اگر اسم علي(عليه السلام) بود مردم مطيع بودند، نه باز هم علي(عليه السلام) را ميكشتند.
4- نبودن اسم مايه رشد مردم است.
و رشد به اين است كه در انتخابات ملاكها را به مردم گفته تا خود بر اساس آن ملاكها و نشانهها فرد شايسته را پيدا كرده و اطاعت كنند.
مي فرمايد: «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ» مائده/55 رهبر شما كسي است كه در ركوع به فقير انگشتر داد، و كسي است كه به جاي پيامبر(صلّي اللّه عليه و آله و سلم) خوابيد، و كسي كه در احد 70 ضربه شمشير خورد و از پاي ننشست.
مي گويند: (الكنايه ابلغ من التصريح) مگر هرچه در قرآن هست مردم گوش ميدهند، قرآن ميفرمايد: «جاهَدُوا» بقره/218 جهاد كنيد ولي عدّهاي شركت نميكردندو از اين امر هم خوشحال بودند: «فَرِحَ الْمُخَلَّفُونَ بِمَقْعَدِهِمْ خِلافَ رَسُولِ اللَّهِ» توبه/81 كينه داشتند نسبت به علي(عليه السلام): «فَأَوْدَعَ قُلُوبَهُمْ أَحْقَاداً بَدْرِيَّةً وَ خَيْبَرِيَّةً وَ حُنَيْنِيَّةً»(إقبالالأعمال، ص296). در روز عاشورا به امام حسين(عليه السلام) گفتند: تو را دوست داريم ولي(بغضاًلابيك): ؟ ؟ ؟ ؟ جنگ با تو براي ناراحتي از پدرت ميباشد. چون علي(عليه السلام) با شمشيرش اجداد بت پرست آنها راكشته بود. (صلوات حضار)
سؤال دوم: با عرض سلام و خسته نباشيد خدمت حاج آقا: چرا دعاهايي كه ميكنيم همهاش مستجاب نميشود؟
جواب: بايد دعاهايي را كه مستجاب ميشود در نظر داشته باشيم، چون الان كشور ما با دعا زنده است. شاه در اين كشور بود با حمايت همه دنيا و امام خميني(ره) تنها، امام خميني(ره) دعا داشت و شاه دنيا و دعا بر دنيا غلبه كرد.
حكومت و قدرت به دست زليخا و يوسف(عليه السلام) هم در ته چاه با لبي از دعا، يوسف با دعا آمد بالا و زليخا باكاخ و دربار رفت پائين.
حزب بعث عراق همه دنيا را تحريك كرده و تمام قدرت و اسلحه خود را در قيف آن حزب ريختند و آنها هم بر سر ماريخته و ما هم شهيد داده، دفاع كرده و دعا كرديم، الان ما عزيز و آنها ذليل هستند. اين نقش دعاست چه زياد مريضاني كه با دعا شفا گرفتهاند:
مثال: يك استكاني كه سرخالي است، نگو سرخالي است بگو بيشتر آن پر است.
چرا هميشه منفي نگاه ميكنيم، انسان اين چنين است اگر 29 شب سحري خورد نميگويد ولي اگر يك شب نخورد به همه اطلاع ميدهد. ميليونها از دعاهاي ما مستجاب شده و آنها هم كه نشده دليل دارد، شايد مصلحت نيست. قرآن ميفرمايد: «عَسى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ» بقره/216 گاهي چيزي را دوست داريد و حالا آنكه براي شما شرّ است.
مثال: بچهاي كه خربزه ميخواهد عسل هم بخورد، پدر و مادر او را نهي ميكنند چون اگر بخورد او را ميكشد و حال آنكه بچه دوست دارد عسل را هم بخورد.
گاهي هم مستجاب نشدن بخاطر لقمه حرام است.
حديث: اگر ميخواهيد دعا مستجاب شود لقمه حلال بخوريد.
گاهي هم براي زمان ديگر مستجاب ميشود.
و گاهي هم با دعا ميخواهيم سنّت قطعي خدواند را عوض كرده و اين نميشود.
مثال: خانه را در مسير سيل ساخته بعد ميگوئيم: خدايا ما را حفظ كن، و همچنين ساختمان در مناطقي كه احتمال زلزله هست. درس نخوانده دعا براي قبولي ميكند.
جواب داده كه كوه هيماليا در آفريقا و درياي خزر در چين است، بعد دعا كند خدايا: كوه هيماليا را در آفريقا و درياي خزر را در چين قرار بده. راهي كه بايد برويم، نميرويم بعد به خداوند ميگوئيم درست كن. (تكرار مطلب)
و سيگار كشيده تنگ سينه گرفته، روي حوض منزل مانع نداشته بچه به آب افتاده و پشت بام ديوار ندارد بچه پرت ميشود. كوتاهي كرده بعد از خداوند جبران ميخواهيم.
پس در مستجاب نشدن دعا يا خوا كوتاهي كرده و يا خلاف برنامهها و سنّتهاي الهي است. (صلوات حضار)
سؤال سوم:ضمن سلام و خير مقدم به شما و تشكر براي قدوم پر خير و بركت خويش كه بهار را به شيراز به ارمغان آوردهايد.
چگونه است كه روزي علي(عليه السلام) در نماز متوجه صحبت و درخواست فقير شده و روز ديگر تير از پاي اوكشيده و متوجه نميشود؟
جواب: اين سؤال زياد مطرح ميشود.
الف) حواس پرتي بد است متوجه شدن از خدا به غير خداوند است.
مثال: زمستان است از اتاق گرم يكدفعه به جاي سرد و برف نرو. ولي اگر اتاق بزرگ و همهاش گرم است از اين طرف اتاق به آن طرف رفتن اشكالي ندارد.
كمك به فقر و زكات در صورتيكه نماز و زكات با هم است توجه از خدا به غير خدا نيست. چون خلق خدا هم به جاي خداوند قرار ميگيرند، در قرآن ميفرمايد:
«مَنْ ذَا الَّذي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَيُضاعِفَهُ لَهُ وَ لَهُ أَجْرٌ كَريمٌ» حديد/11 چه كسي است كه به خداوند قرض نيكو دهد.
خداوند كه قرض نميخواهد به جاي«يُقْرِضُ النّاس » قرض به مردم فرموده: «يُقْرِضُ اللَّهَ».
يعني كمك به خلق فقير هم كمك به خداوند است.
مثل: «إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ» محمد/7 اگر خداوند را ياري كرديد.
خداوند كه نياز به ياري ما ندارد، ولي ياري كردن اولياء خدا، مثل ياري كردن خداوند است. در 27 آيه قرآن نماز وزكات با هم است. پس توجه به غير نيست.
مثل: «فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ» كوثر/2 نماز خواندن و كشتن شتر و دادن به فقرا با هم است.
مثل: «يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ» مائده/55
مثل: «أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ» بقره/43
مثل رفتن از چشم به ابرو و از ابرو به. . .
ب) لازم نيست كه اولياء خدا در تمام مسائل حالاتشان مثل هم باشد.
مثلاً: اگر در يك ركعت نماز چهل قطره اشك ريخت در تمام ركعات همان چهل قطره را داشته باشد.
نمونهها:
1- علي(عليه السلام) در جبهه به هنگام جنگ شمشير زده و نگاه به آسمان ميكرد. ابن عباس دليلش را پرسيد فرمود: مي خواهم نماز اول وقت از دست نرود، گفت در ميدان جنگ هم، فرمود: بله در ميدان جنگ هم علي نبايد نماز اول وقت را غافل شود.
2- پيامبر(صلّي اللّه عليه و آله و سلم) به هنگام نماز ديد به روي ديوار مقابلش آب دهان انداختهاند ذكر را قطع كرده ويك قدم جلو گذاشت با شاخهاي از درخت خرما كه در دسترس بود آن را پاك كرده و با يك قدم به عقب نماز را ادامه داد.
چقدر مسئله بهداشت مهم است كه رسول خدا(صلّي اللّه عليه و آله و سلم) وسط نماز هم از آن غافل نميشود. اينهاحواس پرتي است.
آنها كه امشب براي علي(عليه السلام) احترام ميكنند آن حضرت در ميدان جنگ هم از نماز غافل نشد كشور علي ابن ابيطالب(عليه السلام) بايد رنگ نماز داشته و ده دقيقه اول وقت بازار را براي احترام و اقامه نماز تعطيل كنيم. اگر بازاركساد است اين ده دقيقه هم. و اگر ميگويي مشتري از دست ميرود پس چرا ميگويي كساد است.
پس اگر آب تميز است هركجاي آن استفاده و شنا كرديم مانعي ندارد.
لذا در خيمههاي امام حسين(عليه السلام) شب عاشورا عدهاي مشغول نماز و دعا و عدهاي هم مشغول شوخي وخنده بودند. يعني وقتي خيمه امام حسين(عليه السلام) شد نماز و خنده آن فرقي نميكند. (صلوات حضار)
والسلام عليکم و رحمة الله و برکاته